BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Fred op 07 December 2006, 09:12:29
-
Goedemorgen.
In en van mijn loks zit een Lenz Gold decoder. Nu gebeurt het geregeld dat, als de stroomvoorziening iets minder is, op een wissel b.v., de lok meteen stil valt. Ook gebeurt het wel dat, midden op het parade spoor, de lok stopt en na een enkele seconde, vanzelf weer gaat rijden.
Om volledig te zijn, de dekoder is ingebouwd in en Arnold lok.
In mijn andere loks zijn Kuhn 025, Selectrix en Uhlenbrock decoders ingebouwd en die hebben geen last.
Alleen deze dekoder geeft wat problemen. Ik zelf heb het iedeen dat hij wat kritsch is afgesteld m.b.t. de stroomopname, maar kan niet vinden via welke CV ik dit kan veranderen.
Heeft wellicht een van U allen een idee of oplossing hiervoor ?
Bij voorbaat alvast bedankt.
Fred.
-
Hi,
Via een CV is dat niet in te stellen.
Lenz maakt daar iets anders voor, dat ongetwijfeld ook in de handleiding te lezen zal zijn.
http://www.lenz.com/products/decoders/currentdecoders/power1.htm
Mvg
Wim.
-
Dank voor je reactie Wim.
Ik las het niet in de handleiding van de decoder, of ik moet erover heen hebben gelezen natuurlijk.
Valt me erg tegen voor zo'n decoder om er nog een onderdeel bij te moeten monteren om dit euvel op te lossen waarbij, ik meldde het al, de andere dekoders die ik gebruik, daar geen problemen mee hebben.
Buiten het feit dat dit, in mijn ogen in ieder geval, een behoorlijk gebrek is bij deze decoder, blijft het feit dat je dit onderdeeltje ook nog eens "ergens" in je, in mijn geval, N-lok moet zien plaatsen.
Ik denk dat ik het anders oplos; Lenz eruit en een andere dekoder erin.
Nogmaals bedankt voor je reactie en groetjes,
Fred.
-
Ikzelf heb ook een berg silver/gold en zimo decoders. Eigenlijk hebben ze bij locs met een slechte stroomafname allemaal dit probleem wel.
Wat ik normaal wel verander is CV29 bit 3. Deze staat std op '1' dus zowel analoog als digitaal bedrijf.
Heb ooit ergens gelezen dat dit ervoor zorgt dat de decoder eerst moet nadenken of hij een analoog danwel digitaal signaal ontvangt. Dit zal overigens waarschijnlijk zo snel gebeuren dat je het niet eens merkt, maar toch. Ik zet ze altijd op '0', dus alleen digitaal bedrijf.
Er schijnt ook nog zoiets te bestaan als een decoder zelf test bij het krijgen van stroom. Deze kun je volgens mij ook uit zetten, maar dit kan ik niet in de handleiding van zowel silver als gold vinden.
Rene
-
fout!
-
Hallo Fred:
Ik rij al 10 jaar met Lenz dekoders de laatste jaren ook met Gold en Silber.
Ze functioneren alle goed ,als uw lok blijft staan is de stroomafname slecht.Haal de dekoder er eens uit en test de lok eens analoog.
Een dekoder eender welke verbetert wel het rijgedrag niet de stroomafname.
NB: nergens USP ingebouwd.
Groeten
Flip
-
Hoi Fred,
Als je inderdaad een Gold decoder hebt kun je wel een buffercondensator van Lenz gebruiken (typenummer ben ik even vergeten).
Het nadeel is wel dat de decoder anders reageerd met afremmen omdat dan ook de buffer in werking komt.
Gr
Wilbert
-
Goedenmorgen.
@ Flip; je constatering is niet juist. Zoals je kunt lezen rij ik met zowel Kuhn, Selectrix als Uhlenbrock decoders. Al deze loks rijden goed. Er is niets mis met de stroomafname. Ook van deze lok niet die zo goed als nieuw is, Vandaar mijn uitpsraak dat je constarering fout is.
@ Wilbert; het punt is juist dat, in tegenstelling tot mijn andere decoders waar ik geen last mee heb, juist met deze decoder er toch, blijkbaar, hulpmiddeltjes bij geplaatst moeten worden om hem goed te laten functioneren. En dat is nu juist wat mij zeer tegenvalt van deze decoder.
