BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Vareo op 04 December 2009, 16:28:25
-
Beste forumgebruikers van Beneluxspoor,
Als beginnend persoon ga ik binnenkort de overstap maken naar digitaal, al mijn materieel bestaat nu nog uit analoog Fleischmann.
Nu heb ik al wat informatie opgezocht over het digitaal maken van de locs met een decoder en een centraal aanstuurpunt.
Hiervoor heb ik een Intellibox op het oog, dit vanwege de vele soorten formaat ondersteuning. :)
Het probleem waar ik nu mee zit is hoe de wissels straks worden aangestuurd via digitaal.
Ik heb de standaard wissels die worden geleverd met zo´n wisselmotor aan de zijkant met de draadjes, allemaal analoog.
Nu ben ik te weten gekomen dat wissels kunnen worden aangestuurd met een wisseldecoder die max. 6 (!?) wissels kan sturen...
Kunnen de normale wissels simpelweg worden aangesloten op de wisseldecoder met de standaard + en - ???
Is het vereist om een speciale wisselmotor te kopen die digitaal ondersteund of zijn de normale wissels die ik nu al heb prima?
Alvast bedankt ;)
-
Wissels op een wisseldecoder aansluiten is voldoende. :)
Diverse merken leveren hiervoor geschikte decoders.
Waar je wel op moet letten is het protocol waarmee de decoder aangestuurd wordt. Bekende protocollen zijn DCC (veel gebruikt onder de 2 rail rijders) en MarklinMotorola (bij onze marklin 3 rail rijders).
Maar bij de keuze voor een IB is dat geen probleem omdat die beide protocollen ondersteund.
Dat maakt de keus in decoders wat groter.
Even terzijde. Fleischmann wissels hebben geen wisselmotor. 8)
Ze worden gewoon geschakeld met een magneetaandrijving.
Dat zijn twee wezenlijk verschillende aandrijfmethoden die beide hun eigen type decoder nodig hebben.
Gr.
Eric
-
Goeden middag.
Dat klopt hellemaal.
Alleen bij minitrix is het aanteraden een voeding te nemen met voldoende stroom capasiteit.
Daar deze wisselmotoren behoorlijke stroompulsen vergen om ze wakker te schudden.
Daar hebben fleischmann wissels weer geen last van.
Martin
-
Ik zou overigens (omdat je al met Fleischmann rijdt) gewoon DCC formaat nemen. Waarom zou je dubbele stroomkringen maken?
Je kunt de stuurstroom van het spoor (rijstroom) nemen.
En de stroom om het wissel om te gooien van een gewone standaard trafo.
Dit scheelt weer, als je met veel treinen tegelijk rijdt.
De spoeltjes van Fleischmann pakken toch aardig wat stroom, als ze schakelen.
Groet,
Ronald
-
Het had een mogelijkheid kunnen zijn dit via de rails te laten doen maar is waarschijnlijk nét iets te moeilijk.
Ook heb ik begrepen dat het handiger is om de wissels alleen op één transformator te gebruiken, om daarmee altijd zeker te zijn van het goed functioneren.
Op bepaalde forums las ik over wissels die soms wel 1,5 à 2 Ampere vereiste, dit zullen wel extreme gevallen zijn...
Hoeveel levert 1 transf. in Ampere?
-
Hoeveel levert 1 transf. in Ampere?
Zoveel als de fabrikant opgeeft. ;D
Oftewel zonder een bepaald type voor ogen is daar geen antwoord op te geven.
En heb je een bepaald type op het oog dan kan je dat zo bij de fabrikant nakijken.
Als je frafo's gaat kopen kijk dan ook eens bij Conrad ipv merktrafo's te kopen. Scheelt je vaak behoorlijk in de prijs.
Gr.
Eric
-
Even terzijde. Fleischmann wissels hebben geen wisselmotor. 8)
Ze worden gewoon geschakeld met een magneetaandrijving.
Dat zijn twee wezenlijk verschillende aandrijfmethoden die beide hun eigen type decoder nodig hebben.
Gr.
Eric
[/quote]
Hallo
Ik sta ook op het punt om over te stappen.
Welk type/merk is geschikt voor Fleischmann magneetaandrijving?
gr
Peter
-
Oké, maar als ze magneet-aandrijving hebben kan de Lenz LS 150 hier op werken, ik heb er eentje op het oog maar weet dus niet of die zal werken...
Alvast bedankt,
-
Ja, de LS150 is speciaal voor standaard wisselaandrijvingen, met spoeltjes. Zoals alle andere wisseldecoders ongeacht het merk.
Mvg
Wim.