BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: teacher1 op 13 December 2009, 14:28:49
-
Ik heb een stam van 3 prachtige Artitec plan E rijtuigen. Meestal laat ik die rijden in combinatie met een Fleischmann 1200 of een ROCO 1100. Nu is het zo dat het voorste wielstel van het rijtuig direct achter de loc ontspoort in bochten met een krappe boogstraal. Wie heeft hier ook ervaring mee of weet een oplossing? ???
-
is dat met bijde locs of alleen met de fleischmann 1200. zo ja is het dan de oude serie met verschuifbare bufferbalk
-
De plan e's hebben kortkoppelingen en de 1100 + 1200 heeft die niet.
Bij krappe bochten kunnen die met elkaar in conflict komen.
Heb je ook een loc met kortkoppeling ?
Zo ja, test daar eens mee.
-
Hallo,
Ik heb een stam van 8 rijtuigen.
Nadat ik eerst de wielen en koppelingen vervangen heb, ontspoorde nog steeds enkele draaistellen.
Toen heb ik de remblokken vastgelijmd met een stukje plastik ertussen, zodat ze wat hoger kwamen.
Hierna waren de ontsporingen vootbij.
mvg,Jan.
-
Ik heb mijn eerste 2 rijtuigen voorzien van Fl* profikoppelingen, dat gaat goed tot en met R2 en dat is prima. Dat zijn wel rijtuigen met de nieuwe verlengde koppelinghouders: let daar in elk geval even op. Die zijn trouwens weer net even te lang, er is aardig wat ruimte tussen de balgen. Zou dat met Roco koppelingen beter zijn?
Bessel
-
Ik heb mijn eerste 2 rijtuigen voorzien van Fl* profikoppelingen, dat gaat goed tot en met R2 en dat is prima. Dat zijn wel rijtuigen met de nieuwe verlengde koppelinghouders: let daar in elk geval even op. Die zijn trouwens weer net even te lang, er is aardig wat ruimte tussen de balgen. Zou dat met Roco koppelingen beter zijn?
Nee, de truc is om en om oude en nieuwe type in te zetten, liefst met de (te) korte schachten aan kop en staart daar vrijwel geen loks een KK mechaniek hebben. Heb ik met mijn TP3 stam ook gedaan, dan zitten de balgen precies mooi tegen elkaar.
-
Dank voor de tip, daar zal ik op letten met uitbreiden van de stam de komende tijd.
-
is een te lange schagt ook in te korten of houd dan de koppeling niet meer?
zo ja, hoeveel is het lengte verschil in de schagt?
Ik heb er alleen met lange schagten
gr jan
-
Nu is het zo dat het voorste wielstel van het rijtuig direct achter de loc ontspoort in bochten met een krappe boogstraal. Wie heeft hier ook ervaring mee of weet een oplossing? ???
Er zijn twee oplossingen.
1.: Altijd rechtdoor blijven rijden.
2.: Ruimere bogen gebruiken.
Mvg
Wim.
-
Ik gebruik de eerste serie plan E rijtuigen en heb daar de volgende dingen
aan veranderd zodat deze netjes achter een Roco 1100 blijven zitten.
- Assen vervangen door Roco Plan D assen (Artitec omruilactie kan ook)
- Remblokken omhooggezet en vastgelijmd, en bij sommige rijtuigen geheel verwijderd.
Rijden nu netjes door Flm R1 356mm
Het kan heel best wezen dat door het naar beneden hangen van de remblokken
de wagen op een wissel of raillas blijft hangen en ontspoort.
Ik had veel problemen met de RP - 25 assen (kleine flenzen) dus die zijn
ook gauw verdwenen in de rommeldoos (en later verpatst)
Succes!
Overigens loont het wel om lekkere ruime bochten te hebben maar zoals zo velen
van ons is ruimtegebrek de grootste boosdoener ;D
-
Begin al wat minder enthousiast te worden. Ik had dus tot nu toe precies 1 post en 1 RD'tje die nooit gekoppeld reden. Nu heb ik dus een treintje en ondervind de nodige problemen met de koppelbomen. Daar is hier al veel over opgeschreven, maar ik raak door de bomen het bos een beetje kwijt.
