BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Peter_12 op 29 December 2009, 12:07:36
-
Hoi Allemaal,
Een tijdje terug heb ik mijn Roco 1600 serie loks voorzien van een grijs dak (Tamiya gunship grey TS-48).
De kap schoongemaakt met wat ammoniak afgeplakt en gespoten, dit is prima gelukt en ziet er prachtig uit.
Dus ik krijg een beetje de smaak te pakken van het pimpen.
Nu heb ik nog een oude BR290 rood, dus ik dacht die pimp ik ook, ik maak hem blauw met gele band en een acts logo-tje erop.
Kap schoongemaakt en ontvet met ammoniak , 2 busjes Tamiya verf gekocht en spuiten maar.
Helaas loopt de verf van de kap af en je krijgt zakkers te zien.
Ik heb hem snel weer van de verf ontdaan.
Wat doe ik fout t.o.v. van mijn 1600 serie waar het wel is goed gegaan.
gr
Peter
-
Waarschijnlijk de lak die al op het model zit. Je moet dan eerst een primer gebruiken zodat je een beter hechting krijgt.
Jos
-
Goede primer is inderdaad voorwaarde nummer één. Maar zeker met slecht dekkende of zeer dunne lakken is het belangrijk NIET te dik te spuiten. Beter 4 keer een heel dun laagje dan 2x overnieuw. Vooral met geel en rood heb ik die ervaring.
Bessel
-
Peter,
Uit een spuitbus komt al snel te veel verf. Bij dikkere verf kan het nog net goed gaan, waar het bij dunnere verf direct leidt tot zakkers.
Begin te spuiten naast het model. Ga dan in een (snelle) vloeiende beweging over het te spuiten vlak heen en stop al je weer naast het model bent.
Als het niet dekt: eerst laten drogen en dan opnieuw spuiten. Drie dunne lagen is veel beter dan één dikke.
Zakkers zijn meestal het gevolg van teveel verf ineens.
Grtz,
Ton
-
Heren dank voor de snelle reactie ,
Hecht die primer dan wel goed op de rode lak?
Hebben jullie nog een tip welke primer te gebruiken (ik weet niet of Tamiya die ook in spuitbusjes heeft)
gr
Peter
-
Tamiya heeft ook goede primer in spuitbus, zowel in grijs als wit dus dan moet
het over rood ook wel lukken
-
Je kunt het in de ammoniak en de aanwezige soort van verf zoeken. Dat het de eerste keer misschien wel goed uitgepakt is, komt waarschijnlijk dat de ammoniak wel vat op de verfsoort had, het etst een dun laagje van de lak af, daardoor wordt het geschikt om direct te verven.
Ik zou ontvetten met wat anders, bijvoorbeeld wasbenzine of ketonatus alcohol 96% (Kruidvat). Temeer omdat ammoniak een sterk bijtend goedje is, dat ook het plastic kan aantasten waardoor het broos wordt en er scheurtjes in kunnen ontstaan.
De tweede soort lak is misschien van een andere soort, waar ammoniak minder vat op heeft? Het blijft waarschijnlijk glanzend?
Het licht opschuren van het dak zou dan moeten helpen en zoals al gezegd is: daarna een primerlaag aanbrengen en dan pas aflakken geeft wellicht meer kans op succes.
-
Als kunststof hechtprimer heb ik een grote spuitbus van het merk colorMatic.
Spul is kleurloos, net na het spuiten lijkt het nat, maar droogt kleurloos op.
Na een halve dag droogtijd spuit ik er een dun laagje Praxis grondverf op.
Het heet dan wel grondverf maar is gewoon primer
Dit is lichtgrijs en hecht prima op de kunstof hechtprimer.
je hoeft deze niet te gebruiken maar bij een sterke kleurwisseling doe ik het altijd wel.
Harm
-
Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik kan vooruit, ik ga met primer aan de slag
Alvast een goed (en gezond vooral) 2010 voor allen
gr
Peter
-
Om te spuiten door middel van een spuitbus,gebruik zeker geen amoniak,schuur gewoon het oppervlak met schuurpapier 400 op tot dit mat staat,afwassen met synthetis thinner en spuiten,Niet te dik in eenmaal maar dun,het geeft niet dat u na de eerste keer nog 3 derde van de kleur ziet,herhaal dit meermaals en neem een tussenpauze van telkens+-10 minuten.Na een viertal maal gespoten te hebben moet u normaal een goede dekking bekomen hebben.
Na het bespuiten van de derde maal en na 10 minuten gewacht te hebben mag u de vierde laag dikker leggen,u riskeerd hier geen lopers meer,tenminste dat u regulier over het model spuit en geen halve minuut op de zelfde plaats spuit.
Uit mijn ervaring met bijwerken van karrosserie van autos,is ook toepasselijk in modelbouw.
-
Ik sluit me aan bij Ton en Matheus.
Gewoon schuren (waterproof 400 tot 800) en zorgen dat er geen stof meer op zit eventueel ontvetten (doe ik eigenlijk nooit) wel even schoon blazen met een lege spuit.
Werkwijze: primer> eventueel licht opschuren> plaklaag(= eerste dunne laag)> effe wachten (max 5 minuten in mijn geval)> vol blaffen in één keer> klaar> 15 minuten laten drogen en de volgende laag afplakken> ga naar plak laag.
Mijn materialen: motip (putty/primer uit spuitbus gehaald en in de airbrush) en snel drogende verf op AB 380 basis. Waanzinnig om te spuiten en met het juiste gif er in dekt het al in één keer (zet wel een masker met een goed filter op!).
Kees-Jan
-
Grappig dat iedereen zo z'n eigen methodes heeft. Zelf zweer ik nog steeds bij de oude tandenborstel met Dreft om te ontvetten, daarmee kom je in alle hoekjes. Normaal gebruik ik waterproof schuurpapier alleen als er opschriften of opgedrukte biezen weggewerkt moeten worden. Die kunnen anders in reliëf nog vrolijk blijven doorschijnen.