Ik dacht dat ik voldoende vergelijkingsmateriaal heb rijden om een dit te mogen constateren, dacht ik (voorzichtig :-|)
Groetjes,
Fred.
-
Goedenmorgen.
@ Flip; je constatering is niet juist. Zoals je kunt lezen rij ik met zowel Kuhn, Selectrix als Uhlenbrock decoders. Al deze loks rijden goed. Er is niets mis met de stroomafname. Ook van deze lok niet die zo goed als nieuw is, Vandaar mijn uitpsraak dat je constarering fout is.
Zet dan eens een van je andere dekoders in de desbetreffende lok.
Wat doet hij dan? Loopt hij analoog goed?
Was de dekoder met stekker of zelf ingesoldeerd?
Een Arnold lok rij je N ?
Flip
-
Hoi Flip.
Ja, ik rij met N-spoor, IB, 2 boosters, Koploper. De dekoder is ingesoldeerd.
De lok liep analoog uitstekend. Zoals ik al eerder schreef en je kon lezen; de lok is zo goed als nieuw.
Het omzetten van deze decoder is, buiten dat er dan weer gesoldeerd moet worden, in mijn ogen geen enkele optie.
Feit blijft dat, wil je net zoveel profijt hebben van deze decoder als die van de andere leveranciers, je hulpmiddelen moet inbouwen. Dat is mijn simpele constatering op basis van 16 loks, allen met diverse decoders uitgerust. Maar niet eentje met deze Lenz-dekoder.
Met vriendelijke groet.
Fred.
-
Als ik het goed begrijp is dit je enige Lenz Gold decoder? Je hebt dan geen vergelijk met andere locs met hetzelfde type decoder. Is de decoder misschien niet helemaal perfect aangesloten? Kan hè, blijft natuurlijk mensenwerk.
Als de loc analoog uitstekend loopt dan moet hij dat digitaal ook doen.
Tenzij de decoder niet helemaal goed is. Dan ga je naar de winkel, claim je garantie en krijg je een nieuwe.
Ik rij met Lenz gold, Lenz 1025A, Lenz 130 en ESU Lokpilots door elkaar en zie bij geen enkele decoder problemen.
-
Hoi Flip.
Ja, ik rij met N-spoor, IB, 2 boosters, Koploper. De dekoder is ingesoldeerd.
De lok liep analoog uitstekend. Zoals ik al eerder schreef en je kon lezen; de lok is zo goed als nieuw.
Het omzetten van deze decoder is, buiten dat er dan weer gesoldeerd moet worden, in mijn ogen geen enkele optie.
Feit blijft dat, wil je net zoveel profijt hebben van deze decoder als die van de andere leveranciers, je hulpmiddelen moet inbouwen. Dat is mijn simpele constatering op basis van 16 loks, allen met diverse decoders uitgerust. Maar niet eentje met deze Lenz-dekoder.
Met vriendelijke groet.
Fred.
Fred: Ik heb nergens hulpmiddelen ingebouwd.
Natuurlijk als je er tegenop ziet de decoder om te zetten zul je waarschijnlijk nooit weten wat er hapert .
Groeten
Flip
-
Als een lok analoog goed loopt kan het zijn dat hij digitaal op plaatsen blijft staan waar hij analoog wel over liep.Als een decoder even geen spanning krijgt kan hij meteen stoppen en begint daarna opnieuw aan de cyclus.
Analoog merk je daar dan niets van omdat hij over het punt heen gaat ,
en weer spanning krijgt.
Zoals ik al eerder schreef een decoder stopt abbrubt en begint opnieuw aan zijn cyclus.
Op te lossen dus met een buffer.
Gr
Wilbert
-
Hiervoor heb ik ook een tijd N- spoor gereden en had ik een 6400 van minitrix en een grote 6 assige diesellok van brawa. Beide voorzien van Lenz Gold decoder.
De minitrix reed feiiillllooss en die brawa reed eigenlijk niet... en bleef op iedere wissel hangen.
Naar mijn vermoeden had die Brawa gewoon slechte stroomafname.
Als je inderdaad een Gold decoder hebt kun je wel een buffercondensator van Lenz gebruiken (typenummer ben ik even vergeten)
Naar aanleiding met de problemen van die Brawa lok wilde ik bovenstaande ook toepassen maar Harlaar raadde het mij af. Ze vonden de extra investering niet opwegen tegen de rijeigenschappen verbetering.
