BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: janpvdaa op 15 December 2009, 16:39:53
-
Ik heb twee Hobbytrain loks (Dispolok, BR 110) omgebouwd naar digitaal. Dit was zeer eenvoudig. omdat op de printplaat de soldeerpunten netjes zijn gemarkeerd en ze rijden ook prima. De decoders zijn Uhlenbrock 73400
Nu doet zich bij beide loks het volgende probleem voor: te pas en te onpas staan zij enige tientallen seconden stil, het frontlicht gaat knipperen en daarna gaan ze vanzelf weer verder.
Is iemand bekend met dit probleem ? Kan het misschien zijn dat de loks te warm worden of anderszins overbelast worden.
Ben zeer beniewd of iemand daar iets zinnigs over weet te melden.
Groeten, Jan
-
Of het zinnig is weet ik niet maar, volgens mij is de decoder dan overbelast. Andere decoder erin en dan eens proberen, dan weet je het zeker.
-
Misschien heb je hier iets aan. https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8249.0.html Heeft mij bij deze decoders ook al diverse keren geholpen
-
Jan,
Nou ik denk eerder dat er vervuiling van koolstof in de motor is wat de overbelasting van de decoder doet aanspreken. Ff motor eruit schoonmaken en rijden maar. Eventueel koolborstels vernieuwen maar dat denk ik niet.
De optie van Richard is overigens het proberen waard.
Grtzz Rob
-
Hallo,
Licht dit niet aan de condensator die tussen de motor contacten zit op de printplaat?
Ik heb afgelopen zaterdag de BR 189 MRCE Displok gekocht en voorzien van een zimo decoder het enege wat deze deed was zeer schokkerig op volle snelheid volgens de regelaar.
Dit kwam door de condensator na verweidering geen probleem meer.
Groetjes,
Rob
-
Nee, dit ligt aan de slechte kwaliteit van de decoder. Het is een overbelasting die de decoder denkt te meten.
Goede decoder gebruiken bijvoorbeeld een Kuehn 025, een Zimo 620, een Tran DCX74 of DCX75 of een Lokpilot Mini V3.
Decoders van andere merken beter niet gebruiken, of je moet dagenlang willen besteden om het enigszinds foetsoenlijk aan de praat te krijgen.
In de handleiding staat een CV ik dacht 60, waar je de overbelasting meting mee in kunt stellen of zelfs uit kunt zetten, soms helpt dat.
Mvg
Wim.
-
DCX75
Nou, die heb ik er dus ingeknald bij dit model, en ik heb exact dezelfde klachten. Ook bij de Kühn in dit model (heb 2 BR110's) deze perikelen. Flauwekul dus.
Ik heb wisselende ervaringen met de Uhlenbrockjes, Jan, dus die koop ik ook niet meer. Echter is het véél te kort door de bocht om zomaar te stellen dat slechts die decoders goed zijn. De beste ervaringen uit dat rijtje heb ik met de ESU Lokpilootjes v3. Wil trouwens niet zeggen dat de Tran's en Zimo's slecht zijn, want dat zijn ze allerminst. Niet kopen: Uhlenbrock en Tams.
Overigens in de beide BR 189's van mij de condensator eruit gejeunt, en er een Lenz Silver Mini ingeramt. Werkt perfect. Het blijft een raar verhaal met die decoders af en toe..... ::)
Gr Jeroen
-
Overigens in de beide BR 189's van mij de condensator eruit gejeunt, en er een Lenz Silver Mini ingeramt.
Is dat op basis van het advies wat er gegeven wordt in de handleiding voor deze decoder(s), of doe je zo maar wat?
Lenz werkt perfect, tot de dag dat ze spontaan zonder aanwijsbare oorzaak kapot gaan.
Mvg
Wim.
-
Dank voor alle reacties, al heb ik er niet veel aan. Het "koolborstelstof" verhaal geloof ik niet, want beide loks zijn nagelnieuw. Ik heb trouwens in veel andere loks de Uhlenbrock 73400 tot volle tevredenheid. Dus.............ik ga wel weer even "stoeien". Als ik er niet uit kom meld ik me wel weer.
