BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Antoontje op 05 December 2009, 17:47:52
-
Hoi,
Samen met mijn vader ben ik op zoek naar gegevens over de rangeerloc die op de Staatsmijn "Oranje Nassau 1" gebruikt werd. Mijn vader heeft daar een tijdje bovengronds gewerkt, en ik ben als klein jongetje eens mee geweest op die loc.
Wat mijn vader zich nog herinnert (hij was geen machinist) is dat het een Deutz diesel betrof. Na diverse zoekpogingen lijkt dit nog het meest op zijn herinnering, maar net niet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deutz_v53nmld.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deutz_v53nmld.jpg)
Volgens hem was het allemaal niet zo vierkant, maar ronder, zowel de "body" als de cabine. Bovendien was hij blauw.
Kan iemand mij helpen aan gegevens over de rangeerloc die op de ON1 werd gebruikt, liefst met plaatje? Als het model in H0= verkrijgbaar is zou dat helemaal mooi zijn.
Bedankt alvast.
Antoontje.
[edit] de foto komt van de site van de Nederlandse Museummaterieel Database, de trein is van de STAR, de Klöckner-Humboldt-Deutz AG, Köln (KHD) (Loc V53 019).
-
heey je bedoelt zeker de locs die later naar emmen zijn gegaan en nu te koop staan?
http://www.rolandrail.net/nieuws/fotopag_00689.htm (http://www.rolandrail.net/nieuws/fotopag_00689.htm)
deze bedoel je denk ik!
MVG Fridzie
-
Hallo Antoontje,
ik zal eens in de oude boeken over de Oranje Nassau Mijnen gaan grasduinen (er is er pas weer een verschenen). Als ik wat vind meldt ik het wel. Overigens kan je bij je zoektocht beter niet de term Staatsmijnen ingeven, want de ON waren particuliere mijnen in eigendom bij de Parijse bankiersfamilie De Wendel.
Marc
-
Hallo Antoontje,
Ik heb op de website Rangierdiesel.de (http://www.rangierdiesel.de) een afbeelding gevonden van een Deutz van het type MS 800 D. Deze loc is op 01.03.1956 als "ON 30" bij de Oranje Nassau Mijnen in dienst gekomen, en lijkt aardig te voldoen aan je beschrijving.
Klik hier (http://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1406157&lang=1&file=deutz_56101_51&action=image&position=1) voor de foto.
Groeten,
Gertjan
-
Hebben jullie al een op de site De mijnen (http://www.demijnen.nl/sjablonen/demijnen/index.asp?subsite=6) gekeken?
Heb daar als eens op een grieperige dag in rond zitten snuffelen.
Dit is in ieder geval een Deutz (http://www.elinq.nl/mijnen/gallery/?level=picture&id=5144).
En hier nog één (http://www.elinq.nl/mijnen/gallery/?level=picture&id=5749).
Wat voor type deze (http://www.elinq.nl/mijnen/gallery/?level=picture&id=4807) kon ik niet vinden. Wel staat er bij dat deze bij de Emma mijn rondreed.
En nog één loc van de Emma (http://www.elinq.nl/mijnen/gallery/?level=picture&id=5929) mijn.
Gerrit F
-
Op die site staan alleen locs van de Staatsmijnen, dus niet van de Oranje Nassau Mijnen.
Marc
PS Wel leuke site overigens
-
Wat voor type deze (http://www.elinq.nl/mijnen/gallery/?level=picture&id=4807) kon ik niet vinden. Wel staat er bij dat deze bij de Emma mijn rondreed.
En nog één loc van de Emma (http://www.elinq.nl/mijnen/gallery/?level=picture&id=5929) mijn.
Gerrit F
Volgens mij zijn dat echte werkspoor locomotieven.
Zie deze Werkspoorfolder (http://www.nicospilt.com/scans/werkspoor/werkspoor2.JPG) op de site van Nico Spilt.
Op deze site (http://members.home.nl/wimschoenmaekers/algemeen.htm) zie je een Deutz locomotief ???
-
Ik ben nog nooit dieper onder de grond geweest als de diepte van een grote parkeergarage en mijn mijnkennis is dan ook erg beperkt, maarre zijn de Oranje Mijnen dan geen staatsmijnen?
