BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirk op 07 December 2006, 12:02:14
-
Heren,
Ik wil mijn wisseldecoders aansluiten op een eigen trafo, ik heb de pdf van Viessmann bestudeert, maar ik twijfel nog,
Ik denk het volgende:
bij de eerste 5211 moet ik gewoon van de IB naar de decoder, maar dan ? Ik sluit de bovenkant aan de trafo met E en bruin, de rode draad loopt van de ene decoder naar da volgende maar moet ik de E altijd aan de trafo hangen?
maw, als ik een draad heb van de trafo, tak ik daar voor elke dedoder de stroom van af? of kan ik de bruine draad door verbinden en alleen de E altijd van de trafo aftakken?
mss wat cryptich uitgelegd, maar voor mij is het ook zo, ik snap van electronica evenveel als van Bio-nucleaire stralings fysica..
mvg
Dirk
-
- Was foute informatie -
Erik.
-
IB --> 5211
Rood en zwart (bruin?) draad.
--> 5211 ---> 5211 enz.
De E bus is 1 aansluiting van je trafo die je gewoon doorlust van
E --> E --> Enz....
De andere kant van je trafo hang je aan de zwart (bruin?) aansluiting van je IB.
mvg,
Sander
-
Sander,
zeg jij nu hetzelfde als Erik tekent?
Dirk
-
Je takt voor elke decoder de bruine en rode draad af net zoals je dat moet doen voor de onderkant
(http://statler.xs4all.nl/beneluxspoor/decoders.jpg)
Dus alle decoders komen parallel te staan aan de boven kant op de trafo en aan de onderkant op de IB
Erik.
Erik zoals jij het hier voorsteld zou ik het zeker niet aansluiten, dit geeft een onherstelbare schade aan de digitale centrale.
Mvg
Wim.
-
Mijn excuses dan !
Maar we hebben het hier toch over een wisseldecoder waar je apparte voeding kan aansluiten voor de wissels
Of tewel dat hij de ext voeding gebruikt voor het schakelen
Of sla ik nu de plank helemaal mis ?
En kan er misschien een tekening gemaakt worden hoe het wel moet ?
Erik.
-
Wim,
heb jij mss een tekeningetje?
Dirk
ps, ik zal eens overegen om naar zeeland te verhuizen...hmmmm.. NOT..dat wil ik je niet aandoen..
-
Erik,
Je sloeg de plank niet helemaal mis, alleen de manier waarop je het tekende kan tot vergissingen leiden, met alle gevolgen vandien.
Mvg
Wim.
-
Wim,
heb jij mss een tekeningetje?
Dirk
ps, ik zal eens overegen om naar zeeland te verhuizen...hmmmm.. NOT..dat wil ik je niet aandoen..
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/TR5211.jpg)
http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/TR5211.jpg
Mvg
Wim.
-
Ok ik doe het dus inderdaad fout
Daar ik nog geen externe voeding gebruikte ging het bij mij dus nog goed
Maar was het van plan dus eigenlijk wel bedankt dat je deze vraag stelde
Sorry Dirk voor de foute informatie !
Erik.
-
ik had helaas geen mogelijkheid om een tekeningetje te maken/ te uploaden vanmiddag.
Maar zoals WIm het getekend heeft zo had ik het bedoeld in voorgaande bericht.
mvg,
Sander
-
Heren,
een nieuwe vraag bied zich aan,
volgens het tekeningetje van Wim
http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/TR5211.jpg (http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/TR5211.jpg)
werkt alles zoals het hoort. Maar mag ik nu bij een deel van de decoders de draden die van decoder naar decoder lopen dus de linkse rode en de bruine onderbreken en dan de volgende decoder op de sporen aansluiten? Ik weet niet of het duidelijk overkomt, maar ik wil de verste decoders dus aan de sporen hangen, ipv een verbindingsdraad te leggen van de vorige decoder, maar evengoed de E ingang van de gemeenschappelijke E kabel aftakken. Dan moet ik maar 1 draad helemaal rond leggen en niet de bruine en rode van decoder naar decoder.
Maar als dat niet mag, mogen dan de draden die de decoders onderling verbinden dan heel dun zijn? Ik gebruik veel draadjes die van een flatkabel komen, dat werkt prima voor de terugmelding, maar mag ik die ook gebruiken voor de decoders te verbinden? de langste afstand zal zo' 12 meter zijn.
Dirk
-
Ja hoor Dirk, dat mag, is geen enkel probleem
Doe ik hier thuis ook.
