BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: J. Brans op 17 December 2009, 17:33:30
-
Hallo,
Ik heb in mijn baanplan tweemaal dit wissel liggen, maar ik kom er niet uit hoe ik deze moet aansluiten.
In de beschrijving staat aangegeven dat het op een 4 polige dubbele schakelaar aangesloten moet worden, maar ik wil het digitaal aansturen.
De wisseltongen omzetten is het probleem niet, maar de baandelen isoleren en onder spanning zetten, zodat ik geen kortsluiting krijg als ik er een trein overheen laat rijden, kom ik niet uit.
Heeft er iemand ervaring met dit wissel?
-
Heb je misschien wat aan deze tekening (http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm)? Helemaal naar beneden scrollen.
Groet Jaap
-
Bedankt. :)
Gewoon een keerlus module ertussen?!
-
lijkt met een beetje overdreven. Heb dit type wissel zelf niet, wel volop andere Peco wissels/Engelse wissels en ken dus de soms wat beperkte beschrijving die Peco bijvoegd. Wat vaak al veel duidelijker maakt is even met 2 kleuren stift de beide spoorstaven te markeren. Dit doe je voor beide wisselstanden en dan zul je stukken zien die altijd 1 kleur blijven en stukken die met het wisselen ook de andere kleur moeten hebben. Die delen moet je isoleren van de rest en apart bedraden en via je wisselmotor mee laten schakelen naar de kleur die je dan nodig hebt. Met jouw type wissel heb je kennelijk een 4 tal mogelijkheden waarop die kleurwisseling ontstaat en dan heb je de genoemde schakelaar nodig.
succes, Ferry
-
Wat analoog betreft heb je gelijk en daarbij snapte ik ook wel dat je een 4 polige dubbele schakelaar nodig hebt, maar ik kom niet uit de vertaalslag naar digitaal.
Het wissel wat hierboven bedoeld wordt is trouwens niet het goede, dat is een gewone scissor. Op die site ben ik wel verder aan het kijken.
-
.....maar ik kom niet uit de vertaalslag naar digitaal.
Bij digitaal moet je anders denken.
Op de twee parallelle sporen die door de scissors verbonden worden rijdt je meestal in verschillende richtingen.
Als je analoog rijdt, dan zijn die twee sporen dus verschillend gepoold.
Bij digitaal heeft de poling van de railaansluiting niks meer met de rijrichting te maken. Dus is het handiger om de beide sporen gelijk te polen, dan hoef je geen bijzondere maatregelen te nemen als je de oversteek maakt.
Een scissor crossover heet in het Nederland trouwens een dubbel kruiswissel.
-
En daar heeft Klaas helemaal gelijk in. Ik vergat te zeggen (of ging daar eigenlijk al van uit) dat het voor het station met kruisende sporen en rijrichtingen bij digitaal veel makkelijker is om alle sporen op dezelfde wijze aan te sluiten. Dus niet in de rijrichting maar simpel gezegd van links naar rechts alles linker en rechter spoorstaaf dezelfde (kleur) draad. Dan heb je wel 2 keerlusmodules nodig in de sporen voor het station maar die kan je wel meestal wel in dat baanvak kwijt. Dan kan je kruiswissel wel volgens de analoge beschrijving worden aangesloten.
succes Ferry
-
Dat van de keelus in het station snap ik niet. Volgens mij is er nergens in het station een probleem als alle sporen aan dezelfde kant zijn aangesloten. Als je in de lengte richting de stationsporen op kijkt dan alle rechtersporen aan de digitale plus (rood) en alle linkersporen aan de digitale common-ground (bruin).
Het is veel simpeler dan je doet vermoeden.
Mvg
Wim.
-
ik dacht hier eerder gelezen te hebben dat het om een baan ging in de vorm van een "hondebot" met een station waarin dit wissel kwam maar dat is inderdaad hier helemaal niet gezegd. Kwam weer in een ander draadje voor. Het maakt het allemaal nog eenvoudiger, zoals Wim terecht al opmerkte.
Ferry
-
Het baanplan waar het hier over gaat vind je in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20693.0.html)
En daar komt geen keerlus in voor.
-
Er komt inderdaad geen keerlus in voor, maar de ene kant op de ene pool en de andere op de andere pool gaat niet zo 1-2-3.
Hier is een foto van het wissel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/jbbrans_dubbel_kruiswissel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/jbbrans_dubbel_kruiswissel.jpg)
De rails bij de wisseltongen schakelen automatisch, maar het midden gedeelte moet apart geschakeld worden.
Ik heb met kleuren aangegeven wat waar aangesloten zit.
Bedankt voor het meedenken.
Jeroen
-
Jeroen, dat doe je met de wisselaandrijving en de schakelaar voor het polariseren van het puntstuk.
Dat als je de juiste aandrijving koopt erin zit.
Mvg
Wim.
-
Die rode en die blauwe punt, daarvan kan ik me voorstellen dat je die moet omschakelen.
