BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: eric10nl op 14 December 2009, 17:51:04
-
Van Esu is ondertussen te koop de SwitchPilot(51800), is er al iemand die kan zeggen of deze goed werkt met de IB en Fleischmann profiwissels?
Op elke SwitchPilot zijn 4 wisselaandrijvingen aan te sluiten, nu is er ook de SwitchPilot Extension (51801) te koop, zodat je 4 extra uitgangen krijgt.
Kan ik op deze SwitchPilot Extension ook weer 4 wisselsaandrijvingen Fleischmann profi aansluiten?
Ik het de handleiding van de ESU-site al door gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit.
Groeten,
Eric
-
ik heb de switchpilot werkend met oa de conradwisselaandrijvingen(met klein tussenprintje) en heb ze ook getest met de magneetaandrijving van fleischmann.
de switchpilot werkt perfect met beide aandrijvingen, ook de 2 servo's die je er mee aan kunt sturen gaan keurig heen en weer.
het DCC signaal is afkomstig van een multimause, maar dat zou geen verschil moeten maken met de IB.
ik heb gister de switchpilot servo binnengekregen, die werkt ook uitstekend.
gr.
Hedzer Durksz
-
Ik heb hier 2 van de SwitchPilots in gebruik icm Fleischmann magneetaandrijvingen.
En ik gebruik de Roco Multimaus icm Koploper en de S88XpressNetLI
Het werkt perfect.
Met de servo's heb ik ze nog niet geprobeerd.
-
De SwitchPilot Extension is alleen bedoeld om de hartstukken te polariseren van de wissels die je schakelt met de SwitchPilot.
Gr. Ed
-
Mannen, mind you: er zijn twee versies van de Switchpilot: de "gewone", en daar hebben jullie het over, en de "Switchpilot Servo". Dat laatste is een wezenlijk ander apparaat (namelijk, de naam doet het al vermoeden, gemaakt voor het aansturen van SERVO's) !!
En op beide kun je de Extension aansluiten voor de polarisatie van je hartstukken, zoals Ed al aangaf.
Gerard
-
Ondertussen een SwitchPilot (51800) in huis.
Ik snap er nog niet veel van.
Gebruik IB
Fleischmann Profi rails
Wisselaandrijving Fleischmann 644210
De schroefklemmen PW A en TRK A samen verbonden aan spoor van het programmeer spoor
De schroefklemmen PW B en TRK B samen verbonden aan het andere spoor van het programmeer spoor. Het programmeer spoor is volledig geïsoleerd afgescheiden van de rest van de baan.
Dan de wisselaandrijving aangesloten op uitgang 1
1 bruine draad van de wisselaandrijving aangesloten op Out A
De andere bruine draad op Out B
De zwarte draad op C.
De schakelaar op K83 mode gezet.
Als ik dan mijn IB aanzet en ik op de IB naar naar programmeer modes ga.
Dan zou ik daarna op de SwitchPilot de programmameer schakelaar druk zou het lampje op de Switchpilot moeten gaan knipperen, maar er gebeurd helemaal niks.
Wat doe ik fout, wie kan mij helpen?
Eric
Er zou dan
Krijg ik de melding geen lok als ik een cv waarde opvraag.
-
wil je dcc of doe je motorola ?
Je zet de schakelaar in k83 mode = motorola mode
En je hebt het over cv's, en die zijn er alleen in dcc ..
Volgens mij moet je kiezen ....
---
5.2.1.3. Benutzer Modus
SwitchPilot
Mit der mittleren Stellung des Betriebsartenschalters wählen Sie
den Benutzermodus. Nur dann befolgen die Ausgänge 1 – 4 die
softwareseitig möglichen Einstellungen. Dieser Modus ist der
korrekte, wenn der SwitchPilot unter DCC betrieben werden soll.
k83 und k84-Modus sind nur für Motorola®-Zentralen gedacht
-
Ik wil DCC, mijn IB heb ik ook op DCC ingesteld.
Op zich zou Motorola ook kunnen want ook aan die 256 wissels heb ik meer als genoeg.
Maar ik dacht zelf hou alles DCC is wel zo handig of zie ik dat fout
-
Jij zegt: De schakelaar op K83 mode gezet
Die zou ik dan dus in de middenstand zetten, dan wordt je decoder een dcc decoder
En dan alles nog eens proberen
-
Decoder in midden stand gezet, maar ook nu geen enkel resultaat.
Ook het lampje van het programeren gaat knipperen.
Zat nu zelf nog te denken, als ik hem nu gewoon op het 'normale' spoor aansluit, dan heeft de decoder contact met de wissels, want nu heeft hij dat via het programmeer spoor toch niet, omdat deze volledig elektronisch is afgescheiden van de rest van de baan??
