BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: gvandersel op 30 November 2009, 16:19:57
-
Heren,
Nu er op het spoor een groot aantal verschillende maatschappijen rondrijden, vroeg ik mij af of er overleg is over de nummering van locomotieven en treinstellen van de verschillende maatschappijen.
Ik zag afgelopen zaterdag namelijk een MAK 1206 van ATCS met het nummer 7103 in Haarlem. Als ik me niet vergis is de 71XX ook in gebruik voor de diesels van de belgische spoorwegen die ik regelmatig zie rijden rond Utrecht.
Wie weet er meer?
Groeten,
Gerard van der Sel.
-
Helaas de locs die je waarschijnlijk ziet zijn van de reeks 77. Die reeks komt overigens amper nog in Nederland omdat de Traxxen bijna alles hebben overgenomen in princiepe zijn ze alleen nog te zien tussen Maastricht en Venlo en tussen Roosendaal en de Rotterdamse havens.
-
Gerard,
Daarom zie je ook meer en meer het UIC nummerschema voor tractievoertuigen in gebruik raken.
Zie dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23546.msg354757.html#msg354757).
Uiterlijk staat het er dan vaak (nog) niet op maar is het administratief wel vastgelegd.
Zal ongetwijfeld wel een datum voor zijn waarop alle maatschappijen dat geregeld moeten hebben.
Gr.
Eric
-
Helaas de locs die je waarschijnlijk ziet zijn van de reeks 77. Die reeks komt overigens amper nog in Nederland omdat de Traxxen bijna alles hebben overgenomen in princiepe zijn ze alleen nog te zien tussen Maastricht en Venlo en tussen Roosendaal en de Rotterdamse havens.
De traxxen die ik in Utrecht zie komen uit Arnhem / Amsterdam (vise versa). Helaas op Utrecht - 's Hertogenbosch geen Traxxen. Ik had er graag in op het nieuwe in aanbouwzijnde station van Houten gefotografeerd. Alleen maar diesels door Houten.
Groeten,
Gerard van der Sel
-
Gerard,
Daarom zie je ook meer en meer het UIC nummerschema voor tractievoertuigen in gebruik raken.
Zie dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23546.msg354757.html#msg354757).
Uiterlijk staat het er dan vaak (nog) niet op maar is het administratief wel vastgelegd.
Zal ongetwijfeld wel een datum voor zijn waarop alle maatschappijen dat geregeld moeten hebben.
Gr.
Eric
Zijn er dan omnummer lijsten? Lijkt me leuk om de 16/17/1800 in zo'n lijst te zien staan.
Groeten,
Gerard van der Sel.
-
[bewerken] Tractievoertuigen
Begin 2007 is in Europees verband een 12-cijferige nummering voor tractievoertuigen ingevoerd. Deze nummering zal geleidelijk op alle Europese tractievoertuigen verschijnen.
het eerste cijfer is bij tractievoertuigen altijd een 9;
het tweede cijfer geeft het soort voertuig aan: 1 = e-locs sneller dan 100 km/h, 2 = diesellocs sneller dan 100 km/h, 3 = HSL-treinstellen, 4 = elektrische treinstellen, 5 = dieseltreinstellen, 6 = speciale bijwagens bij treinstellen, 7 = elektrische rangeerlocs (max. snelheid 100 km/h), 8 = dieselrangeerlocs (max. snelheid 100 km/h), 9 = werk- en onderhoudsmaterieel, 0 = divers materieel;
de volgende twee cijfers vormen de UIC-landcode (bijv. 80 = Duitsland);
dan volgen het typenummer (4 cijfers) en het volgnummer (3 cijfers). Bij Duitse locomotieven worden deze 7 cijfers afgeleid van het locnummer door daar een 0 voor te plaatsen (zie voorbeeld bij de foto's hieronder);
tot slot achter het streepje het controlecijfer.
Bron Wikipedia
Zou je voor een 1700 op zoiets uitkomen:
91 84 0001701-x (x = controlecijfer)
Dit volledig gebaseerd op bovenstaande voorbeeld voor een DB lok. 8)
Gr.
Eric
-
Niet 91 84 0017 001 - 8?
Het typenummer is immers 17 en het volgnummer is 01 voor de 1701.
-
@Gvandersel ik weet niet wanneer je die dan ziet want ze rijden er gewoon niet meer punt hooguit bij hoge uitzondering of omleidingen. Als je je een beetje had ingelezen weet je dat er daar door de Belgen alleen een Volvotrein wordt gereden en die rijdt al maanden met een Traxx (reeks 28) tot grote teleurstelling van veel fotografen.
-
Niet 91 84 0017 001 - 8?
Het typenummer is immers 17 en het volgnummer is 01 voor de 1701.
Rick,
Dat bedacht ik me onderweg naar huis ook. De eerste vier cijfers zijn voor het typenummer.
Zou het ook nog 91 84 1700 001 - x kunnen zijn omdat we hier over de serie 1700 spreken.
Later schoot me ook nog te binnen dat ik volgens mij ergens een keer gelezen heb dat de keuze voor de 0 voor het loknummer bij de Duitse loks gekozen was om het controlecijfer niet aan te hoeven passen. Maar kan het zo snel niet terugvinden of dat klopt.
Gr.
Eric
-
Dat zou ook nog kunnen ja, we zien het wel als ze het hier ook gaan invoeren.