BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Jan Bennink op 02 December 2006, 14:25:58
-
Hoi,
En het volgende ben ik aan het bouwen:
Sinds 2002 een H0 modelbaan naar Duits voorbeeld in tijdperk III (1965).
Na periode's van NS en RhB weer terug naar waarmee het ooit begonnen is. Ik schaar me daarmee een beetje buiten de meesten van jullie, maar ik neem aan dat ook deze baan jullie interresse zal hebben.
Murmeltal is de naam van het verzonnen gehucht, met een knipoog naar het recente RhB verleden.
Eerst even het sporenplan. Het is begonnen met een baan langs de wand, zonder de twee keerlussen en met een uitneembaar gedeelte bij een kamerdeur. Dat frustreerde op den duur en de keerlussen zijn ingebouwd.
De baan is 6 m lang en 3 m breed. Er zijn Rocorails gebruikt en de baan wordt gestuurd met Lenz en op de PC met Koploper.
De blauwe sporen zijn zichtbaar, de rode zitten onder de baan.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1321.jpg)
De volgende foto's geven een beeld van een van de baan zoals die nu is.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2004-11-151Weststrecke.jpg)
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1282.jpg)
Ik ben nu bezig met de afwerking van de rails, ballast, leidingen, paaltjes, etc. Rijtechnisch is de baan klaar en het landschap is in ruwbouw afgewerkt. Volgende winter ga ik beginnen met de detailafwerking van het landschap.
In de komende tijd zal ik wat berichten over het plaatsen van alles op en langs de rails.
Jan
-
Leuke baan ziet er al goed uit, groetjes Michiel
Edit; hoe meer duits hoe beter ;) ;D
-
Ik schaar me daarmee een beetje buiten de meesten van jullie, maar ik neem aan dat ook deze baan jullie interresse zal hebben.
Nee hoor Jan, deze baan hoort er zeker bij! Een welkome afwisseling van al het nederlandse geweld op dit forum ;D
Het ziet er wel héél strak uit, complimenten. Hou ons op de hoogte met je verdere bouwactiviteiten.
Succes en groet Jaap
-
ziet er goed uit, mooi ruim en niet te tuttig. Dat lekker groezelige pruissische station doet het ook leuk, nu nog wat lekker smerige stoomlocjes erbij, dat felle zwart/rood zou het een beetje onderuit halen ben ik bang ;)
-
Ben het helemaal met je eens Floris! Alleen durf ik de spuit nog niet op al die kostbare treinen te zetten.........komt nog wel, gewoon nog langer naar jouw werk kijken en ik ga het ook doen :) Voorlopig dus nog maar niet op de foto!
Overigens kost me de baan al veel tijd, aanpassen van het materieel komt later wel. Ieder zijn prioriteit.
Het groezelige station krijgt trouwens nog grijze voegen (die techniek heb ik pas ontdekt), maar blijft wel lekker groezelig.
Jan
-
in t eggie zijn bij dat soort groezelige stations de voegen meestal meer zwart, maar je moet zelf maar kijken of dat een beetje mooi staat...
-
Nog even dan over die voegen, ik kom daar later nog wel een keer op terug, de basis is grijs en vervuilen kan dan naar wens. Bijvoorbeeld:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1324.jpg)
Het voordeel van het inwassen van de voegen is dat de plasticglans verdwijnt. En dat is nou juist wat bij het stationnetje nog teveel aanwezig is.
Jan
-
Hallo Jan,
Je baan straalt rust uit, dat is zeer netjes.
Leuk sporenplan, en zo ruim bemeten.
Kan je tenminste een fatsoenlijke trein neer zetten ;D
Groet,
Marijn
-
Vergeleken met het bouwtempo van Jeroni (zie Boppard in N) gaat het bij mij maar met een boemelgangetje. De laatste weken haast geen tijd gehad maar een setje Auhagen telegraafpalen schilderen ging nog net.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1318-1.jpg)
De ingrediënten: Auhagen 41204 telegraafpalen, wat verf en natuurlijk voorbeeldfoto's.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1326.jpg)
De palen worden met Heki "Umbrabraun" behandeld, matzwart voor het ijzerwerk en wat teersporen en matwit voor het porcelein.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Img_1394A.jpg)
Voor proef langs de baan gezet, in werkelijkheid op 50 m afstand, bij mij op 30 cm in verband met de krappe boog (R=120cm).
Ik hoop tussen Kerst en Oud en Nieuw weer wat meer te doen. Wordt vervolgd dus in 2007 :), Jan
-
Dat zijn hele mooie telegraafpalen Jan.
En de railbedding ziet er ook fraai uit zo.
Timaximus
-
Prachtige baan, de railbedding ziet er bijzonder realistisch uit. Ook is de ruime opzet van de baan zeer geslaagd.
Ik wacht met genoegen op de volgende foto´s
Bert
-
Nice!! Die bocht met die railbus is erg mooi (bochten verkant?) Telegraafpaaltjes zijn erg mooi opgeleukt, realistisch! Het ruime station spreekt mij ook aan. Vooral de kabelgoten tbv de seinen vind ik keurig gelukt.
keep up the good work!
J
-
Heerlijk dit soort prentjes met commentaar te bekijken ::)
Groet Jaap
-
Jummie!!! Duitsland tijdperk drie, ik begin er ook al een zwak voor te krijgen. Die telegraafpaaltjes zijn echt leuk! Zijn die alleen voor tijdperk 3 of ook al van daarvoor (anno 1910 heb ik ze nodig)?
Ik blijf nieuwsgierig wat er allemaal verder gaat komen. Volgende keer een fotootje met een kneuterig lokaaltreintje? Pleaseee. :D
Groeten, Henk
-
alleen voor tijdperk 3 of ook al van daarvoor
Ik weet het niet Henk, ze zien er wel heel oorspronkelijk uit, maar in 1980 stonden ze er nog steeds dus.... ik vraag me het af. Oude foto's geven antwoorden, misschien heb je wel iets.
Dat lokaaltje komt er wel een keer! Bij een volgend onderwerp :).