Jan
-
Ik heb n.a.v. de suggestie van Richard in beide loks CV 60 gewijzigd van 15 naar 22. Even een uurtje proefdraaien en als het werkt laat ik het wel weten !
Jan.
-
Hallo,
Licht dit niet aan de condensator die tussen de motor contacten zit op de printplaat?
Ik heb afgelopen zaterdag de BR 189 MRCE Displok gekocht en voorzien van een zimo decoder het enege wat deze deed was zeer schokkerig op volle snelheid volgens de regelaar.
Dit kwam door de condensator na verweidering geen probleem meer.
Very strange Rob,
Jij hebt hem voor mn neus weggekaapt dus heb der rooie zusje maar genomen en thuus decoder erin en helemaal geen problemen. Heb zelfs eerst met een Bachmann geprobeerd om te testen maar de kap ging niet goed dicht. Dus toen maar een 025 erin en ook hier geen enkel probleem mee.
@Jan,
Het vermoeden van nw had ik al maar dat kan je nou eenmaal hiervandaan niet zien. Tja er zijn maar een paar die voor mij in aanmerking komen en dat zijn de Tran, N025, Lokpilot 3. Voor de rest alleen maar negatieve ervaringen met anderen.
Grtzz Rob
-
Very strange Rob,
Jij hebt hem voor mn neus weggekaapt dus heb der rooie zusje maar genomen en thuus decoder erin en helemaal geen problemen. Heb zelfs eerst met een Bachmann geprobeerd om te testen maar de kap ging niet goed dicht. Dus toen maar een 025 erin en ook hier geen enkel probleem mee.
Rob Ten 1e ik had hem op donderdag avond al apart laten leggen door H@ns ;).
en ten 2e ik heb het geprobeert met 2 gloednieuwe zimo decoders op bijde reed ze niet na verwijderen van de smd conensator als een zonnetje rustig zoemen noch stiller als de tulp van minitrix.
Aleen jammer dat de leds van de hobytrain wel erg blauw zijn.
Groetjes Rob ;)
-
Dank voor alle reacties, al heb ik er niet veel aan. Het "koolborstelstof" verhaal geloof ik niet, want beide loks zijn nagelnieuw. Ik heb trouwens in veel andere loks de Uhlenbrock 73400 tot volle tevredenheid. Dus.............ik ga wel weer even "stoeien". Als ik er niet uit kom meld ik me wel weer.
Jan
Jan aan de hier gegeven informatie kun je heel erg veel hebben, als je die maar op zijn juiste waarde weet in te schatten.
Mvg
Wim.
-
na verwijderen van de smd conensator als een zonnetje rustig zoemen noch stiller als de tulp van minitrix.
Groetjes Rob ;)
Rob,
Door het gebrek aan lees tekens, kan ik hier net begrijpen wat je bedoelt te schrijven.
Groetjes,
Arnoud
-
hmm. Ik heb zonet ook even een tran dcx74 in m'n 189 gestoken....
Analoog stekkertje eruit, verder niets aan de print gedaan...
Drama ... oeps ... en ik ben nog wel zo'n TRAN fan ...
Standaard stuur ik mijn n spoor lokjes met hoge frequentie aan, dus rond de 16 Khz.
Als ik de frequentie naar 30 Hz haal, dan gaat ie als de brandweer, alleen heb je dan ook de bijgeluiden van de brandweer.
De TRAN heeft volgens mij op dit moment veel last van (waarschijnlijk) een condensator.
Binnenkort maar eens de soldeerbout weer opstoken ...
Guus
-
Het veranderen van CV 60 geeft alleen maar problemen !! Er staat ook duidelijk in de handleiding: niet veranderen.
Ik heb nu het kleine condensatortje (smd?) tussen de oranje en grijze draad weggeknipt en dat schijnt te werken.