8 wssels bij elkaar? dan 2 wisseldecoders gekoppeld op Wims manier.
4 wissels bij elkaar? gewoon 1 wisseldeocder hatsee aan de ringleiding en de E-bus wel verbonden met de trafo.
mvg,
Sander
-
Ja hoor Dirk, dat mag, is geen enkel probleem
Doe ik hier thuis ook.
8 wssels bij elkaar? dan 2 wisseldecoders gekoppeld op Wims manier.
4 wissels bij elkaar? gewoon 1 wisseldeocder hatsee aan de ringleiding en de E-bus wel verbonden met de trafo.
mvg,
Sander
Ai, het is echt mijn dag niet, ik heb het geprobeerd en ik heb een decoder in de fik gestoken....Ik zal wel iets fout gedaan hebben, maar wat?? Sander, kan jij eens een tekeningetje maken hoe je dat voor elkaar krijgt, Ik heb dus de bruine en de rode draad van de rails afgetakt en dan de rode van de trafo in de E. Maar de bruine van de wissel trafo heb ik niet samen met de bruine van de IB trafo. Zou dat de reden zijn van mijn BBQ resultaat? Er is een transitor uitgefikt, het kastje is vervormd en een diode is eraan.
Dirk
-
Ff snel plaatje gemaakt:
http://matthijs.deds.nl/prullenbak/5211.JPG (http://matthijs.deds.nl/prullenbak/5211.JPG)
Zo ligt het bij mij onder de baan. Zonder problemen.
mvg,
Sander
-
Nou ben ik niet bepaald een kenner (bepaald niet eigenlijk), maar volgens mij kan dat schema van Matthijs niet, want nu loopt de rijstroom via de decoder. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Dit topic brengt me wel bij mijn eigen probleem (Moet dit in een nieuw draadje?). Ik rij Märklin.
Ik heb momenteel drie Viessman wisseldecoders aangesloten (zie onder). Volgens mij heb ik ze volgens de handleiding aangesloten. Decoder 1 werkt zonder ook maar een probleem, en ook de treinen rijden perfect. Echter, decoder twee werkte eerst niet, en om te kijken of het aan de wissels lag heb ik decoder 3 aangesloten. Deze werkte perfect. Ik bleek wat verbindingen met twee niet gelegd te hebben en nadat deze gelegd waren begonnen de problemen. De wissels aan 2 werken soms wel, en soms niet. Vandaag wilde ik dat probleem te lijf, maar decoder 2 werkte goed, maar nu wilde 3 niet. Dat wil zeggen, soms wel soms niet. Dit alles afhankelijk waar ik de blauwe wisseldraadjes in stop en of ik de stroom aan of uitschakel. Het rare is, met decoder 1 heb ik NOOIT problemen.
Is iemand bekend met dit probleem? Heb ik het toch verkeerd aangesloten? Is de combinatie 5212 met 5211 verkeerd?
Alvast bedank!
Groeten, Jaap
(http://www.selwerd.nl/~jaap/stroomschema.jpg)
-
Jaap,
Het is duidelijk dat je geen kenner bent, maar dat schema klopt.
Is hetzelfde als dit schema. ::)
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/TR5211.jpg)
Als je het echt zo aangesloten hebt als je het getekend hebt, dan is de rode en bruine draad niet op de juiste aansluit bus aangesloten.
Wel Rood aan Rood en Bruin aan Bruin.
Mvg
Wim.
-
Het is duidelijk dat je geen kenner bent, maar dat schema klopt.
Altijd fijn een bevestiging te krijgen :D
Als je het echt zo aangesloten hebt als je het getekend hebt, dan is de rode en bruine draad niet op de juiste aansluit bus aangesloten.
Wel Rood aan Rood en Bruin aan Bruin.
Ik zal met de handleiding in de hand nog eens de draadjes volgen, maar volgens mij heb ik de juiste kleur in de juiste kleur gedaan. Want waarom doen decoders het eerst wel en daarna niet meer?? Zou ik anders ook geen kortsluiting moeten krijgen?
Moeten decoders ook per se aan de onderkant aangesloten worden? In de handleiding van de ene type decoder was dat een optie en bij de ander een verplichting. Of klopt dit niet?
Ik heb pas volgend jaar weer tijd. Ik kom er op terug!