En hadden die mijnen allemaal hun eigen materieel?
Zo komen er overigens wel steeds meer leuke en aparte loctypes voorbij. (y)
Gerrit F
-
Klik hier (http://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1406157&lang=1&file=deutz_56101_51&action=image&position=1) voor de foto.
Groeten,
Gertjan
Hoi Gertjan,
Allereerst allemaal bedankt voor de reacties. Mijn vader is hartstikke blij want deze (zie de link van Gertjan) is een van de locs die op de ON1 werd gebruikt. Deze, zegt hij, werd gebruikt voor transport tussen ON1 en ON3. Deze was dus zwaarder dan de locs die op het rangeerterrein gebruikt werden. Dat waren de 32 en de 33, en omdat die minder vermogen nodig hadden waren ze net een slag kleiner (mijn vader zegt: de voorkant was korter). Dat was ook waar ik toen een ritje op heb mogen maken.
Verder beaamde mijn vader dat de ON1 een particuliere mijn was. Dat wist ik niet, dat die er ook waren, zo leer je elke dag nog wat bij.
Mede namens mijn vader bedankt, en als iemand foto's van de 32 of 33 heeft of vindt: graag!
groet,
Antoontje.
-
Hallo Gerrit F,
van het materieel welke bij de diverse mijnen in gebruik is geweest kan je een hele studie maken. De meeste mijnen waren wel onderling verbonden, maar je zag locs van bijvoorbeeld de ON nauwelijks bij niet ON-mijnen (op een enkele uitleen na). Denk er verder aan dat er meerdere spoorbreedtes in gebruik waren en er ook nog verschil was tussen het bovengronds bedrijf en het ondergronds bedrijf. Ondergronds was de spoorbreedte, als mijn geheugen me niet in de steek laat, 600 mm. Daar werd ook gereden met elektrische locs en locs op perslucht.
Bij de Staatsmijnen waren tot wel 50 locs in gebruik (bovengronds), bij het huidige DSM, mijn vroegere werkgever, (inmiddels is het spoor overgenomen door Railion dacht ik) zijn er nog 14 (1 drieasser, voormalig bakkie, de rest 2-assers, waarvan een aantal robotlocs), vroeger eerst natuurlijk stoomlocs en later zelfs de grote diesels die de NS nog als serie 2900 heeft ingezet. Hoeveel locs er bij de ON waren weet ik niet meer (ik heb daar gewerkt in '73 en '74, toen waren de mijnen al aan het sluiten). Er waren 4 ON-mijnen (particulier dus en geen staatsmijnen). Voorts waren er nog enkele kleinere particuliere mijnen. In het boek van de Werkspoor Locomotieven kom je al een aardige variatie mijnlocomotieven tegen.
@ Antoontje
Misschien dat het boek Oranje-Nassau Mijnen (ISBN 978 90 400 8572 7 uit 2009) iets voor je vader en ook voor jou. Er staan in ieder geval een serie foto's in van het mijnspoorbedrijf (veel luchtfoto's die een aardige indruk geven van de dimensies) en ook een aantal foto's waarop NS-materieel te zien is.
Marc
-
@ Marc,
Dank voor je uitleg.
Het boekje; "Werkspoor Locomotieven" had ik nog niet. Wel het boek: 'Kromhout , Mijnlocomotieven, smalspoorlocomotieven en normaalspoorlocomotieven' en 'Smalspoor in Nederland'.
Misschien moet ik ook maar eens op zoek naar het door jouw genoemde boekje: "Oranje-Nassau Mijnen".