Er zijn twee problemen.
1. Bij meer dan twee gekoppelde rijtuigen rekken de koppelbomen zo ver op dat de afstand tussen de balgen de halve centimeter ruim passeert.
2. Vervelender, sommige koppelbomen blijven voortdurend haken en trekken zo nu en dan het rijtuig uit de rails. Heeft dat ook te maken met de speling in de montage van de koppelbomen en hoe hebben mensen dat ook alweer opgelost?
-
2. Vervelender, sommige koppelbomen blijven voortdurend haken en trekken zo nu en dan het rijtuig uit de rails. Heeft dat ook te maken met de speling in de montage van de koppelbomen en hoe hebben mensen dat ook alweer opgelost?
Nee, heeft daar niet mee te maken ;) Er zit een of twee nokjes van de interieur bevestiging die door de bodem steken in de baan van de KK boom. Ik snij ze er radicaal af. Interieur blijft er wel om zitten ;) Ding is bijna niet te zien... goed licht en/of loep gebruiken ;D
Grtzz,
Karst
-
Je hebt gelijk. De koppelboom haakt, indien hij door enig treingewicht naar buiten wordt getrokken, achter dat nokje dat achter de bufferbalk zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/planekoppel.jpg)
-
En de oorspronkelijke korte koppelbomen hebben natuurlijk nergens last van. ;D
-
Voor het 'uitrekken' van de koppelingen zou je dit...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KortKoppelingOpvulling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/KortKoppelingOpvulling.jpg)
... kunnen doen. Probleem is namelijk, dat de geleiding 'te ruim' is waardoor de veer de wagens tegen elkaar moet trekken. Zo sterk kan die veer echter nooit zijn, daar anders de rijtuigen uit het spoor gedrukt worden in de bogen.
Heb het zelf nog niet gedaan, nog geen tijd en zin voor gehad ;)
Grtzz,
Karst
-
Het irriteert mij eigenlijk ook dat gat tussen de rijtuigen en er staat in dit draadje ergens het idee om de achterkant van de koppeling op te vullen met 2 stripjes zodat de beweging weg is en er dan aan de voorkant een stuk af te snijden om ze weer naar elkaar toe te brengen.
Het nadeel is dat je het rijtuig moet demonteren.
Ik heb net even gekeken naar een alternatief en ben op dit uitgekomen:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/009-4.jpg)
Een stukje plastic van ongeveer 2,5 mm breed achterop de koppelboom gelijmd om de speling eruit te halen en dan aan de voorkant er een stukje af snijden (met beleid als de koppelboom nog op het rijtuig zit) en aan de achterkant er weer aangelijmd.
Resultaat:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/006-kopie3-1.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/007-kopie-1.jpg)
Stephan.
-
Dat lijkt goed te doen (y). Nog even voor de duidelijkheid; haal je er aan de voorkant 2.5 mm af en plak je die er aan de achterkant weer op? Of plak je een nieuw stukje op de achterkant?
-
Er zit zo'n naadje op de koppelingschacht en daar snij ik het door en lijm dat stukje er aan de achterkant weer aan (na het afsnijden van 1 lange kant).
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/002-kopie-5.jpg)
Als je het afsnijdt zonder te demonteren dan heeft de koppeling meer steun als je het scheef houdt, je drukt dan ook dat oogje onderaan de bak niet plat.
Stephan.
-
Bedankt. Ga ik dat eens proberen.
-
stephan, als je de rijtuigen niet open maakt, heb je dan dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31324.msg479087.html#msg479087) ook aangepast?
verder een goede idee, maar wat is nu de voordeel van jij oplossing? De Koppeling is nu bij het intrekken limiteert, dus de spanning in de veer is maximaal, zou je het uitreken limiteren door de methode van Karst, dan zou de spanning in de veer minimaal zijn... Dit zou bij minder veel kracht opleveren, tijdens S-bochten of in wisselstraaten...