Jan
-
hallo
ik vind het een zeer mooie baan. en vooral het station viel me op. echt een leuk gebouwtje. is het zelf gemaakt? of een bouwpakket van een merk?
mvg
bart
-
Bart,
Station is van Auhagen, nr. 11381. Deze standaard-stations werden door de Pruisische spoorwegen gebouwd, zo'n beetje vanaf onze landgrens (b.v. bij Aken) tot in het huidige Polen.
groet, Jan.
-
Beste Forumlezers,
Het grijze weer van de laatste dagen heeft Murmeltal weer wat doen groeien en dat is dan aanleiding om weer wat te laten zien.
Maar allereerst wil ik jullie bedanken voor de voorgaande reacties. Het is leuk om wat te laten zien en daarop reacties te krijgen.
Op één van de keerlussen in de baan (zie de tekening in het eerste bericht) is plaats gevonden voor een klein depot. Het depot, waar eens de stoomlocjes van een lokaallijntje werden verzorgd, dient nu alleen nog maar als opstelruimte en tankplaats voor de dieselstellen die de dienst hebben overgenomen.
De rails zijn gelegd en aangesloten. Vandaag de spoorstaven met roestkleur bewerkt. Ik gebruik een mengsel 1:2 van Heki umbrabraun (7109)en Heki rotbraun (7106).
Van een al eerder gebouwde locloods (Faller 120161) heb ik de vensters weer verwijderd om de voegen van het metselwerk te vullen. Dat ga ik ook met de andere gebouwen doen (zie vorige berichten).
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1468.jpg)
De binnenmuren van de loods hebben een betonkleur gekregen en worden later nog vervuild.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1469.jpg)
De kolenbunker (Faller 1201310) is buiten gebruik, maar nog lekker smerig Floris ;). De dieseltank is ook van Faller (130948) en natuurlijk ook overgeschilderd. Ik ben nog aan het zoeken hoe vroeger getankt werd. Tegenwoordig kennen we de vloeistofdichte plaat. Vroeger gewoon over het grind? Als iemand daar foto's van weet te vinden, laat het effe weten.
Op de foto's ook nog de aanwinst van gisteren: Nieuwe goederenwagens van Roco (aktie goederenverkeer 60er-jaren) voor gemiddeld € 10 per stuk! Leuke actie van Roco :)
De eerst volgende stap is het aanbrengen van grind en zand in het depot. Daarna volgt de rest van de aankleding, wordt weer vervolgd.....
Bij deze aan allen een fijn 2007 vanuit Murmeltal,
Jan
-
DAT ziet er al mooi uit. Bovendien vind ik het sfeertje dat je creëert perfecto!!
Groet Jaap
-
mooi, mooi, mooi...........
Bert
-
Een week verder...
De dieseltank en het vulstation hebben een plaats gekregen op een betonplaat. De dieselpomp komt achter het derde spoor op de kleine betonfundering.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1473.jpg)
De loods is in kleur bijgewerkt en vensters en dak zijn weer geplaatst.
Grind en zand zijn natuurlijk flink vervuild. Het lijkt op de foto of er een schuin lopend raster op de muur zit, maar dat komt door de verkleining van de foto. De muur ziet er toch echt uit zoals te zien is op de derde foto.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1474.jpg)
De leukste plaatjes krijg je door het fototoestel op de baan te zetten, op de macrostand, met groothoek en een zo groot mogelijke scherptediepte:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1493.jpg)
De volgende keer wat over "Blechkanäle, Kurbeln und Zwischenriegeln" ;D
Met groet, Jan
-
Ziet er heel goed uit Jan,
Timaximus
-
Blijft smullen!
Jan, even een andere vraag, waar heb jij die goederenwagentjes uit de jaren '60 gekocht? Wil er ook nog een aantal kopen :), maar mijn leverancier had ze niet. :(
Henk
-
:o Is het nou echt of namaak :o Prachtig werk!
Groet Jaap
-
Henk,
Ik had ze besteld (en gekocht) bij Wentink Apeldoorn nadat ik ze ergens op het net "gespot" had. Overigens kreeg ik later ook van Wentink zelf een mailing van deze aktie. Ik weet niet of ze er meer besteld hebben. Ze zijn overigens precies gelijk aan de al jaren eerder verschenen wagens, behalve dan natuurlijk de wagennummers.
groet, Jan
-
Bedankt Jan, ik ga binnenkort nog naar Rotterdam, even kijken of ze ze daar ook hebben, anders heb ik hier wellicht een mooi alternatief.
Ik vind het echt leuke wagentjes, heb me ook laten inspireren erdoor en heb een startsetwagentje wat meer kleur te geven, zodat hij nu precies op de gesloten goederenwagen lijkt. Alleen istie tijdperk 4, maar ach, tijdperk 3 heb ik er voor de lol bij. :) Alleen is mijn opsessie voor de K.Bay.Sts.B ook zo begonnen. ;D
-
Mooie foto's. Om van te smullen.
Harm
-
Een Prachtige Baan Jan :o,
de serene rust die het geheel al uitstraalt mag ik wel.
Alles is zeer natuurgetrouw,de glooingen in het landschap,het baanplan.
Ik weet zeker dat hier een zeer mooi "Stilleven" aan het ontstaan is,
en zal het daarom volgen om te kijken of mijn verwachtingen uitkomen ;)
Bravo!! :D
Tino.
-
echt super prachtig man
-
Jan, even een andere vraag, waar heb jij die goederenwagentjes uit de jaren '60 gekocht? Wil er ook nog een aantal kopen :), maar mijn leverancier had ze niet. :(
Henk
Henk,
als het gaat om Roco setje 44002 (8 wagons): die heb ik 2 weken terug bij Harlaar gekocht voor 29,95. Ik weet niet of die ze nog heeft.
