BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Maikel van Velzen op 30 November 2009, 22:11:48
-
Beste medeforumgebruikers,
Voor mijn ombouwprojectje, de bouw van een profileermachine, wil ik extra stroom gaan afnemen met het voorste draaistel. Ik ben bang dat alleen stroomafname via de stroomafnemers van de motor in de praktijk niet voldoende blijkt te zijn.
Nu zou ik graag willen weten of er hier mensen zijn die ervaring hebben bij de bouw van eigen stroomafnemers en hoe zij dit gedaan hebben.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Mvg Maikel van Velzen
-
Hoi Maikel,
Heb onlangs nog stroomafnemers op een loc aangebracht.
Deze stroomafnemers zijn kant en klaar te koop, o.a. bij Con***, art.nr. 242573.
Deze zijn gemakkelijk te verwerken/bewerken.
Op dit forum staat ook ergens een vrij recent bericht van Karst Drent waarin hij stroomafnemers op een wagen aangebracht heeft, maar dat kan ik zo snel niet weer vinden.
mvg,
Fred.
-
Beste Fred,
Hartelijk dank voor je reactie.
Ik heb even gekeken bij conrad, maar het artikelnummer is daar niet te vinden.
Wanneer heb je dit onderdeel daar besteld als ik vragen mag?
Mvg Maikel van Velzen
-
Op dit forum staat ook ergens een vrij recent bericht van Karst Drenth waarin hij stroomafnemers op een wagen aangebracht heeft, maar dat kan ik zo snel niet weer vinden.
Klopt denk ik wel, dat je dat niet zo kunt vinden.... het was namelijk een artikel in RailHobby van Oktober ;)
Grtzz,
Karst
-
Beste Karst,
Mag ik dan zo brutaal zijn en je vragen hoe je dit precies gedaan hebt?
Helaas heb ik de railhobby van oktober niet gekocht, dus het artikel ken ik zo niet.
Alvast bedankt voor de medewerking.
Mvg Maikel van Velzen
-
Maikel,
Ik denk dat Fred artikelnummer 244073 bedoelt (voor H0)
Een identiek setje, maar dan voor N/TT is 244075
-
Je kan ook zo'n zakje plaatjes met verschillende diktes kopen:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/024.jpg)
En zelf wat knutselen:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/021-1.jpg)
1 lok 2 manieren.
Groet Stephan.
-
Hoi,
Die contacten bedoelde ik, maar nu blijkt dat op het zakje een ander nummer staat dan op de site van Con***. ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sleep.gif)
244073-8A staat op de rekening. Dus wat Klaas aangeeft zijn de juiiste.
@Karst, ik meende dat je op een ketelwagen een sluitlicht aangebracht had, en dat dit hier op het forum stond. Maar kan dus ook in de RailHobby gestaan hebben.
mvg,
Fred.
-
Beste Fred en Klaas,
Hartelijk dank voor de info. Met het nieuwe artikelnummer vind ik het inderdaad.
Zelf had ik ook al gekeken bij Conrad, maar blijkbaar niet goed genoeg.
Weet ik weer wat te vragen voor onder de kerstboom!
Mvg Maikel van Velzen
-
@Fred,
Klopt, daar laat ik het ook zien, maar wel op andere wijze. Hier dus klik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22078.msg345585.html#msg345585)
Speciaal voor Maikel en omdat dit ook nog voor de Plan U gaat gebeuren ;) ...
Digirails Stroomafnemestrips...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-09_Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-09_Big.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-01_Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-01_Big.jpg)
Aftekenen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-02_Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-02_Big.jpg)
Evt. afkorten en bolletjes ponsen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-03_Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-03_Big.jpg)
Stukje strokenprint...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-04_Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-04_Big.jpg)
Vastsolderen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-05_Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-05_Big.jpg)
Vastlijmen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-06_Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-06_Big.jpg)
Assen terugplaatsen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-07_Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-07_Big.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-08_Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-08_Big.jpg)
Draden er aan....
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD-LL-13_Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/KD_LL_13_Big.jpg)
... klaar ! 8)
Grtzz,
Karst
-
Kijk! Dat is nog eens handig!
Ga toch eens naar beide aangedragen oplossingen kijken!
Nogmaals mijn dank.
Mvg Maikel van Velzen
-
Hoi,
@Karst, mooi dat je hier het bestelnummer van de sleepcontacten toont. Ik ga ook zo'n setje halen. Lijken me zeer handig te verwerken.
mvg,
FRed.
