BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Paul Delcour op 03 December 2009, 12:30:23
-
Hallo,
hoop niet dat ik voor niets het wiel heb zitten uitvinden, maar na lang gepieker lukte het me om te begrijpen waarom de Piko A wissel aandrijvingen slecht functioneerde. Ik heb de eindafschakeling omzeild door de spoelen rechtstreeks aan te sluiten: kwestie van 2 draden omsolderen. Betekent wel dat ik ruim 30 wissels moet omsolderen, maar dan doen ze het eindelijk betrouwbaar. Hier een verslag:
http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/09-12-3.php
:-)
Paul
-
Je hebt weliswaar het wiel opnieuw uitgevonden, maar dat was niet voor niets. Anderen kunnen hier inspiratie uit putten.
De eindafschakeling blijkt bij veel spoelenaandrijvingen voor problemen te zorgen. En dat komt omdat die afschakelcontactjes over het algemeen tamelijk gammel zijn geconstrueerd.
-
Klaas,
maar nergens op het web kon ik iets vinden hoe die eindafschakeling te omzeilen. Ik ben bepaald geen ervaren elektronicus, dus dit is hersenknarsen voor mij. Vandaar dat ik mijn website als een soort aantekeningenboekje gebruik: ik grijp er zelf regelmatig op terug!
:-)
Paul
-
maar nergens op het web kon ik iets vinden hoe die eindafschakeling te omzeilen.
Kortgeleden is het op het 3-rail forum aan de orde geweest. Compleet met foto's. Maar dat ging uiteraard over Märklin aandrijvingen. Elke fabrikant heeft zijn eigen manier om een schakelcontact te realiseren, en vaak is een beetje puzzelen met het nodige boerenverstand de beste manier om er achter te komen.
En ik denk dat veel mensen die eindcontacten overbruggen dat zo vanzelfsprekend vinden dat het niet eens in ze opkomt om er een verhaaltje over op het web te schrijven.
-
Hallo Paul,
Ik heb het verschillende keren al aangegeven op dit forum.
Mijn eerste bericht hierover was 24-10-2006.
Helaas kennelijk gemist.
Ik moet toegeven zo mooi als jij het hebt aangegeven kan ik niet tegen op.
Ik heb mijn dealer geadviseerd om deze wisselspoelen compleet met deze modificatie aan te bieden.
http://www.anw-modeltreinen.com/
Deze omgebouwde aandrijvingen worden door hem al enige jaren aangeboden en zijn dan 60 eurocent duurder.
Groet,
Rob
-
Da's helemaal top! Ik heb helaas al ruim 30 wissels met de standaard wisselaandrijving. Ik heb er nu 4 gedaan en het is een xxxwerk. Die kleine draadjes! Bovendien blijven er problemen: veertjes te slap waardoor wisseltongen blijven hangen en eea ontspoort. Ik zou er het liefst motoren onder zetten, maar een aantal wissels ligt boven een radiator. Dat wordt erg lastig.
Ook denk ik wel eens: had ik maar iets meer geïnvesteerd en Roco wissels genomen. Of hebben die ook last?
:-)
Paul
-
Hallo Paul,
Het is van groot belang dat het schakel contact soepel heen en weer blijft gaan.
Er moeten drie eilandjes worden doorverbonden.
Aan de voorkant van de print heb ik de bovenlaag schoongemaakt op drie plaatsen.
Van gewoon soepel elektriciteitsdraad gebruik ik dan één ader.
Met dit dunne draadje verbind ik dan de drie eilandjes door.
Op deze manier kunnen de draadjes van de spoeltjes blijven zitten.
Ik heb op deze manier al zeker zestig Piko aandrijvingen succesvol omgebouwd.
De wissel werken nu 100% betrouwbaar.
Ook vele andere aandrijvingen hebben last van dit probleem.
Groet,
Rob
-
@Rob,
Dan is die aangepaste wissel deze?
Wisselaandrijving voor PIKO A-rail - speciaal voor digitale systemen
Ik kon deze namelijk al niet thuisbrengen ;)
Klein vraagje nog omdat je deze toch al opgengehaald heb, in deze wisselaandrijvingen zitten toch geen relais net zoals bij de roco wisselaandrijving ( voor onderbouw)??
