BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: SesamTrein op 07 December 2009, 20:42:04
-
L.s.
Zoals in mijn oude draadje "Haverbosch" al werd aangekondigd, mocht ik in onze nieuwe woning een nieuwe baan opbouwen.
Heb op zolder een ruimte tot mijn beschikking van ruwweg 5,60 x 4,00 meter.
Ik blijf Nederlands rijden in de tijdperken IV-V.
Ik gebruik Fleischmann Profi rails
De baan zal bestuurd gaan worden met Dinamo i.c.m. vermoedelijk Itrain.
Het grote station wil ik hoger bouwen, zodat daaronder een busterminal en winkels gebouwd kunnen worden.
Zoals de tekening het al aangeeft, wil ik van rechtsboven naar middenonder een aansluitingmaken met modulebakken, zodat de ruimte nog goed toegankelijk blijft. De wens is om deze modulebakken te maken met 2 niveaus.
Baanplan: (getekend met anyrail)
(http://i176.photobucket.com/albums/w181/Sesamtrein/de_hoven_web.jpg)
De lus linksonder is een probeersel, dit zal ivm de minimaal hoogte niet gaan lukken.
Schaduwstations:
Om in het schaduwstation te komen komt er zowel onder het industriegedeelte als linksboven een ovaalvormige klimspiraal.
(http://i176.photobucket.com/albums/w181/Sesamtrein/de_hoven_schaduw_web.jpg)
In de klimspiralen komen dan aftakkingen om bv te komen naar de verdekte sporen rechtsboven en tbv het laagste niveau van de modulebakken.
Ben aan het stoeien geweest met Anyrail en om in de baan de hoogtes goed weg te zetten, doch dit lukt me (nog) niet zo goed.
Ik hoor/lees graag wat jullie ervan vinden.
M.vr.gr.
Ernie
-
Helaas tot op heden nog geen reacties op de eerste baanplannen mogen ontvangen.
Heb ondertussen al wel enkele aanpassingen gemaakt. Dit nav andere draadjes.
Het schaduwstation wat eerst maar in één richting was te gebruiken is nu opgesplitst.
Het kan nu vanuit beide richtingen *gebruikt* worden.
Bovenste gedeelte:
(http://i176.photobucket.com/albums/w181/Sesamtrein/DeHoventoplaag.jpg)
De *tussen* laag:
(http://i176.photobucket.com/albums/w181/Sesamtrein/DeHovenTussenlaag.jpg)
De bodem met schaduwstations:
(http://i176.photobucket.com/albums/w181/Sesamtrein/DeHovenbodem.jpg)
Wat vinden jullie van de aanpassingen?
Ernie
-
Ik vind het een leuk idee, maar wel erg gecompliceerd, waarom de losse modulebakken (zonder landschap?) niet laten vervallen en in plaats daarvan gewoon met een paar lussen onder de rest van de baan werken? En misschien kun je op de poot rechts beneden nog wat leuke goederensporen kwijt.
Ik zou daarnaast de aansluiting van de haven (?) op het benedendeel voorzien van een uithaalspoor, nu kom je als je gaat rangeren op de hoofdbaan terecht. Datzelfde geldt voor de opstelsporen aan de rechterkant van het hoofdstation bovenin.
andere opmerkingen: waarom lopen bovenin 3 sporen weg naar boven die alledrie weer bij elkaar komen? Is het laten weglopen van 1 spoor niet voldoende?
Ik zal morgen nog eens even goed kijken en met wat meer opmerkingen komen.
-
De loopruimte lijkt me op een eerste snelle blik erg krap.
-
Nav bovenstaande opmerkingen ben ik opnieuw gaan tekenen.
De losse bakken waren bedoeld om een langere paradebaan te krijgen.
Heb nu deze variant gemaakt.
Het aantal *uitloop* sporen van het station verminderd. Aan de rechterkant, gaat dan het samenkomen verborgen worden door een viaduct oid.
Ik heb een extra spoor naar het industriegebied gebracht.
Het schaduwstation ga ik zometeen aanpassen.
Deze variant kost in ieder geval al een heel stuk minder wissels.