Groet, Wim
-
Nee, het gaat hier (http://www.roco.co.at/content.php?id=1770&PHPSESSID=2dd0219e17bc77492d6dcc44ae32f952) om. Die andere set heeft mijn vader boven liggen. Maar 29 euro is niet veel zeg. Ik ben helaas nog niet eraan toegekomen om meer achter die wagentjes aan te gaan. Heeft iets te maken met tentamens... (MSA=paupervak >:() En ja opbellen kan ook wel, maar bij een treinenzaak moet je eigenlijk gewoon langs gaan hè. Moet ook nog wat andere dingen hebben.
Maar evengoed, bedankt Wim!
-
Hallo Jan,
met recht een prachtbaan. Naar zulke foto's moet ik niet te lang kijken. Krijg ik de neiging van om al het NL-materieel van de hand te doen en te beginnen aan de "Deutsche Bahn". ;D Gigantisch mooi, enne, foto's zijn welkom ;)
Christiaan
-
Christiaan (en anderen),
Ook met een Nederlandse baan kan hetzelfde bereikt worden!
Heel leuk allemaal, jullie reacties. De foto's maken het soms ook wat mooier dan dat je het in werkelijkheid ziet. De volgende foto wil ik jullie even "tussendoor" laten zien. Ondanks dat er nog van alles aan mankeert (de lichtmastvoet moet anders, de overweg is nog niet af en ik moet wat aan de achtergrond doen) geeft de foto de illusie dat je zo kan instappen.....
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2006-11-272Bahnsteig.jpg)
Foto's, modelbaan en presentatie, alles digitaal mogelijk: heerlijk :D
Met groet, Jan
-
Hoe heb je dat perron gemaakt???
Die betontegels zien er echt super uit.
mvg,
Matthijs
-
Matthijs, je bent me net voor.
Wilde dezelfde vraag stellen , schiitternd dat perron
Arthur
-
Die vraag had ik al verwacht ;)
Het is de tegelverharding van Auhagen, nr 52423. Geschilderd met Heki 6600 (Beton) en ingewassen met Heki 7103 (Lasurfarbe).
De tegels zijn eigenlijk ietsje te groot, maar dat valt niet op.
De randen zijn "betonbanden" van balsahout. Een deel van het perron heb ik trouwens opgevuld met zand als grindimitatie.
met groet, Jan
-
4 Weken later......
Het nabootsen van klassieke beveiliging vereist wat studie. Gelukkig heeft Miba voor de Duitse spoorbaan twee uitstekende uitgaven uitgebracht, Mechanische Stelwerke deel 1 en deel 2. Daarin wordt precies omschreven hoe het stelsel van trekdraden tussen seinen, wissels en overwegbomen enerzijds en de handeltoestellen in seinhuizen anderzijds aangelegd moet worden. De firma Weinert heeft het hele assortiment in zijn programma.
Na eerst een schema gemaakt te hebben kunnen de trekdraadkokers en rollenkasten gelegd worden:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2007-02-111Blechkanle.jpg)
Uiteraard worden de wissels voorzien van de nodige stellers en vergrendelingen. De trekdraden die bovengronds worden opgehangen volgen later.
De witmetalen onderdelen laten zich makkelijk bewerken. Met een lichtgrijze kleur worden ze geschilderd en er worden wat roestsporen aangebracht.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2006-11-25Bahnhof.jpg)
Het volgende plaatje toont de trekdraadkokers en kasten bij een Engels wissel. De wissellantaarn moet nog gemonteerd worden.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2006-11-265Bahnhof.jpg)
Nu ik toch wat bij Weinert te bestellen had was ik benieuwd naar de melkbussen. Mijn nieuwste aanwinsten dus:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1597.jpg)
En zo droom ik een beetje terug naar de jaren zestig :)
Met groet, Jan
-
Ik vind het fantastisch(!!!) die detaillering. Alles wat jij maakt ziet er strak en sfeervol uit. :)
Groet Jaap
-
Hoi Jan,
Ziet er geweldig uit allemaal. Een genot om te lezen en te kijken.
De melkbussen zijn toppie.
Ferry
-
Topwerk. Punt.
-
prachtig jongen
-
nice
Erik.
-
Bedankt allemaal voor jullie complementen!
"Zien doet bouwen" merk ik als ik het werk van anderen zie. Ik hoop dat de foto's voor diegene die nog niet zo ver waren aanleiding kunnen zijn om verder te gaan. En voor de twijfelaars: gewoon proberen, het is zo leuk :)
groet, Jan
-
Ziet er echt schitterend uit!!!
Ik snap alleen de foto met de uitrijseinen niet. Eén sein is voorzien van een voorsein en de andere niet. Meestal staat het voorsein in dit geval na de wissels langs de vrije baan op remafstand van het volgende hoofdsein.
Is maar een detail, verder ziet het er prachtig uit.
-
Hoi L1train (wat is je voornaam?)
Ik kan me je vraag voorstellen. Kort na dit uitrijsein volgt nog een hoofdsein (voor de overgang van dubbel naar enkelspoor, kort voor de tunnel, op de allereerste foto op pag.1 vaag in de hoek te zien).
Doorgaande treinen over dit perronspoor (60 km/uur) worden met het voorsein geïnformeerd over dat volgende hoofdsein. Bij één van de andere sporen hoeft dat niet omdat daar de snelheid slechts 40 km/uur bedraagt.
Zulke seincombinaties kwamen in werkelijkheid ook voor.
Overigens was het niet zo gepland maar is het ontstaan door wijzigingen in het sporenplan tijdens de bouw van de baan.
Groet, Jan
-
Voornaam?
Wat dacht je van L1=Leen
-
De laatste loodjes...
....van dit winterseizoen. De ballast zit er in en Jan gaat weer buiten spelen (met een bootje op het water :D).
Als laatste stuk is de meegebogen wisselstraat vanaf het perron van ballast voorzien. Hier de twee uitrijseinen bij spoor 3 en spoor 4.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1613.jpg)
Een Dg met 44er nadert Murmeltal.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1611.jpg)
Op blokafstand gevolgd door een personentrein, een VT25 met bijwagen.
Het enigzins groene spoor op de voorgrond is een uithaalspoor. De spoorlijn is hier enkelsporig.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1622.jpg)
Volgend winterseizoen komt het dorpje aan de beurt en moet er toch wat groen gaan groeien........
