BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: AEvolution op 03 January 2010, 21:02:20

Titel: Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: AEvolution op 03 January 2010, 21:02:20
Ik heb het roer (weer ;D) helemaal omgegooid en mijn oude baanplan aan de kant geschoven. Het was me allemaal te steriel, te recht aan, recht toe. Er zaten ook wat pijnpunten in de oude ontwerpen, die niet snel waren op te lossen.

Met hulp van een collega heb ik nu een volledig nieuw baanplan bedacht. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zonder zijn hulp nooit zo'n plan had kunnen bedenken (y)

(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/030110.jpg)
KLIK voor vergroting (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/030110.jpg)

(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/030110schaduw.jpg)
KLIK voor vergroting (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/030110schaduw.jpg)

Railsysteem: Fleischmann Piccolo
Besturding: digitaal
Tijdperk: IV en V

Thema: Een kleine stad, omsloten door bergruggen. De stad is gebouwd op 3 niveau's. Op het middelste niveau ligt het station, met een klein industriegebied en een werkplaats. Op het station stoppen zowel stop- als intercitytreinen. ICE's passeren het station op geringe snelheid, maar stoppen hier niet.

In het industriegebied achter het station is een machinefabriek gevestigd. Door de grote verscheidenheid aan producten die hier worden gemaakt, is er ook een grote verscheidenheid aan grondstoffen en halffabrikaten nodig. De gebouwde machines worden, afhankelijk van de grote, vervoerd in gesloten wagons of diepladers.

Vanuit het station loopt een enkelsporige zijlijn naar het hoger gelegen deel van de stad. Deze diesellijn wordt bedient door een lokale spoorwegmaatschapij met een GWT/ Lint of iets dergelijks. Het enkele spoor eindigd in een dubbelsporige zijlijnstation

In het dal ligt het centrum van de stad, met al zijn historische gebouwen, straatjes en pleinen. Het hoofdspoor duikt hier een tunnel in, om op een lager niveau via een brug het dal te kruisen. Vanuit de bergen stroomt hier een beek, dwars door het centrum van de stad.

Boven het dal is een steengroeve gevestigd. Vanuit het station komen via een eigen spoor de lege wagons aan op het rangeerspoor. Daar staat een werkloc klaar om het werk over te nemen. De werkloc is in het bezit van de steengroeve en wordt daar ook onderhouden in een kleine werkplaats.

Graag jullie commetaar en adviezen, voordat ik nu dan eindelijk eens met het echte werk kan beginnen  :D Zien jullie nog punten ter verbetering, foutjes etc?
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: jeepney op 03 January 2010, 21:10:03
Waarom wissels ter hoogte van het midden van de perrons ?
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: AEvolution op 03 January 2010, 21:14:24
Dat was een tip die ik van mn collega kreeg. Je hebt dan een perron A en B. Je kunt dat twee korte treinen kwijt op hetzelfde peron, of één lange.
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: jeepney op 03 January 2010, 21:27:48
Ik ken het principe, ik kijk er elke ochtend naar op het perron van Gouda, maar in jouw ontwerp worden dat dan hele korte treintjes van 30/40 cm maximaal, oftewel een tenderlocje met 3/4 passagierswagonnetjes.

Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: jeepney op 03 January 2010, 21:35:31
.........en je wisselaandrijvingen moeten dus onder de perrons komen..............niet onmogelijk, maar wel iets om je van te voren te realiseren
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: AEvolution op 03 January 2010, 21:44:17
Ach ja....station Gouda. Daar heb ik nog heel wat voetstappen staan uit de tijd dat ik daar op het Crabeth/ID college zat. En heel wat Vietnameese loempia's weg gewerkt bij dat loempiatentje aan de achterzijde van het station.