Beide decoders waren trouwens door Harlaar ingesoldeerd. Door de slechte rijeigenschappen van diverse loks die ik had ben ik later overgestapt op H0 en heb ik de boel verkocht.
De enige uitzondering was altijd die 6400 van minitrix. Wat liep dat ding prachtig. :) :)
-
Beide decoders waren trouwens door Harlaar ingesoldeerd. Door de slechte rijeigenschappen van diverse loks die ik had ben ik later overgestapt op H0 en heb ik de boel verkocht.
De enige uitzondering was altijd die 6400 van minitrix. Wat liep dat ding prachtig. :) :)
Natuurlijk liggen Fred zijn problemen aan de stroomafname,ik durf er mijn ganse treinverzamelijng op verwedden dat er niets aan de dekoder hapert. :)
De ene lok is de andere niet en....zeker in N waar de stroomafname nog meer zorg vereist dan in HO.
Vriendelijke groeten
Flip
-
Hoi Fred,
dit hele verhaal doet mij weer denken aan de ervaringen met Lenzen die ik voorheen had. Ooit digitaal begonnen met zo'n startsetje van Roco met een 215 die (volgens mij) ook een simpel Lenzje aan boord had. Allemaal leuk en aardig, tot er loks met Viessmannen 5246 bijkwamen. De Lenzlok stopte regelmatig om dan weer door te rijden. Het licht ging aan of uit zonder dat ik aan F0/F1 kwam enz. Naderhand heb ik een zootje Lenzen gekocht met cruisecontrol, kweeniemeer welk type, maar daar had ik precies hetzelfde euvel mee. Op de voorganger van dit forum heb ik hele discussies hierover gehad. Lok met een 5246: no problem. Dezelfde lok met een Lenz: wel problemen. Vervolgens heb ik Lokpilots gekocht, daar weer geen problemen mee.
Op een gegeven moment zelfs alleen maar Lenz-loks laten rijden (dus alle andere van de baan): toen ging het redelijk goed. Aangezien ik toen 6 stuks 5246 had vond ik het geen optie om ze om te wisselen tegen Lenzen en ben ik verder gegaan met ESU's, nog steeds tot volle tevredenheid. De Lenzen heb ik voor een prik verkocht aan iemand die uitsluitend Lenz rijdt en die heeft er geen problemen mee.
Nou zal er ongetwijfeld reaktie komen wat het allemaal kan zijn of niet, maar voor mij zijn Lenzen definitief exit :P
-
Hi Louis,
Ik kan een heel eind met je mee gaan in dit verhaal. Lenz heeft maar een echt goed werkende decoder gemaakt, en dat was de LE130. De opvolger daarvan de LE130XF was niets anders dan alleen maar ellende. Ook zijn broertjes en zusjes, daar ben ik niet echt tevreden over.
De laatste serie Silver of Gold, daar heb ik geen ervaring mee, maar als ik hier tussen de regels door lees, zijn die ook niet helemaal je van het.
Goede ervaring heb ik met de decoders van CT-Elektronik (Tran), Zimo en Kuehn. De enigste lokpilot hier inhuis, dat is ook een droevenis. Dus ook die komt er niet zo snel meer in, en de decoders van Uhlenbrock even min, ook die kan ik missen als kiespijn.
Mvg
Wim.
-
Ik heb een kuhn in een H0 lok en ik heb er een goed gevoel over. Ook zeer uitgebreide documentatie in een helaas te klein boekje ;) (of m' n ogen worden slechter)
-
Artman,
Ik denk dat je dan toch een beter brilletje moet kopen, want het boekje is misschien wel klein, maar de lettertjes die er in staan toch echt niet.
Als je echt een kleine handleiding wil hebben, dan moet je een Zimo decoder kopen, daar zit een stukje papier bij met de grootte van 2 postzegels, met daarop een tabel met cv-waardes. Dus niet zeuren, zal ik zeggen.
Mvg
Wim.
-
Is wel handig, kun je de handleiding bij de decoder in de loc stoppen. ;D
GRoet Gerrit
-
Dat gevoel dat Louis en Wim hebben over Lenz, dat heb ik met ESU, Rautenhaus en Fleischmann. Lenz geen problemen, bij de andere merken die ik geprobeerd heb louter problemen.
