BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: John18 op 02 December 2009, 22:48:46
-
Hallo
Ik wist niet zeker waar ik dit topic moest plaatsen dus doe ik het maar hier..
Ik ben in het bezit van een rivarossie MDDM moterrijtuig, zoals jullie misschien wel weten kan deze niet te grote hellingen nemen vanwege zijn derde wielstel in het midden.
Nou heb ik ooit is ergens gelezen hoe je dit kan verhelpen zodat die wel grote hindernissen kan nemen,
Kan iemand mij misschien helpen waar ik dit kan vinden of weet iemand van jullie het misschien.
Ik heb al zitten googelen maar niks kunnen vinden.
Groet
John
-
Hallo John,
Daar heb je de zoek functie voor links boven.
Dit topic bedoelje misschien?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21996.0.html
Ik vind de oplossingen nogal drastisch.
Ik heb wat materiaal weg gehaald in de aspotten dus boven de asjes. Dus zijkanten eraf. door een cocktail/tandenstoker/sate prikker in het gaatje te steken gaat het makkelijk.
Dan het bodem plaatje eraf halen. Het draaistel kan er zonder zijplaten heel makkelijk van de loc af gehaald worden.
De bovenkant van die zijkanten heb ik even tegen een draaiende schuurmachine gehouden om de oneffenheden weg te schuren.
Het zijn echter niet de grote hellingen maar de grote knikken in de baan. Ik denk, dat als je het midden draaistel ook van stroom afnemers voorziet, dat het model er minder last van heeft.
Maar dat weet ik niet zeker want ik heb het nog niet gedaan.
Groetjes
Wil
-
Ik heb ook iets aan mijn mDDM gedaan.
Ik heb boven het middelste draaistel het een en ander van het chassis weggefreest.
Zodat het draaistel meer speling naar boven en onder heeft (ongeveer 2mm)
Dat is ruim voldoende.
Aan het draaisel zelf heb ik helemaal niets veranderd.
Door dat de aangedreven draaistellen met alle wielen vast op het spoor staan is extra stroomafname maken niet nodig.
Jos.
-
Jos,
Heb je hier foto's van?
-
Komen er vanavond aan, eerst eens wat mensen blij maken met wat post.
Jos.
-
Ja, kan je doen, maar dan gebeurt er dit:
Berichtje uit een ander draadje gekopieerd.
Hallo,
Wat mij betreft is het probleem opgelost;door van de bovenrand van de zijkanten van het middendraaistel 2mm gewoon af te zagen, ontstaat er voldoende vrije ruimte onder de vloer.
Ook mijn baan ligt niet vlak,bij goed kijken naar het draaistel zie je het een beetje dansen bij het rijden ,maar niet meer proberen de lok op te tillen.
-Peter
Mijn eerdere tekst:
Ik denk, dat als je het midden draaistel ook van stroom afnemers voorziet, dat het model er minder last van heeft.
De lipjes van de stroomafnemers dienen er dan ook voor om de wielen op de rails te drukken en wel omhoog kunnen veren voor de extra speling. Dan heb je geen dansend midden draaistel en stroom afname van 10 wielen ipv 6. (Twee hebben een antislip band, dus die doen niet altijd mee met de stroom afname.)
Het doet afbreuk aan de mDDM als het midden draaistel andere zijkanten heeft , als de voorste en achterste draaistellen, want die hele zijkant van het midden draaistel zit wel in het zicht.
Ik ga het eerst zo maken en dan zet ik wel wat foto's.
Groetjes
Wil
-
Hierbij dus de beloofde foto's van de verandering aan het chassis van de mDDM.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0681.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0681.jpg)
Gewoon 2 sleuven uigefreest op de plek waar de wielen zitten.
En het het "vlees" rondom de sleuf waar het draaistel in heen en weer schuift wat weggevijlt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0683.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0683.jpg)
Aan het draaistel hebik helemaal niks veranderd.
Jos.
-
dr was toch ook ergens zo'n draadje dat waar dat uitgelegd stond.
Met foto's en alles er bij.
-
Pfoe, hee, zoals ik al eerder zei, nogal drastische veranderingen.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/treinen/IMG_3313.jpg)
Kijk goed naar de onderkant en het glimmende stukje van de motor in het midden. Met de al geplaatste veranderingen op het forum kan het vorkje van het draaistel blijven steken achter de opstaande randjes van het gat, als de hobbel in een boog ligt.