Groet
Bernd
-
Het is in ieder geval een stuk eenvoudiger en die veertjes kunnen er wel tegen.
-
Ik heb net even gekeken naar een alternatief en ben op dit uitgekomen:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/009-4.jpg)
Ha :D Da's de oplossing die Artitec in eerste instantie zelf ook had :P Korte koppelboom met extra ringetje ;)
Ringetje kon je idd voor of achter de koppeling doen. Als je ze om en om deed per rijtuig, had je perfecte overgang ;)
@henk
minder werk: Ja, veertje kan het hebben ? Ja Maar zoals Bernd zei: Spanning op de veer neemt toe, waardoor de rijtuigen minder makkelijk de boog in willen en grotere zijdelingse krachten in de boog. Gevolg: hogere ontsporings bereidheid ;)
M.i. moet je het probleem oplossen, daar waar het ontstaat. En dat is de te grote lengte speling in de geleiding(en) ;)
Grtzz,
Karst
P.S. Zo'n stripje oplijmen is echt niet heel veel werk hoor ;) Gewoon kant en klaar bij Evergreen te koop. Likje Plastruct PlasticWeld er op en klaar ;)
-
uhm, het probleem wordt hier toch ook opgelost? Mocht je de veertjes nu te strak vinden staan dan haal je de bak open, vis je t veertje eruit, rek je het 2mm extra op en zet je t terug...
-
Nope, :-\
Want dan trekken de bakken weer uit elkaar ... onder belasting :D
Ben overigens wel benieuw hoe Stephan de bakken nu koppelt ?
Grtzz,
Karst
-
neen, kijk maar eens goed wat er precies gedaan is: de speling is weg, maar in plaats van dat aan de voorkant op te lossen bij die lastige V is het nu aan de achterkant opgelost met een simpel stukje plastic. Omdat de schacht dan te ver naar voren komt is er een ringetje van voor naar achter verhuisd maar dat is juist het minder belangrijke deel van de oplossing.
-
Het is een variant op een oplossing voor de korte koppelbomen die al eerder is aangedragen door Ad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_e_002.jpg)
Deze lijkt bij nader inzien eigenlijk ideaal: de speling is weg, correcte koppelafstand en geen ruzie met dat nokje meer.
Moeten we dus achter korte koppelbomen aan. ;D
-
Ja,
Ook prima oplossing (y)
Ik zou alleen de stripjes tot in de hoek laten doorlopen, daar je anders verminderde uitslag in de bogen hent. Maar... zijn je bogen ruim genoeg, kan dit prima :D
Henk, hoeft niet ;) Gewoon Stephans oplossing toepassen ;) ( en alsnog het interieur nokje wegsnijden ;) )
Grtzz,
Karst
-
Dat is zoals ik in mijn bericht al meldde dezelfde oplossing, echter plak ik geen 2 stripjes aan de binnenkant maar 1 stripje aan de buitenkant op de koppelboom.
Karst; als je daar de stripjes laat doorlopen ben ik bang dat het bij het draaien klem komt te zitten.
-
nee, ideaal is deze oplossing niet, maar het kan dan wel werken...
Het probleem is wel bekent bij de chinezen, hebben ze ook bij andere merken last van. belofte oplossing denk ik komt niet, omdat de aanpassing in het chassis moet gedaan werden, en dit is weer lastig te realiseren...
-
aanpassing aan het chassis is dus niet nodig in principe, de blokjes die op henks foto te zien zijn kun je ook aan de koppelboom meegieten, dat maakt geen donder uit.
-
Goed, ik lees overal voors en tegens, zie nu weer door de bomen het bos niet. Wat is nu de allerbeste oplossing? ???
-
nouja, er zijn er hier een paar aangedragen die werken. Die van de prutsert is zelfs zo makkelijk dat t rijtuig dicht kan blijven en is voor de lange schachten, die van de foto waar Henk mee kwam is voor de rijtuigen met korte schachten, maar met de aanpassing van de schacht zelf zoals door prutsert gedaan ook bruikbaar voor lange schachten. dat interieurklipje eraf slopen kan sowieso niet specifiek kwaad dus dat zou k sowieso maar doen.