Met vriendelijke groet vanuit Murmeltal :),
Jan
-
Jan, het is steeds weer genieten als ik die plaatjes van jou zie. Maar het is nog geen weer volgens mij om te gaan varen.. ;)
Groet Jaap
-
Maar het is nog geen weer volgens mij om te gaan varen..
Voorlopig wordt het eerst nog sleutelen en poetsen Jaap, maar als de zon door komt......
Vanaf september krijg ik altijd zin in de modelbaan, moet de boot weer gauw op de kant en vanaf maart ben ik weer in de haven te vinden, krijgt Murmeltal zijn zomerslaap. 'T is een leuk evenwicht :)
Jan
-
De Beneluxspoor-fotowedstrijd als aanleiding voor wat er komend seizoen gebouwd kan gaan worden:
Wat gebeurt er achter het station .......
Nu nog niets, er is slechts hout en karton, maar welke scene kunnen we verwachten?
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1678.jpg)
Een scene uit een vroege Tatort? "Mord am Gleis 2"?
Herr Commissar ist schon da!
Wordt vervolgd ;)
Jan
-
Dit draadje wordt inmiddels door nog al wat bekenden gevolgd (misschien dan toch maar een eigen site?), daarom ook hier een paar foto's van wat nieuws.
In dit TEE-jaar (50 jaar TEE) komen veel mooie treinen nieuw, of opnieuw uit. De Roco VT 11.5 kon ik niet laten liggen.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1758.jpg)
Roco zal in de loop van dit jaar ook de blauw-beige Rheingold wagens uitbrengen, aanleiding voor mij om het juiste trekpaard uit 1965 op de baan te zetten. Deze loc was al in 2005 door Roco uitgebracht. Op mijn niet geëlektrificeerde baan komtde Rheingold als omgeleide trein te rijden, met dieselvoorspan.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1727.jpg)
Naar ik nu gelezen heb reed de Rheingold in 1965 van Emmerich tot Duisburg met een V 200.0. De E10 was daarom eigenlijk niet zo nodig, maar wel heel erg mooi!
TEE neuzen bij elkaar:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1763.jpg)
met groet, Jan
-
Prachtige baan!
Ga je je baan nog wel elektrificeren of niet?
Willem
-
Willem,
Nee, ik denk het niet, ik vind treinen zonder bovenleidingpalen veel mooier en om bovenleiding mooi (op schaal) te krijgen is een heel karwei. Die moeite bespaar ik me. Er is nog genoeg te doen :)
met groet, Jan
-
Mooie foto's. je hebt echt een mooie baan.
-
En als het dan in de zomer toch regent en onweert >:( is de modelbaan weer in beeld :). In de overweg ontbrak nog de bevloering. En laat de fotowedstrijd van juli nou net het onderwerp overweg hebben.......
Toch maar weer mee doen?
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1773.jpg)
met groet, Jan
-
Met deze foto maak je zeker wel een goede kans.
-
En als het dan in de zomer toch regent en onweert >:( is de modelbaan weer in beeld :).
't Is hier 38 graden, had je dat liever gehad dan? :)
In de overweg ontbrak nog de bevloering. En laat de fotowedstrijd van juli nou net het onderwerp overweg hebben.......
Zou ik wel doen! Ik vind het een mooie foto! Misschien de achtergrond iets minder leeg maken en de foto van verder weg nemen en de zoom gebruiken. Anders lijkt dat autootje zo klein.
- Peter
-
't Is hier 38 graden, had je dat liever gehad dan?
Nee Peter, je hebt gelijk, dan maar zo!
Misschien de achtergrond iets minder leeg maken
Ik vind lege foto's met onderwerpen op afstand eigenlijk mooier, lijkt de baan veeeel groter dan dat hij is...... En dan nog wat tegenlicht voor de sfeer. Dit is nog een plaatje van dezelfde opstelling, ik hou meer van de vorige.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Img_1772P.jpg)
met groet, Jan
-
Ik vind deze denk ik mooier :P
-
Een erg fraai doordachte en afgewerkte baan, Jan.
Bij het zien van de foto's in dit draadje, is er een wens naar meer foto's. ;)
groeten,
Jean
-
Zeer fraai, maar van welk merk zijn die overwegbomen en waar zijn deze te krijgen ik ben al een poosje op zoek naar slagbomen met hekwerk eronder die eventueel te vernederlandsen zijn.
Groeten Stephan.
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2006/03/Ahob%203.jpg)
Stephan, bedoel je zoiets? Deze zijn afkomstig van een oude spoorweg overgang van Fleischmann. Soms te vinden in Houten. Het mechaniek heb ik er afgesloopt, want dat zag er niet uit, maar de slagbomen zijn ok.
Groet Jaap
-
Weinert heeft ze, wel duur ::)
-
Ik heb er hier nog eenzelfde van Faller liggen.
Mag je zo overnemen als je de verzendkosten betaalt ;D
Willem
-
Die van jouw mogen er wel wezen jaap.
-
Wat voor gras is hier gebruikt?
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_1469.jpg)
-
Zo te zien Woodland turf....
Robert
-
Stephan,
Het is al weer een paar dagen geleden, niet elke dag op de site maar:
De overwegbomen zijn van Brawa, nr 1194. Ik heb gelezen dat ze niet meer in de catalogus staan, maar dat weet ik niet zeker. Ik kan ze je wel aanbevelen, ondanks de hoge prijs. Het hangwerk ziet er werkelijk mooi uit.
En de vraag van deRossa:
Robert ziet het goed, het is Woodlands, T49, Blended Turf.
Overigens is dit maar tijdelijk. Het was de bedoeling om als ondergrond voor gras van Silflor of iets vergelijkbaars te dienen. Maar eigenlijk vind ik het nu al aardig lijken. Ik moet daar nog eens over na denken :-|
Met groet, Jan
-
En de vraag van deRossa:
Robert ziet het goed, het is Woodlands, T49, Blended Turf.
