BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: JaJo op 06 December 2006, 17:47:21

Titel: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: JaJo op 06 December 2006, 17:47:21
Is dit een bekend probleem: Ben je lekker aan het rijden en dan blijkt:

Voorlopig kan ik dus nog even aan de bak baan... ;D

Groet Jaap
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: mmhajvth op 06 December 2006, 17:56:13
 :D
Nee ik heb daar weinig last van omdat ik alles eerst uitvoerig bereken en uitteken. (zelfs in 3D wanneer dat verhelderend kan werken)
En dan ga ik bouwen, en tijdens het bouwen nogmaals testen zodat er niets te dicht bij het spoor staat.

De ervaring leert wel dat als je fulltime student bent en je alles zo grondig plant, je nauwelijks meer aan bouwen toekomt, dat als voordeel heeft dat je ook weing fout doet tijdens het bouwen.  ;D
Dat is dan ook het enige positive dat ik bedenken kan aan het weinge bouwen van me  :-|  ;)

Maar wees gerust Jaap... Al doende leert men dus jij kan het straks als de beste!  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: Jeroen1975 op 06 December 2006, 18:06:20
Ik had laatst een conrad die 1 zijdig bleef hangen. Precies op een lokatie die ik net weg wilde werken in het landschap. Deze is ondertussen al vervangen. Waar ik meer last van had is dat de treinen te veel op elkaar tonden te wachten. Hiervoor ben ik dus een soort "Fly-Over" aan het maken. Een knelpunt minder.

Wat ik wel ontdekt heb dat het mooier is om op de berg N spoor huisjes te plaatsen. Ik had er nog een paar van vroeger. En dat staat veel leuker. Mijn baan lijkt daar veel groter. Ik doe het alleen op de lokatie waar geen trein in de buurt rijdt of andere schaal gevoelige voorwerpen.

Succes
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: Christoph op 06 December 2006, 18:55:51
Hoi Jaap,

ik ben blij dat de wissels op meer plaatsen fouten geven ;D, bij ons op de vereniging ook wel eens een wissel vervangen.
Thuis ben ik nu nog niet zo ver, maar vroeger (nog bij m'n ouders thuis) heb ik dit probleem ook wel eens meegemaakt.
Verder om seinen ed. niet te dicht bij het perron te plaatsen is het makkelijk om de normen naast je werk te houden, voor de rechte rail: http://www.miba.de/morop/nem102-d.pdf (http://www.miba.de/morop/nem102-d.pdf) en voor de bogen: http://www.miba.de/morop/nem103-d.pdf (http://www.miba.de/morop/nem103-d.pdf).
Overigens voor smalspoor, is het iets anders: http://www.miba.de/morop/nem104-d.pdf (http://www.miba.de/morop/nem104-d.pdf)

Succes met bouwen en aanpassen ;D

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: Sander op 06 December 2006, 19:47:31
Jajo,

same here...
ik heb het gewoon onder de noemer hobby neer gezet. Scheelt ene hoop vragen en opmerkingen haha...

mvg,
 Sander
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: JaJo op 06 December 2006, 19:56:04
Hoi Sander,ik hou wel van opmerkingen... ;)
Groet Jaap
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: tuurtje op 06 December 2006, 20:02:13
Jaap

Misrekeningen horen toch bij het leven?
Als alles gaat zoals ik het bedacht heb en klopt dan ook nog, heb ik er geen lol aan  ;D. Maar gelukkig klopt het meeste.

Arthur  :)
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: Sander Fondse op 06 December 2006, 20:22:22
Citaat
Wissel die lang niet gebruikt is zit vast

Waar ken ik dat probleem van  :-|
Ik heb ook nog eens het probleem dat er in de weide omgeving geen wissels meer te krijgen zijn. (i.v.m. Sinterklaas/kerstdrukte uitverkocht)
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: zuylen op 06 December 2006, 20:33:11
Ook ik heb een wissel moeten vervangen. Het betrof toen een fleischann kruiswissel waarvan het hartstuk zodanig versleten was dat treinen ontspoorden. Inmiddels ben ik op roco line  en peco overgestapt. Het probleem van wisseltong slijtage is nu verleden tijd omdat hier alles van metaal is. ;)