Het is 50cm, maar ik begrijp je punt ;) Van die wisselaandrijvingen had ik zelf nog niet bedacht. Eens kijken of ik één set wissels laat vervallen, of dat ik het helemaal weg laat.
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: Sander op 03 January 2010, 21:59:12
Kijk eens naar kruiswissels.
Deze zijn in N-spoor te verkrijgen volgens mij en zijn de oplossing voor jou probleem.

mvg,
Sander
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: jeepney op 03 January 2010, 22:16:34
Kruiswissels?............Als je engelse wissels bedoelt dan zijn die in n-spoor verkrijgbaar en die zijn al zichtbaar het baanontwerp van dit topic.........maar dan kan hier toch geen gewone wissels vervangen om zo de perrons "in tweeen te delen".

Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: AEvolution op 03 January 2010, 22:17:02
Klopt, Kato heeft ze bijvoorbeeld. Ik heb het met een kruiswissel geprobeert, maar dan nog kkom ik op 2 sporen van max 57 cm lang. Ik heb daarom besloten de kruiswissels eruit te halen.
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: Sander op 03 January 2010, 22:17:27
ik zei ook kruiswissels. ;D
En dan kan het wel.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: jeepney op 03 January 2010, 22:29:35
Sander, mijn excuses, als je googled op kruiswissel en kato kom je uit op..............jawel: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6496.30.........afijn, weer wat geleerd.

Als je echter dit principe gaat gebruiken, dan komen de sporen toch ook wat verder uit elkaar te liggen, want nu, lijkt me, wordt in het ontwerp een hartafstand van 33,6 mm gehanteerd.
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: Sander op 03 January 2010, 22:43:31
Dat zou goed kunnen, daar heb ik niet naar gekeken.

Ikzelf gebruik in mijn H0 baan in elk geval een dergelijke oplossing, met kruiswissel dus.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: AEvolution op 03 January 2010, 22:43:53
Klopt, de hoh afstand is nu de standaard 33.6mm. Maar in welk geval komen de sporen verder uit elkaar te liggen  ??? Als ik een kruiswissel ga toepassen, of juist als ik alle wissels laat vervallen? De hoh afstand van de kato kruiswissel is in AnyRail ook 33.6....

Hier het baanplan zonder de wissels;

(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/030110-01.jpg)
KLIK voor vergroting (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/030110-01.jpg)
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: Sander op 03 January 2010, 22:47:12
Ik zou de kruiswissel(s) achterwege laten denk ik, er zijn stopmogelijkheden genoeg in je station.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: jeepney op 03 January 2010, 23:31:56
Het laatst getoonde baanontwerp bevalt me persoonlijk het beste, je hebt nu 5 perronsporen om trein te laten stoppen, en de kortere treinen laat je gewoon voor het stationsgebouw stoppen. Plus geen gehannes met wisselaandrijvingen die onder het perron moeten.

Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: Sander op 03 January 2010, 23:53:39
Welk systeem bestuurt deze baan?

mvg,
 Sander
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: AEvolution op 04 January 2010, 14:54:22
De Intellibox IR met koploper.
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: marco haringa op 05 January 2010, 19:12:54
Als je ondervloeraandrijving gebruikt dan kun je bij je perrons rustig wissels plaatsen.

Groetjes marco
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: René Visscher op 06 January 2010, 08:53:29
Ik mis eigenlijk in je station de mogelijkheid om de perrons aan de stationsgebouw zijde te bereiken vanaf de hoofdlijn (Groenelijn). Ik weet niet of je links of rechts rijd, maar vanaf een van beide kanten zijn deze perrons dan niet te bereiken. Toevoegen van deze verbinding creeerd mijnsinziens veel meer rangeermogelijkheden.
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: AEvolution op 06 January 2010, 18:26:31
Ik mis eigenlijk in je station de mogelijkheid om de perrons aan de stationsgebouw zijde te bereiken vanaf de hoofdlijn (Groenelijn). Ik weet niet of je links of rechts rijd, maar vanaf een van beide kanten zijn deze perrons dan niet te bereiken. Toevoegen van deze verbinding creeerd mijnsinziens veel meer rangeermogelijkheden.
Je hebt gelijk, dit spoor was maar vanaf één kant te bereiken. Ik heb het baanplan hierop aangepast. Bedankt  (y) En zo komen de eerder genoemde kruiswissels toch nog van pas.