Eigenlijk heb ik slechts 1 keer problemen gehad met Lenz, en dat lag meer aan de lok dan aan de decoder. Een Roco Sik die analoog zonder problemen over mijn baan reed, kwam na digitaliseren geen wissel meer over. Het probleem bleek in de stroomafname te zitten.
In analoog bedrijf merkte je nauwelijks iets van korte onderbrekingen op wissels. Tijdens de onderbreking deed het vliegwiel zijn werk en na de onderbreking kreeg de motor weer de ingestelde spanning.
Digitaal ging het echter verkeerd op wissels. Tijdens de onderbreking deed het vliegwiel zijn werk. Na de onderbreking begon de decoder opnieuw bij de laagste stap van de optrekvertraging. Hierdoor remde de lok nog verder af waardoor hij bij twee of drie opeenvolgende onderbrekingen stil kwam te staan. Door uitschakelen van de optrekvertraging rijdt hij nu weer probleemloos over wissels heen.
-
Digitaal ging het echter verkeerd op wissels. Tijdens de onderbreking deed het vliegwiel zijn werk. Na de onderbreking begon de decoder opnieuw bij de laagste stap van de optrekvertraging. Hierdoor remde de lok nog verder af waardoor hij bij twee of drie opeenvolgende onderbrekingen stil kwam te staan. Door uitschakelen van de optrekvertraging rijdt hij nu weer probleemloos over wissels heen.
En daar had je nu geen last van gehad als je daar een DCX74 van Tran www.tran.at in had gezet. Die start namelijk niet vanaf nul als hij binnen 3 seconden weer een signaal ontvangt. ::) En ik kan je zeggen dat zijn prima decoders.
En dat gedrag van de Lenz decoders is dan ook een van de redenen waarom de Lenz decoders voor mij afvallen, en ongeschikt zijn, hetzelfde als de Lokpilot in mijn bezit.
Mvg
Wim.
-
Inderdaad een oplossing voor wie nu met het probleem wordt geconfronteerd. Rest in min geval de vraag of het merk Tran deze decoder al leverde in 2002, toen ik de Sik van Roco digitaliseerde.
Overigens maakt het voor mij persoonlijk niets uit, aangezien ik bij al mijn rangeerlocomotieven de optrek- en afremvertraging heb uitgeschakeld. Persoonlijk vindt ik deze vertraging bij het rangeren meer hinderlijk dan een toegevoegde waarde.
En de vraag voor hen die geinteresseerd zijn geraakt in deze decoders:
bij welke winkeliers in Nederland zijn Tran-decoders te verkrijgen.
-
En de vraag voor hen die geinteresseerd zijn geraakt in deze decoders:
bij welke winkeliers in Nederland zijn Tran-decoders te verkrijgen.
Ik heb bij Harlaar in Badhoevedorp een keertje een tran gekocht. Was trouwens erg goedkoop. (Is wel wat langer geleden want ik reed nog N)
-
Mijn ervaringen zijn juist net anders om dan de ervaringen hier.
Ik rij met Lenz 1035 en gold, met esu met uhlenbrock met kuehn met zimo en met roco.
heb ook nog een ander gehad, maar daarvan heb ik de naam zo niet bij de hand.
Heb met mijn lenz loks totaal geen last, op 1 na, maar dat ligt duidelijk aan de lok. heeft met andere decoders ook problemen.
maar de loks met lenz rijden bij mij prima hun rondjes, geen problemen op wissels of andere punten.
deze zitten in zowel grote als kleine loks.
alle ander zijn minder waarbij ik nog het meest te spreken ben over de kuehn. Ese vindt ik niet veel, loks stoppen veel te vaak, soms zelfs gewoon op een recht stuk rails zonder wissel. Rails schoonmaken, wielen schoonmaken, mag allemaal niet baten.
Ik heb intussen enkele loks omgebouwd naar als nog een lenz decoder, resultaat duidelijk beter. De grotere loks met veel stroomafnemers hebben niet zo veel problemen met de andere decoders, maar de kleinere...
-
Ik heb het net nog ff nagekeken: die Lenzen die ik toen had waren 1035E types, in 2004.
Wat er ook regelmatig gebeurde met die dingen was dat ze zomaar uit zichzelf in de rangeerstand sprongen terwijl ze reden. Of je begon met een 1035 te rijden en ergens anders ging dan zomaar een 5246 ook lopen.... ;D Achteraf kun je daar wel weer om lachen maar toen was het hopeloos. Affijn, intussen is er al lang iemand anders blij met zijn goedkope 1035's.
