BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: biker123 op 08 December 2009, 13:43:33

Titel: absolute beginner
Bericht door: biker123 op 08 December 2009, 13:43:33
Hoi allemaal,

Vergeef me alvast de waarschijnlijk domme vragen die nu gaan volgen. Zelf heb ik me nooit met electrische treinen beziggehouden (behalve dan ooit een lego-trein ;-) ), maar nu hebben we kinderen die wél serieuze interesse hebben in treintjes. Daarom had ik graag samen met hen een baan gemaakt, niet te groot, eenvoudig en goedkoop. Ik zou dus ook alles tweedehands kopen. Het doelpubliek zijn immers jonge kinderen en die willen gewoon een treintje zien rondrijden op een baan. Om het ietwat concreet te maken, een baan van bvb. 1 x 2 m, en er mogen gerust wat wissels en/of kruisingen in zitten.

Nu heb ik wat zitten rondsurfen en denk ik dat voor ons de Marklin M-rails wel eens een goed idee kunnen zijn, wegens heel stevig en volop tweedehands verkrijgbaar. Zijn jullie het daar mee eens? Verder hebben we natuurlijk een loco nodig, en wat wagonnetjes. Enige tips hier voor een goeie loco en wagonnetjes aan lage kost? Nog eens, ik wil geen collectorsitems, gewoon fijne dingen die goed rijden.

Dan had ik nog twee andere vragen, over de wissels en de transfo.

Wat de wissels betreft, ik zie manuele en electrische. De manuele vermoed ik dat je die gewoon met de hand verschuift, maar hoe zit het met de electrische? Wat is er verder nog nodig om deze aan te sturen?

En de transfo? Ik zie er van 10 VA en van 30 VA. Waarom die verschillen? Welke moeten wij kiezen?

met vriendelijke groeten en alvast bedankt,
Geert
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Albert Bas op 08 December 2009, 13:50:36
Geert,

Ga voor een startset van bv Roco, daar zit alles in wat je nodig hebt.
Het beste is direct een digitale startset kopen, kan ook van Piko oid. Kan al voor ca 150 eu.
Marklin is 3rail en daardoor tamelijk beperkt in mogelijkheden. Beter Roco, Piko of Fleischmann 2rail, is veel uitwisselbaarder en op beurzen meer aanbod dan M.


Succes, Albert. (y)
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: JaJo op 08 December 2009, 14:01:38
Geert, misschien een idee om zaterdag naar de Modelspoorbeurs in Houten (http://www.modelspoorbeurs.nl/www/Frame%20Nederland.html) te gaan om je te oriënteren.

Groet Jaap
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Henk-ST1100 op 08 December 2009, 15:28:36
Hallo Geert
Bovenstaande tip zou ik zeker opvolgen als de afstand geen te groot probleem is.
Ik zou zelf voor 2 rail systeem kiezen meer keuze,Bv Fleischmann rails, Lima, Piko,treintjes groot betaalbaar aanbod op   bv MP.Verder kun je handwissels later eenvoudig ombouwen naar electrisch doormiddel van het plaatsen van wisselaandrijvingen cq spoelen.
Voor een simpele baan heb je ook geen zware travo nodig met 10VA kun je met gemak 2 wissels en een trein bedienen
Mvg Henk
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: biker123 op 08 December 2009, 15:55:06
Bedankt voor de tips tot nu toe. 150 Euro is wel een stuk boven het budget dat ik voorzag. Ik verwees eerder naar de M-rails van Marklin omdat ik die echt goedkoop zie aangeboden worden op marktplaats en zo. Ik kijk even naar de rails van roco en fleischmann en daar zie ik toch prijzen die een stuk hoger liggen. Mijn indruk is dat je voor een paar tientallen Euro al een hele hoop M-rails kan verzamelen. Dat dit geen optie biedt op digitaal weet ik ondertussen, maar dat is ook niet de bedoeling.

Verder vroeg ik me nog af hoe je die electrische wissels nu kan aansturen. Gewoon twee draden met een zelfgekochte schakelaar, en zoja, welk type schakelaar dan? Of werkt dat anders?

