BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: mvdbrand op 03 January 2010, 10:10:37
-
Hoi allemaal,
Na veel wikken en wegen de Roco startset met de 2200 gekocht (41272) en nu wil ik er een baantje voor gaan maken.
Ik heb, na veel plannen bekeken te hebben, zelf een plan gemaakt met anyrail. Dit plan is gebaseerd op een plan uit de railhobby van februari 2007. Link (http://home.online.nl/reinoud.kaasschieter/railway/rh.nl.htm)
Ik heb de bochtwissels eruit gehaald en dan wordt het dit plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan_railhobby_versie2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan_railhobby_versie2.jpg)
In de railhobby staat echter dat het een typisch Märklin (3-rail) baanplan is vanwege de keerlus. Echter begrijp ik niet helemaal waar die zit.
Kan iemand mij misschien helpen?
groet en alvast bedankt!
Marten
-
Die zit bij de -10. Daar komen 2 tegenovergestelde polen bij elkaar, en aangezien jij gelijkspanning hebt, geeft dat kortsluiting.
Bij Marklin maakt dat niet uit, aangezien die wisselspanning is.
-
ik zie ook niet echt een keerlus ???
-
Hoi Bart,
bedankt voor je supersnelle reactie.
Ik was inderdaad bij -10 linksonder begonnen op de buitenste spoorstaaf en was zo via -40 en -80 in de buitenbocht de spoorstaaf gaan volgen. Bij de volgende -80,-40 en -10 kom ik in de binnenbocht uit. Via de wisselstraat, spoor 2 en weer een wisselstraat kom ik weer bij -10 linksonder uit op de buitenste spoorstaaf.
Ik zie ook niet hoe ik een trein in dit plan kan gaan keren, lijkt me toch wel het idee van een keerlus.
Misschien kun je het me toch nog een beetje verduidelijken?
alvast bedankt!
Marten
-
Marten,
Dat jij die keerlus niet kan vinden is ook niet zo raar, want die zit er namelijk ook niet in.
Je kunt dit heel simpel zelf ontdekken door een stipje iedere keer aan dezelfde kant te plaatsen, kom je op het begin aan de andere kant terug dan heb je een keerlus, anders niet.
Bart zet je totaal op het verkeerde spoor, en maakt het je alleen maar onnodig moeilijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GeenKeerLus.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GeenKeerLus.png)
Mvg
Wim.
-
Bedankt Wim,
Dat scheelt me weer een paar tientjes!
groet,
Marten
-
Volgens mij heb je wel een ander probleem :-\. Zo te zien worden de hellingen wel heel erg steil. Reken maar eens na, 3% is het maximum wat je op een baan kunt toepassen, met andere woorden 3cm om hoog per 1 meter rijlengte. Check dan eens, om teleurstellingen te voorkomen.
-
Marc Tramt, dat valt wel mee, je hoeft maar 8 cm om hoog.
Mvg
Wim.
-
Hoi Marc,
Ik heb het net met een helling van boeken getest met mijn 2200 en die heeft er weinig problemen mee.
Er gaan uiteindelijk alleen maar korte treintjes rijden. Ik zit te denken aan een treinstel van syntus voor het personenvervoer. Dan kan er wel iets meer helling in toch?
groet,
Marten
-
Marten,
elke helling is ene belasting voor ene trein, hoe steiler jij je helling maakt hoe meer de trein belast wordt. Dit gaat ten koste van de levensduur.
Niet elke trein kan een dergelijke helling halen, en je rijdt nu met korte treinen maar als je straks de smaak te pakken hebt wil je met lange treinen rijden, meer treinen, en baal je als een stekker dat je het toen zo gebouwd hebt dat er dan niet alles overheen rijdt.
Bezint eer gij begint....
mvg,
Sander
-
Voor de meeste nieuwere loks zou de helling geen probleem zijn, gezien je stationslengte.
Wel moet je er rekening mee houden dat loks van bv Lima er al snel niet tegenop kunnen.
