BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Bart Mestrom op 30 November 2009, 19:29:07
-
Vanaf morgen kunnen we met onze persoonlijke OV-chipkaart reizen. Tenminste met het Voordeelurenabonnement.
Voordat je er mee kunt reizen, moet je hem hier (http://www.ns.nl/reizenopsaldo/activeer) activeren.
Wie gaat er met de OV-chipkaart in de trein reizen?
Ik wil het binnenkort eens gaan proberen.
-
Ik heb gewoon een OV kaart gelukkig. Ook een chipkaart overigens maar goed die gebruik ik wel als het echt niet anders kan waarom extra in en uitchecken als je ook gewoon je OV kaart kan laten zien bij controle :)
-
Spoorwegpersoneel dat verbonden is met NS reist gratis ;D Maar volgens mij is het 100% het zelfde als met bus/metro, inbliepen en niet vergeten uit te bliepen. In bus/metro vindt ik het ideaal, vele malen beter dan geklooi met de strippenkaart. Alleen bij de trein schijnt het zo te zijn dat wanneer je overstapt van NS naar bijvoorbeeld Syntus, dat je dan uit moet bliepen bij een paal van NS en weer moet inbliepen bij een paal van Syntus. (om het gemakkelijk te houden :P)
Groeten Jasper
-
Wie heeft al btw. incheckzuilen op zijn modelbaan staan?
-
Voorlopig ben ik blij dat ik nog met mijn papieren OV-studentenkaart mag reizen. Die OV-chipkaart activeer ik wel met de vakantie als op 1 januari alles met de OV-chip gaat. Overigens heb ik weinig vertrouwen in de chipkaart.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Wie heeft al btw. incheckzuilen op zijn modelbaan staan?
Die komen wel op mijn modelbaan, maar dat duurt nog wel even.
Trouwens, op treinreiziger kun je je vraag insturen over de OV-chipkaart.
Zij reizen morgen samen met de directeurs van NS mee en stellen zij de binnengekomen vragen.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/treinreiziger_nog_niet_gewend_aan_ov-chipkaart-142046
-
na het lezen van deze http://webwereld.nl/de-vijf/64510/5--nee-25-problemen-met-ov-chipsysteem.html (http://webwereld.nl/de-vijf/64510/5--nee-25-problemen-met-ov-chipsysteem.html)
pas ik.
vr gr Michael
-
In dat geval blijf ik lekker met het papieren kaartje doorgaan.
Jos.
-
Ik heb gewoon een OV kaart gelukkig. Ook een chipkaart overigens maar goed die gebruik ik wel als het echt niet anders kan waarom extra in en uitchecken als je ook gewoon je OV kaart kan laten zien bij controle :)
Dat kan volgens mij niet meer vanaf 1 januari...dan moet je steeds in en uit checken en kun je volgens mij niet meer met dat groene ding reizen.
Je moet eerst je OV studentenkaart activeren maar ik zou niet weten waar.
Bovendien lijkt mij dat in- en uitchecken erg onhandig aangezien er alleen maar paaltjes bij roltrappen enz. staan waar je dat kan doen. Als je met een bomvolle trein vol studenten om 10 voor half 9 allemaal moet uitchecken bij hetzelfde apparaat kan dat haast niet goed gaan. Én ik mis mn bus! >:(
-
Nog een heel vervelend iets van de OV chipkaart:
Als je een kortingskaart hebt moet je bij de aanschaf daarvan besluiten of je 2de of 1ste klas wilt reizen met korting.
Je kunt daarna niet een kaartje met korting kopen met een ander klasse.
Zo heb ik het begrepen.
En als er werkzaamheden/problemen op het spoor zijn en je moet daardoor omreizen en checkt daardoor een keer uit/in moet je de extra gemaakte kosten terug vragen bij de NS , wat weer lekker omslachtig is.
-
Spoorwegpersoneel dat verbonden is met NS reist gratis ;D
Niet echt, maar wat je betaalt voor prive-gebruik is niet schokkend.
Bovendien heb je de faciliteit "dankzij" de Belastingdienst alleen maar als je minimaal x dagen per week per trein naar je werk gaat (eerder zijn ze buitenlandfaciliteiten al gaan belasten; "Leuker kunnen we het niet maken, wel ... minder leuk").
-
Ik heb 1 voordeel gevonden bij mij in de buurt.
Het toch al niet erg betrouwbare systeem Infox (in de Connexxion-bussen) is aan de chip-terminals gekoppelt. Als dat eruit ligt, wat minstens 1 keer in de week gebeurt, werken de terminals niet. De meeste chauffeurs zeggen dan : 'stap maar in' .... dat verzacht het leed misschien iets. Officieel mag de bus dan niet rijden, maar vooral bij mij in de buurt (depot Alphen a/d Rijn) ligt het systeem er zo vaak uit, dat er anders een tekort aan bussen ontstaat.
Maar ik zie het nu al voor me. I.v.m. een stroomstoring kan er niet gereisd worden met de bus. Waarom ? de palen werken niet
Edit
Ook bij Alphen a/d Rijn is het bal, slechts 2 paaltjes (waarvan er 1 niet wordt gebruikt) voor alle passagiers. Of in Delft. Daar zijn er welgeteld 2 (spoor 1) of 1 (spoor 2/3) voor ALLE reizigers. Probeer dan idd. maar eens met 100 personen binnen 3 minuten het station uit te komen.