-
Doet zich dit probleem ook voor als je bijv. Roco gewone koppelingen gebruikt, (met grotere tussenruimte tussen rijtuigen), of alleen bij kk?
Wel een beetje triest dat bij toch pittig geprijsde rijtuigen je eerst moet sleutelen, voor ze iets essentieels kunnen:goed rijden. En dat na al die jaren nog steeds geen goed rijdende rijtuigen plan E af fabriek kunnen worden geleverd.
Wat gaat het betekenen voor de waarde als je ze -wellicht veel- later eens verkoopt? Dan zijn het niet meer de 100% vitrine modellen. Kun je nu geen zorgen over maken, maar eens komen ook jouw rijtuigen op marktplaats.
Piet
-
waarde ;D deze is toch nu vanaf fabriek al op de 33 € en dan met goede dak...
-
@Piet
De waarde op Marktplaats (of op eBay, in Houten, etc) wordt ook bepaald door de mate van zeldzaamheid. En die is niet erg groot als je kijkt naar de aantallen die er van deze rijtuigen zijn en nog worden afgezet. Dus zelfs als je deze rijtuigen koopt en nooit uit de doos haalt, moet je je niet teveel voorstellen van de tweedehands waarde.
Bovendien: Er zijn modelspoorders die een rijtuig niet kopen voor de toekomstige waarde op de tweedehands markt, maar puur om er nu en de komende jaren plezier aan te beleven. En als je dan met het wegsnijden van een nokje of het plakken van een stripje styreen het allemaal nèt even iets mooier kan maken, dan draagt dat voor sommige mensen (waaronder ik zelf) zelfs nog bij aan het plezier dat je er van hebt.
Grtz,
Ton
-
Die vraag van Piet herken ik, maar ik wil voor de goegemeente ook nog wel in het openbaar antwoorden.
Het probleem van het haken heeft te maken met de langere versie van de koppelboom en helemaal niets met de gebruikte koppeling.
Het probleem van de grote koppelafstand wordt natuurlijk alleen maar groter bij gebruik van gewone beugelkoppelingen.
En verder komt het mijn hobbyplezier absoluut niet ten goede als ik voordurend zou denken aan de toekomstige waarde van mijn modellen. Het mes erin, als het moet.
-
Natuurlijk gaat het in de eerste plaats om het plezier dat je er zelf aan hebt. Daar betaal je voor. Maar er zijn mensen die vijftig jaar geleden het gammele doosje hebben weggegooid omdat ze een veel betere verpakking hadden voor het lokje, en er nu achter komen dat met het ongeschonden doosje het lokje ineens veel meer waard zou zijn geweest. Het kan zo maar zijn dat over 10 jaar zo'n rijtuig in originele staat veel meer waard is dan een licht verbouwd exemplaar. Als ik er dan 10 jaar fijn meegereden hebt, zal het me een zorg zijn. Maar het is iets waar rekening mee gehouden KAN worden. Piet
-
Knap als jij nog 50 jaar kan bijtekenen... (ik gun het je van harte overigens...) ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_e_002.jpg)
Deze lijkt bij nader inzien eigenlijk ideaal: de speling is weg, correcte koppelafstand en geen ruzie met dat nokje meer.
Moeten we dus achter korte koppelbomen aan. ;D
Korte koppelbomen opgehaald op Eurospoor en het werkt prima. De dikte van de stukjes kunststof moeten ongeveer 0,8 mm zijn. Veel korter en het helpt niet, veel langer en de koppelboom loopt vast. Voor de andere rijtuigen maar eens iets zoeken dat 0,8 mm dik is, want met het timmermansoog op 0,8 mm snijden valt zomaar niet mee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/planekoppel1.jpg)
Nog even uitzoeken waarom het ene rijtuig hoger staat dan het andere. ???
En zijn die balgen nou te lang of die buffers te kort?