Jan.
-
Jan, en dat wordt nu juist ten zeerste ontraden in de handleiding van de decoder. Dat geeft alleen maar nog meer problemen.
De condensator gewoon laten zitten waar hij zit.
Mvg
Wim
-
Aleen jammer dat de leds van de hobytrain wel erg blauw zijn.
Rob met een oranje viltstift de Led een beetje insmeren dan wordt het licht witter :)
En dat andere was ook maar een geintje hahaha
Grtzz Rob
-
Wim, ik wou je wel even laten weten dat ik na het verwijderen van de condensator geen probleem meer heb ! RA RA
Welke problemen kan ik dan nu volgens jou verwachten ??
Groet, Jan
-
Jan,
wil je eens een foto plaatsen wat je nu precies hebt gegehaald?
Guus
-
Dat wil ik uiteraard wel, maar ik heb nog nooit eerder een foto op dit forum geplaatst en weet dus niet hoe dat moet.
Ik heb overigens niets weggehaald, maar de kleine smd consator aan één kant losgeknipt.
Gr., Jan
-
Jan, waarom denk je dat ze het rood omkaderde dan in hun beschrijving schrijven? Denk niet voor Jan met die korte achternaam, of denk jij van wel?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/73400Wichtig.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/73400Wichtig.png)
De problemen die je kunt verwachten zijn divers en niet zo maar op te sommen.
Probleem bij het gebruik van een bepaald type booster
Probleem bij het gebruik van RailCom, om er maar eens twee te noemen.
Mvg
Wim.
-
Wim, ik had dat wel gelezen, maar gezien een aantal reacties leek het me het proberen waard. Boosters e.d. gebruik ik voorlopig (nog) niet.
Echter...............een gewaarschuwd mens telt voot twee !! Bedankt.
Jan,
-
Ik heb twee Hobbytrain loks (Dispolok, BR 110) omgebouwd naar digitaal. Dit was zeer eenvoudig. omdat op de printplaat de soldeerpunten netjes zijn gemarkeerd en ze rijden ook prima. De decoders zijn Uhlenbrock 73400
Nu doet zich bij beide loks het volgende probleem voor: te pas en te onpas staan zij enige tientallen seconden stil, het frontlicht gaat knipperen en daarna gaan ze vanzelf weer verder.
Is iemand bekend met dit probleem ? Kan het misschien zijn dat de loks te warm worden of anderszins overbelast worden.
Ben zeer beniewd of iemand daar iets zinnigs over weet te melden.
Groeten, Jan
Jan,
Heb hetzelfde gehad met één zelfingebouwde decoder van Kuehn in een Hobbytrain. Ook met soldeerpunten. Wel de condensator weggehaald!!
De oorzaak lag bij mij in de aansluiting van de printplaat op de geleiders naar de motor. Als de printplaat op bepaalde punten iets ingedrukt wordt b.v. door de decoder (hoeft maar heel weinig te zijn) dan komen de geleiders los van de strip op de printplaat. (zitten er tegen aan gedrukt)
Dit komt erg nauw. Als ze geen goed contact maken dan stopt op bepaalde stukken de loc zomaar en gaat dan soms weer verder. Plaatsen waar andere loks geen probleem hebben.
Er zijn in dit geval twee oplossingen: de geleiders met vastsolderen (met een draadje) aan de printplaat.
of de geleiders zo buigen dat ze goed contact maken en blijven maken.
Hopen dat dit helpt....
-
Jan, je gaat toch ook geen diesel tanken als je op benzine rijd, omdat ze zeggen dat diesel goedkoper is.
Mvg
Wim.
-
Nee, uiteraard niet ! Maar het wijzigen van CV 60 wordt ook ontraden en toch heeft iemand het wel met succes gedaan.
Jan.
-
Beste Kieft01,
Dit probleem had ik ook reeds opgemerkt en ik heb idd twee draadjes gesoldeerd en daarmee dat probleem geëlimineerd !
