BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Johan Vermij op 07 December 2009, 19:51:30

Titel: De Big Four: LNER, GWR, LMS en SR
Bericht door: Johan Vermij op 07 December 2009, 19:51:30
In Engeland hanteren we een wat andere tijdperk indeling dan hier op het vaste land. In een ander draadje (over ballasten (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23740.msg358786.html#msg358786)) is geheel off topic al eens die indeling voorbijgekomen:

Citaat
1804 - 1875.     Pioneering. era 1   
1875 - 1922.    Pre-Grouping.    era 2
1923 - 1947.    The Big four - GWR, LMS, LNER and SR.    era 3
1948 - 1956.    British Railways - Early Emblem. era 4
   
1957 - 1966.    British Railways - Late Crest.    era 5
1967 - 1971.    British Railways - Blue Pre TOPS*.    era 6
1971 - 1982.    British Railways - Blue TOPS*. era 7
1982 - 1994.    British Railways - Sectorisation.    era 8
1995 - to date.    Post Privatisation.  era 9


Er zijn maar weinig modellen op de markt uit die eerste twee perioden, maar nummer drie is bijzonder interessant. Honderden kleine spoorwegmaatschappijen smelten samen in vier grote jongens: (in willekeurige volgorde)
Uit deze vier ontstond in 1948 de British Railways (BR)
Deze vier maatschappijen zijn over het algemeen goed herkenbaar aan hun livrei (livery) maar toch werden de kleuren nog wel eens door elkaar gebruikt.

In dit draadje wil ik de vier maatschappijen bij langs gaan en ook graag input van de experts hier over de mogelijke samenstellingen
Titel: Re:De Big Four: LNER, GWR, LMS en SR
Bericht door: Johan Vermij op 07 December 2009, 19:57:01
De London Midland en Scotland Railway (LMS) staat bekend om zijn rode livrei. De LMS is opgericht op 1 januari 1923 als gevolg van de Railroad Act (http://en.wikipedia.org/wiki/Railways_Act_1921) van 1921 en was de grootste van de 'Big Four'.

Citaat
Each of the constituent companies of the LMS had their own liveries for locomotives and rolling stock. The board of directors of the LMS was dominated by former Midland Railway officers, and the company adopted the "crimson lake" livery for coaching stock as had been used by the Midland and Glasgow & South Western Railways prior to grouping (with the North Staffordshire Railway using a very similar shade). The livery worked well, proving to be hard wearing and practical

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LMS_Dutchess_Sutherland.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LMS_Dutchess_Sutherland.jpg)