Overigens is dit maar tijdelijk. Het was de bedoeling om als ondergrond voor gras van Silflor of iets vergelijkbaars te dienen. Maar eigenlijk vind ik het nu al aardig lijken. Ik moet daar nog eens over na denken :-|
Met groet, Jan
Nou ja ik vind het er namelijk wel mooi uit zien zo, misschien nog wat verschillende kleuren.. Maar het ziet er niet verkeerd uit, vandaar dat ik het even wou weten! ;)
Misschien dat ik het zelf ook wel ga gebruiken.
-
Nou, als ik dit zo zie krijg ik alleen maar meer en meer zin om mijn voorbereidingen in de praktijk te brengen.
Wat een prachtige baan, en het werkt ook erg aanstekelijk om naar de foto's te kijken.
-
In de afgelopen tijd is er nog niet aan de baan gewerkt, dat gaat binnenkort weer van start. Wel zijn er weer nieuwe loc's bijgekomen. Toch maar de Roco BR 64 gekocht en een eveneens prachtige BR 57. Beide zijn uitgerust met ESU locsounddecoder in de loc en de luidspreker in de eerste wagen. Die methode toegepast na een waardevolle tip op dit forum.
Het Umbauwagen-setje heeft nu zijn juiste trekpaard:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2007--09-211br64.jpg)
De Pruisische G10 is een welkome afwisseling tussen de Duitse éénheidslocs:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2007-09-212br57.jpg)
De volgende keer weer wat bouwplaatjes!
Met groet,
Jan
-
Zoals het bij Jaap (JaJo) op z'n site staat vwb jouw project, Jan:
Less is more.
Ik houd het hierbij. Heel gaaf, die loc in die verkante boog.
J
-
Wat zijn we aan het bouwen?
Net mee begonnen: een eigen site! http://www.murmeltal.nl (http://www.murmeltal.nl) 8)
(Helemaal aangestoken door de vele voorbeelden van jullie op Beneluxspoor)
Er staat nog niet veel op, maar dat komt nog wel.
met groet, Jan
-
Heel veel succes met je nieuwe site!
Groet Jaap
-
Behalve de site is het werk aan de baan ook weer gestart :D.
twee plaatjes om de smaak te pakken te krijgen:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_2153.jpg)
De perronkant van het stationsgebouw in aanleg..........
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2007-11-26-1.jpg)
............en de straatzijde. Het verhaal van de aanleg, met nog meer plaatjes, vind je op de site, op de pagina -Nu in uitvoering-. Allemaal weer gaan knippen en plakken (nee, niet in de tekst), het is zo leuk ;D
Met groet, Jan
-
zo, dat ziet er goed uit zeg ;D nette site ook.
Wesley
-
Van dit soort banen houd ik nou.
Prachtig strak, en toch ongelooflijk mooi.
Erg mooi geschilderd ook al die gebouwen, verweerd enzo..
Mooie baan EN site ;D
-
Ziet er bijzonder fraai en rustig uit.
-
Hoi Jan,
Ziet er goed uit, ik mis alleen nog de bomen. ???
Gr. Ed
-
lekker sfeertje! ;D
-
naast www.modeltreinbaan.nl van JaJo, heb ik weer een nieuwe site gevonden om van af te kijken en wijzer te worden.
:D
mooi hoor
-
Prachtige baan, wat een rust naast al dat stadje en rots geweld!
-
Iedereen is weer aan het bouwen. Ook op Murmeltal wordt weer flink aangepakt. Het is weer lang gelden sinds het laatste bericht, tijd voor een nieuwe melding van de stand van zaken.
Vanaf oktober ben ik verder gegaan met de aankleding van de baan. In oktober zijn seinborden en hectometerpaaltjes geplaatst, vanaf afgelopen weekeinde ben ik begonnen met het aanbrengen van gras.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2008-10-21-1-tegenlicht.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2008-10-21-1-tegenlicht.jpg)
Op mijn site staat nu een overzicht van alle gebruikte borden.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Img_2993.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Img_2993.jpg)
Voor het aanbrengen van het gras gebruik ik de Gras-Master van Noch.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_3025.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_3025.jpg)
Na wat knoeien en prutsen onstaat toch een resultaat waarmee ik tevreden ben. Ik heb nu al zin om de hele baan aan te pakken.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2008-11-04-2-Groen.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2008-11-04-2-Groen.jpg)
Na de heide en het gras komen nog struiken en bomen. Genoeg te doen dus :D
Met groet, Jan
-
Prachtig weer! Die ''tractor'' sporen heb je erg mooi gemaakt. Hoe heb je dat gedaan?
-
Heel simpel, de Preiserboer door het natte zand laten rijden ;D
Ofwel, met een modeltractor sporen in het zand rijden voordat de lijm uitgehard is.
Groet, Jan
-
Jan,
Het ziet er prachtig uit! Wat ik ook erg mooi vind is dat ondanks dat je de ruimte hebt, je je hebt ingehouden qua zichtbare sporen, dat komt het uiterlijk helemaal ten goede!
Bouw ze verder!
Gr. Remco.
-
Wat een heerlijk sfeervol plaatje van die bocht met telegraafmasten...
-
Waar heb je die masen vandaan. Ik ben er nog naar op zoek.
Groeten
Hans
-
Wat bedoel je Hans, masen?
-
Ha, Bennink is Back! En hoe.....prachtige foto's weer. Ben benieuwd naar meer.
En ja....volgens mij is bij meer mensen het bouwseizoen weer geopend. Het is er ook echt weer voor.....
(en Hans bedoelt waarschijnlijk 'masten')
-
Fraai; een mooie 'lege' baan met ruime bogen mag ik graag zien.
-
(en Hans bedoelt waarschijnlijk 'masten')
Aha, van Auhagen! (staat op de site Murmeltal Hans).