Maar dat gele en dat groene kruisstuk, waarom moeten die omgeschakeld worden?
-
Ik heb dit probleem een jaar of 2 geleden al eens gehad en opgelost. Dit is wel met Tortoise wisselmotoren, heb je die niet, dan zal je relais met de wissels mee moeten laten schakelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakeling_kruiswissel.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakeling_kruiswissel.gif)
-
Had je nog iets aan mijn tekening?
-
Peter,
Ik had wel iets aan je tekening. Ik ben van plan dit wissel op mijn nieuwe baan te gaan gebruiken. Ik zie echter dat je alle 4 de wissels als een wissel schakeld (alle vier of recht of krom). Ik wil ze echter onafhankelijk van elkaar gebruiken. Op de foto in de catalogus van PECO zie ik verschijdene isolaties zitten. Ik verwacht hierdoor dat er geen problemen zullen ontstaan. Kan jij dit bevestigen?
Verder zal ik dus wat extra relais moeten aansturen om het kruis op de juiste maniet aan te sturen.
Groet,
Gerard.
-
Gerard, ik stuur de wissels in paren aan, de overloopwissels zijn gezamenlijk verbonden.
Mijn schakeling heeft 1 belangrijke voorwaarde: de overloopwissels staan nooit beiden in de gebogen stand. Dat betekent dat je bij het gebogen schakelen van 1 overloop, de andere altijd recht moet zetten.
Wil je dit niet, dan moet de schakeling een beetje aangepast worden.
-
Peter,
Ik zat al met het probleem hoe je het kruis aan het implementeren bent.
Ik denk dat ik de computer maar ga leren dat een kruis ook een route kan hebben.
Kan het kruis zijn eigen relais aan sturen afhankeliijk van de route.
Blijft mijn vraag:
Kun jij in een plaatje aangeven waar de isolaties zitten in dit wisselcomplex
Groet,
Gerard.
-
Peter, sorry voor de late reactie maar ik heb wel iets aan je tekening gehad en was ook al tot de conclusie gekomen dat niet beide kanten gebogen kunnen staan.
Ik ben nog aan het zoeken of peco mogelijkheid heeft om hun wisselaansturing te voorzien van schakelcontacten. Ik heb geen catalogus van peco dus ik moet alles doen via beschrijvingen op websites (daarbij is de website van peco niet de duidelijkste :'().
Gerard.
het wissel heeft verschillende zones die van elkaar geisoleerd zijn.
-
Hierbij dezelfde tekening, maar dan met de ingebouwde isolaties er in getekend (bruine strepen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakeling_kruiswissel_1.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakeling_kruiswissel_1.gif)
-
Peter,
Bedankt voor het plaatje, mar ik mis 2 isolaties, en ik zie 2 isolaties, waarvan ik denk handig, maar voor mij niet noodzakelijk.
Welke mis ik: In het spoor het dichtst bij het kruis. Volgens de foto van Jeroen zit daar ook nog een isolatie (ter hoogte van het kruis). Als ik op het doorgaande spoor het ene wissel recht en het andere afbuigend wil leggen, dan heb ik zonder deze isolatie een kortsluiting. Gaarne opheldering hierover.
Welke handig zijn: De isolatie in het buitenste been van de doorgaande sporen. Zit deze er echt? Op de foto is deze ook aanwezig 4 bielsen naar boven/beneden).
Groet,
Gerard.
-
Klopt, ik was er een paar vergeten in het kruis in het midden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakeling_kruiswissel_2.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakeling_kruiswissel_2.gif)
Die 2 in de buitenste doorgaande sporen heb ik nooit begrepen, maar ze zitten ingebouwd in het wissel.
Dat geldt overigens voor alle isolaties die ik nu heb getekend. Ze zitten allemaal al ingebouwd in het wissel, je hoeft zelf niets te isoleren.
-
Peter, sorry voor de late reactie maar ik heb wel iets aan je tekening gehad en was ook al tot de conclusie gekomen dat niet beide kanten gebogen kunnen staan.
Ik ben nog aan het zoeken of peco mogelijkheid heeft om hun wisselaansturing te voorzien van schakelcontacten. Ik heb geen catalogus van peco dus ik moet alles doen via beschrijvingen op websites (daarbij is de website van peco niet de duidelijkste :'().
Gerard.
het wissel heeft verschillende zones die van elkaar geisoleerd zijn.
Op een wisselmotor van peco (PL-10) kan een microswitchkit aangesloten worden. Dit zijn 2 wisselschakelaars. De peco code voor dit ding is een PL-15. (gegevens uit de catalogus van peco.)
-
Op een wisselmotor van peco (PL-10) kan een microswitchkit aangesloten worden. Dit zijn 2 wisselschakelaars. De peco code voor dit ding is een PL-15. (gegevens uit de catalogus van peco.)
Dan heb ik toch de goede in mijn gedachten. Ik moest altijd van summiere beschrijvingen uitgaan.
Bedankt.