BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: machinehead op 16 December 2009, 19:17:11
-
Hoi allemaal,
Ben nieuw op dit forum en zal me kort voorstellen, ik ben Ronald, 45 jaar en kom uit de omgeving van Zwolle.
Sinds een aantal weken heb ik een hobby van 30,35 jaar geleden weer opgepakt, samen met mijn zoon.
Moest wel helemaal opnieuw beginnen, want ik had niets meer van m´n oude marklin verzameling.
Ik heb in Zwolle de volgend set gekocht, Fleischmann 637181 - Startset "BR 03", mooi spul en voor mij de eerste digitale ervaring met modeltreinen.
Rijdt mooi, alleen is er een maar, de loc van deze set ontspoort continu bij de wissels en dan alleen als de wissels ingesteld staan naar het inhaalspoor, zeg maar de binnenbaan.Dit gebeurt ook alleen maar als je naar het inhaalspoor rijdt dus niet van het inhaalspoor af.
De wagons daar integen doen dit niet en blijven keurig op het spoor.
Wat doe ik niet goed, kan iemand mij hier bij helpen?
Bij voorbaat dank
Ronald
-
Als je de andere kant op rijdt gebeurt het dan ook met die andere wissel??
Groet Jaap
P.S., gaat het draaistel van de loc wel soepel heen en weer? Even met de hand naar links en rechts draaien. Misschien haakt hij of komt ergens tegen aan.
-
Hoi Jaap,
Dit gebeurt idd ook op de andere wissel als je de loc omdraait.
De wielen van deze loc draaien soepel, het is dan ook voornamelijk de kolenbak(motorgedeelte) achter de loc die voor de ontsporing zorgt.
Igg bedankt voor je snelle reactie
Groet
Ronald (y)
-
Ronald,
Kijk eens of de wielen van de tender in lijn staan.
Als bijvoorbeeld één as afwijkt heb je mogelijk de boosdoener in beeld.
En verder, terug naar de winkel zou ik zeggen.
-
Goeden avond .
Dat probleem had ik bij n gebogen wissels ook.
Dat is geen verschil n of h0 van Fleischman.
Bij mij was de oorzaak als volgt.
Bij de wissels zitten 2 metale draadbruggen om de stoom door te voeren
Deze zitten er los in en kunnen er net scheef inzitten,dat was bij mij de boosdoener
Moet je even controleren met een klein schroevendraaiertje aan de railsbinenzijdes van de wissels.
Dan raken de wielen dat metalen draadbruggetje en hop de loc loopt er uit
Daar de bocht erg krap is, ,voor zo,n tenderlocomotief
Bij mij had dat resultaat.
Martin
-
Het is een vrij grote loc voor een boogstraal van 420 mm. Maar ze zijn bij Fleischmann toch hoop ik wel zo slim om dat eerst te testen.
Als het niet opgelost wordt zou ik teruggaan naar de winkel en het probleem voorleggen. Als iets steeds ontspoord is de lol gauw van de hobby af.
Uh... zit de tender niet te kort op de loc? Het kan zijn dat hij in de verpakking tegen de loc is aangeduwd?!?
Groet Jaap
het is toch deze hè:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/loc_1.jpg)
-
Ik heb zelf even getest Jaap, dat dacht ik nl ook, maar het geeft geen problemen.
-
Beste,
Meet eens de breedte tussen de wielen van de tender.
Kan zijn dat een van de wielen (assen) niet op de juiste breedte staat.
Voor 2 rail is dat 14,3 mm.
Mvg
Olivier
-
Beste,
Meet eens de breedte tussen de wielen van de tender.
Kan zijn dat een van de wielen (assen) niet op de juiste breedte staat.
Voor 2 rail is dat 14,3 mm.
Mvg
Olivier
Wat een onzin komt nieuw uit de doos.
Liggen je railsen wel goed, geen knikken voor het wissel? ligt het vlak?
Blijft het probleem, dan er mee treug naar de winkel.
Er zit gewoon garantie op.
Mvg
Wim.
-
Dat ben ik helemaal met jou eens, Wim.
De rails en de wissel daar zit de fout.
Dvdbrander heeft presies de zelfde klachten.
Ook bij de mee gebogen wissel.
Presies het zelfde,daar heb ik ook geadviezeerd om de wissels goed te liggen.
Dat luistert zo nou.
