BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Bas, Dordrecht op 13 December 2009, 15:17:08

Titel: Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Bas, Dordrecht op 13 December 2009, 15:17:08
Hallo allemaal

Tja...nu is het dan eindelijk zover....de stap naar N is gemaakt. Een ruimte van 4 meter bij 1 meter staat ter beschikking. Mede door Boppard van Jeroni was het besluit al snel genomen....Deutsche Bahn in de jaren 80. Mooie altbauloks en triebwagen in verschillende kleuren, en de romantiek en sfeer die het toen nog had. Mijn idee bestaat uit het fictive stadje Reichenburg. Vroeger was dit een belangrijke dubbelsporige verbinding met een aftakking (naar Boppard  ;-)  ). Ook bestaat er vanuit het station Reichenburg de mogelijkheid om met de tandradbaan naar de op ruim 800 meter hoogte gelegen ruine Reichenburg te gaan, de naamgever van het stadje. Tijdens de 2 wereldoorlog werd een van de 2 hoofdlijntunnels opgeblazen en de tweede zwaar beschadigd. Na de oorlog werd de minst beschadigde weer enigszins opgelapt en door de enorme kosten voor reparatie van de andere tunnel werd deze niet meer gerepareerd. Het hoofdspoor gaat dus van dubbelspoor naar enkelspoor. Dit spoor is geelektrificeerd, de aftakking is diesel. Doordat vroeger arbeidskrachten voldoende voorhanden waren (lees betaalbaar) hadden veel grotere stations eigen werkplaatsen voor onderhoud. Reichenburg ook..

 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Depot_DB.jpg)

Een 6 sporige werkplaats met 3 sporen voor maximaal 5 wagens en afstelsporen voor diesel en elektrische loks. Deze Reparaturhalle onstond door kitbashing van Kibriloodsen. Inmiddels is de teruggang bij de DB ook hier niet voorbijgegaan en is een spoor verhuurd aan de firma Layritz die hier onderhoud aan gekochte Dieselloks geeft. Hierdoor is het mogelijk om verschillende oude 211/212/200/221 in andere kleuren testritten te laten maken.

Kijken we naar de noordelijke stationshelft....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ausfahrt_Nord.jpg)

Hier komt de dubbelsporige Hoofdlijn aan in het station Reichenburg en takt de tandradbaan via het engelse wissel af richting ruine Reichenburg. Aansluiting op het depot links.

Als we richting zuiden kijken...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ausfahrt_Sud.jpg)

zien we van rechts naar links een kopspoor. De zuidelijke verbindingswissel naar het hoofdspoor is verwijderd. Doordat vrij veel treinen hier eindigen was het niet nodig de dure wiselverbinding in stand te houden. Dan is er een perron en volgen 2 hoofdsporen. Op deze sporen word kort gestopt en vind er af en toe lokwissel plaats. Komt er een goederentrein ofpersonentrein binnen met elektrische tractie, moet er voor de richting Boppard tractiewisseling naar diesel plaatsvinden. Een paar opstelsporen voor loks zijn hier voorhanden. Dan weer een perron en het volgende spoor 4. Hier stoppen de regionalzüge uit en naar Boppard. Vroeger liepen de sporen hier anders, maar na het bombardement en het besluit om een tunnelspoor niet te repareren zijn de sporen iets anders gelegt. In de verte is het oude tunnelportaal nog te zien. Het engelse wissel is al jaren gelden verwijderd en het tunnelportaal is tegen betreden met houtplanken dichtgemaakt. Dan een rangeerspoor en de sporen voor de tandradbaan. De tandradbaan beschikt over een loods waar alle drie de komposities kunnen worden binnengesteld. Voor de loods staat nog een HGe 6/6 die net in revisie is. Deze loks reden vroeger op de lijn rond. De meeste dubbelloks zijn inmiddels naar enkele lok omgebouwd, maar voor het goederenvervoer is er nog een lok over. Deze is net in de frisse rode firmakleur gespoten en wacht op verdere revisiewerkzaamheden.


 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HGe_66.jpg)

Ook is er net vanuit de werkplaats de eerste stuurstandwagen uitgeleverd. Kostenbesparing is hier al lang erg belangrijk en door het invoeren van eenmansbediening kan er direkt op personeel bespaard worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurwagen.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Depot_bergbaan.jpg)

Dit is het depot van de tandradbaan. Ook ontstaan uit 2 Kibriloodsen

Tot zover eens de eerste ontwikkelingen van mijn baan Reichenburg. Ik verzamel nu lekker rijtuigen en loks die me bevallen, zal af en toe aan de scenery werken, loks digitaliseren en jullie verder op de hoogte houden. Zo zullen er zeker de Fleischmann BR 221 komen te rijden, en zoek ik de BR 515 van Hobbytrain. De maximale lengte van treinen zullen maximaal 5 bakken plus lok zijn. Meestal zag je op dit soort lijnen een lok en 3 wagens, soms 4. Perfekte lengtes om in model na te bootsen

Groeten uit zwitserland

Bas
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: m de deugd op 13 December 2009, 20:07:19
Goeden avond Bas.