-
niets van dat lampje aantrekken als je niet weet waar het voor dient ...
programmeer eens een waarde 1 in cv1
Stel dan wissel 1 op je ib in als een dcc wissel met adres 1 en uitgang 1
Volgens mij moet je dan je wissel omschakelen.
Niets aantrekken van een eventuele programmeer foutmelding, in de handleiding staat dat je een 180 ohm weerstand hebben aangesloten, zie hoofdstuk 7.3. Als je die niet hebt krijg je een foutmelding bij programmeren.
Maar het programmeren zal ondanks dat wel lukken
-
cv 1 op 1 gezet, dan de melding geen lok
Daar niks van aangetrokken zoals jij zij.
op de IB dan wissel 1 als dcc aangeduid, maar ik kan nergens adres en uitgang invullen.
Het wissel schakelt nog niet om.
-
ik heb zelf een TwinCenter en die is net iets anders als een IB.
Even kijken in je IB boekje hoe je wissel 1 als dcc wissel instelt .
-
ja dat heb ik gedaan zoals het IB boekje het aangeeft, maar verder als bovenstaande kom ik dus niet.
Zijn alle draden e.d. wel goed aangesloten, op de manier zoals ik beschreven had.
En helpt het om de decoder niet op het programmeer spoor maar op het 'normale' spoor aan te sluiten.
-
Om mijn SP te programmeren (was wel met multimaus, maar ja) heb ik de schakelaar (de schuifknop dus) laten staan zoals die was (helemaal naar links) daarna het kleine programmeer-knopje enkele seconden ingehouden en tenslotte met de besturing, in jouw geval dus de IB, een signaal vanaf het gewenste (wissel)adres gegeven en toen deed ie het.
Ik heb het trouwens gewoon op het normale spoor gedaan.
gr,
youp.c
-
Zodra ik de SwitchPilot op het 'normale' spoor aansluit doet hij het gelijk perfect.
Het wissel schakelt keurig om.
Nu nog een tweede wissel erbij aansluiten.
-
die zou gewoon ook moeten scakelen. Deze schakeld vanaf 2.
-
Ook het volgende wissel schakelt perfect.
Nu heb ik op dit moment één SwitchPilot, wilde eerst weten of alles werkte, dat doet het dus.
Dan nog een vervolg vraag.
Als ik nu een tweede, derde enz SwitchPilot aansluit moet ik die dan handmatig programmeren voor wissel 5 t/m 8, 9 t/m 12 enz. enz, of ziet hij dat automatisch.
Volgens mij werkt het altijd in setjes van 4, zoveel aansluitingen als er op de SwitchPilot zitten.
Als ik een tweede SwitchPilot aansluit en op uitgang drie een wisselaandrijving aansluit krijgt het wissel als nummer 7.
Is het mogelijk om uitgang 3 op SwitchPilot 2 om te zetten naar bijv. wissel 12
Uitgang 2 op die Switchpilot zou ik dan gewoon op 6 willen houden.
Dus kan ik zelf elk uitgang een nummer geven of moet ik rekening houden met het aansluiten en het programmeren van elke SwitchPilot.
Ik hoop dat ook deze vraag een beetje duidelijk is.
-
Nee, je zult ze altijd moeten programmeren.
Als ik een tweede SwitchPilot aansluit en op uitgang drie een wisselaandrijving aansluit krijgt het wissel als nummer 7.
Is het mogelijk om uitgang 3 op SwitchPilot 2 om te zetten naar bijv. wissel 12
Uitgang 2 op die Switchpilot zou ik dan gewoon op 6 willen houden.
Volgens mij is dat niet mogelijk. Volgens mij nummert de SwitchPilot automatisch.
-
Ja dat dacht ik ook, is dus even opletten welk nummer ik welke SwitchPilot geef en dan de goede wisselaandrijvingen erop aansluiten.
Toch nog één andere vraag:
Ik heb hem nu rechtstreeks verbonden aan het spoor in totaal ga voorlopig zo'n 30 wissels schakelen, later kunnen dat er nog meer worden voor een opstelterrein.
Is het dan slim om het zo te laten en eventueel een booster bij mijn IB te kopen (in de toekomst) of kan ik beter een aparte ringleiding aanleggen met een andere trafo.
Ik zelf denk juist dat de kracht van de IB met eventueel een extra booster handiger is geen extra draden.
-
Is het dan slim om het zo te laten en eventueel een booster bij mijn IB te kopen (in de toekomst) of kan ik beter een aparte ringleiding aanleggen met een andere trafo.
Je kunt voor de voeding, dus de PW A en PW B, een gewone trafo gebruiken. Tenminste dat heb ik gelezen.
-
Volgens mij kun je het gedrag van een programmeerspoor bij een IB ook nog instellen, dus moet het spoor meedoen met het hoofdspoor als de programmeermode uit staat, of moet het programmeerspoor dan stroomloos staan.