Ik had het bij mij oude baan ook,vandaar.
Martin
-
Beste Wim,
Ik heb al nieuwe assen gehad die niet op de juiste maat waren hoor.
Wel niet van Fleischmann
Is dus geen onzin.
Was ook maar een voorstel.
Mvg
Olivier
-
Kan dat dan? ???
Martin
-
Beste Martin,
Ik heb hier hetzelfde probleem, met name wanneer je met een hoge snelheid over de wissel rijdt. (Overigens alleen met een stoomloc want mijn sprinter heeft het probleem niet)
Bij mij komt het door het plastic isolatiestukje in het midden van de wissel. Deze blijkt niet diep genoeg voor de flenzen van de wielen waardoor de lok iets omhoog komt wanneer hij er overheen rijdt. Na het plastic zakt de lok omlaag, terwijl de tender dan juist omhoog komt. Wanneer je dan te snel rijdt 'stuitert' de lok (of liever gezegd de eerste as van de tender) als het ware van het spoor af. (Heb lang met mijn kop op de vloer gelegen om daar achter te komen >:()
De enige oplossing die tot nu toe werkt is langzamer rijden. Niet zoals het hoort naturlijk... Ik ben echter met de wissels teruggegaan maar alle gebogen profi-wissels bleken exact hetzelfde 'probleem' te vertonen, maar dan alleen bij een stoomloc... Dus tja, je moet toch wat?!? Ik zit wel eens te piekeren of ik met een dremel het plastic wat dieper uit zal frezen maar kan voorlopig leven met het langzamere rijden...
Succes er mee!
Jeroen.
-
Wat een onzin komt nieuw uit de doos.
Ik word redelijk beroerd van je stompzinnige botte manier van reageren Wim.
Ik heb dezelfde suggestie als Olivier geopperd, en het lijkt me logisch om alles eens te bekijken. Het verhaal van de wissels kan kloppen, maar ik heb de set ook en rij zonder problemen.
Laat een ander toch in zijn waarde man, knap je zelf misschien ook van op.
-
Bart-1967,
Wat een heftige reactie.
Ja, Wim denkt alles te weten over de hobby en hij komt een heel eind moet ik zeggen. De directe manier manier van communiceren moet je effe doorheen prikken dan zie je in dat Wim een zeer actief en waardevol forumlid is.
je stompzinnige botte manier
De valkuil van direct taalgebruik is dat men je bot vindt, dus daar kan ik in mee komen. Echter "stompzinnig" is het zeker niet.
Groet, Enrico
-
Ik val even halverwege in de discussie en hou het graag inhoudelijk.
Mijn vraag is de volgende: gebeurt de ontsporing alleen als je naar de scherpe punt toe rijdt van de wissel of wellicht andersom. Ik had namelijk op 2 van de 40 wissels ook ontsporingen van stoomloks en beide als ik naar de scherpe punt toe reed. Ik heb toen het eens goed bekeken en het bleek dat de ontsporing ontstond omdat de wisseltong niet mooi aansloot op de aanliggende rails. De wielflens reed daardoor in dit spleetje waardoor hij opgewipt werd en ontspoorde. Stoomloks zijn hier gevoeliger voor omdat de voorloopwieltjes onbelast meedraaien en gevoelig zijn voor dit uit de rails wippen. Ik heb toen met een tang de wisseltong voorzichtig bijgebogen waarna het euvel verholpen was. Wellicht helpt het je de goede weg op.
Mvg,
Ferry
-
Goeden morgen heren.
Op Beneluxspoor zijn meerdere modelspoorders met dezelfde klachten.
De een formuleerd het zo,de ander weer zo.
Maar in grote lijnen komt het er op neer dat de boogwissel echt aandacht verdient bij het plaatsen.
Ik heb zelf hier ook een stel liggen ,en ik gebruik ze niet.
En wim kan voor jullie begrip bot overkomen.
Maar de beste man bedoelt het goed,en wil zo goed en zo kwaad ook helpen.
Hij heeft mij ook met dingen goed geholpen,en ik zou niet schromen.
Als er weer vragen zijn het hem te vragen,hij heeft er veel kijk en verstand van.
Dat wissel probleem willen we met elkaar oplossen toch,daar is dit forum voor.
Dus niet klagen, we zijn bezig.
Als de rest van de modelspoorders ,die de zelfde klachten hebben.