Dat is een aardig project wat daar gesmeed wordt.
Mooi die loodsen aan elkaar.
En daar is ruimte genoeg.
Idee,het schiet mij nu te binnen bij het zien van dit moois.
Ik heb zelf ook nog een tantrad locje met 3 rijtuigjes
Van de E.L.B. die zou ik helemaal zijn vergeten.
Ik heb alleen geen tandrad rail.
Ik zou eerst een kabelbaan gaan aanschaffen.
Maar een tantrad lijntje voor toeristen zie ik nu ook wel zitten.
Daar bij mij ook nog een zijlijn moet worden gebouwt.
Overige spoorbedrijf digitaal,zijlijn analoog zo gaat het worden.
Het iedee is geboren ,mede dankzij jou Bas.
Sucses met de bouw,weer een bij de favorieten.
We krijgen het maar druk.

           Martin de Deugd.
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Schachbrett op 13 December 2009, 20:17:37
Hallo Bas,

Dit gaat meteen de goede kant op,veel succes. (y)

Gr Chris
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Bas, Dordrecht op 14 December 2009, 07:54:01
Tnx mannen :-)

@ Martin

Veel succes met je tandradbaan, maar waarom maak je de hoofdbaan digitaal en je zijlijn analoog? Is toch niet echt logisch?

Groeten

Bas
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: m de deugd op 14 December 2009, 10:01:14
Goeden morgen Lokfuhrer Bas.

De rede dat ik deze analoog gaat bouwen.
Het is al een oude loc,en een decoder inlaten bouwen kost meer dan hij nog waard is.
Ik weet geen eens of hij nog rijden wil,dat zal ik eerst gaan bekijken.
Alvorens ik het geheel gaat bouwen.
Ik zag u topic gisteren voor het eerst,toen schoot mij het te binnen.
En het entousiasme kwam meteen.
Ik ga dat eerst eens helemaal uitpluizen.
Of het locje wil rijden melt ik dan bij u.

        Bedank voor u vraag.
Ik blijf dit ook volgen,wie weet kunnen we iedeen van elkaar opdoen.

                   Groeten van Martin.
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Hookies op 14 December 2009, 12:50:08
@Martin: een decoder (laten) inbouwen hoeft ook weer niet zo enorm prijzig te zijn hoor. Ik doe het zelf ook niet, maar er zijn sites waar wordt uitgelegd hoe je een decoder in kan bouwen in een kleine ruimte.

Echt prijzig wordt de baan pas als je straks bezetmelders en wisseldecoders gaat aanschaffen. Die zijn niet echt goedkoop, verhoudingsgewijs dan.

@Bas: het ziet eruit als een indrukwekkend project en ook een behoorlijke bouwruimte. Ik blijf dit zeker volgen en kijk uit naar nieuwe updates. Hoe ga je dat doen met de hogere delen als je beneden een plaat hebt liggen? Alles aan de achterkant open?

Mvg,
Martin
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 14 December 2009, 14:10:30
Hoi Bas, leuk project, vooral de aardig complete geschiedenis erbij vind ik erg leuk, ik ga de bouw van je baan eens volgen.
Dat stuurstandrijtuigje doet het ook erg leuk.

Groetjes Michiel
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Jeroni op 14 December 2009, 15:40:31
Ha Bas,

ik voel me vereerd!

BTW erg leuk wat je daar aan het bouwen bent, ik ga het volgen. Gaaf, weer een (mooie-in-wording) N-baan erbij op het forum!

J
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Robert_N-Nm op 14 December 2009, 18:02:49
Leuk project. Bouwse zou ik zo zeggen.

Voor wat betreft de ETA 150/BR 515 zou je kunnen informeren bij deze (http://www.modellbahnland-arts.de/) winkel. Van Lemke hadden ze ook een messing wagen passend bij deze accurijtuigen om ze te kunnen laden buiten de grote depots. Deze zijn recent in de uitverkoop gegaan maar ze zijn nog wel te vinden (ik heb er iig 1 in Houten gezien). Kan je evt een leuke scene nabouwen.

Robert
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Bas, Dordrecht op 14 December 2009, 19:53:22
@ Martin

Klein vraagje....waarom ga je ineens over op de "u" vorm???

Groeten uit Zwitserland

Bas
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: m de deugd op 14 December 2009, 20:21:33
Dat is een goede vraag,mischien klinkt het wat beleefder.
In plaats van dat ge jij en ge jou.
Ik weet niet,sommige vinden het prettiger andere weer niet.
Tutwajeren of.....
Een beetje beschaaftheid op het internet.
Men weet tensloten niet wie er aan die andere kant zit.
Jijen en jouwen vindt ik ook best ,zeg het maar.

       Martin.

Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Jeroni op 14 December 2009, 21:13:14
Ach, zo lang het maar goed en goed leesbaar Nederlands is, is het prima toch? Zou ik me daar niet te druk om maken....
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Bas, Dordrecht op 14 December 2009, 22:46:27
Hallo Martin

Mij stoort het helemaal niet hoor, maar omdat je in je eerste reactie wel aan het tutoyeren bent en ineens radicaal omschakelt vroeg ik het me gewoon af ;-)
Gewoon Bas en jij en jou is prima hoor  ;-)

Groeten

Bas
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: m de deugd op 14 December 2009, 23:04:40
O.K. Bas.
Dan doen we dat ,prima. ;)
Even een vraag..ligt er al sneeuw bij jullie in Zwitserland?
Niet dat ik er wat aan heb,maar dat komt ineens zo bij mij op.
Dat vindt ik een mooie combi,sneeuw en bergen.
Hier vriest het nu behoorlijk.

     Martin.

       


             
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Jos001 op 14 December 2009, 23:25:47
Ziet er al serieus leuk uit hoor Bas!. Blijkbaar heb je er al goed over nagedacht.
En het is altijd leuk meer N-spoorders te zien  ;D

Groetjes,
Jos
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Hans W op 14 December 2009, 23:37:38
Hallo Baschinist,

Dat ziet er veel belovend uit, en natuurlijk weer iemand in schaal 1 op 160.
Zelf heb ik ook Schaal N, maar ben nog met de voorbereidingen bezig, dus...

Ga zo door Bas, ik ga je verrichtingen volgen.

Groet Hans
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: m de deugd op 19 December 2009, 19:12:56
Daar ben ik het volkomen mee eens.
En ik blijf volgen.

       Martin.
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: arnout op 04 January 2010, 17:10:43
Hallo Bas,

Ik dacht dat jij zwitsers reed?

Gr Arnout.
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Hansepansje op 04 January 2010, 18:39:33
Tja... nu is het dan eindelijk zover.... de stap naar N is gemaakt..... Deutsche Bahn in de jaren 80. Mooie altbauloks en triebwagen in verschillende kleuren, en de romantiek en sfeer die het toen nog had....

Om de een of andere reden (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9416.0.html) spreekt deze stap me bijzonder aan, Bas! :D

Kijkend naar een van je foto's had ik moeite om het kwijlen te onderdrukken: zie ik daar geen Eierkopfen staan?? Errug mooi!
En dan heb ik het nog niet over die grote Reparaturhalle gehad. Heb je soms een dozijn Kibri dozen op de kop getikt? :)

Ook al een idee hoe het sporenverloop op de rest van je baan eruit komt te zien? Heb je een totaal baanplan dat je hier kunt tonen?
Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar je vorderingen. Succes en plezier ermee!

Groets, Hans
Titel: Re:Bouw Reichenburg in spoor N
Bericht door: Bas, Dordrecht op 17 January 2010, 15:41:51
Hallo Hans

Idd, heb een kudde Kibrilokloodsen op de kop weten te tikken die nu gekitbashed worden naar mijn voorstelling. Die Eierkopf is van Hobbytrain, en vind je helaas erg weinig tot bijna niet. Ik zoek al een tijdje naar de rode uitvoering voor een redelijke prijs. Eigenlijk door Boppard en jou baan ben ik ook overgestapt op DB in de 80er jaren  :) Mijn sporenplan staat niet op papier, zit opgeslagen in mijn grijze cellen en ontstaat als ik bouw. Ik probeer wel de logische stappen van de echte spoorwegen daarbij niet uit het oog te verliezen. Zinloze wisselstraten etc. komen er niet in en de wisselverbindingen moet logisch en vanuit het oogpunt van de echte infrastruktuur ook kloppen. Verder zie ik graag dat de rails kaarsrecht ligt, soms zie je alles schots en scheef vastgespijkerd liggen, dat wil ik dus niet. Soms moet je weliswaar een beetje smokkelen in wisselstraten, ik merk dat je nog zo nauwkeurig kunt werken, maar dat er toch nog een klein kiertje tussen twee wissels ontstaan....ach...alles kun je ook niet hebben. Overigens, op sommige stukken heb ik dat met opzet gedaan om zo "slechte" stukken in de rails na te bootsen. Hier moet de "Baudienst" dan weer eens voorbij komen om de rails te stoppen  ;)  klinkt gewoon erg mooi als er een trein over "kadeng kadengt"

@ Arnout

Deed ik ook ja, heb nog steeds een aantal van mijn HO Loks gehouden, maar de rest van mijn vrij grote verzameling verkocht. Reden was eigenlijk makkelijk: ik ben er de gehele dag mee bezig en zie het dagelijks, rij ermee etc. Dan gaat de lol er een beetje vanaf. Mijn altijd gebleven liefde voor de DB in de 80er jaren met Altbauloks en zo hielpen snel mee om dit besluit te nemen.

Groeten

Bas
Titel: Ik heb gezondigt.....zonde 11
Bericht door: Bas, Dordrecht op 26 March 2010, 17:18:18
Beste gemeente.....

Ik heb gezondigt.....bij mij is het zonde 11...

Sorrie   :'(

Sind gisteren kom ik er open en eerlijk voor uit....

Bas