En Jeroni: Jazeker, jij ook al je handen opengehaald aan het ijzerdraad ;D
Nog maar even een plaatje, ik ben gek op heide. De heide is overigens geen grasvezel, maar van Silflor waarvan ik nog enkele stukjes had liggen.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2008-11-04-3-Groen.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2008-11-04-3-Groen.jpg)
Nu ligt naast mijn modeljaar 1965 ook de maand vast, augustus......
met groet, Jan
-
Ja, ik bedoelde idd "masten". Gestruikeld over mijn eigen vingers denk ik. Bedankt, Auhagen dus. Groeten Hans
-
Jan, bijzonder goede Pokon ;) :D:
Vergelijk "toen":
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT7857_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT7857_1.jpg) (Robert kroon)
en "nu":
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_11_04_2_Groen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_11_04_2_Groen.jpg) (Jan Bennink)
Bijzonder goed geslaagd en weer een lust voor het oog. Ik blijf met veel genoegen naar je vorderingen kijken. Greetz, Paul
-
Hallo Jan,
Meteen maar eens naar jouw project gekeken. Het ziet er geweldig uit, zeer inspirerend. Ook de ruime opzet vind ik erg mooi. Het heeft een lekker rustige uitstraling. Het doet me denken aan foto's uit de late jaren '50 van Carl Bellingrodt uit die ik nog wel eens in de Miba tegenkom.
Groeten,
Gerard
-
Nou Gerard, dat is te veel eer hoor, maar ik vind het leuk dat je Bellingrodt noemt.
Voor geslaagde modelbouw is het natuurlijk een eerste vereiste dat je het voorbeeld in detail kent. En dat is nou net het probleem met tijdperk III (en eerder), uit die periode zijn zo weinig goede kleurenfoto's beschikbaar. Je kan blij zijn met elk werk dat uitkomt. Zo had ik al de op mijn site genoemde boeken van Baur en die van Palm, maar de volgende uitgave (EK-Verlag 2007) mag er ook zijn:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_3039.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_3039.jpg)
Met groet, Jan
-
Hallo Jan,
Het thema spreekt me zeker ook aan, en complimenten voor de sfeer welke je neerzet.
Silflor is zeker een aanrader om eens mee te gaan werken Jan, met name de weiden kun je er prachtig mee uitbeelden met half-hoge grassen en pollen. Om de Heide nog wat meer in elkaar te laten overlopen qua kleuren (lees jaargetijden) kun je deze met de airbrush wat meer egaal van kleur maken zodat de Sommer en Frühherbst niet zo tegen elkaar afsteken. Ik hou wel van dit soort banen!
Gaat zo door. Leuke tip voor lektuur: ''Mit Josef Brandl ins Mittelgebirge'' van Eisenbahn Journal, zal je zeker aanspreken! (ISBN/ISBN13 F6895 )
grt
Edwin :D
-
Ben het helemaal met je eens Edwin. De Brandl's heb ik dan ook allemaal in huis.
Ik heb heel lang getwijfeld over welk syteem ik zou toepassen, de matten van Silflor of het gras aanbrengen met vezels. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de vezels. De Silflor-matten hebben het nadeel dat je van tevoren het landschap daarop moet aanpassen, o.a. door de hoogte van het materiaal. Ik heb met proefstukjes (vandaar de heide op mijn baan) wat uitgeprobeerd. Zo krijg ik nu geen goede aansluiting meer aan mijn spoorbaan zoals die op één van bovenstaande foto's (die met telegraafmasten) te zien is.
Dan nog de verkrijgbaarheid. De site van Silflor gaf me niet zo'n vertrouwen. En de prijs is natuurlijk ook niet mis. Al met al ben ik dus begonnen met de vezels, maar wiet weet........
De bladgroenimitatie van Silflor is natuurlijk ook prachtig, al is het maar ter afwisseling. Waar haal jij Silflor vandaan?
Met groet, Jan
-
Ik koop het al jaren rechtstreeks in bij Silflor, is een goede kennis van me ;)
-
Ook ik gebruik silflor met veel genoegen over het resultaat.
Toch vind ik dat je voorzichtig moet zijn met de hoeveelheden die je verwerkt. Alle bomen bekleden met silflor werkt mijns inziens al rap monotoon, ook al variëren bladkleur en boomvorm.
Weiden aanleggen met het materiaal heeft niet mijn voorkeur. De halmen zijn domweg te lang. Voor slootwallen, rondom troggen en ander vaststaand materiaal echter werkt het prima.
Kortom, ik vul er de accenten mee op, en ja, her en der een boom.
Kijk eens op Mitropa.nl bij het project Angstelkade. Ook daar is met silflor gewerkt, maar vooral òòk met de rest.
Overigens ziet het stuk landschap hierboven er prima uit!
Gr/H
-
Daar sluit ik mij bij aan. Ik vind de Silflormatten ook hoog, dat had ik ook al aangegeven. Variëren lijkt mij ook het beste.
Ook met bomen zijn er vele mogelijkheden. En omdat ik niet de groene bomenvingers van "Grove Den" heb probeer ik eerst maar eens alles uit. Het laatste proefje is Auhagen-Seeschaum op "kant en klaar" stam. Daar ben ik niet ontevreden over.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_3017.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_3017.jpg)
Ik ploeter voorlopig even op mijn manier door. Al doende leert men, zeker met deze waardevolle reacties!
Met dank Edwin en H (?)
Jan
-
Mâ Jan, da's toch ook 'n hele mooie boom!! :)
Jos
-
H staat voor Huibert ;-) en we zijn beiden lid geweest van Mitropa. Ik blijf je bijdrage volgen Jan. Vind het wel een leuk thema wat je bouwt. Gr Edwin
-
De site van Silflor gaf me niet zo'n vertrouwen. En de prijs is natuurlijk ook niet mis. Al met al ben ik dus begonnen met de vezels, maar wiet weet........
Ik wil Edwin het gras niet voor de voeten wegmaaien ( ;D) maar ipv Silflor kun je ook goed MiniNatur nemen. Net zo mooi (zo niet mooier) en veel beter verkrijgbaar. Langmesser in Duitsland heeft het standaard in het assortiment, en ook onze eigen Anita Decor heeft het. En de prijs? Ja, die ligt wat hoger, maar het geeft zeker een veel beter resultaat.