Groeten, Jaap
-
Jaap,
De rode en de bruine bus boven en onder zijn hetzelfde. Zitten inwendig gewoon aan elkaar verbonden. Is gedaan om makkelijk van de ene naar de andere decoder door te rijgen. Het is mij eigenlijk een raadsel waarom ze dat niet ook voor de E bus hebben gedaan.
Zie dit schema (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/viessmann5211.html) op mijn website.
-
Jaap en anderen,
Als je bij de 5212 de rode/bruine bus ook als voeding van de wisselspoelen gebruikt, dan is de aansluiting van de voeding (aan de bovenkant) verwisseld ten opzichte van de aansluiting van de rode/bruine bus (aan de onderkant).
Onder is het rood (J) en zwart (K). Boven is het zwart (~) en rood (~E).
Ikzelf loop ook al een tijdje te worstelen met de 5212 decoder om hier een goede externe voeding voor mijn Minitrix wisselspoelen te verkrijgen en heb daarbij an meerdere malen de handleiding bestudeerd om geen fouten te maken.
Maar helaas tot op heden geen succes met een externe voeding.
Zie dit draadje.... https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1229.msg21040#msg21040 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1229.msg21040#msg21040)
-
Let wel, de wijze van aansluiten is bij de 5211 en de 5212 verschillend.
-
Hi,
Bij de 5212 moet je opletten dat de digitale informatie (Railspanning) aangesloten wordt op de J en de K Waarbij J op de Red van de IB wordt aangesloten en de K op de Brown van de IB wordt aangesloten.
Voor het aansluiten van een externe spanning (wisselspanning) kun je het volgende plaatje gebruiken als voorbeeld.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/TR5211_12.jpg)
Mvg
Wim.
-
Hoi Wim, Klaas en anderen,
Dank voor de info. Ik ga nu de elektronica/bedrading voor mijn baan ombouwen. Toch maar alle decoders op een centrale plaat ipv overal onder mijn baan. Vooralsnog wil ik geen externe trafo gebruiken, maar ik zal wel alvast daarmee rekening houden.
Als ik de discussie goed begrijp zou ik de draadjes aan de onderkant van Wim zijn schema gewoon weg moeten kunnen laten. En de rode "E" draad rechtstreeks op de rode draad van de IB aansluiten. Of niet?
Wim, als het niet te veel moeite is, kan je dan ook je schema zonder externe trafo tekenen?
Groeten, Jaap
-
Jaap, dat staat toch gewoon in de handleiding die bij de decoder (5211) zit, of zie ik dat nu verkeerd?????? ::)
Mvg
Wim.
-
Hoi Wim, Klaas en anderen,
Dank voor de info. Ik ga nu de elektronica/bedrading voor mijn baan ombouwen. Toch maar alle decoders op een centrale plaat ipv overal onder mijn baan.
Groeten, Jaap
Dit is een zeer slecht plan Jaap. Het is veel beter om de decoders zo dicht als mogelijk bij de wissels te plaatsen die hij moet schakelen. Zo moet je namelijk maar drie draden maximaal naar iedere decoder trekken, die je iedere keer doorlust of aftakt van een hoofdleiding.
Doe je het andersom dan moet je met 12 draden naar de centraal geplaatste decoder. Dit geeft een onnodige hoeveelheid draad onder je baan. Niet doen dus. Hiermee haal je het princiep van digitale besturing mee om zeep. Want het is zoals Marklin in 1985 al zei, Eenvoudig Digital, alles over 2 draden.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Als ik een booster gebruik op het 2e gedeelte van de baan, kan ik de decoders die ik daar bebruik gewoon op de zelfde gemeenschappelijke rode draad aansluiten en de andere draden van de sporen aftakken?
Dirk
-
Ja.
-
Hallo mensen,
Ik heb Wim zijn advies opgevolgd en alle decoders op hun plaats laten zitten. Alle verbindingen doorgemeten, overal waar stroom door moet kan stroom door. En verder alle poorten getest mbv drie wisselschakelaars.
Ik ben de hele avond bezig geweest met testen.
Een schakelaar wil alleen maar heen. Hoe kan ik zeker weten dat het aan de wisselschakelaar echt stuk is? Als ik de draadjes omruil, gaat hij nog steeds alleen maar dezelfde kant op. Het maakt niet uit aan welke decoder(poort) ik hem hang. Of is dit al full-proof bewijs?
Mijn decoder 2 en 3 maken me hoorndol (resp. Viessman 5211 en 5212). Het ene moment werkt een poort wel, en het andere weer moment niet. Vaak gaat het gedurende een kwartier, half uur of uur goed, en dan opeens weer niet, of juist weer wel. Is er iemand die een idee heeft, waar dit aan kan liggen? Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Iemand suggesties? Kan het zijn dat de stekkertjes niet altijd even goed contact maken (zelfs als je er niet aan zit)?