Hier de beloofde fotos van mijn veranderingen zonder dansend draaistel en wel kan de mDDM over oneffenheden rijden, waar die eerst bleef steken.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/treinen/IMG_3309.jpg)
Zie het verschil tussen de wielen. Het laagste wiel is origineel.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/treinen/IMG_3310.jpg)
As pot naar boven uitvijlen. Er is dan twee mm. meer speling.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/treinen/IMG_3311.jpg)
Voor de duidelijkheid van de andere kant bezien.
De veertjes geplakt. De lijm moet 24 uur drogen. Ik zie af van extra stroom afname.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/treinen/IMG_3315.jpg)
Waar de mDDM voor de aanpassing stil bleef staan, rijdt deze na de aanpassing daar soepel overheen.
Groetjes
Wil
-
Hallo,
Even nog het draaistel laten zien met de mat zwart geverfde veren en zwart geverfde lijm (montagekit).
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/treinen/IMG_3318.jpg)
Zonder zijkanten, de fosfor bronzen of hele dunne messing veertjes vallen nu niet meer op.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/treinen/IMG_3316.jpg)
Voor de ingreep stopte de mDDM al met het rode draadje onder de rails.
Na de ingreep, waarmee de wielen meer verticale speling hebben en geveerd zijn, rijdt mijn mDDM over een knik tussen twee standaard rechte rails van 22 cm lang. De hoogte van de knik is meer dan 3 mm. De mDDM rijdt vanaf deze plek met moeite weg, maar wel zonder hulp.
Oke, dit is een extreme knik. De wielen zijn nu ongeveer maximaal in geveerd.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/treinen/IMG_3317.jpg)
Op de vlakke rails rusten de wielen ook weer met enige druk op de rails.
De echte treinen hebben ook vering, dus mijn modeltrein ook.
Groetjes
Wil
-
Prima oplossing Wil ga deze Wil ook doen.
-
Hulde, hier was ik al lang naar op zoek.
Bedankt Wil voor de heldere uitleg.
Nu nog op zoek naar fosforbrons verenstaal, enig idee waar je zoiets kan vinden?
-
Fosforbrons kan je kopen in Houten.
wil.
-
Nu nog op zoek naar fosforbrons verenstaal, enig idee waar je zoiets kan vinden?
In Houten bij Piet Peetoom van Godfather Models & Supply of via http://www.gmens.nl/
Koos Jabaaij.
-
Bedankt voor de complimenten. (y)
Binnenkort open ik een draadje met hoe je passagiers in de mDDM kan maken.
Mij is dat namelijk redelijk gelukt. ;)
Groetjes
Wil
-
Hallo,
Ik heb de foto's even terug geplaatst.
Ze stonden in photobucket, maar die account heb ik opgeheven.
Hier de beloofde fotos van mijn veranderingen zonder dansend draaistel en wel kan de mDDM over oneffenheden rijden, waar die eerst bleef steken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3309_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3309_3.jpg)
Zie het verschil tussen de wielen. Het laagste wiel is origineel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3310_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3310_2.jpg)
As pot naar boven uitvijlen. Er is dan twee mm. meer speling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3311_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3311_6.jpg)
Voor de duidelijkheid van de andere kant bezien.
De veertjes geplakt. De lijm moet 24 uur drogen. Ik zie af van extra stroom afname.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3315.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3315.jpg)
Waar de mDDM voor de aanpassing stil bleef staan, rijdt deze na de aanpassing daar soepel overheen.
Groetjes
Wil
-
Ook deze foto's weer zichtbaar gemaakt
Hallo,
Even nog het draaistel laten zien met de mat zwart geverfde veren en zwart geverfde lijm (montagekit).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3318.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3318.jpg)
Zonder zijkanten, de fosfor bronzen of hele dunne messing veertjes vallen nu niet meer op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3316_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3316_2.jpg)
Voor de ingreep stopte de mDDM al met het rode draadje onder de rails.
Na de ingreep, waarmee de wielen meer verticale speling hebben en geveerd zijn, rijdt mijn mDDM over een knik tussen twee standaard rechte rails van 22 cm lang. De hoogte van de knik is meer dan 3 mm. De mDDM rijdt vanaf deze plek met moeite weg, maar wel zonder hulp.
Oke, dit is een extreme knik. De wielen zijn nu ongeveer maximaal in geveerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3317_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3317_4.jpg)
Op de vlakke rails rusten de wielen ook weer met enige druk op de rails.
De echte treinen hebben ook vering, dus mijn modeltrein ook.
Groetjes
Wil