Zich hier ook melden gaan we verdere pogingen doen,dat vindt ik prima.
Iedereen leerd van elkaar.
Martin.
-
En wim kan voor jullie begrip bot overkomen.
Maar de beste man bedoelt het goed,en wil zo goed en zo kwaad ook helpen.
Hij heeft mij ook met dingen goed geholpen,en ik zou niet schromen.
Als er weer vragen zijn het hem te vragen,hij heeft er veel kijk en verstand van.
Met bovenstaande ben ik het volledig eens in positieve zin, probeer er doorheen te prikken (Ok, kan lastig zijn) en je hebt een gouden hulp aan Wim! Ook dit is mijn persoonlijke ervaring!!
-
Hoi,
Er zijn hier 2 problemen genoemd die ik ook ervaren heb, en bewezen heeft dat het bijna altijd niet aan de loc ligt, aosl Wim aangeeft.
-plastic isolatie-stukje. Bij sommige wissels kan dit net iets te hoog zijn, of soms zelfs te small. Met de dremel is dit goed te verhelpen of uitschrapen met een schorevedraaiertje.
-de wisseltong die net niet tegen de rails aankomt. Bij mij een zeer voorkomend probleem bij Roco wissels(overigens in N). zit net vaak iets te veel ruimte tussen, doordat de lipjes aan de onderkant waar hij bevestigt is aan de biels, los gaan zitten. en dan worden inderdaad de voorste wieltjes van de stoomlocs opgetild, en gaat het fout.
Daarnaast zijn gebogen wissels, uiteraard mijn bescheiden mening, ongelooflijk storingsgevoelig en probeer ikzelf te altijd te vermijden.
andere optie is nog dat de rails niet vlak ligt, en dat bv de rails naar de wissel toe iets lager ligt. Het is en blijft een precisie werk :-)
Hoop dat dit een beetje helpt :-)
Hans
-
Goedemiddag allen,
Zover bedankt voor het advies wat jullie gaven, prima forum met veel respons.
Nu even weer terug naar het probleem, ik heb onder zeer traag rijden van de loc eens zeer goed naar de voorste kleine wieltjes gekeken en zodra die in de wissel het plastic isolatie stukje oprijden is er nog niets aan de hand.
Op het moment dat het voorste kleine wieltje de plastic punt raakt zie je dat deze soms goed langs de punt gaat, maar meestal de punt oprijdt en soms de verkeerde kant van de punt kiest. In de laatste 2 gevallen met ontsporing tot gevolg.
Als ik, op het moment dat de voorste wieltjes de plastic punt van de wissel naderen, tegen de zijkant van de loc duw, dus naar de binnenkant van de baan is er niks aan de hand en rijdt de loc zonder mankeren over de wissel.
Het voorste stukje met de 4 wieltjes,(zal wel een naam hebben) is in dit geval dus het probleem samen met de genoemde plastic punt.
Als ik de loc achterstevoren over wissel laat rijden is er niks aan de hand
Weet iemand hier een oplossing voor?
Mijn dank grenst aan hondsdolheid,en nogmaals bedankt voor ieders inbreng
Ronald
-
Dat heet een voorloop-as Ronald.
Zit die niet te strak ? Als je de lok kantelt, moet de as gewoon omvallen.
Moet los vast zitten en zeker niet te strak.
-
Dat heet een voorloop-as Ronald.
Zit die niet te strak ? Als je de lok kantelt, moet de as gewoon omvallen.
Moet los vast zitten en zeker niet te strak.
Hoi Bart,
deze voorloop-as zit zéker niet te strak, je zou zelfs kunnen zeggen 'wel heel erg los', maar zoals jij zegt dat de as moet omvallen, dat gebeurt dus ook.
Ronald
-
@Ronald: ik denk toch dat het wijzer is om even terug te gaan naar de winkel.
@Martin: wat zit je allemaal te wijzigen in ieder bericht. Ik snap er niks meer van.
Groet Jaap
-
Inderdaad,
Hop hop hop, terug naar de shop !
Je kunt natuurlijk altijd nog even een foto plaatsen van de probleem as, kunnen wij het even vergelijken met onze eigen loks.
-
Het kunnen echt zoveel dingen zijn.
Maar ik blijf de schuld geven aan de boogwissel.
