BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Thieu op 03 December 2006, 14:26:48
-
Ik ben sinds het voorjaar bezig met een Z-schaalmodelbaan naar Amerikaans voorbeeld. Een eerdere poging was voortijdig gestrand: ik wilde toen namelijk een end-to-end baan bouwen, en ja, in Z-schaal is rangeren nou eenmaal iets minder makkelijk dan in N of HO......
Dus een nieuw ontwerp gemaakt waarin de treinen lekker ouderwets rondjes rijden: zo kan ik mijn materieel tenminste showen. En er zijn ook enkele rangeermogelijkheden, nu alleen nog een geschikte locomotief kopen. ;D
Dit is de baan: links beeldt de oostkust uit, rechts de westkust. Kortom: de USA is lekker klein en compact. ;D
(http://www.trainboard.com/railimages/data/506/29_juli_2006_2_.JPG)
De gebouwen zijn deels zelfbouw, zoals de kolenmijn en de grain elevator. Daarnaast gebruik ik kits van Kibri en Artitec, en heb ik de harsklompen uit de Märklinstartset geschilderd en vervuild om ze enigszins toonbaar te maken.
(http://www.trainboard.com/railimages/data/506/P1010103.JPG)
Hier de zelfgebouwde graansilo:
(http://www.trainboard.com/railimages/data/506/P1010108.JPG)
-
Klein maar... FIJN !
Groet Jaap
-
Ziet er leuk realistisch uit Thieu! Klasse
Groet, Marc
-
allemachtigprachtigachtentachtig 8)
-
Erg mooi
en eindelijk iets over mijn lievelingsspoor Z ;D
-
Ziet er inderdaad goed uit. Heel mooi gemaakt.
Hopelijk wordt mijn baan later ook zo mooi :P
Gr. Sebastiaan
-
Ziet er leuk uit!
Ik ben benieuwd wat de afmetingen zijn!
m.v.g.
Mark
-
Schitterend !!!!
Ik zou graag meer foto´s zien en ook wel willen weten hoe je dit zo mooi gebouwd hebt.
Ook wel hoe de rijkwaliteiten op deze baan zijn.
Bert
Misschien begin ik ook nog eens een z-baantje
-
Mooi, mooi, mooi.
Nog een fotootje met trein op de baan als het kan, please? :D
Welk materieel heb je beschikbaar?
-
ahw, wat schattig ;)
-
Dank u voor de complimenten, da's goed voor mijn ego. ;) ;D
De baan meet 50x150 cm. Het bestaat uit twee ovalen die los van elkaar bereden worden (een verbindende gebogen wissel veroorzaakte kortsluiting, dus die is enkele reis prullenbak...). Op het buitenste ovaal rijdt een reizigerstrein. Op het binnenste een goederentrein: bij het station kan ingehaald worden, dus twee goederentreinen behoort tot de mogelijkheden. Er zijn enkele aftakkingen naar industrie, zodat rangeren mogelijk is.
(http://www.trainboard.com/railimages/data/506/29_juli_2006_1_.JPG)
Materieel is voornamelijk van Märklin, en dat is niet echt fijn: erg duur, en niet echt waarheidsgetrouw. Gelukkig levert het Amerikaanse Micro-Trains veel mooier en realistischer materieel, dus zodra mijn girorekening er wat beter voor staat dan nu........ ;)
(http://www.trainboard.com/railimages/data/549/P6160087.JPG)
Geweatherde Märklin boxcar: verkeerde afmetingen, verkeerde plek van de draaistellen, en lelijke koppelingen.....
Hier een Z-schaalkitje van Artitec (ik heb de N-schaalversie trouwens ook in huis).
(http://www.trainboard.com/railimages/data/506/P6280003.JPG)
-
Top!!!
-
Thieu, vanwaar je keuze voor schaal Z? :) ;)
-
Thieu, vanwaar je keuze voor schaal Z? :) ;)
Ik heb een N-schaalmodelbaan, dus ben al gewend aan klein spul. Als je wilt, kan je in N heel gedetailleerd werken. Ik was dan ook erg nieuwsgierig wat er mogelijk is in Z-schaal. Een bijkomend voordeel van Z is dat je wel erg weinig ruimte nodig hebt voor een modelbaantje!
Ook raak je aardig geïnspireerd door het werk van dit soort jongens:
http://www.trainboard.com/grapevine/showthread.php?t=80300
-
Mooi, mooi, mooi.
Nog een fotootje met trein op de baan als het kan, please? :D
Welk materieel heb je beschikbaar?
Speciaal voor Henk: een foto mét trein! ;) ;D
(http://www.trainboard.com/railimages/data/506/5_december_1_.jpg)
-
Zeer gewaardeerd Thieu.
