BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Besselspoor op 02 December 2009, 20:02:06
-
Tip voor een regenachtige decemberavond:
Ik heb nog een slof DDR kolenwagentjes met NS logo zoals Piko die in de jaren 80 in diverse setjes stopte. Van een afstandje zijn ze wel leuk, zeker als je er 20 hebt of zo. Maar wel erg grijs van binnen: dus een inlegje gemaakt met kolen en met matzwart tekeer gegaan.
Dan is dit het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pikolenbak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pikolenbak.jpg)
Toch een hele verbetering, al zeg ik het zelf ;)
Bessel
-
En nu ook nog een kortkoppelsysteempje eronder en dan ben je helemaal spekkoper... ;D
-
En als je dan toch bezig bent: NS Kolenbakken door Thonis van der Weel (http://www.thonis.nl/ns_kolenbak.htm).
Gerrit F
-
Helaas; Thonis' ombouw lijkt aardig, maar het grote voorbeeld was juist een tikje hoger dan de andere kolenbakken, de hoogte is dus een karakteristiek. Maar als je toch nog zo'n sleep kolenbakken hebt kun je we ééntje missen (van 2 wagenbakken één hogere maken)en op het vrijkomende onderstel een Dg bouwen......toch? (y)
-
Gert,
hoeveel is een "tikje hoger" ??
En bedoel je daarmee de wanden, of stond de hele bak wellicht hoger op 't onderstel?
Ben benieuwd, omdat ik ook nog een aanpassing/ombouw wil maken.
vr gr,
Wim
-
een tikje hoger
Gert,
Heb jij misschien een correcte tekening?
Gerrit F
-
@Wim; het onderstel is als alle andere, beetje langer of korter, hoger kan niet, ivm hoogte buffers enzo. De bak is daarentegen wat hoger; gauwgemeten vanaf bovenzijde spoorstaaf 35,5 mm hoog. Hoewel ik ook een aantal van die Piko E-tjes heb weet ik zo gauw de maat vanaf BS daarvan niet.
Op foto's (bv Erik Jan Ouwerkerk's artikel in de Modelbouwer over E'tjes blz 79, jg 1983) zie je duidelijk onderling verschil, maar het kan goed zijn dat dat verschil 'maar' 2 mm is.
@Gerrit; van een verbouwde wel, ja; de GRUW (openlegbaar dak)
-
Gert,
Prentje is binnen. (y)
In tegenstelling tot de grote hoeveelheid boeken en info over loco's, zijn er bitter weinig boeken met rollend materieel in de omloop.
Heb je nog suggesties waar ik dergelijke foto's en tekeningen zou kunnen vinden?
Mijn persoonlijke voorkeur gaat tot de tijd, dat de 'Grote Vergeler' zijn "werk" bij de NS is begonnen.
Als BS = 'Bovenkant Spoorstaaf' dan zijn de Piko's totaal 33,8 mm. hoog
Gerrit F
-
Klopt helemaal, BS is een ingeburgerde term. 33,8 of 35,5 scheelt inderdaad niet veel maar net genoeg om verschil te maken.
Voor oudere tekeningen moet je grasduinen in oude tijdschriften of gewoon op de Houtense beurs eens bij de tekeningenarchief-stand van De Modelbouwer buurten. (Hoewel, staat-ie er nog?)
-
Daar bedoel je de NVM (http://www.modelbouwers.nl/webwinkel/info2.php?tek_ID=20.06.010&dbnr=2006010&foto=) mee?
Gerrit F
-
ja
-
Let op he, veel oudere tekeningen, zoals die van Vellekoop bv, zijn niet correct op schaal. Zij zijn getekend naar de toen verkrijgbare onderdelen. Voor de rest is er niets mis mee!!
SK
-
Gaaf, maar ik dacht dat het bietenwagens waren.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/treinen/bieten3.jpg)
Suikerbieten van vogelzaad en bruin geverfd.
Groetjes
Wil
-
Ook een leuke toepassing, misschien wel realistischer als met kolen: dat waren toch iets andere wagentjes. Toch vond ik ze met kolenzwart ook wel een stuk opgeknapt, zeker als je een hele serie hebt.
-
Dag, ik heb ook een doos vol van deze dingen. Ik wilde zeggen 'ondingen' maar dat slaat in hoofdzaak op de wielen. Die zijn niet gedraaid maar gegoten, met alle fouten vandien. Maar ik doe toch code 70 en RP25. Dus afdaaien of vervangen.
Erger is dat ik kolenmijnen in de Franse Cevennen modelleer, een oud PLM gebied.
Ergo: ik zoek tekeningen van een Frans, liefst PLM prototype voor deze modellen. Het moet wel een beetje makkelijk aan te passen zijn.... het gaat tenslotte om enkele tientallen, de oogst van vele beurzen.
Hier is de vraag, wie weet ?
--
Groet, salut, Wim.