BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Ruurd Ochse op 02 January 2010, 12:28:42
-
Goedemorgen,
Ik ben van het Fleischmann FMZ systeem overgegaan naar het Twincenter.
Nu heb ik problemen met mijn wisseldecoders dat deze af en toe niet meer goed schakelen.
Ik heb het idee dat ze een te lage spanning krijgen.
Is mijn veronderstelling juist, of speelt er een ander probleem?
Wie kan me helpen?
Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,
Ruurd Ochse
-
Ruurd,
wat je rijd je HO of N Spoor.
Ik heb zelf vroeger ook de 6850 gehad met twin center.
Ik rijd N spoor en had alleen problemen met drieweg wissels.
Kijk op het TC via menu> mode> basisinstelling>spanning.
Waar hij op staat HO of N spoor en verander dat eens in wat je rijd.
Misschien helpt het.
Anders moet je maar even afwachten,er komt vast wel iemand die de oplossing heeft.
Ik zelf weet ook nog niet zoveel, maar weet wel dat als je een vraag stelt,zoveel mogenlijk
informatie erbij moet doen.
Groet John.
-
Beste John,
Mijn Twincenter staat op HO.
Groet,
Ruurd
-
Ruurd,
Lijkt mij gewoon een wisselaandrijvings probleem, slechts werkende eindafschakeling.
Mvg
Wim.
-
Nog even wat informatie.
Het zijn nieuwe fleischmann profi -wissels op een twincenter met (oudere) FMZ wisseldecoders.
Ik begrijp er helemaal niets van, dat dit niet werkt aangezien alles ook nog op een ringleiding van 2,5 mm2 is aangesloten.
Weet iemand wat de minimale spanning is, ik heb zitten meten, maar de digitale spanning kan ik niet aflezen op mijn multimeter.
Help!!
Alvast bedank,
Ruurd ???
-
Als het goed is moet je de digitale spanning gewoon kunnen aflezen op 'n multimeter.
Ik heb ook een TC en heb ook een ringleiding van 2,5mm. Bij mij ligt de spanning tussen 17,7 en 18V
Denk je eraan dat het wisselspanning ~ is en niet gelijkspanning = ?
Groet, Enrico
-
Ruurd,
Als het probleem in je wisselaandrijving zit, dan kun je er wel de dikte van een hoogspanningskabel gebruiken, maar ook dat zal niet helpen. Als een schakelaartje geen contact maakt zal het gewoon niet werken.
Je kunt het simpel testen, als je wissel weer eens niet omgaat, dan de wissel met de hand bedienen via het zwarte schuifje op de aandrijving, doet hij het daarna weer, dan weet je waar het probleem zit.
Je zult niet de eerste met dit probleem zijn, en ook zeker niet de laatste.
Mvg
Wim.
-
Als het goed is moet je de digitale spanning gewoon kunnen aflezen op 'n multimeter.
Ik heb ook een TC en heb ook een ringleiding van 2,5mm. Bij mij ligt de spanning tussen 17,7 en 18V
Denk je eraan dat het wisselspanning ~ is en niet gelijkspanning = ?
Groet, Enrico
Jammer maar helaas Enrico.
Digitale spanning is GEEN wisselspanning. Het is een blokspanning en die kun je niet met een multimeter meten.
Daar heb je een hulpschakeling voor nodig. Te vinden op de site van Klaas Zondervan (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet).
Gr.
Eric
-
Aanvullende info:
Als ik met 3 treinen rij heb ik een een stroomverbruik van +/- 1,5 amp.
Maar op een of andere manier zakt mijn spanning zover omlaag dat ik mijn wissels niet meer kan schakelen. (liggen allemaal aan de ringleiding)
Als alles in rust staat dan gaat dit wel (maar niet bij alle wissels van harte).
Tijdens het rijden is het een drama.
Kan de Twincenter het wel aan?
Mijn baan is vrij groot +/- 120 meter rails als hij klaar is zal daar +/- 170 meter rails in zitten.
Er zij 2 ringleidingen aangelegd, alleen draai ik nu proef met 1x twincenter.
Een standaard twincenter heeft een trafo van 16v 2,73 amp.
Wat doe ik fout?
Met vriendelijke groet,
Ruurd Ochse
-
.
Een standaard twincenter heeft een trafo van 16v 2,73 amp.
Weet jij dit wel heel erg zeker??
Verder maakt de lengte van je rails niet uit. Zolang jij de baan om de 2 a 3 meter aansluit op de Centrale VoedingsLeiding is er geen vuiltje aan de lucht.
En ja het Twin-Center kan dat op zijn sloffen aan.
Verder wordt er geadviseerd om een trafo te gebruiken van minimaal 16V en 50VA is 3,125 A beter is het om een trafo te gebruiken van 16V en 70VA is 4,375A
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
-
Beste Wim,
Het is raar dat er dus een trafo bijgeleverd wordt die veel te licht is.
Zou het dan toch mijn trafo zijn?
Groet,
Ruurd
-
Eric,
Ik meet met mijn Voltcraft VC140 gewoon 18,1 Volt vandaag op de baan. Programmeerrail 18,2V
Hoe zit dat dan volgens jou?
Groet, Enrico
-
Hi,
Je kunt die spanning ook gewoon meten, maar of het de juiste waarde is dat is een ander verhaal, het geeft je alleen een indicatie. Voor de rest onbelangrijk.
Mvg
Wim
-
Wim,
even voor mijn eigen wijsheid...
16V en 70VA is 4,375A
Is toch overkill voor een TC (IB), die geeft toch maar 3 Amp uit?
Of zie ik dit verkeerd?
mvg,
Sander
-
Sander, de electronica in de box gebruikt ook energie, gaat van het totale vermogen van de trafo af. Is overigens niet de eerste keer dat dit tersprake komt, het had dus eigenlijk geen verrassing meer voor je mogen zijn. ;) (y)
Mvg
Wim.
-
aah ik dacht dat er gewoon 3 amp uitkwam....maar 3 amp is dus totaal - verbruik van de elektronica in het boxje....
Dank voor je antwoord Wim.
mvg,
Sander beter 2x vragen dan 1x fout doen