-
Voor de andere rijtuigen maar eens iets zoeken dat 0,8 mm dik is, want met het timmermansoog op 0,8 mm snijden valt zomaar niet mee.
http://www.evergreenscalemodels.com/Strips.htm
Evergreen 131 = 0.75 mm x 0.75 mm
Gr. Remco.
-
Nog even uitzoeken waarom het ene rijtuig hoger staat dan het andere. ???
Is je baan goed vlak? Dit heeft niets met de koppelingen te maken, dunkt me...
Groet,
Ronald
-
Nog even uitzoeken waarom het ene rijtuig hoger staat dan het andere. ???
Maar dat hoort toch 8) Dat is levensecht. Bij het ene rijtuig zijn de wielbanden gewoon wat meer afgesleten. ;D
Gr.
Eric
-
Ah, gelukkig maar. :)
Het klopt nog ook. Dat wil zeggen, het ene rijtuig heeft nog finescale wielen en een dun kunststof ringetje rond het draaipunt, het andere rijtuig heeft nem-wielen en een metalen ringetje. De wielen hebben ook niet exact dezelfde doorsnede.
-
En weer verlaat een tevreden klant het pand. (y)
Zo zie je maar weer wat een klein verschil in diameter zelfs in H0 uitmaakt.
Gr.
Eric
-
Nog een kleine updeet.
Zo gaat het met de minste problemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kk1.jpg)
De stukjes kunststof moeten niet verder naar de hoek worden geplaatst. Ik heb ze zelfs een beetje afgeschuind, omdat het toch wel handig blijkt te zijn als de mechanieken naar de hoeken kunnen blijven bewegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kk2.jpg)
Zonder afschuining liepen sommige mechanieken alsnog vast.
Met de methode van Prutser heb je daar sowieso geen problemen mee.
Dat gele ding links is een Spongebob pleister.
-
zucht... waar is toch die goeie ouwe tijd van gewoon een giraf op je pleister... en wanneer komt er nou een ruige versie met schuursponsbob met stug kroeshaar op zn reet....
maar inderdaad, t spul moet goed naar de hoek kunnen en de strookjes plastic moeten dun genoeg zijn. Ik heb dit eens geprobeerd op een plan E en dat werkte niet helemaal lekker, maar dat kortkoppelmechaniek was sowieso eerder al vrij effectief naar de vaantjes geholpen door een minder bekwaam figuur, dus t kan best zijn dat de zaak krom was, had geen zin om er nog veel aandacht aan te besteden en hing die bakken maar gewoon aan elkaar met een ijzerdraadje om de draaistelkolommen. Geen kortkoppeling, maar ook niet veel ruimer dan de lange versie-koppelschacht.
-
Mja, het alternatief was een Sneeuwwitje- of een Bob de Bouwer pleister. Volgende keer maar weer Lifty.
Om het af te leren ga ik bij de volgende plan E toch ook proberen wat er gebeurt als ik de stukjes kunststof tot helemaal in de hoeken plak. Misschien is het dan juist stabieler en was het probleem dat het mechaniek half de hoek in kon en dan dus klem liep.
-
Het is al een miljoen jaar geleden zo'n beetje, maar ik heb hier ook nog 7 nieuwe plan E's liggen die alles behalve kortgekoppeld rijden. Bij de voorste rijtuigen wordt door het gewicht de heleboel ontzettend uit elkaar getrokken (lijkt wel een centimeter), maar ook de achterste rijtuigen kunnen er wat van. Nu las ik iets over korte en lange koppelbomen, ik heb de serie Pan E's met blauwe reclamebanen, hebben die dan lange of korte koppelbomen? En wat is nou de beste oplossing? Die van Karst met de stukjes styreen aan de voorkant of die van Henk aan de achterkant? En dat stukje afsnijden van de koppelboom, is dat wat? Wil het namelijk maar 1 keer doen en dan het liefst meteen goed. Dus, na al die jaren rij ervaring, wat is de beste methode?