Groeten van een dolgedraaide Jaap
PS Inmiddels draadje van begin november over dit probleem gevonden. Beetje raar dat dit vaak voorkomt. En ook raar dat er in mijn doosjes geen geel garantiepapiertjes zitten. Overigens beantwoordt dat draadje niet al mijn vragen. Ik ben namelijk ook wel benieuwd hoe iedereen dit oplost (m.n. diegenen zonder garantiepapiertje). En hoe het kan dat dit zo vaak voorkomt.
PPS Het is wel vervelend dat mijn poorten het soms wel allemaal doen, want in de winkel doen ze het "natuurlijk" altijd allemaal... >:(
-
Jaap,
Ik denk dat het probleem helemaal niet zit in je wisseldecoder, of de aansluiting daarop. Ik denk dat het probleem gewoon zit in je wisselaandrijving zelf. Oftewel een eindafschakel contact wat niet naar behoren werkt. Ik kan nergens terug vinden wat het merk en type is van de door jouw gebruikte wisselaandrijvingen, maar als je dat even verteld, dan kunnen we een advies geven hoe het op te lossen.
Mvg
Wim.
-
Hoi Wim,
Märklin 7549.
Ik heb inmiddels al mijn wisselaandrijvingen getest. En ze doen het allemaal op die ene na. Sommigen wilden eerst niet, maar na de stekker uit decoder halen en er weer instoppen deden ze het wel. Ik denk dus dat het ook aan het contact met de decoder ligt. Desalniettemin doen ze het soms ook zomaar opeens niet meer. Momenteel heb ik in iedere decoderpoort een wisselschakelaar hangen (soms letterlijk!). En vanaf nu ga ik het gewoon regelmatig testen. Nu werken ze allemaal, dus moeten ze dat straks ook doen...
Groeten, Jaap
-
Hallo mensen,
Mijn decoder 2 en 3 maken me hoorndol (resp. Viessman 5211 en 5212). Het ene moment werkt een poort wel, en het andere weer moment niet. Vaak gaat het gedurende een kwartier, half uur of uur goed, en dan opeens weer niet, of juist weer wel. Is er iemand die een idee heeft, waar dit aan kan liggen? Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Iemand suggesties?
Hoi Jaap,
Ik heb een tijdje geleden ook zo'n 5212 gekocht om een 4 tal PIKO aandrijvingen aan te sturen...
Soortgelijke problemen, verschijnselen.
Ik ben eens op onderzoek uitgegaan:
Bij mij bleek dat de PIKO aandrijvingen dusdanig veel stroom trokken, dat de kortsluitbeveiliging van de decoder aansprak. Het gevolg is een zeer klein pulsje, waardoor de wisselaandrijving niet geheel in z'n eindstand komt. Ik gebruik een Uhlenbrock Power2 om de wissels aan te sturen. Hier kun je de spanning naar de baan/decoders op instellen. Het vreemde hierbij was, dat hoe hoger de spanning, hoe slechter de boel ging schakelen. Het kwam zelfs ook voor, dat de kortsluitbeveiliging van de Power2 aansprak als de wisselaandrijvingen ergens halverwege bleven staan.
Ik heb het probleem opgelost door parallel aan de interne 220uF elko een 1000uF te solderen (geeft de decoder wat meer 'power') en de stroombegrenzing wat ongevoeliger te maken. Staat standaard op ong. 1 A de gebruikte transistoren kunnen dacht ik uit mijn hoofd 6A schakelen. Ik heb de stroombegrenzing nu op 2 A staan.
De door Viessman voorgestelde oplossing met een weerstand van een paar Ohm in serie werkt niet ! De aandrijvingen hebben dan helemaal onvoldoende kracht.
Na deze aanpassingen schakelt alles zonder storing. Slechts als de tongen mechanisch geblokeerd zijn (b.v. een trein op het wissel) spreekt de overstroombeveiliging aan, zoals het hoort denk ik, dat beveiligt de spoelen ;)
Ik kan nu ff niet kijken met welke waarde en waar ik die stoombeveiliging heb aangepast, vanavond als ik thuis ben wel.
