BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Louis Holleman op 03 December 2006, 13:15:19
-
Uit een "rommeldoos" afkomstig van een veiling heb ik het onderstel van een ouwe Fleischmann BR65 opgediept. Na het nodige schoonmaak-, uitlijn- en smeerwerk loopt ie weer prima op het analoge spoor. Nou wil ik het ding eigenlijk digitaliseren, maar helaas zit bij die oude motoren 1 van de koolborstels direkt op de massa van het motorhuis en dus ook op de massa van de hele lok aangesloten. Is er een manier om die zaak geisoleerd te krijgen of zijn er vervangingsmotoren te vinden die niet 1 van de koolborstels aan massa leggen?
Louis
-
kan je niet het hele motorschild vervangen?
Vraag eens bij je winkelier/handelaar naar deze geisolleerde motorschilden. Dit is de makkelijkste manier.
Je kan het gat ook uitboren, heb dat eens gehoord.
Dirk Timmer kan je hier meer over vertellen.
mvg,
Sander
-
Louis,
er zijn vervangende motorschilden te koop, maar je kunt ook het bestaande aanpassen als je een beetje handig bent. Handleiding staat op www.modellbahn-online.de/framesets/digital/flm_motorschilder/umbau_von_alten_flm_motorschildern.html
Ik zelf op deze manier 2 schildjes omgebouwd en dat ging boven verwachting goed.
Groet, Wim
-
Beste Louis,
Zoals het reeds al is aangegeven kan je ze zelf ombouwen maar ik weet niet of je dit zelf kan.
Ik zelf bouw deze om met dit verschil dat ik het gat opboor met 4 mm i.p.v.5.5mm (zie ombouw site vorig bericht )en plaatst ze terug met krimkous.
Nu twee opties een moterschildje kopen kost ongeveer 9.50 euro maar
als de schoefgaatjes asymmetriche zijn dan is dit schildje slecht verkrijgbaar.
De symmetrische zoals afgebeeld op de link in vorig bericht die zijn wel te koop.
Nu mocht het allemaal niet lukken dan een mailtje naar mij toe en kan ik je wel helpen voor de ombouw met kleine kosten m.b.t. verzendingen.
willem.
-
kan je niet het hele motorschild vervangen?
Vraag eens bij je winkelier/handelaar naar deze geisolleerde motorschilden. Dit is de makkelijkste manier.
Je kan het gat ook uitboren, heb dat eens gehoord.
Dirk Timmer kan je hier meer over vertellen.
mvg,
Sander
OK, ik heb die link ook ff bekeken. Als ik het goed heb zit er een symmetrisch schildje in mijn exemplaar, dus ik ga eens op zoek naar een vervangend schildje. Ik heb trouwens nog wat oude motoren van Flm. liggen, daar is zo nodig ook nog mee te experimenteren :)
Voorlopig bedankt voor de reaktie, heren!
Louis
-
je kan ook wat ik dus doe bij mijn modellen
de print banen met een dremel of mini boormachine
weg vrezen
lukt ook met een scalp mesje als je dsat durft
zo isoleer je ook het busje van de koolborstels
en kan je het motor draatje er naast nog vast soldeeren
weet niet of dit ook in dit geval kan maar is wel goedkoopste
groetjes anton
-
Ik zit aan nog een andere manier te denken: dit is echt een ouwe 65 met zo'n volledig metalen schild. Van dat motortype heb ik diverse exemplaren liggen, dus ik zou ook de ongeisoleerde borstelhouder kunnen uitboren, een halve brug met de geisoleerde houder van een andere motor terug kunnen plaatsen met sekondenlijm en vervolgens heb je 2 geisoleerde houders....
Louis
-
Louis,
Volgens mij kun je het goede motorschild gewoon bestellen bij hobby-time
Hier een site met alle motorschildjes en hun vervanger
http://www.modellbahn-online.de/inhalt/digital/flm_motorschilder/flm_motorschilder.html
Mvg
Wim.