En welke loco's zijn goede (tweedehands) tips? En hoeveel wagonnetjes kan zo'n loco trekken, of hangt dat af van loco tot loco?

Dus 10 VA is genoeg voor een baan met één loco en een paar wissels?

mvg
Geert
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: KoploperMau op 08 December 2009, 16:17:17
Vergeef me alvast de waarschijnlijk domme vragen die nu gaan volgen.
Er bestaan geen stomme vragen, slechts stomme antwoorden.  ;D
Citaat
Om het ietwat concreet te maken, een baan van bvb. 1 x 2 m, en er mogen gerust wat wissels en/of kruisingen in zitten.
1 x 2m is niet zoveel. Aangezien het hier om kinderen gaat, neem ik aan dat je voor H0 wilt gaan (1:87) en niet schaal N. (1:160). Als tip wil ik de meegeven: *pakt de roco catalogus* maak de baan 1,0 x 2,5m groot, dan kan je een standaard baan (dat wil zeggen: Een baan die je krijgt als je een startset koopt) van Roco Geoline op kwijt. Geoline is prima geschikt voor kinderen en vrij sterk. Het enige nadeel is dat het tweede hands (nog) bijna niet te krijgen is. Op marktplaats staat wel wat, maar heel veel is het niet.

Bijkomend voordeel is dat je met zo'n startset met Roco Multimause meteen digitaal bent. Het voordeel van digitaal is dat je meerdere treinen onafhankelijk kan besturen. Met analoog kan dat niet, dan gaan alle treinen dezelfde kant op. Als je een wat grotere baan krijgt (en geloof me, als je de hobby een beetje doorzet krijg je dat) dan is digitaal toch wel erg leuk om te hebben.  ;)

Vindt je digitaal toch niet nodig, dan kan je ook nog een analoge startset nemen. Zie hier (http://www.roco.cc/index.php?id=16&Anfangsposition=18&artikelnummer=51130). Een ICE met ovaaltje en rijregelaar, wat wil je nog meer. €99,- bij de gemiddelde treinenzaak, nieuw.

Citaat
Ik verwees eerder naar de M-rails van Marklin omdat ik die echt goedkoop zie aangeboden worden op marktplaats en zo.
Klopt, M-Rails is inderdaad goedkoop. Maar dan zit je wel vast aan het 3-rail systeem, ook wel foutief wisselstroom genoemd. Over het algemeen zijn 3-rail locs duurder (ook het meeste NS spul is 3-rail duurder) en zul je bepaalde modellen moeten ombouwen naar 3rail. Het meeste ouwe meuk spul op beurzen is namelijk 2-rail.  ;)

Mocht je nederlands gaan rijden, dan moet je 2-rail nemen. Dat scheelt je een hoop geld qua ombouwen, en kant en klaar omgebouwde locs zijn 3rail ongeveer 20-30 euro duurder.

Citaat
Wat de wissels betreft, ik zie manuele en electrische. De manuele vermoed ik dat je die gewoon met de hand verschuift
Klopt helemaal.  :)
Citaat
maar hoe zit het met de electrische?
Daarvoor heb je een electrische aandrijving, wat draad en een kastje nodig om ze te bedienen. Je moet het kastje aansluiten op de trafo, de draadjes op het kastje, alles moet natuurlijk wel goed zitten, maar dat komt wel zodra je een electrische wissel hebt, en dan kan je met het kastje (meestal drukknoppen) de wissel schakelen.

Hopelijk is het een beetje duidelijker?  :)

EDIT
Citaat
En welke loco's zijn goede (tweedehands) tips? En hoeveel wagonnetjes kan zo'n loco trekken, of hangt dat af van loco tot loco?
Dat hangt inderdaad af van de loc. Maar de meeste kleine locs kunnen toch wel zeker een stuk of 20 kleine goederenwagons trekken voordat ze moeilijk beginnen te doen. De grotere kunnen wel tot 20 4 assers trekken. Maar zover ben je nog niet.  ;D

Citaat
Dus 10 VA is genoeg voor een baan met één loco en een paar wissels?
Ruim voldoende.
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Menno op 08 December 2009, 18:04:21
Ik wil toch enigzins meegaan met de al gegeven antwoorden.