Persoonlijk ben ik ook erg gecharmeerd van de microflor matten van Heki en ook hun Wildgras....
Erg mooi Jan. Laat ons meer zien! ;)
Grtz, 8) Ronald 8) (die nog steeds volwaardig Mitropa-lid is)
-
Ha Ronald,
Mij maai je het niet voor de voeten weg hoor ;D
Ik heb nu eenmaal een goede band met Silflor en dat bevalt mij prima al jaren. Wat betreft MiniNatur is het zo dat Albert Rademacher veel meer aan eigen ontwikkeling doet en steeds weer noviteiten toevoegd aan zijn produktenlijn wat een goede zaak is. MiniNatur is hetzelfde materiaal als Silflor maar door de ruimere keuze in produkten is er meer variatie.
Verkrijgbaarheid is ook beter, ook in Nederland. Silflor heeft in Nederland weinig tot geen distributie behalve dan dat ik er regelmatig bestel.
Het is wel een aparte vogel want ik hoor vaak dat men besteld bij hem maar geen enkele reactie krijgt, iets waar ik totaal geen last van heb.
Meestal met een week in huis, dus mij hoor je niet klagen ;)
Wat betreft scenery is het zo dat iedereen moet doen wat men zelf het mooiste vindt en daar zijn de inividuele resultaten ook naar. Je kunt niet stellen dat het landschap van Jan niet mooi is omdat er niet uitsluitend is gewerkt met Silflor of MiniNatur, dat is natuurlijk onzin want het is wel mooi aan het worden ;)
Ik persoonlijk hou ook van afwisseling met andere produkten maar in hoofdzaak verwerk ik Silflor.
grt
Edwin ;)
-
Jan, bijzonder goede Pokon ;) :D:
Vergelijk "toen":
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT7857_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT7857_1.jpg) (Robert kroon)
en "nu":
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_11_04_2_Groen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_11_04_2_Groen.jpg) (Jan Bennink)
Mijn "pokon" was even op, toch weer een potje gevonden:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2009-01-23-6-Landschap.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2009-01-23-6-Landschap.jpg)
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2009-01-23-3-Landschap.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2009-01-23-3-Landschap.jpg)
met groet, Jan
-
Jan, ik weet inmiddels hoeveel tijd dit (je) kost en hoe het er in Murmeltal uit ziet. Daarom top! Greetz, Paul
-
Heel fraai gemaakt Jan, complimenten!!!
Mooie diepte-werking in het landschap, dat heb je goed van het grote voorbeeld afgekeken.
Gaat zo door, erg mooi allemaal.
grt
Edwin ;)
-
Hallo Jan,
Net ook je complete draadje gelezen, wat een baan zeg. Echt super hoeveel aandacht aan je de details geeft. Ben zeer benieuwd naar de toekomstige verhalen en foto's.
Groet
Maurice
-
Zaterdag 29 augustus 2009, de laatste rit.......
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Img_3442.jpg)
De waterkraan geeft al jaren geen water meer, het stationsgebouw is weg, de beveiliging ontmanteld, straatverlichting, borden, alles verdwenen.
Voor de laatste keer komt een 50-er in Murmeltal. Nog een half uur, dan zal een laatste fluit door de vroege morgen klinken en vertrekt de loc in westelijke richting. :'(
Wat rest: stilte gevolgd door sloop.....
"Waarom dan?", "zonde!", zijn sommige reacties. Anderen snappen het wel, de uitdaging was er voor mij uit.
Murmeltal was technisch af. Alleen maar groen inplanten bleek niet mijn ding. Er moest wat gebeuren.
Na maanden van nadenken viel de beslissing: Spoor 0. Nog meer terug naar het begin, lekker met de hand rijden met een "grote" trein. Inmiddels is al veel van Murmeltal verkocht, zie www.murmeltal.nl en is de ombouw gestart.
Nog in dit weekeinde meer daarover!
Met groet, Jan
-
Hallo Jan,
Ik vind het niet jammer maar erg begrijpelijk. Het zijn leermomenten bij het modelbouwen. Straks lekker op zicht rijden met de Loc en ouderwets rangeerwerk in Nul.
Ben benieuwd naar je bevindingen hierin....succes.
grt
Edwin ;)
-
Ik vind het jammer dat je met Murmeltal stopt. :'(
Jouw site staat bij mijn favorieten en ik heb veel inspiratie
opgedaan van jouw werk,waarvoor dank.
Blijft de site wel bestaan,zodat we je werk kunnen blijven volgen?
Heel veel succes met je volgende project.
gr Ed(voorzitter van de fanclub) ;D
-
Ha die Jan,
Tuurlijk, zeker jammer zoals ik je al zei afgelopen maandagavond. Maar ik heb zelf ook die beslissing genomen in 2007 door mijn eersteling in de kliko te werpen. En ik heb er veel van geleerd, en jij ook. Dit hoort bij je eigen evolutie als modelbouwer en zal je alleen maar voordeel brengen.
Straks even lekker nahuilen ;D ;) , het stof van je afvegen en lekker aan iets nieuws beginnen. Ik weet zeker dat het je gaat lukken en dat het zeker, zo niet beter wordt als je H0 baan.
Jan, donders veel succes en ik blijf je volgen! (y) (y)
Groetjes, Ronald.
-
Zo ben ik ook bezig met het 2,e baan plan,omdaar ook weer nieuwe ervaringen mee te doen.
Cor
-
Goedemorgen Jan,
Nogmaals bedankt voor de mooie treinen die ik van je heb mogen overnemen! Ik ben daar echt heel erg blij mee! Heelveel succes met je nieuwe baan en ik ga dat zeker volgen! Als je de VT-98 binnen hebt gaan we ze vergelijken, de H0 en de 0 versie.
Succes!