-
Wim, inmiddels heb ik het schild zo omgebouwd als beschreven: halve brug van een andere motor met geisoleerde borstelhouder i.p.v. het ongeisoleerde houdertje gezet. Gat moet opgeboord worden naar 4.8mm en vervolgens vastlijmen. Alle "rommel" als spoeltjes, condensators en weerstanden verwijderen en er hangt nu even tijdelijk zo'n k-decoder uit een Roco startset met BR215 in, laagfrequent en zonder cruisecontrol, en daar loopt ie uitstekend op. Moet er nog een Lokpilot voor kopen, want misschien gaat het HF wel beter, in elk geval de cruisecontrol moet het echt mooi maken. Nou nog een kap van een 65 uit een latere serie; volgens mij moet dat passen cq. passend te maken zijn.
-
Mag ik dit bericht even opduiken omdat ik bezig ben met een oude 4143 om te bouwen?
Wat voorkom je eigenlijk met het vervangen van het motorschildje? Ik had ergens gelezen dat fleischmann locs digitaal een bepaalde resonantie kregen dat de motor begon te trillen, alhoewel ik niet zeker weet of dit met bovenstaande te maken heeft.
Ik werd geadviseerd om een digirail decoder te pakken en dan zou ik geen problemen ondervinden...
Graag jullie advies. Ik wil morgen avond graag eraan beginnen maar heb nog wat info nodig.
Alvast bedankt voor jullie genomen moeite.
Met vriendelijke groet,
Reinier T
-
Wat voorkom je eigenlijk met het vervangen van het motorschildje?
Sluiting tussen de motoruitgang van de decoder en de massa van de loc.
Kijk even op http://www.modellbahn-online.de/inhalt/digitalsteuerung_flm_motorschilder.php?rubrik=digitalsteuerung (http://www.modellbahn-online.de/inhalt/digitalsteuerung_flm_motorschilder.php?rubrik=digitalsteuerung) (is de link die Wim Ros hierboven al gaf, maar met nieuwe URL).
Groet, Wim
-
Geen idee wat er met die resonantie wordt bedoeld en waarom een Digirail decoder dat zou oplossen.
Het is van belang dat de lastregeling van de decoder zich een beetje behoorlijk laat afregelen. Ik heb met ESU en Zimo prima resultaten bereikt.
-
Als het niet wil lukken met die motorschildjes, uitboren, ombouwen etc. kun je overwegen er een vervangingsmotor in te zetten: MLF-55.
Die is geschikt voor het digitale gebeuren (geïsoleerd).
Voor meer info hierover: http://www.modeltorque.com.au/index.asp
-
Ik heb zelf 2 locs omgebouwd door uitboren en dat viel me eigenlijk alles mee. Anders is een vervangingsschild nog een optie.
Let op: de Modeltorque past niet in iedere loc. Er zijn nl. verschillende modellen met de bevestigingsschroeven op verschillende plaatsen in het motorhuis.
Gr. Wim
-
Er is nog een 3e methode mits je 2 dezelfde motortypes hebt: de ongeisoleerde houder vervangen door een geisoleerde uit een andere. Betekent ook uitboren maar dan anders. Beschreven op mijn site, incl. foto's hoe het er uiteindelijk uit moet gaan zien. Voor mijn 65 van 40 jaar oud succesvol verlopen en die rijdt inmiddels met een Kühn T125 perfektemento.
-
Nog even ter info.
Fleischmann heeft hele reeks vervangings motorschilden sommige zelfs met een Nem651 steker erop.
In de onderhouds boeken van Fleischmann staat de schilden keurig vermeld.
Een vervanging voor de metalen schilden is nr 504750 en kost 9,95.
Iedere winkelier kan ze zo bestellen bij hobbytime en zal ze vaak op voorrraad hebben. (wij ook)
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorschild.jpg)