Met 2 kinderen is digitaal wel zo leuk: het kan ook anders, door 2 electrisch geïsoleerde banen te creëeren zodat de kroost tegelijk met de baan kan spelen.

Verder ga ik mee toch voor 2-rail te kiezen: het is meestal goedkoper dan 3-rail materieel.

Over electrische wissels: je hoeft lang niet de hele baan in 1 keer electrisch bestuurbaar te maken: je kan best zorgen dat 2 wissels die voor je neus liggen gewoon handmatig bedient worden, en dat wissels die verder weg liggen electrisch worden: uitbreiden kan altijd nog.
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: biker123 op 08 December 2009, 18:20:22
Nog even terugkomend op het vraagje van de electrische wissels... (ik kopieer vraag en antwoord hieronder)

-maar hoe zit het met de electrische?

-Daarvoor heb je een electrische aandrijving, wat draad en een kastje nodig om ze te bedienen. Je moet het kastje aansluiten op de trafo, de draadjes op het -kastje, alles moet natuurlijk wel goed zitten, maar dat komt wel zodra je een electrische wissel hebt, en dan kan je met het kastje (meestal drukknoppen) de -wissel schakelen.

"electrische aandrijving" "kastje"... zijn die 'inclusief' bij aankoop van een wissel? Of frutsel je zoiets zelf samen? Draad lijkt me geen probleem te zijn... en hoe zit het met die drukknoppen, koop je die bij het merk van je treinen en rails, of bij de electronicaboer? Of is er ergens een website waar dit allemaal een beetje simpel en aanschouwelijk wordt voorgesteld? Voor alle duidelijkheid, ik weet hoe ik een soldeerbout moet vasthouden  ;)
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Maarten op 08 December 2009, 18:36:28
Dag Geert,

op een afstand van 2x1 meter kom je op schaal HO niet veel verder dan wat ik in mijn tafel gebouwd heb met zo'n dergelijk baanplan.

(http://www.bouwkunstig.nl/maqu/tafel/baanplan.jpg)

Met dubbelspoor wordt je breedte al gauw wat meer.

Als het je écht niet uitmaakt wat er rijdt en je wilt met maar één trein rijden dan volstaat de besturing van één trafo met de vaste regelknop voor je treinbesturing. Maar de kans is groot dat je toch uit wilt kunnen breiden. Ikzelf hou het bij analoog voor mijn simpele baan. Voor veel doeleinden blijkt de digitale start veel plezier te geven. (wat zeg ik nu?  :-X) haha (die hard analogist)

Maar iets leuks neer willen leggen voor pak em beet slechts 50 euro is best lastig, als je er duurzamer plezier aan wilt beleven. Staar je niet meteen blind op die Märklin M rails want daar zit je dan ook echt aan vast en het beperkt je mogelijkheden flink.
Beurs in Houten is altijd leuk om de 'koorts' te krijgen en te zien wat er zoals te koop is en tegen welke prijs.

Ikzelf vind het leuk als mijn neefjes gewoon met de trein kunnen spelen en ik heb hun ooit een oude set cadeau gedaan. De lol van alleen maar een ovaal was er voor hun desondanks toch snel af.

succes.

groeten
Maarten

Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Marcel112 op 08 December 2009, 18:45:21
Vindt je digitaal toch niet nodig, dan kan je ook nog een analoge startset nemen. Zie hier (http://www.roco.cc/index.php?id=16&Anfangsposition=18&artikelnummer=51130). Een ICE met ovaaltje en rijregelaar, wat wil je nog meer. €99,- bij de gemiddelde treinenzaak, nieuw.

Of bij een ander merk, regelmatig worden bij zowel Aldi als Lidl startsets aangeboden, o.a.  van PIKO.
Deze sets liggen dan rond de €50,- Probleem is dan dat niet bekend is wanneer er weer zo'n set wordt aangeboden.

