BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: WillemNS op 08 December 2006, 09:53:40

Titel: Nieuwe baan
Bericht door: WillemNS op 08 December 2006, 09:53:40
Hallo,

Ik ben bezig een nieuwe baan te bouwen, ik heb een baanplan gemaakt, deze staat op http://home.wanadoo.nl/averouden 
Ik rij schaal h0 en ik wil vooral veel rangeren. Ik rij NS reizigers en goederen vervoer. de boompjes geven aan hoe groot de tafel is. Graag jullie reactie

Willem

P.s. Waar moet ik beginnen met dubbele rails (voor boven op de tekening)
Titel: Re: Nieuwe baan
Bericht door: Sicco Jan op 08 December 2006, 10:41:25
Willem,

hoe ver staan de boompjes uit elkaar? En hoe groot zijn ze?  :)

IK zou het rangeerdeel niet langs spoor 1 van je station laten lopen maar aansluiten op spoor 3, mogelijk met wissels die links afbuigen. Is leuker voor het uitzicht van wachtende reizigers.

Ik weet niet of het een goed idee is om station 2 in de krapste bocht op je baan te leggen. Door de benodigde vrije ruimte rond het spoor (zie draadje over morop met link elders) komt je perron nogal ver van de rijtuigen te liggen.

Ga je nog baanstukken verbergen?

Sicco Jan
Titel: Re: Nieuwe baan
Bericht door: Marc tramt op 08 December 2006, 10:49:34
Het rangeergedeelte biedt niet zoveel mogelijkheden voor rangeren. Het is meer een opstelterrein. Als je het echt als rangeerterrein wilt gebruiken moeten er wat omloopmogelijkheden en uitloopsporen bijkomen.
Een rangeerloc die wagens over de sporen wil verdelen moet altijd gebruik maken van het centraal station.
Titel: Re: Nieuwe baan
Bericht door: conradm op 08 December 2006, 12:02:39
aan het eind van sommige rangeer sporen een omloop wisseltje en nog een of twee spoortjes naar links (achter het station langs) zou het al wat beter maken.

-welk tijdperk wil je gaan rijden? misschien is een rolbrug of draaischijf iets.
-misschien 1 of 2 stations sporen opofferen voor wat meer rangeer ruimte.



Titel: Re: Nieuwe baan
Bericht door: RJ op 08 December 2006, 12:07:17
Ik zou geen twee stations maken en me beperken tot 1 stationnetje. Verder ben ik het met mijn voorgangers eens.
Titel: Re: Nieuwe baan
Bericht door: conradm op 08 December 2006, 12:54:58
RJ,

dat was in eerste instantie mijn idee, maar een station, maar ik kan me voorstellen dat Willem het leuk vind om een dienstregeling van station naar station te houden.

Conrad
Titel: Re: Nieuwe baan
Bericht door: Anoniem op 08 December 2006, 13:09:16
Zo te zien is dat station "Zuid" niet veel meer dan een perron langs het spoor, een echte halte dus. Dan is het allemaal niet zo'n zware belasting op de bediening ;D.
Titel: Re: Nieuwe baan
Bericht door: WillemNS op 08 December 2006, 13:34:03
Je hebt het helemaal goed, ik wil gewoon reizigers van station naar station kunnen vervoeren. en ik ben al bezig met een nieuw baanplan.
willem
Titel: Re: Nieuwe baan
Bericht door: Sicco Jan op 08 December 2006, 17:07:17
misschien dat je je vraag over dubbele rails nog kan verduidelijken.
 
Ben je van plan om een niveau omhoog/-laag te gaan (je tikt 'boven op de tekening') of wil je dubbel spoor aanleggen aan de bovenkant (ter hoogte van de knik zeg maar)? Misschien een derde optie?

Sicco Jan
Titel: Re: Nieuwe baan
Bericht door: WillemNS op 09 December 2006, 11:08:27
hallo, ik heb een nieuw ontwerp gemaakt. deze is zonder opstelsporen.
Dat komt nog wel, maar dit is duidelijk voor de reizigers.
Titel: Re: Nieuwe baan
Bericht door: WillemNS op 09 December 2006, 11:19:07
Kijk maar op http://home.wanadoo.nl/averouden . welke is het mooist? 1 of 2?
Titel: Re: Nieuwe baan
Bericht door: Sander Fondse op 09 December 2006, 11:35:42
Persoonlijk plan 2. Ik zou alleen een aantal dingetjes veranderen.

- waar zijn alle rangeersporen gebleven? (probeer leuke dingetjes met uithaalsporen rangeersporen aansluitingen enz.) Zeker als je in Tijdperk 3 werkt, worden die vaak met elkaar gekombineerd.
- belangrijker. Laat het achterste Spoor (het dubbelspoor en het achterste spoor van de keerlus) buiten zicht. Dan kan je daar meer scénery plaatsen (desnoods verwijderbaar) en het ziet er veel realistischer uit. (bovendien, je hebt meer plek! )
- de verbinding in de keerlus weglaten (geeft alleen maar gedonder.)
- waar zijn de overloopsporen aan de linkerkant van het centraal station.