Om mee te beginnen lijkt mij dit dan ook een leuk baantje.
Kun je leuk van alles uitproberen.
Krijg je de smaak te pakken, kun je altijd nog wat veranderen.
Tinus.
-
Waar maken we ons druk over, het is een baan op postzegel formaat, de sleep achter de lok kan hooguit 2 personenwagons zijn, of 4 goederenwagonnetjes. De helling zal ergens tussen de 3 of 4 % zijn. Geen vuiltje aan de lucht dus.
Mvg
Wim.
-
Vandaag was het koopzondag in Arnhem en daar heb ik dan ook mijn rails vandaan gehaald. Er lag ook nog een Mehano Syntus Lint met geluid voor een mooie prijs dus die heb ik ook maar meegenomen.
Alle rails ligt en die paste ook nog en de Lint heeft de eerste testen ook overleeft.
Ik ben rond 7 uur maar gestopt met zagen i.v.m. de buren. De halve baan ligt daarom op boeken, ik zal jullie de foto's besparen.
-
In de railhobby staat echter dat het een typisch Märklin (3-rail) baanplan is vanwege de keerlus. Echter begrijp ik niet helemaal waar die zit.
Als wij met z'n allen de keerlus niet kunnen vinden, waarom staat dit dan in de Railhobby?
Je schreef dat je een paar bochtwissels verwijderd had, die zullen denk ik ook het verschil niet maken.
-
Onder de link uit het bericht helemaal bovenaan zit de website van de ontwerper. Hier zie je het ontwerp nog met bochtwissels. Het artikel in railhobby is ook door hem geschreven en vermeldt de keerlus.
-
Ik kan nergens in de tekst iets vinden over een keerlus hoor.
mvg,
Sander
-
Hallo Marten,
Ik heb deze baan ook gebouwd enkele jaren geleden (in N). Ik vind het nog steeds een superontwerp, omdat je als toeschouwer verrast wordt. Ik had hem wel wat aangepast (zoals een inhaalspoor in het schaduwdeel). De baan was technisch af, maar ben nooit met de scenery begonnen. Ik heb geen last gehad van de relatief steile hellingen. Ik wilde meer en langere treinen kunnen rijden, dus heb ik een nieuwe baan gebouwd (Denfeld II). Inmiddels ben ik toe aan mijn 3e baan, Denfeld II. (die zal wat langer blijven bestaan ;))
Maar goed, Ik heb toen ook een draadje gehad hier, misschien heb je er wat aan.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6615.0
In de Railhobby stond inderdaad dat er een keerlus in moest als je geen 3 rail gebruikt. Dat is dus een fout. Je hebt geen keerlus nodig.
Bouw ze!
mvg, Jeroen
-
Als wij met z'n allen de keerlus niet kunnen vinden, waarom staat dit dan in de Railhobby?
Je schreef dat je een paar bochtwissels verwijderd had, die zullen denk ik ook het verschil niet maken.
Nee, ook dat maakt geen verschil.
Er zit gewoon geen keerlus in.
Het originele ontwerp.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KaasSchieter.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/KaasSchieter.png)
Mvg
Wim.
-
Ik kan nergens in de tekst iets vinden over een keerlus hoor.
mvg,
Sander
Klopt staat ook niet op de website maar in de Railhobby.
-
Hoi Jeroen,
Jouw baan is (was) inderdaad ook een mooie variant.
Ik had al een aantal mogelijkheden bedacht om nog uit te breiden.
Echter zijn de wissels van Roco Geoline nogal duur dus ik laat het voorlopig even zo. Het inhaalspoor in het schaduwgedeelte zal het eerste zijn qua uitbreiding. Hiermee wordt dan een schaduwstation gecreeerd.
-
Het vervolg op dit draadje, de bouw, is overgeheveld naar Wat zijn we aan het bouwen: Martenshoek (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24693.0.html) en even opgeschoond van dienstmededelingen.
-
Leuk baanplannetje
Groet Hans