Nog een kleine vraag. Wordt het een 'vaste baan' of wordt de baan steeds opgebouwd en afgebroken, dit beperkt namelijk je railmateriaal aanzienlijk.
Het in en uit elkaar halen van rails laat de verbinders namelijk zeer snel slijten.
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Menno op 08 December 2009, 19:41:10
"electrische aandrijving" "kastje"... zijn die 'inclusief' bij aankoop van een wissel? Of frutsel je zoiets zelf samen? Draad lijkt me geen probleem te zijn... en hoe zit het met die drukknoppen, koop je die bij het merk van je treinen en rails, of bij de electronicaboer? Of is er ergens een website waar dit allemaal een beetje simpel en aanschouwelijk wordt voorgesteld? Voor alle duidelijkheid, ik weet hoe ik een soldeerbout moet vasthouden  ;)

De 'oer' aandrijvingen voor wissels bestaan uit 2 electromagneten, die een kleine metalen kern heen en weer trekken: aan die kern is een trekstangetje verbonden dat via een mechaniekje het wissel omlegt.
Zeker voor kinderen zou ik het simpel houden en voor dergelijke wissels gaan, en niet aan geheugendraad of servo's beginnen.

Een electrische aandrijving bestaat uit 3 aansluitingen: 1 is de gemeenschappelijke aansluiting voor de 2 spoelen, de andere 2 de afzonderlijke aansluitingen. Door de gemeenschappelijke aansluiting aan massa ( 0 (nul) / - (min) van de voeding) te leggen, en de overige 2 draadjes om en om met de voedingsspanning te verbinden (met de plus dus) zal het wissel omgelegd kunnen worden.
2 zogenaamde momentschakelaartjes zijn voor elk wissel voldoende: een momentschakelaartje is een schakelaartje dat alleen contact maakt als je het indrukt: laat je het los, is het contact weer verbroken. Een schakelaar die ingedrukt blijft moet je niet gebruiken, want dan blijft er van de wisselspoelen niets over (die zullen in rook opgaan)

Van Fleischmann zijn nog aardig wat tweedehandswissels te krijgen, die in beginsel handbediend zijn, maar met een soort opzetstukje prima electrisch te maken zijn. Deze opzetstukjes klik je gewoon aan de kant van het hendeltje voor handbediening in het wissel, en dat is (op het bedraden en aansluiten van de electrische aandrijving na) alles.

EXTRA: Veel treinfabrikanten zullen maar al te graag willen dat je al het schakelmateriaal en kabel en weet ik niet wat allemaal bij hun koopt: dan betaal je echter veel meer dan als je een gemiddelde electronicazaak binnenstapt en naar exact dezelfde dingen vraagt.
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: zofman op 08 December 2009, 20:47:19
Zoals de meeste posters hierboven melden is 2 rail gelijkstroom wat beter uitbreidbaar en biedt dat meer mogelijkheden.
Ik heb ervaring met beide systemen.
Groot voordeel van Marklin vind ik dat je wat minder "schoon"hoeft te werken. Wordt de rails vies van een 2 rail systeem, dan moet je af en toe je locs een setje geven en de rails weer reinigen. Niet echt een bezwaar, maar even iets om rekening mee te houden. tevens zijn keerlussen lastiger te maken.
 Marklin is wat meer "plug en play" Zeker als de kids wat kleiner zijn.

Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Henk-ST1100 op 08 December 2009, 21:00:58
Geert
Heb zelf tot 2x toe een schoenendoos vol goede Fleischmann  modelrails via Marktplaats aangeschaft voor 30 en 35 Euro je moet wel de moeite nemen om even te zoeken , geld ook voor gebruikte wissels .
Deze moet je kunnen kopen voor ca 13 Euro in de el uitvoering wel opletten dat je ze met kleine spoel koopt
Mvg Henk
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: biker123 op 08 December 2009, 21:14:11
Van harte bedankt voor al jullie hulp en tips.
Ik vind het overigens verbluffend hoeveel gebruikers dit forum kent en hoe snel er reactie komt.
En ik die dacht dat modeltreinen in deze internettijden een "dode" hobby was.... heb ik daar de bal even flink mis geslagen :-)

met vriendelijke groeten,
Geert
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Maarten op 08 December 2009, 21:18:52
ha Geert,

laat op termijn ook even weten wat je keuze geworden is én wat je beweegredenen ervoor zijn.
Dat kan altijd weer handig zijn voor weer andere beginners met dezelfde vraag   :D

groeten
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: KoploperMau op 08 December 2009, 23:27:24
Van harte bedankt voor al jullie hulp en tips.
Ik vind het overigens verbluffend hoeveel gebruikers dit forum kent en hoe snel er reactie komt.
En ik die dacht dat modeltreinen in deze internettijden een "dode" hobby was.... heb ik daar de bal even flink mis geslagen :-)
Ben je gek, we staan zelfs op beurzen (eurospoor en rijswijk).  ;D
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: m de deugd op 14 December 2009, 00:13:58
Goeden nacht.

