BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: Remie_märklín op 30 December 2009, 13:49:11
-
Ik weet niet meer wanneer ik de bus had opgeladen, maar hij ging vrij snel nog.
Ik zette hem na 2 dagen weer op de baan en hij reed goed.
Nog geen 20 seconden later neemt hij veel gas terug en sinds dien rijdt hij erg traag.
Dus dat is niet helemaal goed lijkt mij.
Hij nam te veel gas terug om te zeggen dat de batterijen leeg zijn.
Met het opladen is het fout gegaan denk ik.
Ik had de eerste paar keren wel 7 uur opgeladen.
Maar ik had 3 uur onthouden.
Tja, 3 uur rijden en 7 uur laden.
Ik ben het dus vergeten en heb hem een tijdje 3 uur opgeladen.
Deze week heb ik hem weer 7 uur opgeladen.
Dus het zal wel aan de batterij liggen.
Hij heeft tussen door echt heel even nog normaal gereden.
Maar ik vrees het ergste...
Weet iemand er meer van?
Grt Remie
(die voortaan niet meer een oplaad tij vergeet)
-
wat voor soort accu's zit er in die faller bussen?
je kan proberen hem een paar keer geheel te laden en te onladen. dat wil nog wel eens werken.
en ook niet te lang laden
mvg vincent
-
Hallo,
Bedankt voor de snelle reactie
Dus ik laat hem nu gewoon op zijn kop liggen.
Dan kan hij gewoon alle energy er uit krijgen.
Als de accu op is dan kan ik hem opladen.
Ongeveer 6 uur?
Ik hoop dat het werkt, want ik baal er heel erg van... :'(
Grt Remie
-
Als het een busje is met ingebouwde batterijen, die je met een stekkertje aan
de lader hangt kan het kloppen dat deze busjes op den duur niet zo best meer rijden.
De accu's in deze busjes hebben een "geheugen"
Laat de bus maar eens helemaal leeglopen, gewoon neerleggen met draaiende motor
en dan gewoon even wachten tot wel een half uur nadat de motor is gestopt met
draaien. Dan opladen voor een uurtje of 6/7 en weer proberen.
Mocht dat niet werken dat zijn de accu's niet goed meer en kan je het beste
kijken naar nieuwe accu's (modelwinkel of juwelier)
Ik heb een ander type bus (reisbus) met verlichting en 2x aaa batterijen daarbij heb
je geen problemen met slechte accu's op den duur.
Beter als zijn voorganger die exact het zelfde probleem als jou bus had.
-
Dus als ik hem laat draaien dan is hij leeg.
Dan moet ik even een half uurtje wachten.
Dan zijn er 2 opties tijdens het wachten:
-laat ik de bus aan staan
-of moet ik hem uit zetten?
Ik bedoel het zwarte schuif dingetje. (Is het te begrijpen wat ik bedoel?)
Hierna laad ik hem dus gewoon 6 en een half uur op.
Ik ben wel blij dat het niet aan de motor ligt!
dus hopen dat dit de oplossing is.
Het gaat om dit busje trouwens:
(http://modellbahnmarkt24.de/bilder/eisenbahnh0/Faller%201630%20-%206.jpg)
Ik ga hem morgen ochtend aan zetten.
Dan horen jullie van mij!
Moet ik wel de hele tijd er bij blijven om te kijken of hij al is gestopt.
Grt Remie
-
Hoi Remie,
zelf heb ik ook ooit zo iets gehad. bij mij was het alleen het motortje.
Dit motortje zit in de bus vast geplakt met dubbelzijdige tape, deze was alleen uitgedroogd en dus losgelaten.
Waar door het motortje los kwam te zitten en net geen goede aandrijving meer kon geven op de tandwieltje van de achter as.
Motortje weer vast geplakt en tot dus ver nog geen probleem gehad.
Succes
Gr
Martijn
-
Bij mij is het geen tape.
Hele slechte lijm. Het is kleverig, en laat los.
Maar die zit ook met 2 plastic pinnetjes op zijn plaats.
De motor rijdt met zo hard als de wielen.
Dus hij zit wel goed op zijn plaats.
Nu ik 2 de zelfde reacties heb weet ik het zeker.
Ik ga hem laten leeglopen.
En dan weer (na een dik half uur opladen)
Ik weet wel zeker dat de tandwielen goed in elkaar zitten.
