BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Robert B. op 27 December 2009, 00:25:05
-
Beste mede hobbyisten. Ik zit met het volgende probleem: Sindskort heb ik een Lima Koploper netjes voorzien van front en sluitverlichting (Tom van Weert lichtsetje) plus ledstrips van Digirails (DR280). Alles werkt naar behoren maar toch blijf ik nog met een klein probleempje zitten. Bij het vooruit rijden knippert de sluitverlichting aan de voorzijde mee... Wie kent dit probleem en weet een mogelijke oplossing?
Nog even ter aanvulling... Ik rij anoloog / gelijkstroom.
-
is het misschien een klein draadje die niet goed gesoldeert is en door trillingen net tegen het andere tikt??
de draadjes die tom gebruikt zijn soepel, bestaan uit meedere kleine draadjes.
M.v.g erik
-
Het probleem komt mij bekend voor, dit doet de piko hondekop ook als deze
analoog wordt gebruikt, het zit hem in de stroomafname.
Probeer eens de contacten van het treinstel goed schoon te maken en natuurlijk ook de
railzen.
-
Bij een korte stroomonderbreking (vuile rails) gaat de motor van de trein heel even als generator fungeren.
Hierbij wekt hij stroom op die tegengesteld is aan de rijstroom.
Ook het plotselinge onderbreken van het magnetisch veld (dat nodig is bij een E-motor om te kunnen draaien) wekt een inductiestroompje op.
Deze stroom loopt ook door de LED-jes van de sluitseinen, waardoor ze oplichten.
Gloeilampjes heben dit probleem ook, maar is door de relatief trage opgloeien van de lampjes niet zichtbaar.
Groet,
Jeroen
-
Bedankt voor de antwoorden... Wat solderen betreft... Ik let er altijd goed op dat er onderling geen contact gemaakt wordt. Daarnaast isoleer ik ieder stukje bloot liggend draad met een dun reepje ducktape welke ik om de las heen wikkel... Een sluiting is hiermee vrijwel uitgesloten.
De rails kan het probleem ook niet zijn aangezien ik nieuwe Piko A gleis delen gebruik... Het gekke is dat dit geknipper is ontstaan nadat ik een digirails strip in het gemotoriseerde rijtuig heb geplaatst. Daarvoor functioneerde alles zonder problemen.
-
Bij een korte stroomonderbreking (vuile rails) gaat de motor van de trein heel even als generator fungeren.
Hierbij wekt hij stroom op die tegengesteld is aan de rijstroom.
Deze uitleg is bijna goed, maar net niet helemaal. Bij generatorwerking keert de stroom door de motor wel om, maar de spanning blijft in dezelfde richting staan.
Het effect ontstaat door de eigen zelfinductie van de motor, die laat juist de stroom door de motor in dezelfde richting lopen, waarbij de spanning omkeert.
Hoe dan ook, het probleem wordt veroorzaakt doordat de stroomafname stottert. Dus de eerste remedie is het schoonmaken van alle punten die voor de stroomafname verantwoordelijk zijn.
En definitieve oplossing zou zijn om voor de leds een schakeling toe te voegen die de spanningsomkering vertraagd doorgeeft. Maar dat gaat nogal ver.