BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Ivan92 op 01 December 2009, 17:33:21
-
Hallo allemaal,
Ik heb een roco hippel 634 zojuist digitaal gemaakt, wat mij opvalt, is dat de stroomtoevoer erg slecht is. Dit is inderdaad eerder in een draadje besproken,
Maar zou het een idee zijn om stroomafnemers in een wagonnetje te doen, en die te verbinden met de hippel? Zou dit de rijprestaties verbeteren?
En heeft er iemand ervaring mee :)?
file:///H:/Images/Foto0382.jpg
file:///H:/Images/Foto0381.jpg
Met vriendelijke groet,
Ivan
-
Het is inderdaad een idee om stroomafnemers onder een wagon te plaatsen, sterker nog bij Railz is dit zo voor de sikken en hippels zo uitgevoerd. Daar zit onder 1 of meerdere wagens een stukje stroken print met twee stukjes fosforbrons tegen de wielen. Dit stukje strookjes print is verbonden naar de loc via stroomvoerende koppelingen.
-
die koppelingen zijn niet 2 polig toch ?
anders moet er toch echter een draadje lopen naar de hippel :P
-
Je moet dan wel stroomvoerende koppelingen monsteren ipv de normale koppelingen. ;D
Die zijn er in meerdere uitvoeringen. JE hebt aan een tweepolig type voldoende.
Enne, foto's moet je uploaden en de link die je dan krijgt in je bericht plaatsen. Zie het menu hier links.
Linken naar een directory op je PC werkt niet. 8)
Gr.
Eric
-
Stroomvoerende koppelingen zijn inderdaad een goed idee, nadeel is dan wel
dat de loc altijd met een extra wagentje rijdt.
Ik heb zelf met fosforbrons nieuwe slepers gemaakt onder de loc, de vooste 2 assen nemen
nu beter stroom af, maar nog niet super.
Wat betreft koppelingen, viesmann heeft 2 polige alleen zijn deze niet super en geven
soms geen spanning door omdat de geleiders verbuigen. Voordeel is wel
dat deze koppelingen op basis van Fleischmann profi zijn en daar dus mee te combineren.
Ik gebruik voor mijn eigen materieel 4 polige roco koppelingen, deze zijn wat aan de grote kant
voor op een locje, maar zoals gezegt wel 4 polig dus ook voor andere doeleinden geschikt.
Succes!
-
Ivan, kijk even hier: http://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm
Site is van Huib Maaskant en hij geeft de oplossing voor de Hippel. Niet goedkoop, maar wel een uitstekende oplossing.
-
De Hippels die bij Railz gekoppeld zijn aan een goederenwagen zijn de vierpolige koppelingen van Heljan, type 850211 Universal Power Coupler HO/OO.
Gerard
-
Ik zal ook mijn oplossing even fotografisch toelichten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bnls93.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bnls93.jpg)
2 stukjes printplaat met daarop fosforbrons stroomafnemers.
1 printje voor de voorste 2 assen, en 1 voor de achterste as, dit vanwege de aandrijving
die daar uitsteekt.
Alles past gemakkelijk onder de loc, gaat moeiteloos over wissels en de stroomafname is gewoon goed.
Soms een klein knippertje van de frontseinen maar geen stilstand op rare plekjes.
Succes met de overvloed aan oplossingen (y)
-
hartelijk dank allemaal!
@ robbertjan
Ik zal zoiezo inderdaad aan de onderkant die verbingen maken, en denk toch ook maar een wagonnetje met stroomafname :)
hartelijk dank allemaal!
Ivan
-
De Hippels die bij Railz gekoppeld zijn aan een goederenwagen zijn de vierpolige koppelingen van Heljan, type 850211 Universal Power Coupler HO/OO.
Gerard
Om het ingewikkeld te maken heeft Viessmann die koppelingen tegenwoordig ook in het assortiment.
-
Ik vind persoonlijk de oplossing met de los bedrading onder de loc niet echt goed, heb je grote kans ergens met de draden hangen te blijven...
De Oplossing met een extra wagen is denk ik ook niet zo goed voor een rangeerlocomotief, omdat deze niet altijd met de zelfde wagen rond rijd.
-
och, losse draden onder een loc kun je vastzetten, das t probleem niet. En bij railz blijkt wel hoe lekker makkelijk een beetje extra stroomafname is hoor, dat scheelt ons bergen werk ;D
-
Ik heb de draden als laatste met isolatietape onder de loc geplakt
dus met de draden komt het wel goed ;D
-
Ok, dan heb ik niets gezegd :-X Plaatje is dan niet de laatste toestand...
@Floris, rails is dan maar niet een gewoon baan, is denk ik meer een professionele bedrijf. Individualisme is denk ik te huis meer gevraagd. Maar dit is zeker de keuze van Ivan.
-
klopt, thuis is het anders, maar als die hippel moet meedraaien in een automatische dienstregeling en er toch steeds dezelfde trein aan hangt kan het natuurlijk best ;)
-
Zeker, dan is deze oplossing de beste! Als niet zou ik voor de oplossing van Huib of Robbert gaan...
-
of allebei!
-
... en dan nog een wagentje met stroomafnemer achter de hippel voor de zekerheid ;D :-X
-
Ja dat was ik zoiezo van plan :p
Maar de hippel doet het zoiezo raar, analoog deed hij het prima, wel te merken dat er te weinig stroomafname is,
heb hem ''nieuw''? bij eurospoor gekocht, voor 89 euro.... had wel wat beters verwacht eigenlijk :P
--> met raar bedoel ik, dat die echt super sloom rijd, en als je er een beetje op drukt, dan pas gaat hij een beetje vooruit..
rare dingen :P..
Ik ga inderdaad voor beide opties kiezen
-
Ik heb de volledige onder plaat waar de assen in worden opgesloten vervangen door twee lagen stoken printplaat.
Hierop heb ik op alle wielen stoom afname gemaakt met lipjes van fosforbrons. Zie foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1524_2.jpg)
Strokenprintplaat over de gehele lengt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1525_1.jpg)
Fosforbronze lipje tegen wiel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1527_1.jpg)
Hier is te zien dat het twee lagen zijn.
Met een vijltje en wat pas en meetwerk uitsparingen maken voor de asjes zoals het originele plaatje wat onder de lok zat.
Zorg wel dat de twee schroeven geisoleerd zijn op het printje (zie foto's) anders heb je kortsluiting.
Tevens een uitsparing maken voor het grote tandwieltje door de printplaat heen.
Bij mij heeft het echt goed geholpen en hij rijd nu zonder problemen over de wissels heen.
Groet,
Gideon
-
Zoals bovenstaand, de schroefjes goed isoleren, ik heb aan 1 zijde
een stukje styreen om het boutje aan de achterzijde onder de cabine
zit een rubber ring.
Isolatie is een must, contact met het frame moet uitgesloten worden.
Ik heb vandaag nog even weer testgereden, wissels en zelfs niet al te schone stukjes spoor
geen problemen meer, dus goede oplossingen zijn er zeker (y)