BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Julien op 17 December 2009, 20:47:22

Titel: Keerlussen bij de stationssporen
Bericht door: Julien op 17 December 2009, 20:47:22
Hoi,

Ik ben al een hele tijd aan het puzzelen met een keerlusprobleem. Mijn huidige baan zie er (gesimplificeerd) als volgt uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bestaande_situatie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bestaande_situatie.jpg)

In werkelijkheid zijn de lussen aan de rechterkant veel langer. Deze bestaan uit meerdere blokken. Waar het om gaat is de stationssporen in het midden. Hier wil ik iets meer rijmogelijkheden creëren.
Daarvoor heb ik het volgende idee:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_situatie2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_situatie2.jpg)

Ik rij rechtsom. Hiermee wil ik de volgende blokroutes mogelijk maken:

A -> E
B -> E
C -> G of E (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
D -> G of E (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
E -> rechter lus
F -> C of D
G -> linker lus
H -> A, B, C of D

Volgens mij creëer ik hier meerdere keerlusproblemen?
Ik heb de keerlusmanual al eens doorgelezen, deze beschrijft de "standaard" keerlus. Ik zie alleen niet hoe ik die zou moeten toepassen in mijn situatie (kan het überhaupt wat ik wil?)

Ook meen ik ergens eens gelezen te hebben dat er maar 1 trein zich in de keerlus mag bevinden. Is het dan toch mogelijk om een aantal treinen te laten stoppen bij het station zonder dat ik daarmee het doorgaande verkeer over de andere sporen blokkeer?

groeten,
Julien
Titel: Re:Keerlussen bij de stationssporen
Bericht door: fissy op 17 December 2009, 21:04:17
Waarom ga je niet twee keerlussen in de keren (Bochten) tussen G-H en F-H E-F maken?
Titel: Re:Keerlussen bij de stationssporen
Bericht door: Julien op 17 December 2009, 21:15:51
Hoi Bernd,

Ik neem aan dat je bedoelt tussen G-H en E-F?

Zou het daar dan mee op te lossen zijn? Was ik te ingewikkeld aan het denken?
Ik dacht dat ik het probleem ergens bij de stationssporen zelf moest oplossen?

groeten,
Julien
Titel: Re:Keerlussen bij de stationssporen
Bericht door: fissy op 17 December 2009, 21:24:22
Sorry, had ik juist gedacht en fout geschreven, zeker E-F !

Dan zou het opgelost zijn! Als je slechts de stationsporen hebt, dan zou je geen probleem hebben. Als je nou de verbindingen bij zet, dan zou je twee keerlussen nodig hebben,..

Groet

Bernd
Titel: Re:Keerlussen bij de stationssporen
Bericht door: Wim Ros op 17 December 2009, 22:14:25
Yep, het keerlus probleem los je op in G-H en E-F en nergens anders.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Keerlussen bij de stationssporen
Bericht door: Julien op 17 December 2009, 22:31:37
Hoi Bernd en Wim,

Bedankt voor het meedenken.

Ik zal dan twee keerlusschakelingen in G-H en E-F moeten plaatsen. Deze lussen worden altijd in dezelfde richting bereden, ik zal dus genoeg hebben aan twee stuks 1-richting keerlusschakelingen.

Het zal verder ook geen probleem zijn dat de lussen G-H en E-F in het echt uit meerdere achter elkaar liggen blokken bestaan? (er zit zelfs nog een heel schaduwstation in de linkerlus maar dit maakt geen deel uit van het keerlus probleem)

Als ik het met deze componenten krijg opgelost zal ik je binnenkort een mail sturen voor een bestelling Wim!

groeten,
Julien
Titel: Re:Keerlussen bij de stationssporen
Bericht door: Wim Ros op 17 December 2009, 22:36:38
Julien, ook jouw keerlusprobleem is daarmee op te lossen, geen enkel probleem.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Keerlussen bij de stationssporen
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 December 2009, 23:36:47
Deze lussen worden altijd in dezelfde richting bereden,

A -> E
B -> E
C -> G of F (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
Ik zie hier in de rechter lus toch twee richtingen, of is dat een typfout?
Titel: Re:Keerlussen bij de stationssporen
Bericht door: Julien op 18 December 2009, 07:35:48
Ik zie hier in de rechter lus toch twee richtingen, of is dat een typfout?

Hoi Klaas,

Je hebt gelijk. De laatste moet zijn van C -> G of E (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
Ik heb het al aangepast. Bedankt voor de correctie!

groeten,
Julien
Titel: Re:Keerlussen bij de stationssporen
Bericht door: Remunj op 18 December 2009, 09:14:41
Het zal verder ook geen probleem zijn dat de lussen G-H en E-F in het echt uit meerdere achter elkaar liggen blokken bestaan? (er zit zelfs nog een heel schaduwstation in de linkerlus maar dit maakt geen deel uit van het keerlus probleem)

Dat is geen enkel probleem.
Wat jij hier toont is een vrij standaard situatie.
Zo'n zelfde situatie heb ik ook.
Vanuit mijn station heb ik eerst twee blokken naar het schaduwstation (5 sporen parallel), vervolgens weer een blok. Dan een volledig geisoleerd blok met de keerslusschakeling en dan weer twee gewone blokken terug naar het station.
Het is wel belangrijk dat je langste trein volledig in het "keerlusblok" past.

Een van de blokken per keerlus sluit je volledig geisoleerd aan op de keerlusschakeling. De overige blokken sluit je net zo aan (zelfde "polariteit") als in je station.
Gewoon de handleiding volgen en alles zal goed komen.

Gr.
Eric
Titel: Re:Keerlussen bij de stationssporen
Bericht door: Julien op 18 December 2009, 09:41:57
Dat is geen enkel probleem.
Wat jij hier toont is een vrij standaard situatie.
Zo'n zelfde situatie heb ik ook.
....
Het is wel belangrijk dat je langste trein volledig in het "keerlusblok" past.
....
Gewoon de handleiding volgen en alles zal goed komen.

Hoi Eric,

Dat klopt. Achteraf zie ik nu ook dat niet zo complex is. Op een of andere manier was ik het probleem lastiger aan het maken dan nodig was. :-\

De trein past volledig in het keerlusblok daar had ik al rekening mee gehouden.

De keerlusmodules zijn al besteld. Dan kan ik binnenkort aan de slag! :)

groeten,
Julien