Zoek maar eens na.
Anyway ... gefelicteerd met je werkende decoder!
Guus
-
Ja dat programmeer spoor is idd nog in te stellen, ik heb gekozen voor de veilige weg en hem volledig afgeschermd.
Ik ben blij en het werkt helemaal goed. Even wat verschillende dingen geprobeerd/getest.
Nu alleen nog de decoder nog zien in te stellen als 2 dus wissel 5 t/m 8 of 3 als wissel 9 t/m 12.
Maar dat komt morgen wel.
-
1. Tweede decoder aansluiten net als de eerste.
2. Met het knopje in programmeer modus zetten.
3. Met je multimaus of je twincenter wissel 5 omzetten (los van of die bestaat of niet, het gaat om het adres dat wordt aangesproken).
4. Je tweede decoder luistert nu naar de adressen 5-8.
In stap 3 kun je ieder adres gebruiken (viervoud + 1). Dus als je adres 21 omschakelt in stap 3, dan zal je decoder vanaf dat moment luisteren naar de adressen 21-24.
HTH, Gerard
-
Ondertussen werken de wissels perfect.
Heb de SwitchPilot op een aparte ringleiding en trafo aangesloten zodat mijn IB niet belast wordt.
Nu ondertussen ook een volledige stroom-scheiding gemaakt tussen mijn binnen en buitenbaan, deze 2 komen nu op een punt samen zodat alles naar de IB gaat.
Op het moment dat ik met meer treinen ga rijden heb ik een booster nodig, vandaar alvast de scheiding van een binnen en buitenbaan. Niet dat ik straks weer alles overhoop moet halen.
Elke SwitchPilot is apart aangesloten op het spoor (die van de binnenbaan op het binnen spoor), die van de buitenbaan (op het buitenspoor).
De stroom krijgt de SwitchPilot dus van een eigen voeding. Kan ik alle SwitchPilot aan deze ene trafo aansluiten of moet ik hier nu ook een scheiding binnenbaan / buitenbaan maken.
Groeten,
Eric
-
Volgens mij is het het handigst om je apparatuur apart te voeden, los van de baan. Dus je decoders en servó's op een aparte stroomkring, en niet op je boosters (dure stroom) aansluiten. Een 70VA voeding kost bij C*RAD niet meer dan 40 - 45 EURI.
En aangezien dat los staat van je DCC signalen hoef je geen scheiding aan te brengen die gelijk loopt met je DCC (booster) verzorgingsgebieden.
Gerard
-
Ik heb allle SwitchPilot al op een 'oude' fleischmann trafo aangesloten, met een eigen ringleiding.
Dus daarvoor gebruik ik idd niet de booster of de IB.
Mijn vraag is trouwens wel beantwoord
Bedankt kan ik weer verder.
Eric
-
Ondertussen alleen nog maar problemen.
Toen ik het alleen met de IB deed ging het perfect en leek er niks mis te gaan.
Ondertussen koploper gebruikt en door het schakkelen van koploper lijkt het wel of er dingen fout zijn gegaan.
Div. keren gebeurd dat een wisselaandrijving een hele lange brom maakte en sinds dien alleen nog maar problemen.
Alles helemaal basic aangesloten
Ik heb nu één enkele SwitchPilot rechtstreeks aangesloten op het spoor, maar met de IB wil hij soms een wisselaandrijving wel om een andere keer verschuift het schuifje maar een klein stukje, maar de meeste keren schakelt hij hem niet om, gebeurd er helemaal niks.
Uiteraard al meerdere wisselaandrijvingen geprobeerd, maar 99% doet het niet.
Degene die het wel doet wil nu ook niet.
Zijn nu mijn wisselaandrijvingen stuk of moet ik het in de SwitchPilot zoeken of is het een comb van beide.
Eric
-
Eric,
zou je eens een schema kunnen maken van hoe je die dingen aangesloten hebt? Begin bij de trafo('s), beschrijf ook hoe en waar de DCC aangesloten is.
Probeer ook te vinden hoe hoog de spanning is die de trafo geeft, en hoeveel vermogen hij heeft (een getal met wss VA er achter).
Gerard
-
Hallo allen,
Ik heb het volgende probleem:
zojuist heb ik een switchpilot aangeschaft om een aantal seinen te bedienen via de ECoS. Nu heb ik reeds 1 sein aangesloten op poort 1, in de ECoS heb ik een nieuwe accessoire aangemaakt met nummer 1. zodra ik deze wil schakelen gaat het desbetreffende lampje die ik omschakel 2 seconden branden en valt dan weg. Ik heb de omschakel instelling en de impuls instelling al gebruikt op de ECoS, op de switchpilot heb ik de schakelaar ook al op K83 en K84 gehad, maar dit had eveneens geen effect.