PS: waren die Rautenhaus dingen niet exact dezelfde als Viessmannen, maar dan goedkoper?
En dat verhaal over die Sik: zoiets had ik met een Hippeltje, analoog liep ie prima, maar na de ombouw was het hopeloos, zowel met een 5246 als met een Lenz. Die is nu maar gewoon dummy zonder motor geworden :'(
O ja, de ouwe Fleischmann BR65 uit de jaren 60 rijdt inmiddels met een 5246 als een lier (zie ook draadje "digitaliseren ouwe Flm 65")
-
Dan doe ik gezellig mee met het smijten met decodertypen.
Van Lenz heb ik de 1025, 0521 (oa de Sik) en Silver decoders
Van Fleischmann had ik de Twin-decoder
Van Rautenhaus de SLX870
Van ESU had ik de Lokpilot
En dan verder nog wat Fleischmann en Roco loks vanaf fabriek met een loksound decoder.
De Fleischmann en de Rautenhaus decoders werkten in geen enkele lok goed. De ESU heb ik slechts in 1 lok geprobeerd, en viel vooral op lage snelheid tegen ten opzichte van de Lenz 1025.
-
Hmmm, zouden decoders onderling (dus van een verschillend merk) geen conflict met elkaar kunnen hebben ? :o
-
Hmmm, zouden decoders onderling (dus van een verschillend merk) geen conflict met elkaar kunnen hebben ? :o
Hallo ArtMan,
Volgens mij niet, echter ik geef toch de voorkeur aan hetzelfde merk decoders. Je weet precies wat je kan verwachten.
Zelf gebruik ik Zimo en op de internet site bij Zimo staat een uitvoerige duidelijke handleiding in kleur.
Het voordeel van één merk decoders is dat je met één update tool de decoders, zonder uit bouwen, van de laatste firmware kan voorzien.
Zo blijft de decoder up to date en is eventueel aan te passen voor nieuwe toekomstige ontwikkelingen.
Groet,
Rob
-
Hmmm, zouden decoders onderling (dus van een verschillend merk) geen conflict met elkaar kunnen hebben ? :o
Ik vermoed het eigenlijk wel: waarom loopt een Viessmann lok bij het passeren van een Lenzlok ineens vooruit? Zoals gezegd, op de voorganger van dit forum hebben we er ook een paar dagen over liggen emmeren: alle smoorspoelen en ontstoringscondensatoren verwijderen.
De vraag blijft dan: wat bedoelt een fabrikant met "digitaal voorbereid"? Brugstekker eruit en decoder erin? Nee, dan zou je dus ook nog alle C-tjes en L-letjes moeten uitsolderen. Ik geloof daar niet direkt in, maar dat het door elkaar gebruiken van verschillende merken niet altijd tot tevredenheid leidt is me wel duidelijk geworden. Ik heb zelf sterk de neiging toekomstige decoders weer van Viessmann te betrekken ;)
-
Beste ArtMan,
Ik rijd al ongeveer 5 jaar met Lenz, en later ook met Viessmann en Uhlenbrock decoders door elkaar (DCC, Intellibox, met Motorola wisselaansturing). TotoVOLLE tevredenheid en ik heb nooit gemerkt dat decoders elkaar beinvloeden. Wat wel veel scheelt als je van decoders de "analoge optie" uitzet. Een kortsluit spannigsverschil zet dan niet oppeens alle loks aan het rijden....
Nico
-
En daar had je nu geen last van gehad als je daar een DCX74 van Tran www.tran.at in had gezet. Die start namelijk niet vanaf nul als hij binnen 3 seconden weer een signaal ontvangt. ::) En ik kan je zeggen dat zijn prima decoders.
En dat gedrag van de Lenz decoders is dan ook een van de redenen waarom de Lenz decoders voor mij afvallen, en ongeschikt zijn, hetzelfde als de Lokpilot in mijn bezit.
Mvg
Wim.
Hoi Wim,
Kun je deze decoder ook in een H0 lok inbouwen of is dit ivm stroomopname niet aan te raden.
En waar koopt u deze decoders.(misschien in een webwinkel??)
Wilbert
-
@Nico: bedankt voor de tip, Nico.