BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: moffia op 01 January 2010, 22:54:20
-
Beste mensen,
Voor het eerst in mijn leven
Ga ik mijn met treinen beginnen.Ik heb een baan ontwerp gemaakt .
Laast zij iemand dat ik hier problemen mee ga krijgen.
Vooral in de bocht werk wat er in zit
zou graag willen weten wat jullie er van vinden ???
(http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/01/01/1262361754-510.jpg)
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/01/01/1262361754-510.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/01/01/1262361754-510.jpg)
Het de bedoeling dat op deze tafel met fleischmann ho analoog gewerkt wordt.
de tafel staat al op zijn plek 2 x 244 bij 122 18 mm dikte
Ik ben begonnen met leggen van de rails en rails in te kopen
Zou ook graag willen weten hoe ik bij de station stroom kan onderbreken terwijl ander
trein gewoon doorrijden
en hoeveel trafos ik zou moeten gebruiken over geheelde baan
-
Hoi Moffia,
Welkom op Beneluxspoor.net!
De vragen die je hebt over je baanplan staan nu verspreid in je bericht.
Ik zou je dan ook even willen vragen of je dat iets netter wilt neer zetten, dat maakt het voor de mensen hier ook makkelijker om te reageren en een duidelijk antwoord op je vraag te geven (y).
Wil je daarbij dan ook rekening houden met hoofdletters en punten. Dit komt de leesbaarheid van je bericht ten goede (y)
Bedankt alvast,
Gr. Remco.
-
Hoi Moffia
Ik heb het baanplan even zitten kijken en in elk geval al gezien dat er een aantal hellingen zijn die erg kort zijn en waar je ver boven de stijgingspercentages van maximaal 3cm in een meter gaat. Wil je dat er uit krijgen denk ik dat je hoe dan ook je hele plan zal moeten overzien ;)
Bochtenwerk zal niet zo'n probleem hoogstens eventueele gebogen wissels
Gr Bob
-
analoog kan je prima gebruik maken van de Fleischmann zelf denkende wissels.
Even de gebruiksaanwijzing van je wissels erbij pakken, anders ene Fleischmann catalogus of baanplan boek, staat het namelijk prima in uitgeschreven en uitgelegd met tekeningen.
mvg,
Sander
-
Moffia,
In eerste plaats welkom op t forum. Als je hier genoeg rond hangt zul je zien dat je met deze hobby veel kanten op kan. (y)
Je baan ziet er interresant (y) uit maar hou rekening met het volgende:
1 Treinen kunnen max. 3% klimmen. Dat betekent dat je dus een meter spoor nodig hebt om 3cm te klimmen. (zie rechter kant van je station).
2 Diesels en stoomlocomotieven hebben 8cm ruimte nodig om onder een ander spoor door te gaan.
3 Hou rekening met de lengte van je treinen. Een lok is snel 18 cm, een grote vier assige personen wagon is al meer dan 20 centimeter.
Een trein met vier wagons heeft dan dus al een peron lengte van een meter nodig. Ik neem aan dat je niet de passagiers (Preisertjes zoek hier maar eens op in het forum) zomaar in een weiland de trein uit jaagt.
Stroom onderbreken in het station terwijl de treinen door rijden, is eigenlijk tegen strijdig aan onze hobby: electrische modeltreinen. Sorry dat gaat niet werken zoals je dat nu vraagt.
Hoeveel trafos je nodig hebt? Dat hangt van de volgend reken sommetje af.
Een lok neemt ongeveer 800mA (soms 400mA soms 1100mA). Het vermogen van de trafo (in VA aangegeven, en soms in Watt) moet dan gedeeld worden door je loks: 16VA/0.8V zouden dan twintig loks zijn. Maar al die loks rijden dus wel dezelfde kant op en even hard. Daarnaast is hierbij dus ook geen rekening gehouden bij de verliezen in de baan. Dus als je er al 10 loks op kwijt kan, dan heb je geluk.
Meestal delen de mensen hier hun baan in delen die van elkaar gescheiden zijn. Dan heb je geen grote trafo's nodig (dus goedkoper) en je kan ze onafhankelijk van elkaar besturen (er gebeurt dus meer op je baan). Dit geeft een stuk spannenender en interessanter speel ervaring dan een hele grote trafo.
Zoek maar eens bij de "beginnen" en "eerste baan" en je zal veel meningen en opmerkingen tegen komen.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
PS Ik wil niet echt ouderwets overkomen maar zou je misschien de volgende keer wat lees teknes willen gebruiken. Ik ben niet boos maar t maakt t wel allemaal net wat leesbaarder. :)