Gr., Jan
-
Nee, uiteraard niet ! Maar het wijzigen van CV 60 wordt ook ontraden en toch heeft iemand het wel met succes gedaan.
Jan.
Maar er staat wel een uitleg bij, en een waarde waarin je hem kunt wijzigen namelijk de waarde NUL.
Ook staat er een andere CV die van invloed is namelijk CV61
Die is namelijk zo belangrijk dat je die na een decoders reset absoluut opnieuw zelf weer moet instellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CV596061.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CV596061.png)
Op de site van uhlenbrock vind je in de faq sectie hoe je dat moet doen.
KLIK (http://www.uhlenbrock.de/germany/Service/FAQ/Decoder/7350-51/I96EF547-001.htm!ArcEntryInfo=0007.1.I96EF547&NewServerName=GAMMA)
En nu niet zeggen van een gedoe, is je eigen decoder keus geweest.
Mvg
Wim.
-
Nou Wim, dan heb jij toch een andere handleiding dan ik. En de mijne is van zeer recente datum. (type 73 400)
CV 60 Kurzschlussüberwachung 0,15
0=ausgeschaltet 15=eingeschaltet (nicht verändern) Wert ab Werk - 15
CV 61 komt in mijn handleiding niet voor.
Jan.
-
Jan, ik vind het best, het is jouw probleem niet het mijne. Misschien was het nog niet tot je doorgedrongen, maar er wordt een poging gedaan om je te helpen, maar tot nu toe sla je alle adviezen in de wind. Verders geen probleem natuurlijk, voor mij stopt het hierbij.
Suc6 verder met je decoder. Of weet je wat zet er een echte decoder in.
-
Wim, sorry, maar ik snap echt deze reactie niet. Ik sla juist NIET alle reacties en adviezen in de wind, maar heb naar aanleiding van e.e.a. wat uitgeprobeerd. Maar alles wat ik uitprobeer is in jouw visie niet goed.
En het verhaal van de handleiding klopt echt wel. Maar laat inderdaad verder maar zitten, want ik kom er wel uit.
Dus toch bedankt en tot een volgende ronde !!
Jan.
-
Wim is een decoder type 73500 gelijk aan een type 73400?
De decoder 73500 is nml EOL en de faq waar naar jij refereert, is voor een 73500/73510 decoder.
Groetjes,
Arnoud
P.S. Ik heb hier geen belang bij, want ik heb geen Uhlenbrock decoder.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_15.jpg)
-
Guus, ik heb het "fotoknopje" gevonden ! Het gaat dus om het kleine smd condensatortje ongeveer in het midden van de foto.
Groet, Jan
-
super!
groet,
Guus
-
Jan,
Ik zie op je foto toch wel een paar punten die voor mogelijke problemen kunnen zorgen.
Zo zijn de 5 draadjes links op de foto wel erg ruim afgestript. Zeker de grijze draad links onderaan. Door de hoek van de foto is het niet goed te zien maar daar zou best wel eens een grote kans op kortsluitingen aanwezig kunnen zijn.
Ik zou om te beginnen die aansluitingen eerst eens goed solderen. Zo kort mogelijk afstrippen en goed controleren of er geen contact gemaakt wordt met andere solderingen. Desnoods een klein stukje tape ertussen plakken.
Hetzelfde geldt voor de oranje draad recht. Die loopt ongeisoleerd naar beneden en kan sluiting maken met het chassis.
En dan krijg je het door jou geschetste probleem dat de lokl soms rijdt en dan weer stopt en de lampen laat knipperen. Puur het signaal voor kortsluiting.
Ik denk zomaar dat als je het soldeerwerk opgeknapt hebt je problemen voorbij zijn.
Gr.
Eric
-
Eric, bedankt voor je opmerkzaamheid. Ik zal het nalopen.
Maar, zolas gezegd, met de onderbroken condensator geen probleem meer.
Groet, Jan