Iha lijkt het mij, dat de Viessmann wisseldecoders (5211 en 5212 hebben zelfde vermogensdeel) ietwat te kritisch staan afgesteld. Hetgeen niet echt nodig is, daar de gebruikte componenten best wel een wat zwaardere 'load' mogen hebben.
Grtzz,
Karst
-
Ja.
Ik heb dus de gemeenschappelijke draad gebruikt, en de andere draden van de sporen genomen ACHTER de booster. Blijkt dus niet te werken. Ik geef nu het resultaat:
de IB staat uit (lampje rood)
de rode draad van de sporen alleen=> doet niks
zwart van de sporen alleen=> booster gaat aan
=>lampje wissellantaarn aan
=>lampjes lok aan uit aan uit........
zwart en rood van de sporen =>lampjes lok branden heel flauw
dan zet ik de IB aan en dan gebeurt het volgende:
lampjes lok en wissellantaarn normaal
ik klik via koploper op de wissel, die gaat 1 keer om en dan gaat de IB naar rood en flikkert de rode led
op het scherm komt:
Kortsluiting baan -PT C/D LN
Als ik de 2 draqen van de vorige wisseldecoder aftak dan werkt alles normaal, Dus de 2 draden van voor de booster en alles werkt. Ben ik ergens fout of moet het wisselsignaal van voor de boooster komen?
mvg
Dirk
-
Karst,
Ik ben blij met je verhaal. Ik snap het niet helemaal tot in detail.
Voordat ik je berichtje las ben ik vandaag bij de modelspoorzaak langs geweest en die dachten ook dat het om een vermogensprobleem ging. Met name ook omdat "digitale" spanning snel vervalt. Ik heb inmiddels een powermodule van Viessman in bestelling staan. Zodra die er is én ik hem heb geinstalleerd laat ik weten hoe het is afgelopen.
Groeten, Jaap
PS bij nadere bestudering, als ik je verhaal goed begrijp laat de decoder , in ieder geval in jouw geval, te weinig vermogen door. En heb je die limier verhoogt. Ik gok erop dat er in mijn geval te weinig spanning (en dus ook vermogen) überhaupt aankomt bij de decoder. De powermodule is naar ik begreep ook niet veel anders dan een condensator. Een andere klant had hetzelfde probleem gehad en het zo opgelost. Ik ga daar nu dus vooralsnog ook voor, voordat ik zelf moet gaan solderen e.d. (ben ik niet goed in).
-
Hmmm, blijkbaar ben ik de eerste die met dit fenomeen ( zie 2 posts terug) te maken heeft, maar is er dan iemand ie kan zeggen wat de foutmelding wil zeggen?
Kortsluiting baan -PT C/D LN
als ik dit weet, kan ik mss verder zoeken.
mvg
Dirk
-
Dirk,
Er staat een verkeerde of vreemde spanning op 1 van d e aansluitingen van het Programmeerspoor, of zijn aansluitingen.
Je sluit dus iets niet goed aan.
Mvg
Wim.
-
Ben ik ergens fout of moet het wisselsignaal van voor de boooster komen?
Dirk, wat bedoel je eigenlijk met "van voor de booster"?
-
Dirk,
Er staat een verkeerde of vreemde spanning op 1 van d e aansluitingen van het Programmeerspoor, of zijn aansluitingen.
Je sluit dus iets niet goed aan.
Mvg
Wim.
Wim,
Programmeerspoor is niet aangesloten, en het vreemde van de zaak is, de lok heeft ongeveer 15 minuten gereden, en toen is de ellende begonnen. De foutmelding komt voor als de lok van de sectie IB naar sectie Tams overgaat.
Ik heb ondertussen ook al gekregen:
Kortsluiting
Loconet of C/D
Ik heb ondertussen alle mogelijke aansluitingen gecontroleerd, maar niks gevonden. Ik dacht dat de sporen mss wat uitgezet waren zodat er vals contact ontstaat, maar neen.
Ik heb nu ook de booster naast de IB gezet, omdat ik mss zwerfstromen of interferrentie kreeg, maar ook dat heeft niks opgelost. Moet ik mss de bruine draad van de tams met de bruine draad van de IB verbinden? Dat lijkt me vreemd, maar ik heb ergens eens zo'n belletje horen rinkelen. Dat zijn wel experimenten die ik zeker niet ga proberen zonder bevestiging.
Dan heb ik ook nog gevonden:
Kortsluiting tussen de normale railuitgang en de programmeerrails
uitgang, de Lenz Booster uitgang (leiding C/D) of de LocoNet B
uitgang (spanning toevoerleidingen).
maar ik heb dus geen programeerrail, geen lenz booster en geen loconet.