Ook is de Studentenkaart niet helemaal in orde. Het zou een 'loper' moeten zijn. De eerste keer dat ik ermee wou uitchecken in Rotterdam, liet hij me niet door, omdat er niet genoeg saldo op zou staan (op een gratis-reizen kaart ?? )
-
Ik ben buschauffeur bij Veolia.
Er word bij ons in de bus nog niet erg veel
gebruik van gemaakt,maar het functioneerd wel
naar behoren over het algemeen.Alleen dat uitchekken blijft
een probleem,wordt vergeten of iemand heeft zijn kaart te
goed opgeborgen zodat ik niet kan wegrijden omdat er nog
niet uitgechekt is. >:(
Ander nadeel vind ik dat het veel onpersoonlijker is,hup kaart
voor de lezer en verder lopen en dan moet ik ze weer terug-
roepen omdat ik ze nog geen goededag heb gewenst ;)
Ja opvoeden,vooral van mensen die niet hoeven te betalen
voor hun kaartje,daar heb ik een dagtaak aan ;)
gr Ed.
-
Ik ben buschauffeur bij Veolia.
Bij welke afdeling van Veolia? Haaglanden en Veluwe kunnen hem gebruiken.
-
Haaglanden
gr Ed.
-
Graag zou ik willen dat Veolia Limburg eens gaat beginnen met het invoeren.
Ze krijgen wel subsidies op kosten van de belastingbetaler van 3 miljoen en meer. Maar ik zie ze niets doen. >:(
-
Ze krijgen wel subsidies op kosten van de belastingbetaler van 3 miljoen en meer. Maar ik zie ze niets doen. >:(
Heb jij inzage in de boeken dan?
Dat ze subside krijgen wil nog niet zeggen dat het dan ook altijd zichtbaar is wat er met dat geld gebeurd.
Ze krijgen o.a. subside om de kaartjes betaalbaar te houden. Zonder subside zou je wel anders piepen als je een kaartje tegen een tarief moest kopen waarmee ze alle kosten kunnen afdekken.
Gr.
Eric
-
Er wordt toch overal geschreven dat ze meer dan 3 miljoen krijgen om de OV chipkaart in te voeren.
http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_elementId/1_4149201
http://www.treinreiziger.nl/actueel/veolia_in_geldproblemen_en_wil_meer_geld_van_ns-141864 - Kopje Extra geld provincie
-
Ok in die berichten staat dat inderdaad.
Maar dan nog. Geld krijgen wil nog niet automatisch zeggen dat je dan ook ziet waar het voor gebruikt wordt.
Achter de schermen moet er ook het e.e.a. gebeuren om de OV chipkaart te kunnen gebruiken. Denk dan aan b.v. aanschaf apparatuur, computersystemen, testen.
Daar zie je als gebruiker niets van.
Het aanbrengen van in/uitcheckapparatuur is het meest zichtbare deel van de invoeractie.
Gr.
Eric
-
Graag zou ik willen dat Veolia Limburg eens gaat beginnen met het invoeren.
Ze krijgen wel subsidies op kosten van de belastingbetaler van 3 miljoen en meer. Maar ik zie ze niets doen. >:(
Liever niet.
Ik zie liever dat het geld aan nuttigere dingen wordt besteed.
Bijvoorbeeld de bus van Maastricht naar Aachen.
Die rijdt elk kwartier en barst meestal uit zijn voegen van de drukte.
Vooral nu loopt de reiziger die halverwege instapt de kans dat hij niet meer mee kan.
Dus 18 meter bussen of 25 meter bussen zijn dan zeer welkom.
Jos.
-
Het aanbrengen van in/uitcheckapparatuur is het meest zichtbare deel van de invoeractie.
Precies, en toen ik dat zag, ging ik even nadenken. Op station Hilversum Sportpark staan ze namelijk op beide perrons aan de kant van de Soestdijkerstraatweg, die ertussendoor loopt. Met name in de spits wil echter de helft van de reizigers via hele andere wegen de perrons betreden/ verlaten. Maar als straks iedereen ook nog eens moet uitchecken, moet de hele meute eerst allemaal naar één paaltje per perron toe. Ik zou nou wel eens willen weten hoe dat nu precies de veiligheid op de perrons ten goede gaat komen. Met drie grote scholen in de nabijheid zie ik de meute al trekkend en duwend elkaar onder de trein werken. Andere reizigers moeten eerst helemaal het perron af lopen om uit te checken en vervolgens weer helemaal terug lopen omdat daar nu eenmaal hun fiets staat. Die zullen ook niet snel gaan staan juichen, denk ik. Ik in ieder geval niet.
-
Graag zou ik willen dat Veolia Limburg eens gaat beginnen met het invoeren.
Ik snap niet hoe je blij kan zijn als die maatregel uiteindelijk leidt tot een duurdere treinrit: je kan namelijk niet bij Veolia inchecken en later op een NS station uitchecken... je betaalt dus dubbel de basistarief-eenheid, en bent dus duurder uit.
Ze krijgen wel subsidies op kosten van de belastingbetaler van 3 miljoen en meer. Maar ik zie ze niets doen. >:(
Ach joh... er is al bijna 2 miljard voor die OV-chitkaart door de afvoer gespoeld, die 3 miljoen kunnen er best bij.
-
Ook is de Studentenkaart niet helemaal in orde. Het zou een 'loper' moeten zijn. De eerste keer dat ik ermee wou uitchecken in Rotterdam, liet hij me niet door, omdat er niet genoeg saldo op zou staan (op een gratis-reizen kaart ?? )
Heb je je "gratis reizen abbonement" geactiveerd? En zo ja waar als ik vragen mag?
-
Bij de NS moet je bij een loket activeren. ;)