-
Hallo Geoffrey,
In deze aandrijvingen zitten geen relais.
Groet,
Rob
-
Een wisselaandrijving opzichzelf is een bi-stabiel relais. In de roco zit geen relais, het is een relais. Net zoals de Piko, Fleischmann, Roco, Marklin enz. wisselaandrijvingen.
Mvg
Wim
-
Ook denk ik wel eens: had ik maar iets meer geïnvesteerd en Roco wissels genomen. Of hebben die ook last?
:-)
Paul
Alle wisselandrijvingen MET een eindafschakeling hebben hier een probleem mee, bij de ene iets meer dan bij de andere, maar een probleem is er altijd.
Maakt dus niet uit welke je neemt.
Mvg
Wim.
-
Ik heb ooit de handleiding compleet met foto's gekregen, maar geen idee waar dat gebleven is.
Weet iemand of deze informatie compleet met plaatjes nog op Internet terug te vinden is.
En nee de site aan het begin van het artikel die werkt niet meer.
Eric
-
Een goede dag,
Helaas kan ik je niet aan het gevraagde helpen. Sterker nog, ik zit met hetzelfde probleem en dus dezelfde vragen. Van de negen wisselaandrijvingen werken er sowieso 5 niet goed. Inmiddels heb ik Piko aangeschreven omtrent dit probleem. Eigenlijk vind ik het van de zotte.
Zelf heb ik de indruk dat de pulsspanning te hoog is, waardoor hij als het ware teruggeslagen wordt. Als iemand de impedantie weet, dan ga ik eens proberen er een weerstand mee in serie te zetten.
Ik hoor graag.
Groet, Rien Markus
-
ik heb er een paar gehad, eentje zo ongeveer aan de praat gekregen met een weerstand van 3 ohm ervoor.
ze trekken erg veel stroom en daar kan de Kuehn decoder niet tegen (die laat het kortsluitingslichtje flakkeren).
fred
-
Hoi,
De steller wordt inderdaad soms teruggeslagen door de kracht waarmee hij geschakeld word. En dan komen ze precies tot stilstand op een stukje waar omschakeling niet meer werkt, omdat er geen stroom meer wordt opgepakt door de veertjes.
Ik heb de stellers opengemaakt, en de gescheiden printsporen met een klein beetje soldeer doorverbonden. Zo zorg je ervoor dat de eindafschakeling het niet meer doet.
Omdat de LS150 en de Littfinski decoders een puls geven, maakt het ontbreken van de eindafschakeling niet uit.
Nu werken ze 100% betrouwbaar.
Ergens moet ik nog een foto hier van hebben, zal gaan zoeken.
Gr,
Hans
-
Een goede dag,
Heren bedankt voor de reacties. Enig idee waarom Piko dit niet aanpast?
Groet, Rien
-
Hans schreef:
Ik heb de stellers opengemaakt, en de gescheiden printsporen met een klein beetje soldeer doorverbonden.
Ik heb de schakelaar ook opengemaakt.
Er zit een metalenkleur met aan de onderkant aan beide zijde 2 iets omhoog staande uiteinden, bedoel je dat je de tussen ruimte van deze klein omhoog staande puntjes aan elkaar gesoldeerd hebt zowel links als rechts?
Eric
-
Hoi,
Even een plaatje gemaakt, enige steller die nog los lag :)
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/pikosteller.JPG) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/pikosteller.JPG)
Puntje 1 zeer zeker, puntje 2 weet ik niet meer van of ik die heb gedaan of dat het fabriek af al zo is.
Goed opletten bij puntje 1, kloddertje soldeer mag niet te groot zijn anders gaan de veertjes er niet meer overheen, en heb je weer hetzelfde probleem.
Ook opletten dat je met de soldeerbout de kunststof behuizing niet laat smelten.
-
Hallo,
Dan kan ik ook aan de slag met de wissels van Roco en Piko. die ik nog moet inbouwen op de baan.
Jammer dat de punstuk omschakeling bij de oudere Roco wissels niet verbeterd kan worden .
Vr Gr ,Peter