-
@Karst, waar heb jij die strokenprint gescoord?
Marco
-
Indien beschikbaar kun je dit truukje ook met vergelijkbare Marklin wielcontacten voor rijtuigen doen (ik weet ff geen nummer) , ik kreeg eens een zakje met 20 van die dingen en ik heb ze allemaal verknipt voor stroomafname in rijtuigen, Lima Hondekoppen en zelfbouwprojecten. Je vindt ze op elke beurs in diverse bakjes...
Die strokenprintjes zijn bij de meeste electronicaleveranciers als experimenteerprint te krijgen, je kunt dan de gewenste grootte er af zagen.
Bessel
-
Wat mij vooral opvalt aan die printen, is dat de Digirails slepers er aan de zijkant tegen aan gesoldeerd worden. Ik wist niet dat mogelijk was. Zit daar ook koper ???
-
Ze worden met een lipje op de koperbanen gesoldeerd dus er niet tegen aan zoals jij zegt.
mvg,
Sander
-
Sander moet je de foto's van Karst toch beter bekijken.
Strips zitten tegen de zijkant maar steken boven de print uit zodat je ze in de hoek aan elkaar kunt solderen.
Gr.
Eric
-
Dag allemaal,
Ik heb deze methode toegepast bij enkele LSModels/heris rijtuigen (I5Bc).
Voorheen had ik ze er gewoon opgeplakt met dubbelzijdige tape. Helaas te veel knippereffect.
Nu ben ik een paar uur bezig geweest of ze op deze manier te bevestigen. Daar ik niet direct zo'n handige harry ben is het mij betreft nog redelijk gelukt. Alleen merk ik dat het rijtuig véél minder soepel rijdt als bij de 'oude' stroomafname methode. Niet zo'n ramp voor mij, maar hij maakt ook meer lawaai (ook niet echt erg - de lampen blijven nu tenminste branden) maar kan het geen kwaad voor die wielen. De strips schuren echt tegen de wielen. Zorgt dit niet voor te veel hitte? Regelmatig zie ik ook een blauwe vonk tussen de wielen en de rails nu. Eveneens iets om mij druk om te maken of toch niet?
Groeten, Davy
-
tja, het levert altijd wat extra weerstand op, maar als de wielen gewoon draaien als je het rijtuig over het spoor duwt is het niet echt een probleem. Het is met dit soort dingen sowieso altijd schipperen tussen zo laag mogelijke sleperdruk en betrouwbaar contact... een heel klein beetje vet op de sleper (écht een heel klein beetje!) kan het geluid (en de slijtage) wel flink verminderen trouwens.
-
Bedankt. Het lawaai is niet zo erg, het motorgeluid van de loc komt er toch bovenuit :)
Ik had alleen wat schrik voor hitte/slijtage
-
Allen,
Nu ben ik deze namiddag bezig geweest met nog enkele rijtuigen te voorzien van lichten. Allemaal goed gelukt, maar voor een rijtuig heb ik nu een grotere elco gebruikt (35V/470µF). Dit om nog zekerder te zijn bij stroomverlies. Echter, merk ik dat deze helemaal niets helpt. Zodra ik de stroom onderbreek of het rijtuig van de rails neem valt het licht direct uit. Ik heb het gewoon zoals de andere elco's op de digirail strip gesoldeerd. Mijn vorige elco's waren 16V/220µF.
Wat kan er verkeerd zijn? De aansluitingen zijn goed, de strip werkt, nagemeten met een multimeter, hij is dus wel degelijk verbonden. Iemand raad?
-
Hoi,
In de Ency staat iets waar je wat aan zou kunnen hebben:
klik (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E08.07_-_Wagonverlichting_(interieurverlichting))
mvg,
Fred.
Edit:
Link aangepast
-
Dankje wel Fred, nog niet gezien die link.
Nu was het aansluitpunt wel goed, maar ik had een defecte elco (nieuw gekocht, grr). Nu een andere en die doet het wel (y)
Toch bedankt.
-
Hoi 'deurenkletser',
Dat kan gebeuren met een nieuwe Elco. Heb het zelf tot nu toe (in 40 jaar tijd) twee keer meegemaakt.
Meteen terug naar de 'Electronicaboer' gegaan en een nieuwe gekregen.
Maar heel mooi dat het nu werkt.
mvg,
Fred.