Hebben ze in de VS ook een Z-versie met lagere flenzen en een wat aardiger koppeling?
-
Jongejongejonge. Zelf heb ik nog moeite met H0; in Z zouden ze helemaal kunnen opsluiten. :)
Mooi spul!
- Peter
-
(http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/applaus.gif)(http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/applaus.gif)(http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/applaus.gif)(http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/applaus.gif)(http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/applaus.gif)(http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/applaus.gif)(http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/applaus.gif)(http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/applaus.gif)(http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/applaus.gif)(http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/applaus.gif)
En voor nog meer van dat kunstprutswerk moet je Thieu zijn site (http://www.trainboard.com/railimages/showgallery.php/cat/500/ppuser/4637) eens bekijken
-
Was toch lekker bij schaal N gebleven. Schaal Z is voor NewYork yuppen die geen ruimte hebben en nog nooit een echte trein gezien hebben ;D
Zonder gekheid. Een end-to-end baan is in schaal N met die schitterende Microtrains koppelingen en uitstekende (kato, atlas en lifelike) modellen perfect uit te voeren?
Maar, leuk gedaan! Eerlijk is eerlijk.
-
Zeer gewaardeerd Thieu.
Hebben ze in de VS ook een Z-versie met lagere flenzen en een wat aardiger koppeling?
Micro-Trains maakt Z-schaalmaterieel met een werkende Amerikaanse klauwkoppeling. Ziet er vééééél mooier uit dan die haak van Märklin! Lagere flenzen zijn er niet, maar sommigen leggen wel zelf rails code 40. :o Nou ja, ik hou het qua rails maar op Peco en Märklin.
Was toch lekker bij schaal N gebleven. Schaal Z is voor NewYork yuppen die geen ruimte hebben en nog nooit een echte trein gezien hebben ;D
Zonder gekheid. Een end-to-end baan is in schaal N met die schitterende Microtrains koppelingen en uitstekende (kato, atlas en lifelike) modellen perfect uit te voeren?
Maar, leuk gedaan! Eerlijk is eerlijk.
Ik heb ook een N-schaalbaan, dus wees niet bang: ik ben geen New Yorkse yup met te weinig ruimte. ;D Mijn N-schaalbaan is trouwens ook een end-to-end baan met veel rangeermogelijkheden, en al mijn N-materieel heeft werkende klauwkoppelingen (doe #$#%$^&# Rapido's komen er bij mij niet in!). En de locs rijden perfect, terwijl ze vaak goedkoper zijn dan hun Europese broertjes.
-
En voor nog meer van dat kunstprutswerk moet je Thieu zijn site eens bekijken
Dat is inderdaad de moeite waard :)
Groet Jaap
-
En nog even een korte update. Afgelopen maand verder gebouwd aan de westkust. Rotsen geplakt, geverfd en vervuild. Ook een oliedealer gemaakt van wat spulletjes uit een Kibribouwdoos en van Artitec:
(http://www.trainboard.com/railimages/data/506/17_december_2006.jpg)
De graansilo staat nu netjes tussen het zand en het gras i.p.v. op kaal piepschuim. Het zand komt uit de zandbak van de kinderen (spelen nu toch niet buiten ;D ).
(http://www.trainboard.com/railimages/data/506/17_december_2006_3_.jpg)
-
:o :o :o
Wel zonde van die zichtbare wisselaandrijving, maar verder echt helemaal top!
-
Wel zonde van die zichtbare wisselaandrijving,
Peter, ik denk dat je er verstandig aan zou doen om niet een wisselaandrijving in spoor Z eraf te slopen. Je hebt daar wel heel weinig marge met de aandrijving, en wissels berijden is standaard al moeilijk in die schaal.
Groeten, Alexander
-
Weet ik Alexander, ben ik het ook helemaal mee eens hoor! Ik vind het alleen zo jammer dat ie heel erg zichtbaar is. Maar zoals gezegd: verder echt een top-baan!
-
Erg realistisch ziet het er uit, voor zo'n kleine schaal. Erg mooI!
-
och, ook bij Z moet het in principe mogelijk zijn om van die Conradjes onder de plaat te bouwen, maakt de wissels er waarschijnlijk echt niet minder betrouwbaar op... maar ja, je mot er maar net zin in hebben ;)
-
och, ook bij Z moet het in principe mogelijk zijn om van die Conradjes onder de plaat te bouwen, maakt de wissels er waarschijnlijk echt niet minder betrouwbaar op... maar ja, je mot er maar net zin in hebben ;)
De huidige wissels zijn niet electrisch aangedreven: gewoon handkracht. En idd, ik heb geen zin om een hoop geld en tijd en gevloke te gaan steken in die wissels. Ik verf die lelijke bakken wel, dan vallen ze minder op.