Geert ook namens mij welkom op Beneluxspoor.
Dat is inderdaad een gedachte die veel mensen hebben.
Zo van,, Modeltreitjes! wie speelt er nou met treintjes,,
Dat is een veel geplaatste kreet.
Maar modelspoor is heel veel meer dan treintjes spelen.
Met de komst van dezelfde computer kan je met treintjes meer dan je voormogelijk houd.
Dus dom treintjes rijden bestaat al lang niet meer.
Overgens gewoon analoog is het ook interesant.
Internet en modelspoor kunnen prima samen ,alstublieft niet apart zou ik zeggen.
Problemen ,vragen enz.. Beneluxspoor is het juiste en goede adres. :)
Sucses met de keuze en ontdek het zelf.............

                    Martin.
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: biker123 op 20 December 2009, 22:16:42
Hallo allemaal,

Het is dus Märklin M geworden (H0), wegens de goede beschikbaarheid op de 2dehandsmarkt, de lage prijs en het doelpubliek (jonge kinderen die zich willen uitkleven, dus peperduur materiaal is uit den boze). Ik ben begonnen met de 0980 startset van Märklin, met een degelijke uitbreiding aan rails, wissels, kruisen...
De startset heeft een 3090 stoomloco (zie http://static.marktplaza.nl/images/1/41/8977341.jpg) die goed schakelt, maar bij het rijden is er een probleem, hij gaat echt zeer schokkend. Voor zover ik kan zien zit het probleem bij de twee rubberen bandjes op de aangedreven wielen. Zeker één zit heel los, heeft geen tractie meer en loopt er soms zelfs af. Iemand een idee hoe dit valt op te lossen? Ergens nieuwe rubbertjes te krijgen? Vastkleven?

Ook stel ik me vragen bij de 10 VA transfo.... nog voor ik 'm een maximale uitdraai naar rechts geef, staat de loco al stil en wordt hij geschakeld... ik dacht dat dit enkel gebeurde door naar links te draaien, voorbij 0 ? Of heeft dit te maken met de slip op de rubbers? Dat merk je natuurlijk vooral bij hogere snelheden...

graag jullie mening!

mvg
Geert
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: KoploperMau op 20 December 2009, 23:14:10
Citaat
De startset heeft een 3090 stoomloco (zie http://static.marktplaza.nl/images/1/41/8977341.jpg) die goed schakelt, maar bij het rijden is er een probleem, hij gaat echt zeer schokkend.
Kan aan een aantal dingen liggen. Check of de sleper van de loc niet vies is, en check ook of de rails schoon zijn (en dan met name de contactpunten). Zijn deze schoon en schokt je locje nog steeds, dan kan het zijn dat de moter een onderhoudsbeurtje nodig heeft. Hier ben ik niet zo in thuis, dus vraag daar maar even iemand anders voor (als ze al niet vanzelf komen  ;D).

Citaat
Voor zover ik kan zien zit het probleem bij de twee rubberen bandjes op de aangedreven wielen. Zeker één zit heel los, heeft geen tractie meer en loopt er soms zelfs af. Iemand een idee hoe dit valt op te lossen? Ergens nieuwe rubbertjes te krijgen?
Dit zijn je antislip bandjes. Dit heeft vrij zeker niets met motorproblemen te maken, maar met het slippen van de loc. Het klopt dat bij wielen voorzien van antislip geen stroom wordt afgegeven, maar daarvoor zijn de andere 4 wielen nog.

