BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Severt op 08 December 2009, 21:23:58
-
Een betere titel kon ik even niet verzinnen.
Ik ga een klein baantje aanleggen. Letterlijk klein, het wordt Marklin Z..
Nu kan ik bijna aan de bouw beginnen, ik zit echter nog met 1 electronicavraag. Ik wil wissels met behulp van reedcontacten laten omzetten. En wel zo dat elke keer dat een trein de wissel daadwerkelijk omzet. Oftewel: trein rijdt over het reedcontact, de wissel schakelt naar links, trein rijdt er nog een keer overheen, de wissel schakelt naar rechts, de volgende keer weer dan naar links etc etc.
Ik kan me voorstellen dat daar een Conrad schakelkastje voor bestaat. Ik heb echter nog niets kunnen vinden op dit forum (wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen?)
Als er zo'n kastje zou bestaan, zou dat heel handig zijn. Ik wil tevens dat meerdere reed's hierdoor dezelfde wissel kunnen omzetten.
Waarom? Het is voor een zijaftakking, die dan veilig over de hoofdbaan kan worden gestuurd.
Wie kan me helpen?
-
Je kunt ook de wissel omzetten nadat je hem bent gepasseerd.
Je zet simpelweg een reed-contactje in elk van de afbuigende sporen op een afstand langer dan de langste trein. Met het reedcontact in het linker spoor zet je de wissel naar rechts, en vice versa.
David.
-
Je zou een z.g. staprelais kunnen toepassen. Dat is een relais dat bij een puls van stand A naar B schakelt, bij de volgende puls van B naar A, enz...
Een voorbeeld van zo'n staprelais is de mechanische omschakelaar die in de oude analoge Märklin locs zat.
Maar eigenlijk is de suggestie van David veel beter. Je laat elke trein die het wissel passeert achter zijn kont het wissel naar de andere aftakking schakelen.
-
Hallo Severt,
Misschien heb je hier wat aan?
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/schaduwstation.jpg)
Het reed contact voor het wissel schakelt via het bistabiel relais het wissel.
De reed contacten na het wissel schakelen het bistabiel relais.
Dus rijdt de trein over het onderste spoor, dan wordt het wissel naar rechtdoor geschakeld door de volgende trein, die over het reedcontact voor het wissel rijdt.
En die schakelt het bistabiel relais weer en de volgende trein gaat naar het onderste spoor.
Je kan het nog uitbreiden met meerdere wissels en bistabiel relais.
Zoiets bedoelde je toch?
Groetjes
Wil
-
Snelle reacties, dank daarvoor.
Simpel tekeningetje gemaakt en wat uitleg erbij wat ik wil gaan doen:
(http://i49.tinypic.com/989ir4.jpg)
Er komen 2 treinen te rijden. Een goederentrein en een personentrein. De personentrein rijdt een rondje, zowel links als rechtsom.
De personentrein staat bij het station maar alle wissels staan nog zo dat de personentrein kan vertrekken zonder wissels open te rijden of een aftakking op te gaan.
Op een gegeven moment wil de goederentrein passeren. Deze staat op de aftakking linksboven. Mijn gedachte is nu als volgt:
1. De goederentrein vertrekt en reed1 zet wissels W1, W3 en W4 om. De trein wordt over het goederenspoor geleid.
2. De goederentrein rijdt over reed4 welke W1 weer terugzet.
3. Dan komt hij over reed3 die W2 omzet (W3 stond al goed door reed1)
4. Tenslotte rijdt de trein over reed2 die vervolgens W2, W3 en W4 weer terugzet.
5. en visa versa.
(Uiteraard zijn nog "stroomloos" schakelaars nodig voor het personenspoor en de 2 aftakkingen, maar dat wil ik handmatig doen.)
De personentrein komt dus niet over een reedcontact heen. En dat is goed ook, die zou mijn schema in de war gooien.
Vandaar dat ik ook geen reed voor en een 2e reed na de wissel kan gebruiken..
Zo zou het moeten gaan werken lijkt me. Of ik zie iets enorm over het hoofd. Of wellicht zijn er andere makkelijke oplossingen.
Klaas, zo'n staprelais is denk ik wat ik nodig heb. Heb je (of ienmand anders) daar ervaring mee?
<edit: googlen naar stap- of stappenrelais leidt me naar bistabiel relais. En toen nog eens naar de uitleg gekeken van I love Trainz. Met een iets andere opzet zou zo'n bistabiel relais moeten functioneren lijkt me?>
-
Het echte probleem zit in het feit dat reed 1 en 2 verschillende acties uitwerken, afhankelijk van de rijrichting.
Dat kun je oplossen door deze reeds op te splitsen in een A en een B, waarbij de A het dichtst bij het wissle ligt.