Als je ondervloeraandrijving gebruikt dan kun je bij je perrons rustig wissels plaatsen.

Groetjes marco

Klopt, maar dat was niet de reden om van de extra wissels af te zien. Door het opdelen van het perron in A en B ontstonden 2 wel heel korte sporen. Het voegde niets toe aan het ontwerp.

Hier het aangepaste plan. Met het wijzigen van de wisselstraten heb ik het station gelijk iets naar rechts verschoven. Zo is er links van het station ruimte ontstaan voor de werkplaats. Het industriegebied heeft een definitiever invulling gekregen. Door het verplaatsen van de werkplaats is hier meer ruimte ontstaan. Behalve een machinefabriek is er nu ook ruimte voor een chemische fabriek.

(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/060110.jpg)
KLIK voor vergroting (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/060110.jpg)
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: AEvolution op 21 January 2010, 14:56:37
Om eens te kijken hoe het er allemaal uit komt te zien en of alles wel goed aansluit heb ik het landschap in Sketchup verder uitgewerkt. Dit vormt straks ook de basis voor het ontwerp van de open frame constructie.

(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/3d3.jpg)
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/3d2.jpg)
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/3d1.jpg)
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: René Visscher op 22 January 2010, 07:56:31
Een erg mooi plan blijf ik dit vinden, zeer veel verschillende speelmogelijkheden en veel landschapmogelijkheden. Het zal zeker een hele goede inspiratie voor mij gaan vormen als ik een keer een baanplan ga opzetten.
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: AEvolution op 23 January 2010, 11:57:35
Bedankt voor het compliment René  (y) Ik heb de inspiratie op mijn beurt van anderen hier op het forum. Leuk om te horen dat mijn baanplan nu een bron van inspiratie voor anderen is.
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: Fred op 31 January 2010, 09:41:50
Hallo,

Zeker een goed baanplan en een bron van inspiratie voor anderen. Wat ik nog mis eigenlijk zijn de maten. Ik heb gelezen dat je " N " rijdt, maar wat zijn de maten van je tafel.   Wil je die nog eens doorgeven ?

Bedankt vast.
Fred.
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: AEvolution op 01 February 2010, 22:25:21
De buitenmaten zijn 3,2x3m. De diepte is 1,3m voor het linker en bovenste deel. Het deel met de steengroeve is 60cm diep. Er komen 3 mansgaten van 60x60cm om overal goed bij te kunnen.

Ik ben verder gegaan met het ontwerp van het open frame. Het raamwerk is 30x30cm, gemaakt uit regels van geschaafd vuren van 18x58mm. De poten zijn 44x44mm. De hoogte van de tafel is 1.1m en op dit niveau liggen het schaduwstation en het dal.

(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/frame.jpg)
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: R Fongers op 05 February 2010, 00:52:09
Maar waarom Flm piccolo?

Peco is veel mooier en betrouwbaarder wat rijden betreft. Je moet waarschijnlijk wat perron lengte inleveren maar je zult er geen spijt van krijgen.

Grtzz Rob
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: 1op160 op 05 February 2010, 08:18:10
Beste AEvolution,

Ik zie dat je je raamwerk 30x30 cm wil maken.
Uit ervaring wil ik je erop wijzen dat je hier last mee KAN krijgen.
Wat vooral lastig kan worden is dat bijvoorbeeld een schroefboormachine er niet tussen past om iets vast te draaien op je raamwerk.
Het is natuurlijk geen ramp.
Maar het kan handig zijn hier vooraf rekening mee te houden.

Mvg, Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: AEvolution op 06 February 2010, 22:59:56
Beste AEvolution,

Ik zie dat je je raamwerk 30x30 cm wil maken.
Uit ervaring wil ik je erop wijzen dat je hier last mee KAN krijgen.
Wat vooral lastig kan worden is dat bijvoorbeeld een schroefboormachine er niet tussen past om iets vast te draaien op je raamwerk.
Het is natuurlijk geen ramp.
Maar het kan handig zijn hier vooraf rekening mee te houden.