Alhoewel, want ook de drie opstelsporen rechtsboven heb ik nu middels extra wissels aan de hoofdsporen gekoppeld.
(http://i176.photobucket.com/albums/w181/Sesamtrein/DeHoventoplaag2.jpg)
Mbt de doorloopruimte. Die op de smalste kant zo'n 60 cm.
Grt. Ernie
-
Doorloopruimte 60 cm. Maar wat is de hoogte van de treintafel? Je kunt er misschien wel met je heupen/achterwerk door. Maar je ellebogen willen dan nog weleens ergens tegen aanstoten (per ongeluk). Dit had ik met mijn bovenleidingsmasten. Ik heb er nu een rand van plexiglas (15 cm hoog) langsgezet.
-
Het stuk stad voor het station voegt volgens mij niet zoveel toe, het 'hangt' er een beetje bij. Weglaten kan prima, zonder afbreuk te doen aan het verdere plan.
-
Nav enkele opmerkingen ben ik opnieuw gaan tekenen.
Met nu het station aan een geheel andere kant.
Misschien nog wel beter ook, want waar het eerst was, is ook de schuine kant van het dak.
Door nu te kiezen voor een lang paradeel langs de dakkant* geeft ruimte aan de voorzijde.
Hier het zichtbare deel
(http://i176.photobucket.com/albums/w181/Sesamtrein/variant2_top.jpg)
De tussenlaag, zodat via een kleine spiraal links boven uit kan komen in de spiraal rechts boven.
Dit geeft de mogelijkheid om, hetzij meteen weer naar boven te komen, of het schaduwstation in.
(http://i176.photobucket.com/albums/w181/Sesamtrein/variant2_tussenlaag.jpg)
Ook een andere opzet voor het schaduwstation.
(http://i176.photobucket.com/albums/w181/Sesamtrein/variant2_bodem2.jpg)
Ernie
-
Hallo,
nav het draadje van de nieuwe Amerpoort zag ik een voorbeeldje irt het station wat me wel beviel.
Ook kwam ik tot de ontdekking dat sommige stukken wel een hele lange arm vereisten.
Hierop opnieuw gaan tekenen, met een nieuwe indeling van de sporen binnen het station, als ook het industriegebied aangepast.
Het nieuwe schaduwstation is nog niet klaar, doch veschilt niet zoveel van de andere.
ik heb allen gezorgd dat ik nu een *man* gat heb naar de achterkant van het station. Dit had ook gevolgen voor het schaduwstation, want ook daar moest een *man* gat doorheen.
Hier het nieuwe ontwerp.
(http://i176.photobucket.com/albums/w181/Sesamtrein/deHoventoplaag3.jpg)
Ernie
-
Een mangat hoeft helemaal niet storend te zijn,zolang je maar overal goed bijkomt,wanneer dit alles perfect werkt kun je de mangaten vullen met panelen waarop het landschap verder word bewerkt zodat dit een geheel vormd met de rest van uw baan.Bezie het mangat als gevuld met modulles,steeds verwijderbaar bij storingen.
Matheus.
-
@ Matheus
Het was en is ook de bedoeling dat de bovenzijde verborgen wordt men (wegneembare) scenery.
Ernie
-
Ik vond de industriesporen in je eerste plan nog het mooiste liggen.
Dit laatste is zo symmetrisch daar zou je echt wat mooiers van kunnen maken denk ik.
mvg,
Sander
-
Nav enkele opmerkingen enkele veranderingen binnen het sporenplan gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_hoven_Versie_23_jan_boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_hoven_Versie_23_jan_boven.jpg)
Het zichtbare gedeelte waarbij vooral het industriegedeelte heel anders is weggezet.
Ook kunnen alle treinen linksboven van beide dubbele sporen op alle sporen binnen het station komen. Ook bij het uitrijden zijn nu beiden opties vanuit alle sporen mogelijk. (was wel flink puzzelen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/de_hoven_Versie_23_jan_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/de_hoven_Versie_23_jan_schaduw.jpg)
Het schaduwstation is aangepast aan de nieuwe bovenzijden kwa oppervlakte.
Grt. Ernie