BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Richard H op 13 December 2009, 18:36:55
-
Hallo ik ben druk bezig met het proefrijden op mijn baan voordat ik verder met bouwen ga.
Nu heb ik het volgende probleem: ik heb een arnold tee wagonsetnr hn4008 deze onsporen steeds op mijn wissels van picollo. Nu denk ik zelf dat het probleem aan het puntje van de koppeling ligt welke gebruikt wordt voor ontkoppelrails.
Mijn vraag is dus volgens mij duidelijk wie heeft dit probleem meer gehad? En is het op telossen door dat stukje van de koppeling af te halen?
En voor de duidelijk heid het gaat hier om N-spoor met standaard koppelingen
-
Richard,
Normaal gesproken ligt dat puntje ruim boven de rails, 2-3 mm. Ik zou er eerst maar eens met je neus bovenop gaan zitten waarom en waar het gebeurd. Desnoods handmatig. Gebeurd het trekkend of duwend of allebei?
Deze wissels zijn over het algemeen goed en ontsporen ligt meestal aan de manier van leggen of aan het rijdend materieel.
Grtzz Rob
-
Heb ik al geprobeerd het probleem heb ik dus alleen met deze arnold set. Het lijkt dus net of deze koppelingen net iets lager zitten dan bij andere wagen die hebben dit probleem namelijk niet. Misschien kan het komen omdat ze af fabriek al kortgekoppeld zijn????
-
Ik had hetzelfde probleem, maar bij maar twee van de vier rijtuigen. Een heel klein stukje van het pinnetje afgevijld en nu rijden ze probleemloos.
Groeten,
Hans
-
Ik weet uit ervaring dat de lange rijtuigen waarvan ik er ooit 3 had (interregio) regelmatig ontspoorden. Niet op wissels maar in bochten op een helling. Ze werden er gewoon uitgedrukt doordat de wagons contact maakten met elkaar. Heb zelfs de balgen verwijderd maar ook dat bracht geen soelaas. Dit gebeurde zowel bij trekken en duwen in de Helix met R1/R2.
De enigste remedie die hielp was ze ruilen voor 3 Flm's en toen was het probleem over. Ben er ook nooit echt achter gekomen hoe het kwam.
Grtzz Rob
-
Misschien kan het komen omdat ze af fabriek al kortgekoppeld zijn????
Kan er m.i. zeker mee te maken hebben, bij mij zijn de kortgekoppelde rijtuigen extra gevoelig voor ontsporingen bij wissels.
-
Probleem opgelost!!! Ik heb wel de puntjes van de koppelingen verwijderen geen probleem meer bij de wissels. Ik moet nog wel even mijn wissel aandrijvingen her en der omdraaien >:( . Maar spontaan ontsporen bij de wissels gebeurt niet meer. Op naar de volgende stap bezetmelders plaatsen.( trouwens de br 103 ook maar eens meteen goed schoongemaakt)
-
Goeden avond
Oorzaak nummer 1 de wissels liggen niet vlak.
Vooral bij boogwissels een bekende verschijning,die moeten echt goed vlak worden geplaatst
Lees maar elders op dit forum dan zul je ontdekken dat je niet de enige bent met dit probleem, helaas.
Ik kan het weten,want die elende had ik ook,vandaar ik gebruik ze niet meer.
Maar overal is wel een oplossing voor.
Groeten van Martin.
-
Probleem opgelost!!! Ik heb wel de puntjes van de koppelingen verwijderen geen probleem meer bij de wissels. Ik moet nog wel even mijn wissel aandrijvingen her en der omdraaien
Dat is wat je noemt echt een paardenmiddel.
Beter is het om de oorzaak te zoeken en te verhelpen.
Mvg
Wim.
-
Mee eens,er zijn nog meer mensen met het probleem.
Daar gaan wij ons mee bezig houden.
Martin
-
Dat is wat je noemt echt een paardenmiddel.
Beter is het om de oorzaak te zoeken en te verhelpen.
Mvg
Wim.
Helemaal verwijderen is inderdaad een paardenmiddel. Maar de oorzaak is weldegelijk dat de pinnetje bij deze arnold-rijtuigen lager zijn dan bij het andere materieel.
Ik heb de rijtuigen zelf en als je ze naast een ander rijtuig zet is het ook gewoon zichtbaar. Op mijn proefbaantje had ik een aantal ontkoppelrailsjes geplaatst en ook daar werden de rijtuigen spontaan ontkoppeld.
Bij een wissel direct na een bocht stoten de pinnetjes tegen het middenpunt van de wissel.
Stukje van de pinnetjes afhalen en het probleem is opgelost.
-
Dat is best mogelijk,dat zal ik niet ontkennen.
Maar gelden er geen vaste NEM normen voor de koppelingen in n spoor en H0.
In verband met de uitwisselbaarheid van verschillend matrieel van verschillende fabrikanten.
Ik kom morgen toch nog bij mijn treinwinkel,zal ik het eens vragen.
Martin.