Grt Remie
-
hoi Remie,
Wat bij mijn N-bus nogal eens gebeurde was het vervuilen van de achteras/achterwielen. Je weet wel, wat stof, haartjes enz. Heb je dat al gecontroleerd?
mvg en succes
Henk
-
Dat heb ik een tijd gelede ook gehad. Ik heb het toen schoon gemaakt.
Dus toen zat er geen stof en vuil meer tussen het profiel van de banden.
de tandwielen zit geen stof op.
Het ligt echt aan de baterijen of het motortje.
Aan de reacties te horen zijn het dus de batterijen.
Gr,
Remie
-
Ik ga hem laten leeglopen.
En dan weer (na een dik half uur opladen)
Nee, gewoon opladen zoals aanbevolen wordt: 7 uur opladen, en dan lekker leeg laten lopen (wat misschien een optie zou kunnen zijn is de belasting iets verhogen, dat frist accu's vaak op, als ze stevig ontladen worden)
Het liefst herhaal je het opladen > ontladen proces een paar keer: werkt het daarna niet, dan kan je er de donder op op zeggen dat de accu's gewoon hun beste tijd hebben gehad
-
dat ze bij faller die bussen niet uit rusten met wat modernere accu's. de gene zonder geheugen. zodat je niet meer mee zit als je hem eens een keer te kort of te lang laad. ke ik weet dan moet je ook weer een speciale lader hebben. die weet wat die doet. en ja dan gaat de kosten ook weer omhoog. maar je heb minder kans dat je accu verpest met een fout.
mvg vincent
-
De keuze voor NiCd accu's (NikkelCadmium) is een zeer logische: ze gaan ervan uit dat je het voertuigje tot hij leeg is laat rijden, en daarna oplaadt: op die manier heb je weinig te vrezen van het geheugeneffect, maar als je de voertuigjes slechts kort gebruikt, kan je daar wel degelijk last van gaan krijgen.
-
Ik bedoelde een dikke 6 en een half uur. Verkeerd getypt.
Hij is nu aan het leeg lopen.
Ik hoop dat het helpt.
Als hij leeg is nog even een half uurtje wachten.
En dan 7 uur opladen.
Desnoods doe ik dit 2 à 3 keer.
Bedankt voor de hulp (y)
Grt Remie
-
Om tien over elf gaat de lader er in.
Hij is nu gestopt.
Grt,
Remie
-
Sorry kon t niet laten;
Misschien een langzaamaan -actie van de chauffeur op schaal?
Inmiddels opgelost?
Gr NS2400, Koen
-
En als laatste redmiddel (echt als laatste redmiddel) kun je nog proberen de accu op z'n donder te geven door 'm een nachtje in de vriezer te leggen (wel 'droog' verpakken) Mogelijk dat ie daar nog wakker van schrikt.
-
De keuze voor NiCd accu's (NikkelCadmium) is een zeer logische: ze gaan ervan uit dat je het voertuigje tot hij leeg is laat rijden, en daarna oplaadt: op die manier heb je weinig te vrezen van het geheugeneffect, maar als je de voertuigjes slechts kort gebruikt, kan je daar wel degelijk last van gaan krijgen.
Klopt, als je een paar keer de batterij oplaadt als hij nog niet helemaal leeg is, gaat hij daar stuk aan.
En als laatste redmiddel (echt als laatste redmiddel) kun je nog proberen de accu op z'n donder te geven door 'm een nachtje in de vriezer te leggen (wel 'droog' verpakken) Mogelijk dat ie daar nog wakker van schrikt.
Vaak kunnen deze batterijen niet tegen koude. Hetzelfde had ik met mijn camera, waarvan de batterijen bijna niets meer deden na opnames in de vrieskou. Achteraf de gebruiksaanwijzing gelezen ( ;) ) en daar stond in dat als je hem in de winter meeneemt naar buiten, je de batterijen eruit moet halen en bijv in je broekzak moet stoppen, zodat ze warm blijven.
Ik vrees dat ook bij deze bus de gebruiksaanwijzing pas achteraf geraadpleegd wordt, maar ik hoop dat het nog goed komt. :)
-
Zo duur zijn nieuwe accu's niet hoor. :)
Groet Jaap
-
Vaak kunnen deze batterijen niet tegen koude. Hetzelfde had ik met mijn camera, waarvan de batterijen bijna niets meer deden na opnames in de vrieskou. Achteraf de gebruiksaanwijzing gelezen ( ;) ) en daar stond in dat als je hem in de winter meeneemt naar buiten, je de batterijen eruit moet halen en bijv in je broekzak moet stoppen, zodat ze warm blijven.