Echt ,ik ben er zelf ook achter gekomen via onze modelspoorwinkel verkoper,beslist geen dome man.
Die heeft al zoveel klanten gehad waaronder ikzelf,die het probleem hebben.
aan de hand hebben gehad zelfs wissels met een stroomdoorvoerend hardstuk,vertonen dezelfde kuren.
De ene trein had er geen moeite mee, en de ander vertikte het gewoon.
Ik kreeg ook nog het advies ,let op inrijwissels en uitrijwissels.
Het zijn mooie wissels ,maar ja dat probleem.
Ik gaf zelf ook eerst de schult aan de loc,s,want je blijft wanhopig zoeken ,maar die waren het juist niet.
Martin.
-
Nou , dan toch maar ff naar Zwolle binnenkort, nu dus niet want er rijdt bijna geen trein, hoe ironisch.
I.i.g. erg bedankt voor jullie inbreng, een forum waar je wat aan hebt.
Zodra ik meer weet over dit euvel laat ik het jullie horen.
Later
Ronald (y)
-
Dat is helemaal goed. ;)
Ik hoop voor jou dat het goed gaat komen.
Je mag onze hulp altijd aanroepen als dat nodig is.
Daar is tensloten Beneluxspoor voor.
Tot horens
Martin.
-
............beslist geen dome man.
hij niet...... ;D
-
Echt ,ik ben er zelf ook achter gekomen via onze modelspoorwinkel verkoper,beslist geen dome man.
Ah een makelaar dus ;D
Gr.
Eric
-
Een treinmakelaar.
Martin.
-
... je botte manier van reageren Wim. ... ...
Niet zo negatief over deze waardevolle bron van informatie hè?!
... Liggen je railsen wel goed ... ...
Levert zelfs nieuwe woorden aan het spoorjargon... 8)
Eén rail
Twee rails
Drie railsen (y)
Of is het railzen? Geintje moet ook kunnen. ;D
-
hallo modelburgers,
Even weer terugkomend op het ontspoorprobleem van mijn loc op de fleischmann wissels.
Ik ben zaterdag teruggegaan naar de winkel voor dit probleem en heb een nieuwe set meegekregen
Hij onderkende het probleem maar had hier niet echt een passende oplossing voor, hij wist alleen te vertellen dat er meer mensen zijn met dit probleem. Een uitdaging voor Fleischmann lijkt mij om dit in de toekomst op te lossen.
Tot die tijd zal ik er moeten leven en aangezien ik een groot liefhebber ben van nederlands materieel en dit toch merendeel zal aanschaffen zal ik dit probleem met voorloopassen niet gauw meer tegenkomen, denk ik.
Voor mijn huidige loc uit de startset heb ik een wat onorthodoxe oplossing gevonden, ik heb de voorloopassen inactief gemaakt, d.w.z. met een minuscuul staaldraadje het voorloopstuk tegen de onderkant van de loc vastgezet, waardoor deze de rails niet meer raken en de trein op elke snelheid over de wissels dendert. Staat misschien niet helemaal deftig en het valt eigenlijk alleen in de bochten iets op, maar hij ontspoort i.i.g. niet meer.
Nogmaals, bedankt voor jullie inbreng en prettige feestdagen en het beste voor 2010 (y)
groet
Ronald
-
Het kunnen echt zoveel dingen zijn.
Maar ik blijf de schuld geven aan de boogwissel.
Echt ,ik ben er zelf ook achter gekomen via onze modelspoorwinkel verkoper,beslist geen dome man.
Die heeft al zoveel klanten gehad waaronder ikzelf,die het probleem hebben.
aan de hand hebben gehad zelfs wissels met een stroomdoorvoerend hardstuk,vertonen dezelfde kuren.
De ene trein had er geen moeite mee, en de ander vertikte het gewoon.
Ik kreeg ook nog het advies ,let op inrijwissels en uitrijwissels.
Het zijn mooie wissels ,maar ja dat probleem.
Ik gaf zelf ook eerst de schult aan de loc,s,want je blijft wanhopig zoeken ,maar die waren het juist niet.
Martin.
Ik ben blij dat mijn verhaal klopt.
-
Iemand solliciteert naar een schouderklopje...
-
ja hier ike ;D
Martin. fijne feestdagen.
-
Dat moet kunnen, je hebt ook al veel tegengas gehad.
mvg Harry
-
(y)