BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Wim Rosbender op 01 January 2010, 15:53:40

Titel: Railcontakten Wullem NS
Bericht door: Wim Rosbender op 01 January 2010, 15:53:40
Beste treiners,,

Hier een nieuw ontwerp voor mijn railkontakten voor de terugmeldig met het Twincenter en Koploper waar ik al jaren mee werk.
Op dit moment heb ik de contakten in de baan nog liggen met 0,5 staaldraad.

Ik heb als proef van Fosforbrons 0.2 mm plaat van de firma Conrad de onderstaand prototype gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railcontakt_Wullem_NS_2010_2.jpg)

Met een drupje seconden lijm zitten ze muurvast, wel eerst het draadje eraan solderen.
Dan een klein gaatje boren voor het draadje naar de terugmeld decoder.

Voordelen:

1: Snel en goedkoop zelf te maken
2: Geen zagen in de railstaven
3: Gemakkelijk te verplaatsen als ze niet op de juist plaats liggen
4: Bijna onzichtbaar en zeer bedrijfszeker
5: Voor 2 rail en 3 rail en alle schalen
6: Ook voor analoge schakelingen met bijvoorbeeld relais
7: Geen ombouw of werk aan locs en wagons
8: Assen tellen is mogelijk

Op de foto heb ik de contakten met rode stift gemarkeerd voor betere zichtbaarheid

Voor meer vragen mailen....

Succes en met groet,

Wullem NS

Titel: Re:Railcontakten Wullem NS
Bericht door: Sander op 01 January 2010, 16:00:59
Wullem,

kan je eens uitleggen hoe je dan contact maak?

Is dat tussen het stripje en de spoorstaaf?
Dan werkt dit dus alleen met metalen wielen....de oudere wagens hebben echter plastic wielen dus bij assentellen komt er wat meer om de hoek kijken.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Railcontakten Wullem NS
Bericht door: Wim Rosbender op 01 January 2010, 16:08:17
Klopt !!!

Met plastic wielen werkt het niet...

Ik knip uit de plaat rechthoeken van 30 x 8 mm daarna knip ik uit elk plaatje 2 contakkies.

Duidelijk !! ik zal er een tekening van maken als ik even tijd heb,,,

Eerst ga ik nu een uurtje of 2 wokken bij de plaatselijke Chinees

Groet,

Wullem NS
Titel: Re:Railcontakten Wullem NS
Bericht door: Wim Rosbender op 03 January 2010, 11:45:53
Heren,

Hier nog een foto van hoe ik de contakten knip uit de plaatjes fosforbrons.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB120002.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB120006.jpg)

Succes en met groet,

Wullem NS
Titel: Re:Railcontakten Wullem NS
Bericht door: Sander op 03 January 2010, 12:44:26
Wullem,

kijk, das duidelijk!!!

mvg,
 Sander
Titel: Re:Railcontakten Wullem NS
Bericht door: eenop87 op 02 February 2013, 13:02:34
Ik zie dit draadje nu pas Wullem, en het lijkt mij een handige oplossing. Ik heb alleen nog wat vragen.
Ik begrijp er uit dat het wiel tegelijk kontakt moet maken met de rail en het stripje. Het lijkt mij dat de afstelling daarmee behoorlijk kritisch wordt, of zie ik dat verkeerd? Wordt het kontakt gemaakt met het dwarse gedeelte of met de lange zijde?

Groet,
Gerrit
Titel: Re:Railcontakten Wullem NS
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 February 2013, 13:49:15
Het contact wordt gemaakt op het dwarse lipje. Dat wordt geraakt door de flens van het wiel.
Ik heb hetzelfde idee, in een andere uitvoering, gebruikt op onze clubbaan, voor het afmelden van een overweg.
Titel: Re:Railcontakten Wullem NS
Bericht door: dito op 02 February 2013, 14:54:34
Kan dit ook gebruikt worden voor duurkontakten.Ik ben geen elektronicus,dus begrijp er niet alles van
Herman
Titel: Re:Railcontakten Wullem NS
Bericht door: eenop87 op 02 February 2013, 15:06:08
Als het kontakt door de flens wordt gemaakt zie ik toch een probleempje omdat de flenshoogte van mijn materieel nogal verschilt. Als je hem goed afstelt op lage flenzen zullen de oude hogere flenzen daar toch overheen hobbelen. Ik denk daarbij aan enkele oudere Fleischmann loc's.
Misschien moet ik daar eens mee experimenteren. Ik vindt het idee wel de moeite waard om dat uit te vogelen.

Groet,
Gerrit
Titel: Re:Railcontakten Wullem NS
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 February 2013, 19:19:17
Zo vreselijk veel verschil zal er niet zitten in flenshoogte. En eigenlijk maakt dat niet uit. Dat verende lipje moet in ruststand bijna gelijk staan met bovenkant spoorstaaf, en het moet zo flexibel zijn dat het ook door de lichtste wagens naar beneden wordt gedrukt.