Mvg, Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))

Hey Michel. Bedankt voor de tip! Ik overweeg een accuschroefmachine te kopen, de Bosch IXO. Een handzame, kleine en lichtgewicht machine van nog geen 14cm. Ideaal dus als je onder de tafel, boven je macht moet werken. Veel handiger dan accuboormachine die op een gegeven moment best zwaar gaat wegen. Linkje naar het product; http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=815796

Maar waarom Flm piccolo?

Peco is veel mooier en betrouwbaarder wat rijden betreft. Je moet waarschijnlijk wat perron lengte inleveren maar je zult er geen spijt van krijgen.

Grtzz Rob

Waarom? Om eerlijk te zijn uit gewoonte. Mijn vorige baan was ook in Fleischmann, welliswaar H0. De geometrie is lekker herkenbaar en overzichtelijk en de wissels nemen weinig ruimte in beslag. Fleischmann is ook goed te verkrijgen, ook tweedehands. Nadelen vind ik zelf de prijs en de ballast, dat erg nep oogt.

Ik heb nu een variant gemaakt op het baanplan, maar dan in Peco streamline (code 55). Gewoon om eens te kijken hoeveel het nu echt scheelt. Ik heb wel wat consessies moeten doen, met name in het industrie- en rangeergedeelte. Door wat aanpassingen aan het station zijn de perronlengtes slechts ca 20cm korter dan het plan in Piccolo.

Ter vergelijking de twee baanplannen onder elkaar.
(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/060110peco.jpg)
Peco, klik voor vergroting (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/060110peco.jpg)

(http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/060110.jpg)
Piccolo, klik voor vergroting (http://i234.photobucket.com/albums/ee24/rvangeldorp/060110.jpg)
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: IPIO'er op 07 February 2010, 00:55:51
Hallo AEvolution,

Ik overweeg een accuschroefmachine te kopen, de Bosch IXO. Een handzame, kleine en lichtgewicht machine van nog geen 14cm. Ideaal dus als je onder de tafel, boven je macht moet werken. Veel handiger dan accuboormachine die op een gegeven moment best zwaar gaat wegen. Linkje naar het product; http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=815796

Volgens mij kan je beter zijn broertje kopen bij conrad met het nummer Bosch IXO 815803 8A
deze heeft een hulpstuk waar je haaks mee kan boren of schroeven heel handig in kleine ruimtes
en het heeft iets meer vermogen, alleen € 25,00 duurder (€ 64,95).

Groet, Marc
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: Patrick Pontier op 07 February 2010, 07:14:54
En toch blijf je de boormachine nodig hebben om schroefgaten voor te boren.
Dit om het splijten van het hout te voorkomen.
Vergt dan ook minder van je schroefmachientje.

Groeten,
Patrick
Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: simon zwetsloot op 07 February 2010, 19:33:42
hoi

ik heb dat bosch apparaat een tijdje geleden kocht om dezelfde reden. ben er best tevreden over.
lekker handzaam.

groetjes

siempie

Titel: Re:Steindorf - (Baanplan N)
Bericht door: AEvolution op 08 February 2010, 18:18:44
Hallo AEvolution,
Volgens mij kan je beter zijn broertje kopen bij conrad met het nummer Bosch IXO 815803 8A
deze heeft een hulpstuk waar je haaks mee kan boren of schroeven heel handig in kleine ruimtes
en het heeft iets meer vermogen, alleen € 25,00 duurder (€ 64,95).

Groet, Marc

Goede tip (y) Dat is die €25,- extra wel waard.

En toch blijf je de boormachine nodig hebben om schroefgaten voor te boren.
Dit om het splijten van het hout te voorkomen.
Vergt dan ook minder van je schroefmachientje.

Groeten,
Patrick

Voorboren hoeft pas bij schroeven dikker dan 4mm en/of langer dan 20mm, bij kleinere maten voldoet het om te priemen. En een beetje kaarsvet of vaseline op de schroef doet ook wonderen. ;)

Ik heb mijn accuboormachine incl boortje opgemeten. De lengte incl het boortje is 22cm, dus 8cm speling. Dat moet toch genoeg zijn om een beetje lekker te kunnen werken?