Daarom zei ik ook... alleen als laatste redmiddel 8)
-
De vriezer wordt het hopelijk niet.
Hij zit vanaf 11:10 in de oplader.
Hij gaat er dus 18:10 weer uit.
En anders zet ik (met hulp van jullie reacties ;) weer een nieuwe accu er in)
Gewoon een baterij in zetten lijkt mij, en dan op het rode en het zwarte draadje aansluiten?
Ik heb ook iets gehoord dat er een batterij is die 40 uur lang mee gaat? :D
Ik hoop dat dit het is.
En ja, hij is wel eens in de lader gegaan als hij bijna op was.
En tussen het laden door ging ik ook wel eens de baan testen waarmee ik bezig was.
Dit doe ik dus nooit meer ::)
Grt,
remie
-
Jammer, Het heeft niks geholpen.
Maar weer een keer overnieuw?
Grt Remie
-
Jep, gewoon een batterijenhoudertje erin met 2 oplaadbare AAA batterijen, mits je geen leds etc inbouwd tijd de auto daar wel een tijdje op ;D
-
En als ik er smd leds in doe dan gaat het minder lang mee?
Ik ga eerst nog even proberen om hem nog een keer laten leeg lopen en het hele verhaal weer op nieuw.
En een batterij houdertje kan ik wel uit mijn oude speelgoed slopen ;D.
-
mwah, bij railz rijden ze gerust een dag op 2 aaa's, met leds, maar de motor is dan wel wat geknepen door de decoder.
-
maar de motor is dan wel wat geknepen door de decoder.
Wat bedoel je daar mee?
Rijdt hij minder snel?
Als ik een vitting er in zet (dan moet ik dus via de kap naar binnen)
Dan is het gewoon een simpel verhaal van de 3 draadjes van de batterij los solderen en dan aan de vitting zetten?
1rode en 1zwarte naar de motor. En dan heb je volgens mij ook nog 1 of 2 draadje(s) naar de stopsensor
Klopt dat wat ik zeg?
-
Ik ga er een batterij houdertje in plaatsen zo :D
Gewoon de 2 rode draadjes en de 2 zwarte draadjes los loderen van de batterij.
De 2 batterijen er uit halen.
Dan de houder er aan vast solderen. (aan de 2 rode en de 2 zwarte draden)
Toch?
Zeg mij maar als ik het fout heb.
1 Batterij is voor de plus en 1 voor de mun nu.
Ze kunnen er allebij uit.
Dan komen de 2 nieuwe batterijen er in.
Graag reacties.
Grt Remie
-
Rood aan rood en zwart aan zwart is goed. Maar 1 voor de min en 1 voor de plus enz. snap ik niet.
Groet Jaap
-
Een AAA batterij heeft een plus en een min kant.
Dus rood aan de plus en de zwart aan de min.
Dat bedoel ik.
Ik heb vandaag een soldeerbaut gekregen voor mijn verjaardag.
Dus ik heb geen ervaring.
1 keer op school bij techniek gedaan.
Maar daar heb ik niet veel aan.
Er zitten 2 batterijen in.
Ik neem aan 1 plus batterij (+) (er staat een plus op)
En 1 min batterij (-)
er gaan 2 rode draadjes naar ieder.
Dus als ik die draadjes op een batterij aansluit dan moet het het toch doen?
Ik wil niet nog verder weg komen met dat busje.
Dat hij na het plaatsen van de batterijen het niet meer doet lijkt mij echt erg stom...
Grt Remie
-
Een AAA batterij heeft een plus en een min kant.
Er zitten 2 batterijen in.
Ik neem aan 1 plus batterij (+) (er staat een plus op)
En 1 min batterij (-)
er gaan 2 rode draadjes naar ieder.
Elke batterij heeft een plus en min kant.
Een plus batterij en een min batterij bestaan niet.
De batterijen zullen gewoon in serie staan.
De plus van de ene batterij zit aan de min van de andere. Daardoor wordt de beschikbare spanning twee keer zo hoog.
