Beste modelspoorders,
Ik heb mij enige tijd geleden al voorgesteld op dit forum, maar omdat ik mijn huidige baan voor een heel groot gedeelte ga afbreken en opnieuw ga beginnen zal ik toch nog even over mezelf vertellen, zo ook de reden van afbraak en wil ik graag advies over dit baanplan, op dit moment is de huidige baan nog in tact, wil er zeker van zijn dat dit nu een goed plan is voor toch een beperkte ruimte op zolder, dit met name door het schuine dak.
Erik Krommenhoek is mijn naam, 42 jaar jong op dit moment. Op onze zelfgemaakte website vind je de opbouw van "Modelbaan Oberndorf", het is een modelbaan waarin het Oostenrijkse stadje Oberndorf de hoofdrol speelt, het ligt in Tirol, het noorden van Oostenrijk en grenst aan Duitsland. Oberndorf is omringd door 2.000 meter hoge bergen. Op mijn modelbaan komen en rijden de treinen uit Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland, OBB, DB en SBB. Oberndorf is het centrale punt waar 3 landen elkaar ontmoeten via het spoor, zowel personenrijtuigen als goederen vervoer.
Ik rij met het merk locomotieven van Märklin en Roco op de Märklin C-Rails. Alle treinen hebben een decoder ingebouwd (motorola formaat), de rails in blokken verdeeld en aangesloten op de Viessmann 5217 decoder, de wissels zijn electrisch aangesloten op de Viessmann 5211 decoder en dit alles is weer gekoppeld aan de Esu Ecos Command Center, plus booster, die weer in verbinding staat via een router met de computer waarop het programma Koploper van Paul Haagsma is geïnstalleerd, kort gezegd is alles Digitaal, 2 trafo`s van Märklin zullen zorg dragen voor de verlichting op de baan van de huisjes e.d.
De huidige baan is beperkt met rij-eigenschappen, wel vind ik persoonlijk dat mijn stations gedeelte top is :), dit is ook het enige wat mee gaat naar de nieuwe baan, dit zijn 3 platen multiplex waar alles op vast zit, dus zal dit voorzichtig worden losgehaald en worden her-geplaatst op de nieuwe baan, moet wel worden omgedraaid.
Ik heb er lang over nagedacht en met het nieuwe plan kan ik meer treinen laten rijden op plaatsen op 1 van de 3 opstelsporen of bij het station, de totale tijd met tekenen en werken met Wintrack voor dit plan is meer dan 36 uur, eerst schetsen gemaakt en daarna gedigitaliseerd.
Als je alle niveaus tegelijk ziet denk je wat een spagetti zooi ???, maar kijk eens per niveau en volg de rij-richtingen en opties, de zichtbare niveau`s zijn expres beperkt, reden is dat ik enorm veel waarde hecht aan de scenery.
Ik heb naast deze treinenkamer een aparte kamer waar alles wordt gemaakt en onderhouden, dit hoeft dus niet in de zolderkamer zelf, met name onderhoud aan loks, bouwen van huizen, bomen etc etc.
Totale lengte aan C-Rails is in dit plan 135 meter.
Totaal 48 wissels, dus 12 decoders.
Totaal 3 tot 5 ontkoppelrails.
Totaal 11 opstelsporen en 1 doorrij spoor.
Totaal 5 stations sporen, waarvan 1 doorrijspoor voor goederen is.
Rangeerdegeelte met 2 lokloodsen.
Water met diverse bruggen op diverse niveau`s.
Flauwe bochten in het zichtbare gedeelte.
Aantal blokken heb ik op dit moment nog niet uitgewerkt, komt binnenkort.
Hieronder eerst de zichtbare sporen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelspoor_oberndorf_zichtbare_sporen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelspoor_oberndorf_zichtbare_sporen.jpg)
Hieronder een afbeelding per niveau:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelspoor_oberndorf_niveau1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelspoor_oberndorf_niveau1.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelspoor_oberndorf_niveau2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelspoor_oberndorf_niveau2.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelspoor_oberndorf_niveau3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelspoor_oberndorf_niveau3.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelspoor_oberndorf_niveau4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelspoor_oberndorf_niveau4.jpg)
De bereikbaaheid is door deze vorm prima, ik heb geen armen van 2 meter. :D
Alle op en aanmerkingen zijn welkom, over 1 ding kan ik nu al duidelijk zijn en dat is bij de deur, ik heb daar een strook van 50 cm om te lopen, klopt, weet ik en in de toekomst zal de tussenmuur verdwijnen naar de voorzolder en mijn werkkamer daar, dan wordt het 1 grote ruimte met meer ruimte, om te werken voor mij is dit nu genoeg, voordeel is veel trein bewegingen. Heb je ideeen meld ze me graag, ik sta open voor alle verbeteringen.
Op mijn website staat de huidige baan nog, ook deze website zal zsm worden aangepast en in een nieuw jasje worden gestoken.
Met vriendelijke groet,
Erik Krommenhoek
www.erik-krommenhoek.nl