-
Die varianten met reclamebanden hebben te lange koppelbomen, terwijl de oer-varianten juist te korte koppelbomen hebben. Als je een korte en een lange koppelboom met elkaar koppelt krijg je een mooie kortkoppelafstand. :)
Je moet dus iemand zoeken die de oerversie heeft en die koppelbomen wil ruilen.
-
Gewoon een mailtje naar Artitec en dan kun je de koppelbomen ruilen.
-
Zo gezegd, zo gedaan ;D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Zo, de korte koppelbomen al binnen en gemonteerd. 2 dingen, heb alleen de korte koppelbomen gebruikt en ze zijn supermooi aan elkaar gekoppeld. Het zit de rijvaardigheid niet in de weg, dus dat is prima zo. Een heel stuk beter trouwens t.o.v. de oorspronkelijke situatie, dat leken wel een stel lima's met die grote tussenruimte.
Maar dan nu mijn frustraties. Ik had 7 gloednieuwe rijtuigen waar in eerste instantie behalve de te lange koppelbomen niets mis mee was. Het is natuurlijk prachtig dat Artitec alsnog goede koppelbomen levert, maar het had er eigenlijk al op moeten zitten. Ik heb ze gigantisch voorzichtig geopend en omgebouwd, maar het resultaat is 8 gebroken leidingen, 1 afgebroken stekkerdoos, maar wat nog veel erger is, een lijmplek aan de buitenkant omdat een raam afbrak tijdens het openen. Deze weer vastgezet met secondenlijm, alleen had die blijkbaar zo'n hoge viscositeit dat het direct door de kieren naar buiten kwam. Het resultaat is een vieze smerige lijmplek. Hetzelfde in het postrijtuig, daar kwam bij het openen een metalen rekje mee. Deze vastgezet met een druppeltje secondelijm, maar ook hier weer een lelijke plek. Gelukkig binnen in het rijtuig, maar natuurlijk precies voor een raampje. Eigenlijk heb ik er dus achteraf stevig de balen van. Die rijtuigen heb ik gekocht toen ze net uitkwamen, dus ik heb er 49,95 per stuk voor betaald. Maal 7 is dat ongeveer 350 euro voor een paar rijtuigen! Geen sinecure dus. Maar omdat het niet in orde was moest ik er nu zelf mee aan de slag wat heeft geleid tot beschadigingen. Ik ben dan ook echt boos nu. Dit doe ik echt nooit meer. Volgende keer gaan de rijtuigen of loc of wat het ook moge zijn retour naar Artitec, zelf steek ik geen poot meer uit. Heb 3 dingen gekocht van ze, de SS700, de DE-I nr. 22 en deze plan E rijtuigen. De SS700 heb ik terug moeten sturen vanwege wat probleempjes, die nu wel zijn opgelost overigens, behalve de scheve schoorsteen. De DE-I heb ik zelf maar verbeterd (met name de binnenverlichting en de stroomafname) en de plan E rijtuigen die echt heel veel ruimte tussen de rijtuigen hadden heb ik nu dus ook zelf aangepakt. Overal was wel wat mis mee en voor het geld wat ik er aan uit heb gegeven vind ik dat niet kunnen. Nu zit ik met beschadigde rijtuigen terwijl ik toch nog zo voorzichtig ben geweest. Ik ga het zeker oplossen door nieuwe rijtuigen te kopen, maar het kost me dus nog meer geld uiteindelijk. Ben kwaad en ben er even klaar mee...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Cheer up, volgend jaar komen ze met en perfecte blauwe Brabander... (y) ;D
-
They better...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Tomasso, ik begrijp je frustratie...
Ik zou ook zo hebben gereageerd, je betaald er tenminste al genoeg voor.
Je mag toch wel verwachten dat zo,n merk dat gelijk bij een vervolg productie goed aanpakt.
Maar daarintegen het gebruik van secondelijm in de buurt van een kap is wel echt een NoNo..
En ik spreek uit ervaring...
Neem voortaan de tijd en monteer de volgende keer met een minder agressief goedje..
Net wat je zegt, dat doe je dus niet meer...