Bij 2 batterijen van 1,5 V wordt de totale spanning dan 3 V.
En solderen aan die batterijpolen zal niet gaan werken vrees ik. Meestal zijn die van een goed geleidende laag verzien die slecht te solderen is. Met wat moeite zal het wel te doen zijn maar een betrouware verbinding is moeilijk temaken. Zeker niet met jouw soldeerervaring.
Om twee AAA batterein te gebruiken zul je een houdertje moeten gebruiken. Daar zitten soldeerlippen aan waar je de draden aan vast kunt solderen.
Maar als ik jouw ervaring lees in het draadje lijkt het me verstandiger dat je het autotje eens bij een goede winkelier laat nakijken.
Gr.
Eric
-
Ja,
Een batterij houdertje heb ik al.
Dus die kan er zo in.
Serie schakelen dat snap ik ja.
(http://www.andreas-modellbahnwelt.de/images/medium/261750.jpg)
Kijk, er zitten 2 van deze in.
Op 1 staat eer door kruis (zie foto)
En de andere staat helemaal niks.
Dus ik dacht een plus batterij en een min.
Maar dat kan dus niet.
Dan zijn ze aan de onderkant in serie geschakeld.
Vanaf de bovenkant zie je dat niet.
Dus ik kan de rode&zwarte draden los maken.
Dan kan ik die op de batterijhouder aan die rode &zwarte draden vast solderen.
Maar als het afgeraden wordt dan doe ik het niet
Grt Remie
-
Heej Remie,
We hebben het nu de hele tijd over de batterij. We denken allemaal dat het daar aan ligt. Heb je toevallig ook al gekeken of er niet per ongeluk een stofdraadje o.i.d. om de as heen gewikkeld is of er ergens anders iets in het mechaniek gekomen is?
groet,
Johan
-
hallo!
Nee, toen ik het motortje tussen de klemmetjes weg haalde draaide hij even hard.
Dus het ligt niet aan het motortje dat tegen gehouden wordt.
Was het maar waar...
Dan was het makkelijker op te lossen.
Ik ga zo even proberen om het batterijenhoudertje aan een ander iets vast te maken om een beetje te oefenen enzo.
Ik heb een motortje ij een audo camera gesloopt.
Daar komen ook kleine otors uit.
Als ik nou een worm wiel er op kon zetten... ;D
Daar ga ik dus even mee solderen om te oefenen.
Ik weet nog niet of ik het zelf doe...
Grt, Remie
-
En de bus rijdt weer 8)
Ik heb er toch 2 AAA batterijen in gedaan.
Hij bromt wel meer.
Maar het lijkt net het geluid van een zware diesel motor in de bus.
De stop sensor heb ik (nog) niet aangesloten.
Ik heb toch geen stop plaats op de baan.
Hij rijdt wel wat minder snel dan normaal.
Maar snel genoeg.
Het kan zijn dat de batterij niet helemaal is opgeladen.
Maar ik ben blij.
Hup kappie er op en hij kan weer rijden!
-
Hi Remie,
De plus op de batterij geeft de positieve pool van die batterij aan.
De andere zijde is dan natuurlijk de negatieve pool.
In 95% van de gevallen is een akku kapot. Ik heb die bij mijn bussen ook al vervangen.
Misschien dat de foto nog een en ander verduidelijkt. je kunt op de foto klikken om te vergroten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3877online.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3877online.jpg)
Groet, Oskar.
-
juist. En bij mij zat er een groen bandje om.
Ik ga nog wel een filmpje maken zoals hij rijdt op AAA's (y)
-
hallo!
... ... , toen ik het motortje tussen de klemmetjes weg haalde draaide hij even hard.
Dus het ligt niet aan het motortje dat tegen gehouden wordt. ... ...
Het lijkt wel of de klemmen dan geoxideerd waren en geen goed contact hadden met de motorcontacten.
Dan zou het niet aan de batterijen hebben gelegen. Heb je ze al weggegooid? Nadat je nieuwe batterijen geplaatst heb, heb je misschien de contacten met het herplaatsen van de motor weer wat beter geleidend gemaakt. Dus probeer de oude batterijen ook nog eens, misschien dat het aan de contacten gelegen heeft
-
Hoe bedoel je?
De contacten met de motor heb ik niet aan gezeten.
Je bedoelt dat ik even demotor ook los moet maken en dan weer vast?
Gr
Remie