De rubbertjes (antislipbandjes) zijn te krijgen bij de betere modelspoorwinkel.  :)

Citaat
Ook stel ik me vragen bij de 10 VA transfo.... nog voor ik 'm een maximale uitdraai naar rechts geef, staat de loco al stil en wordt hij geschakeld... ik dacht dat dit enkel gebeurde door naar links te draaien, voorbij 0 ? Of heeft dit te maken met de slip op de rubbers? Dat merk je natuurlijk vooral bij hogere snelheden...
Dat zou niet moeten.  ???

Alleen bij een "tik" naar links moet je loc schakelen. Mijn advies: draai de gaskraan niet meteen helemaal open, maar doe het rustig aan.  8)

MVG, Treintje.
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: biker123 op 21 December 2009, 23:05:36
Hallo,

Bedankt voor de info en hier nog eens een update van vaststellingen.

- De antislip bandjes ga ik inderdaad moeten vervangen.
- Het valt op dat de loco, hoe zacht ik ook optrek, steeds stopt als ik met de transfo ongeveer over halfweg ga. Hij maakt dan een geluid alsof hij schakelt, en in de helft van de gevallen schakelt hij ook effectief om
- Ik heb de transfo (een Märklin type 6413, 10VA) eens doorgemeten (onbelast) en vind de volgende waarden: rond de 2 Volt in rust (0-stand), gaat geleidelijk naar rond de 6 V als hij helemaal rechts staat, en rond de 12 V als ik schakel. Als hij pas aan staat zijn deze waarden wel wat hoger (2 tot 8 V ongeveer), ze zakken als de transfo een tijdje werkt.

Dus de vraag die ik me nu stel; is er hier een probleem met de transfo, of met de loco. En wat is (waarschijnlijk) het probleem en hoe kan ik het oplossen?

mvg
Geert
 
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Bert van Gelder op 21 December 2009, 23:15:13
Hallo Geert,

Zo uit jouw verhaal vermoed ik het volgende:
Je hebt een iets oudere loc, die nog steeds een mechanisch schakelrelais heeft om de rijrichting te schakelen. Welnu, deze heeft een (duidelijk zichtbaar) veertje (als je de loc open maakt), formaat dat in een balpen zit. Dit veertje zorgt er voor dat het relais niets doet in het normale bereik van de trafo (dus als je hem met de klok mee draait). Hiermee zet je een spanning op de baan van ca. 4 tot 16 volt

Draai je de trafoknop tegen de klok in, dan wordt er ca. 24 volt op de baan gezet, en hiertegen is het veertje niet meer in staat om het relais tegen te houden: het schakelt om, en de loc rijdt de andere kant op.

Als dit veertje te slap wordt, dan zal het relais dus bij veel lagere spanning al om willen schakelen. Waarschijnlijk al in het normale regelbereik. Remedie: veertje vervangen, of eerst even iets strakker zetten (een paar oogjes inkorten). Die veertjes worden overigens per 5 verkocht. In de tijd dat ik op een treinenafdeling werkte was het 95ct voor een zakje.

Succes,

Bert
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: biker123 op 22 December 2009, 08:39:39
Hoi Bert,

Van harte bedankt, ga ik zeker proberen!

Nog een vraagje over het schokkend lopen, gesteld dat het vervangen van de antislipbandjes dit probleem niet volledig
oplost (en dat vrees ik een beetje, want hij maakt ook zo'n raar geluid als hij rijdt), kan het ook zijn dat er intern iets moet gereinigd worden? Delen van de motor? De koolborstels?

Ik zie het in elk geval als een uitdaging om dit locje weer in prima staat te krijgen. Moest er "made in China" opstaan, dan lag hij al lang in de vuilnisemmer, maar de "made in West Germany" maakt het helemaal de moeite om hem op te frissen  :-)

mvg,
Geert
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Ronald Halma op 22 December 2009, 11:41:51
Citaat
Moest er "made in China" opstaan, dan lag hij al lang in de vuilnisemmer, maar de "made in West Germany" maakt het helemaal de moeite om hem op te frissen

Nou Geert, je zult het wel gekscherend bedoelen.... op mijn US collectie staat hoofdzakelijk dat ze in China geproduceerd zijn op de Kato's na, en die doen zeker niet onder voor "MIG" zoals jij zegt.....sterker nog ::) ;D

Over je andere probleem;

Citaat
..., gesteld dat het vervangen van de antislipbandjes dit probleem niet volledig
oplost (en dat vrees ik een beetje, want hij maakt ook zo'n raar geluid als hij rijdt),...