#Leermomentje
Sucses
-
Tsja, het viel wel mee, tussen de 2 ramen was een behoorlijk stuk doorzichtig kunststof, daar had ik een drupje lijm op gedaan niet eens in de buurt van de raampjes. Toch doorgelopen en nu een lelijke plek naast 1 van de raampjes. Was voor mij de eerste en de laatste keer omdat de oorzaak bij de fabrikant lag; was het vooraf al goed dan was dit niet gebeurd. Echt, ik ben gedeeltelijk blij met Artitec, maar nu vooral boos. Zo'n rijtuig kost tegenwoordig ook niet niks meer. Tsja, baal er gewoon stevig van...
Zit er nog vol van, sorry...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Tomasso,
Ik zo er gewoon een mailtje naar Artitec eraan spenderen.
Vraag of ze nieuwe raampjes kunnen leveren. En de andere gebroken onderdelen.
Rob
-
Ha Rob,
Het gaat om de buitenkant van het rijtuig, daar zit de lijm nu op... Maar ga ze toch mailen, vind het echt vervelend...
Bedankt!
Tom.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Volgende keer Kristal Klear op je wagons gebruiken, zeker voor raampjes. Ik gebruik het ook voor het plaatsen van preiser in de wagons ;). Dat zie je tenminste bijna niet als je al knoeit. Secondelijm wordt ook vaak wit op je glaswerk als de damp niet weg kan.
-
Volgens mij kun je met een wattenstaafje en koperpoets, die lijmvlekken verwijderen, heeft een keer in loco revue gestaan.
Gr. Bert
-
Gaat de lak er dan niet aan? En is Brasso dan oke of is dat veel te aggresief?
-
Hallo,
Na de verlaginging van de ophangnokken en de nieuwe wielen (Roco Plan D maat) stoorde ik me ook nog aan de ruimte tussen de rijtuigen. In dit draadje diverse oplossingen gezien maar één ding is me niet duidelijk. Als je twee stukjes van 0,75 styreen achter de koppelingsbomen maakt of zoals Karst heeft gedaan een stripje aan de voorkant bij de geleiding moet er dan ook 0.75 van de koppelingshouder afgehaald worden en aan de achterkant er weer op gezet worden?
Gr,
Marc
-
Marc,
Ik heb er nog niets aan gedaan. Het eerste probleem dat moet worden opgelost is de speling van ca. 1mm in het hele mechanisme. Dat kun je idd doen door aan de achterkant stukjes styreen te lijmen. Gevolg daarvan is inderdaad, dat je de NEM-schachten moet inkorten...
Een stripje in de 'V' haalt de speling ook weg, maar is een stuk moeilijker en je hebt de kans dat de geometrie van de KK niet meer klopt.
Overigens zul je daarna zien, dat het spul nog niet buffer-aan-buffer staat, omdat de vouwbalgen te lang zijn :'(
Grtzz,
Karst
-
Hoi Karst,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik had inderdaad al gezien dat de rijtuigen dan niet buffer aan buffer staan ivm de balg maar dat stoort veel minder dan de ruimte die er nu tussen zit.
Enfin, we gaan alle rijtuigen opnieuw uit elkaar halen.
Btw, stripje helemaal tot in de hoek laten lopen of niet en schuin afsnijden?
Gr,
Marc
-
Hoi,
Ik heb de oude koppelingsomen nog liggen die te kort waren....
Deze kan ik dus ook gebruiken in plaats van de lange koppelingsbomen inkorten.
Gr,
Marc
-
Ja, en dan hoef je de schacht ook niet in te korten.
-
Heb ook die korte koppelbomen er op zitten en dat staat 100 keer beter. De rijtuigen zijn nu echt een stam, één geheel. En dat ziet er supermooi uit...
-
Hoi,
Ik heb de korte koppelingsbomen gebruikt en twee stukjes 0,75x0,75 styreen achter de koppelingsplaat gemaakt zoals door Ad is gedaan.
Drie rijtuigen gedaan en dat staat inderdaad een heel stuk beter! Nog twee te gaan.
Gr,
Marc