Ik heb ook maar 1 aansluittekeningetje om de tams aan de IB aan te sluitenn want in de Tams manual wordt er alleen over de Marklin centrale gesproken.
Dirk, wat bedoel je eigenlijk met "van voor de booster"?
Daarmee bedoel ik de wisseldecoders die voor de booster sectie staan, bij de decoders waar het mis mee gaat daar wilde ik dus draadjes van de sporen nemen en die sporen worden gevoed via de booster.
mvg
Dirk
-
Dirk, dit draadje gaat eigenlijk over het aansluiten van een wisseldecoder, niet over het aansluiten van een booster.
Hier wat algemene informatie, die getekend is voor een Twin-Center, maar voor de Intellibox is hetzelfde van toepassing.
Een booster of meerdere booster worden zo aangesloten, als er gebruik gemaakt wordt van een booster die bedoeld is voor het common-ground systeem van Marklin, Intellibox, Twin-Center of Power box.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/Optie2.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/Optie1.jpg)
Mvg
Wim.
-
Heb sinds gisteren ook problemen met Viessmann 5211 (5 stuks), Powermodule en Intellibox. Heb jaren geleden zonder probleem via de IB de wissels aangestuurd. Zonder problemen.
Ben er een paar jaar uitgeweest en heb nu een nieuwe baan gebouwd. Het lukt mij niet om de 5211 werkend te krijgen. Alles aangesloten volgens de handleiding, alle opties uitgeprobeerd (wel/geen powermodule, wel/geen aparte trafo, wissels getest). Helaas niets werkt.
Wel heb ik sinds een paar dagen de IB Update 1.55 uitgevoerd. Weet niet of dit er mee te maken heeft. In het verleden werkte de IB probleemloos met de 5211.
Wie heeft er een suggesties.
Groet,
Ronald (rpmvanaart [at] casema.nl)
-
Zoals Karst Drenth al eerder schreef in dit draadje, heb ik ook afgelopen dinsdag lopen experimenteren met de 5212 module en een externe voeding.
Uiteindelijk heb ik goede resultaten kunnen boeken door de externe spanning rond de 14V DC aan de 5212 aan te bieden.
Zie dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1229.msg40177 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1229.msg40177)
Ook heb ik nog een Viessmann 5215 PowerModule gekocht om toch eens te kijken wat er nu precies in zou zitten. Helaas was de inhoud dus een enorme teleurstelling !!
Enkel 4 dioden (1N5400) en condensator (1000 uF/35V) en een ander componentje. Het lijkt op een platte condensator maar aangezien deze in serie staat met de uitgang (met het massa symbool) denk ik dat het een PTC (een temperatuur afhankelijke weerstand) is.
Ook met de 5215 was het schakelen van de Minitrix wissels niet mogelijk !!!
Het leek er even op dat het goed ging, maar na een paar pogingen was schakelen al niet meer mogelijk. Zelfde verschijnselen als eerder.
Ik had gehoopt dat er een soort spanningsregelaar met een bruggelijkrichter en een condensator in zou zitten, want dan was onze conclusie om zelf een kleine spanningsregelaar te maken de juiste geweest.
Al met al ben ik er nu wel uit. De oplossing van Karst Drenth is ook een mogelijkheid. Blijft dat de aangeboden voeding niet te hoog moet zijn anders spreekt toch de interne beveiliging aan.
Ik ga dus een spanning aanbieden van 12-14V DC en zal dit doen met 1 van de in mijn andere draadje beschreven componenten.
Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren.
-
Zie ook dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1229.msg115605 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1229.msg115605)
-
Ik heb exact hetzelfde probleem met de Piko wisselaandrijving en de Viessmann 5211. Direct aan een trafo aangesloten schakelen de Piko wissels direct en krachtig om, zelfs iets te misschien. Maat via de IB slecht, alsof de spanning te laag is of de schakeltijd te kort. Karst, ik zou graag exact willen weten wat je hebt aangepast, met name de stroombegrenzing verhogen. Ik ben geen elektronicus, snap dus niet goed wat er gebeurt en wat de waarde moet zijn van onderdelen, maar wat solderen lukt heel aardig. Als jouw oplossing echt werkt wil ik die graag overnemen. Scheelt overstappen op een andere decoder (bv Lenz LS150 die meer stroom levert over langere tijd, maar duurder is) of zelfs andere wissels.
:-)
Paul Delcour