Andre van Zuijlen
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 06 December 2006, 20:45:04
Ja ja, bekende stof! Maar bij mij moet ik nu zelfs een duur Roco Engels Wissel vervangen die het niet meer doet... Natuurlijk helemaal ingebouwd in een wisselcomplex, dus veel breken.
Ik boek het maar af onder de post: hobby/onderhoud/onvoorzien

Nico
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: N-Sven op 06 December 2006, 22:57:35
Van je fouten leer je zeggen ze.
Ik heb heel veel geleerd...........
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: Floris Dilz op 07 December 2006, 13:58:50
haha, Heki-wildgrasondermatvezelspluisspul in de drijfwerkjes ken ik. Kwam er weer een locje hobbelend en stuiterend van een wat ingegroeid marxwoldens rangeerspoortje en jeej, ik zat weer een kwartier te kloten om die bos meuk eruit te pulken. grom en zo.
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: JaJo op 07 December 2006, 17:41:23
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Diverse-treinfotos-3-035.jpg)

Citaat
Seinpaal te dicht langs de rails 

De loc stond wel ineens stil.. ;D  Heb je tenminste geen moeilijke elektronische remvertraging nodig ;)

Groet Jaap
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: Floris Dilz op 07 December 2006, 17:55:42
01.5 heerscht.
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: Bello op 07 December 2006, 18:28:13
Ik heb er helaas geen foto's van maar...

een vriend van mij had een spoortje iets te dicht bij het trapgat gelegd, toen ontspoorde op dat spoortje een stoomlocje, die ging door het trapgat van de zolder naar de eerste verdieping, maar daar bleek er ook nog een opening naast de trap te zijn zodat de loc nog een verdieping naar beneden ging.

Zijn onderdelendoos was daarna een stuk voller.

Bert
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: HarryS op 07 December 2006, 19:10:46
Komt me heel bekend voor...

(Dwerg-)sein te dicht bij het spoor.

Tijdens de bouw van mijn Zwitsers ge-oriƫnteerde baan Berningen heb ik de typisch Zwitserse dwergseinen geplaatst. De meeste staan precies goed behalve 1tje. Die staat naast een spoor uit de lokloods, net iets voorbij de overgang recht---boog. En net iets te dicht bij het spoor, waardoor trapjes van lokomotieven erachter blijven haken.
De oplossing was ook niet zo moeilijk: spoor is voorzien van bovenleiding
dus ik heb een zgn. aarde-stang aan de bovenleiding gehangen.
Zo'n stang wordt gebruikt om de bovenleiding te aarden als er aan het spoor gewerkt wordt. Het wissel naar dit spoor mag niet gebruikt worden en is voorzien van toetsblokkering.
O ja, laatst heb ik een nieuwe deel gebouwd met een fabrieksgebouw en een brandstofopslag. De brandstofopslag ligt direkt naast het spoor, zodat overslag van wagon naar opslagtanks kan plaats vinden. Wat blijkt als je het deel inpast, en een wagon op het spoor zet........juist: de wagon schuurt als het ware langs het hekwerk om de opslag heen.
Weet nog niet hoe ik dit ga oplossen.

groetjes

Harry Stipkes
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: Floris Dilz op 07 December 2006, 19:56:03
hm, mijn roco br 80-je heeft ongeveer net zo'n duik gemaakt, ook 2 trappen af... score: 1 afgebroken buffer, een krom asje en een hoekje van de kap af. Later met nieuw asje deed ie t weer best, maar nu is ie half gesloopt.
Titel: Re: Herstellen van bouwfoutjes.
Bericht door: Arkadas op 08 December 2006, 13:53:27
Ik zette de baan aan, een 6500 sloeg op hol, reed precies de baan af, alwaar wij de kamer binnen komen en een klep geplaatst is, oei nog niet dichtgedaan.

resultaat viel mee:

- koppeling uit het lood
- buffers gebroken
- hekjes verbogen

Arkadas