Gerrit F
-
In Railkroniek uit pakweg 1981/1982 staat een artikel over de diesels uit de mijnen. Maar jullie geheugen is goed als je zegt dat onze STAR-diesel erop lijkt, want van hetzelfde type MS 530C hebben inderdaad drie locs dienstgedaan in Limburg! En zo uit mijn hoofd was dat de nummerserie 31-33. Volgens mij staat er in RK inderdaad een plaatje van zo'n loc (zwart/wit). Ik meende dat er een kleurenfoto (!) in het boek "Industrielocomotieven in Nederland" staat, deze dus: http://www.vanstockum.nl/product/11112466/Industrielocomotieven.html
Dat boek heb ik zelf niet, maar iemand kan 'm vast wel even inscannen (met cc aan mij ;))
Groetjes, Tim
-
Een leuke foto serie van de ON-machines kan je hier vinden:
http://www.rijckheyt.nl/sjablonen/rijckheyt/MAIS/maisinternet.asp?miview=gal1&mivast=62&mizig=95&miadt=62&milang=nl&misort=nr%7Casc&mif4=Schandelen-Grasbroek (http://www.rijckheyt.nl/sjablonen/rijckheyt/MAIS/maisinternet.asp?miview=gal1&mivast=62&mizig=95&miadt=62&milang=nl&misort=nr%7Casc&mif4=Schandelen-Grasbroek)
En deze is wel heeeeel apart ( vind ik )
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article912 (http://rixke.tassignon.be/spip.php?article912)
-
Bedankt voor de links, staat interessante info in. (y)
Marc
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/on322.jpg)
-
Ik ben nog nooit dieper onder de grond geweest als de diepte van een grote parkeergarage en mijn mijnkennis is dan ook erg beperkt, maarre zijn de Oranje Mijnen dan geen staatsmijnen?
En hadden die mijnen allemaal hun eigen materieel?
Zo komen er overigens wel steeds meer leuke en aparte loctypes voorbij. (y)
Gerrit F
Staatsmijnen waren Maurits, Emma, Hendrik, Wilhelmina en de nooit in exploitatie gekomen Beatrix. Die schachten zijn nog lang (of nog steeds?) in gebruik (geweest) als trainingscentrum voor diep duiken.
Particulier waren er de Oranje Nassau (ON) I t/m IV, dit was de grootste particuliere mijn en de ON I was de laatste mijn die sloot in 1974. In de schacht is nu het Mijnmuseum gehuisvest. Daarnaast nog Laura & Julia, die waren ook van één maatschappij, Willem-Sophia en de Domaniale Mijn, met een flink aantal schachten verspreid over Kerkrade, die de oorsprong al ergens in lang vervlogen tijden had toen de abdij Rolduc nog de scepter zwaaide over de koolwinning in de regio, terwijl de rest vrijwel allemaal rond de vorige eeuwwisseling werden opgericht.
Van de Julia is de kolenwasserij nog heel lang in gebruik geweest om duitse kolen te wassen, en de Beerenbosch schacht van de Domaniale heeft tot het eind van de duitse kolenproduktie nog als pompschacht gediend om het water in de duitse mijnen weg te houden. Het perceel staat overigens bij het Kadaster nog steeds op naam van de Eschweiler Bergwerksverein, de duitse exploitant....
Maar goed, het gaat al lang niet meer over de gevraagde diesel.
Qua spoorbreedte zal het bovengronds allemaal normaalspoor zijn geweest, wel zo handig als je je product verder het landelijke spoorwegnet op wil sturen.
Het ondergrondse smalspoor verschilde geloof ik nog van mijn tot mijn (en had natuurlijk ook een bovengronds deel op de materiaallaadplaatsen e.d.) waarbij volgens mij 500 en 550 mm. het meest voorkwamen. Maar anders even nameten mij de diverse monumentjes die er staan in het Zuid-Limburgse of bij de pretpark-mijn in Valkenburg, dan weet je het zeker.
Lucien
(die overigens voor zijn stage tot 1035 meter in een duitse kolenmijn is gegaan en elke dag genoot van de treinritten ondergronds, naast de bus, stoeltjeslift en transportband.....5 prachtige weken!)
-
Vergeet ook niet dat de Nieuwe 65 MW hogedruk elektrische centrale van de "Julia"( geopend in 1965 ) tot 1986 in bedrijf is geweest.. Tot 1974 voor de voeding voor het ondergrondse bedrijf en vanaf 1974 voor de direct over de grens gelegen Duitse steden. In 1986 verliet de "laatste" mijn locomotief Nederland, toen de centrale werd stil gelegd en ontmanteld...
(http://www.rangierdiesel.de/images/basic/hen_25096_53.jpg)
Loc Laura en Vereniging 2 verlaat in 1986 voorgoed het mijnterrein. Na de sluiting van de centrale was er geen werk meer voor deze loc...
Meer over de hoge druk centrale:
http://laura.domanialemijn.nl/history1.php (http://laura.domanialemijn.nl/history1.php)