Dan krijg je het volgende verloop:
goederentrein komt van linksboven, komt over reed 1B, maar dat doet niks, want alles staat al goed.
Vervolgens komt hij over reed 1A, die de wissels goed zet voor de goederentreinroute.
Stappen 2 en 3 zijn hetzelfde als in jouw verhaal.
Stap 4: trein rijdt over reed 2A, die zet alles goed voor de goederentreinroute, maar dat doet niks want alles staat al zo.
Dan komt hij over 2B, en dat zet alles weer normaal voor de personentrein.
Op zich is het geen probleem als de personentrein over een reedcontact rijdt, als er maar geen magneetje onder die trein zit..
-
"Het echte probleem zit in het feit dat reed 1 en 2 verschillende acties uitwerken, afhankelijk van de rijrichting. "
Da's toch geen probleem? Uiteindelijk zet reed 2 alles weer dicht (behalve reed1, want die was al dicht door reed4). En als de trein terugrijdt, weer over hetzelfde reed2 contact, zet hij alles weer open (W2, W3 en W4).
Kan zo'n 503398 - 89 (zie Conrad site) hiervoor gebruikt worden? En kan deze evt 3 wissels tegelijk bedienen?
-
Uiteindelijk zet reed 2 alles weer dicht .....
.....
En als de trein terugrijdt, weer over hetzelfde reed2 contact, zet hij alles weer open (W2, W3 en W4).
Dat is toch wat ik bedoel? De ene keer zet reed 2 alles dicht, de andere keer zet hij alles open. Twee verschillende acties door hetzelfde reedcontact.
En dat kun je makkelijk oplossen door extra reeds toe te voegen. Maar blijkbaar wil je het ingewikkelder maken dan nodig is.
Het Conrad relais wat je laat zien is een bistabiel relais, dat is niet hetzelfde als een staprelais.
-
Maar ik wil juist dat het contact twee verschillende acties aanstuurt. De goederentrein moet ook weer terug en dan zet datzelfde reed2 de wissel weer open.
In feite dus de beginsituatie, maar dan beginnend vanaf het uitvoegspoor rechtsboven. (gespiegelde situatie).
Wellicht heb ik geheel door wat zo'n reed kan en niet kan.
Overigens, als ik jou redenatie volg, en de goederentrein rijdt terug, dan gaat het mis bij reed4? Want die zet dan niet W1 om en blijft dus rondjes rijden.
Tenzij je die ook splitst in een A en B.
Maar als reed3 ook zo'n dubbelfunctie kan hebben (afwisselend W1 open en dicht) dan kan dat ook met reed1 en reed2.
Volgens mij haal jij de schakeling uit elkaar (splitsen) en ik heb in mijn hoofd een gecombineerde schakeling.
-
Tja, als je het graag ingewikkeld wil doen, dan laat ik dit probleem graag aan een ander over.
Ik heb eigelijk geen zin om iets ingewikkelds te bedenken als de eenvoudige oplossing voor het oprapen ligt.
-
Ik begrijp hoe jou schakeling werkt. Maar wat voor schakelunit / relais heb ik dan nodig?
Wacht eens, heb ik die dan helemaal niet nodig?
-
Precies, dat bedoel ik. Door ergens twee reeds achter elkaar te leggen heb je verder niks nodig.
De reed die het eerst aangereden wordt zal meestal een situatie aansturen die al bestaat, dan verandert er dus niks. De tweede doet dan wat je wilde. In de andere richting is het net andersom.
-
Dank! Ik zocht dus een oplossing waarbij het setje van 2 reeds gecombineerd kon worden tot 1 reed en een schakelunit. Maar dit is idd veel makkelijker, er zijn alleen dubbel zoveel reeds nodig en dus zichtbaar op de baan.
Nu heb ik nog niet uitgezocht wat zo'n Marklin Z wissel aan stroom trekt, maar de situatie blijft natuurlijk dat 1 reed (reed1 en reed2 in mijn plaatje) tegelijkertijd 3 wissels omzet. Trekt zo'n reed dat wel?
-
De reed hoeft alleen het contact maar te maken.
De stroomvoorziening moet de rest doen.
Misschien een idee om er een power-module tussen te plaatsen, zodat je voor de schakelstroom genoeg sterkte hebt.
Groet,
Ronald
-
Trekt zo'n reed dat wel?
Dat hangt er vanaf wat de specificaties van het reedcontact zijn, en hoeveel stroom elke aandrijving trekt.
Dus daar is alleen maar een zinnig antwoord op te geven als alle informatie beschikbaar is.
-
Ik ga de info bij elkaar zoeken. Gaat wel lukken lijkt me.
Dank voor de hulp!