Ook lukt het maar niet om de cv's van de switchpilot aan te passen, de ECoS geeft dan lezen aan, maar blijft hier dan ook constant opstaan zonder dat er iets gebeurt.
Omdat het niet lukte met de Duitse handleiding heb ik de Nederlandse er al bij gehad, maar ik kom er nog altijd niet uit. :(
Wie kan mij helpen? ???
Greetz Johan
P.S. de uitgangen (Trk A/B en Pw A/B) op de switchpilot gaan allen naar de program aansluiting op de ECoS (wat ook moet volgens de handleiding).
-
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de Switchpilot voor wissels, en niet voor seinen.
-
@Bart Mestrom
Volgens mij moet ik dit echt kunnen, ook mijn winkelier zou dit op deze manier doen. Maar ik vermoed dat ik aan de CV instellingen iets zou moeten wijzigingen, maar ik heb geen idee hoe ik deze kan wijzigen. De ECoS geeft alleen maar ERROR aan als ik wil inlezen. ???
-
Voor een wisseldecoder is dat niet zo vreemd, die kun je niet uitlezen, tenzij je het via RailCom kunt.
Mvg
Wim.
-
@Wim
Railcom? Dit moet de ECoS volgens mij wel ondersteunen..
-
Blz. 16 van mijn SwitchPilot "Einbau- und Betriebsanleitung", 3. Auflage, Mai 2008 zegt bovenaan in de tweede kolom:
"Auf dem Programmiergleis können Sie - ein geëignetes DCC-System vorausgesetzt - die CV-Werte auch auslesen und kotrollieren. ..."
@Wim: uitlezen kan dus wel degelijk.
@Johan: Of de ECOS dit ook ondersteunt weet ik natuurlijk niet, maar volgens mij zou dat wel moeten bij zo'n uitgebreid DCC systeem, mijn IB Basic kan het i.i.g. wel. Voor de "gewone" SwitchPilot moet je overigens, om te kunnen uitlezen wel een verbruiker aansluiten op uitgang 1 Out A, die >60mA stroom trekt (zie pragraaf 7.2.2.1, onderaan eerste alinea). Het protocol kan gewoon DCC zijn trouwens. Railcom wordt onderaan paragraaf 7.2 voorgesteld als je zaken wilt uitvoeren terwijl de decoder al is ingebouwd.
Succes!
Gerard
-
@Gerard
Klopt! dat is ook wat ik gelezen had, waardoor ik dus wist dat het zou moeten kunnen, maar het was mij niet duidelijk hoe. Ik had ook een verbruiker aangesloten op Output A maar de ECoS gaf telkens error aan. Nu heb ik deze Error gewoon genegeerd en alsnog de cv geprobeerd weg te schrijven, en dat deed die ook nog. nu blijven de seinen van Viessman netjes branden, alleen een dwergsein van MRP doet het niet >:(. Alleen wanneer ik de - op Output A aansluit en het rode, groene of gele draad op de C van de switchpilot, dan gaat die branden ??? met als gevolg dat ik hem dus niet kan schakelen..
Ben jij hier bekent mee Gerard? of wellicht iemand anders?
Ik heb de stroomvoorziening al omgedraaid van de switchpilot maar dit had geen effect..
Greetz Johan
-
Als ik de handleiding lees dan kan seinen alleen in K84 modus.
Maar mijn probleem is nu nog dat ik hem niet aan de praat krijg, ongeacht hoe ik hem aansluit.
Aan de prog.rails geeft hij bij het sturen van het adres dat dit fout is.
Doe ik net of ik gek ben, is niet zo moeilijk, en ik sluit hem in bedrijf aan dan doet hij het ook niet.
Druk ik op het knopje dan gaat wel de led branden, stuur ik dan het wisseladres dan gaat de led uit maar schakelen doet hij nog steeds niet.
-
hoi Wim,
Het is maar een suggestie... het omdraaien van de DCC-draden wil ook nog wel eens wat uitmaken. Ik had het ook met mijn wisseldecoders... Ze lijken goed te reageren maar zijn niet geprogrammeerd.
Groeten Ronald K.
-
Ronald,
Er zijn 2 draadjes over dit item.
Maar ook dat heb ik geprobeerd.
-
Ik heb het type 51800.
Dit is met 4 relais en 2 servo uitgangen.
De relaisuitgangen aan de praat gekregen, ik snap nog steeds niet hoe, maar na vele keren hetzelfde gedaan te hebben werkt hij.
Het adres voor de servo's lukt nog niet, moet dit op een andere manier.
Nu gedaan knopje ingedrukt totdat led knippert kort-kort-pauze-kort-kort-pauze etc.
adres gestuurd led blijft even branden, servo aankoppelen maar er gebeurt niets.
De relais hebben uitnag nr. 137 t/m 140 de servo moet adres 141 en 142 krijgen.
Iemand een idee?