Er zijn een aantal oplossingen geboden. Als je dat nu eerst eens doet (veertje en slipbandjes) weet je wat dat oplevert. Daarna kun je verder met evt problemen die zich dan nog voordoen, bijv motor en/of koolborstels. Gestructureerd probleem oplossen zeg maar ;).
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Ronaldk op 22 December 2009, 11:50:29
Als het lokje een hele tijd niet heeft gereden dan kan er inderdaad nog wel eens wat vuil bij de motor zitten. Het is dus altijd goed om het even uit elkaar te halen en goed schoon te maken en opnieuw te smeren. Dan rijdt het meestal al een heel stuk beter :)

Groet Ronald.
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: biker123 op 22 December 2009, 14:58:12
Is er een plaats op het web waar ik een handleiding kan downloaden om zo'n locomotief uit elkaar te halen (wat wel niet zo moeilijk zal zijn), grondig te reviseren/reinigen én vervolgens helemaal weer in elkaar te zetten (dat lijkt me al een groter probleem  ;-)  ?

Een soort van Marklin loco service manual of zoiets, of een handleiding van een gebruiker die er bedreven in is...

mvg
Geert
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Ronaldk op 22 December 2009, 15:09:05
hoi,

kijk hier eens naar, misschien kan je er wat mee:

http://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/doc/3090_explo.pdf

even van een andere website geleend: de modeltreinen database: http://www.nsesoftware.nl/mtdb/

Groet Ronald K.
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 December 2009, 16:02:15
Zulke plaatjes staan ook op de Märklin site.
http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=3090 (http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=3090)
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: Ronaldk op 22 December 2009, 17:35:40
Ha klaas,

Natuurlijk had ik die als eerste moeten vinden.... goed google gaf de database als eerste aan, misschien heel vreemd. Goed de een of de ander is niet echt erg...

Groet Ronald K.
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: richard81 op 22 December 2009, 18:55:44
Nog een beginnersvraag.... Ik heb een vrij nieuwe Fleischmann N set kunnen overnemen (hoop rails, materieel, trafo), maar qua electra is het niet veel (analoog, handmatige wissels). Met de rails kan ik een baan (ovaal) van zo'n 4m lengte dubbelspoor maken (dus op 1:160 iets van 80cm x 120cm of zo) met een flink station (5 sporig, met apart rangeer terrein) aan de binnenkant van het ovaal. Dat even ter info over de omvang. Absoluut geen spetterende baan, maar toch wel net wat meer dan een startersset.
Wat is jullie ervaring met ringleiding? Vanaf hoeveel meter spoor (en meet je dan de ovaal, of de totale lengte, dus incl. stationssporen, rangeerterrein etc.) is het een must om met ringleiding te werken? Ik wil ook overstappen op digitaal, en straks de wissels elektrisch maken, maar die laatste hoeven niet per se op de digitale trafo aangesloten te worden. Met andere woorden, als het spoor maar stroom krijgt (2x4m ovalen + ong. 8m stationsspoor in totaal) is het voor nu voldoende. Ben met name benieuwd hoe dit door baanopzet beïnvloed wordt. Als het station binnen het ovaal komt, en voor en achter op ovaal aansluit, lijkt het alsof hier minder stroomverlies optreedt dan wanneer ik de 18m baan in 1 lange lijn zou leggen, maar dis is nu net niet mijn vakgebied....

Bedankt voor de hulp! Gr Richard
Titel: Re:absolute beginner
Bericht door: biker123 op 24 December 2009, 01:33:00
De 3090 loco loopt weer als een zonnetje!
Wat heb ik gedaan?

- de koolborstels omgekeerd
- alle wielen, tandradertjes en de motorassen gesmeerd
- veertje van het omkeerrelais wat aangetrokken.

Nu ben ik alleen nog op zoek naar een paar tractiebanden, die ook aan vervanging toe zijn, maar voorlopig loopt ie weer top!

Bedankt aan iedereen voor alle tips!

mvg
Geert