Groeten Ronald K
-
@Ed: De site blijft, ben ik de fanclub verplicht (y)
@Ronald K: Dat zal nog wel even duren, Lenz komt er nog niet verder mee :-\
De toestand van Murmeltal, slechts enkele uren na de "Laatste trein" (zie boven):
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2009-08-29-ombouw1.jpg)
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2009-08-29-ombouw2.jpg)
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2009-08-29-ombouw4.jpg)
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/2009-08-29-ombouw3.jpg)
En dan kwam op vrijdag de eerste loc....... De V100 in schaal 0 (Lenz 40130)
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_3458.jpg)
Als een kleine jongen zo blij :D
Met groet, Jan
-
Hee Jan, welkom in de wereld van de 0 / 0e / 0f / 0n30 spoorders ! (y)
Het worden er gestaag steeds meer, de koningsschaal is terug ;D
-
Als een kleine jongen zo blij
;D
Groet Jaap
-
@ Jan:
Ga je ook met model schroefkoppelingen rijden? Of neem je standaard fabrieks-koppelingen?
Paul.
-
@Paul: Dat is één van de moeilijke vragen. Ik heb me nog niet in alles verdiept. Schaal 0 is nieuw voor mij. Daarom hoop ik een hoop te leren van de mensen die er al mee bezig zijn. Ik heb een baanontwerp gemaakt. Daarbij zijn kleine boogstralen getekent. R1 van Lenz. Ik zou naar R2 toe kunnen, maar dan houd het wel een beetje op. Schroefkoppelingen vragen grote boogstralen. De beperking tot Lenz materieel vind ik (nu) niet erg. Eerst maar eens het plan. De tafels zijn deels van het oude Murmeltal.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Murmeltal0plan1.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Murmeltal0plan1.jpg)
Ik zie in dit plan af van rondrijden. Dat kan eventueel wel. Dan moet er wel weer een deur gepasseerd worden.
Huib Maaskant mailde mij al: Pas grotere boogstralen toe. Maar of dat lukt? De ooit te leveren meegebogen wissel van Lenz heeft ook R2.
Zo is er ook de vraag: Zelfbouw van rails op het station? 400 Onderdelen per wissel! :P
Ik sta open voor alle tips! Met groet, Jan
-
He Jan,
Ik had je deze suggestie geloof ik al gemaild, maar misschien heb je hem niet gehad. Dit ontwerpje komt uit een recente MIBA special.Het gaat uit van Lenz rails, aangevuld met de nodige zelfbouw wissels. Moet te doen zijn :-)
(http://farm3.static.flickr.com/2120/2478040774_2a81b47ef1.jpg)
Welkom in 0!
Huib
-
@jan
boven bij het rangeer station zou ik in het midden ongeveer of zo ver dat je met een loc en wagon de ruimte hebt, een wissel neerleggen op de buitenste 2 sporen die biede uitkomen op spoor 2 zodat je de loc kunt afkoppelen en de stam gewoon kunt laten staan inplaats van dat je de stam compleet moet afrangeren (dus de hoofbaan op zo te zien) en dan pas de loc vrij is.
verders een mooi baan plan.
MVG Fridzie
-
@Huib,
Ik mail je ook nog een keer Huib. Het MiBa plan past volgens mij niet in een ruimte van 6x3 m. Daarnaast vind ik het ook te ambitieus. Mijn idee is nu om het echt eenvoudig te houden. Geen treinen meer onder de grond. Geen computer aan de baan. Terug naar de basis, maar dan niet met het standaard ovaal. Over je opmerkingen over boogstralen denk ik nog steeds na. Dat is toch wel erg belangrijk.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Murmeltal0plan1.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Murmeltal0plan1.jpg)
@Fridzie,
Begrijpelijk, maar een wisselverbinding vraagt een meter ruimte in 0. Mijn idee was om treinen vanuit het station naar de uithaalsporen links onder te laten rijden en vervolgens terug te zetten naar de opstelsporen bovenaan. Bij voldoende loc's kan daar dan al een loc staan die de stam overneemt voor de volgende slag. De loc die de trein gebracht heeft rangeert naar het eind van het volgende lege opstelspoor of wacht op één van de uithaalsporen.
Je rijdt maar met één trein tegelijk. De afkoppelfunctie van de Lenz-loc's werk grandioos en komt hier goed van pas. Dat is dan weer een voordeel van de standaardkoppeling.
met groet, Jan
-
//....Als een kleine jongen//
Nee hoor, net als vroeguh... zaten 2 kleine jongens zo groot met kousevoeten op het tapijt... 8) ;D
Suc6 met plannen maken! Je laat er in ieder geval geen gras over groeien! (y)
Greetz, Paul
-
Het sloopwerk zit er voor de 1e fase op. De H0 baan is tot vlak voor de overweg verwijderd. Pas als de spoor 0 treinen rijden wordt het laatste gedeelte weggehaald. Op de nog steeds berijdbare sporen zijn stootjukken geplaatst. Je weet maar nooit......
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Img_3469.jpg)
In de hoek stond het Pola coöperatie gebouw. Dat gaat op reis naar the UK! De nu nog wel beschikbare Auhagen loods neemt de lege plaats in. En dan kan ik het weer niet laten om van het nieuwe spoorsfeertje een plaatje te schieten. Een sfeertje dat er ook in schaal 0 moet komen.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Img_3473.jpg)
Nu moet er weer gebouwd worden!
Met groet, Jan
-
hallo jan ik heb een vraagje :)
gebruik jij modules voor het oude murmental?
zo ja ga je die geheel slopen of ga je ze ops
laan voor later ofzo ???
mvg mark
-
@Mark:
Het zijn geen modules. Ik heb Murmeltal gebouwd op tafels die zijn opgebouwd zoals je op de foto's van vandaag en gisteren kan zien. Ik gebruik deze tafels weer voor de 0 baan. Een enkele moet ik aanpassen. Ik twijfel nog of ik de tafels voor het station mobiel maak. Dan worden het misschien dus toch modules.
Op mijn site www.murmeltal.nl zie je op de pagina Baanbouw H0 welke materialen ik voor de tafels gebruikt heb.
met groet, Jan
-
Hallo Jan,
Langs deze weg nogmaals heel veel succes met het (door-)ontwikkelen en uitvoeren van het nieuwe Murmeltal in de prachtige schaal 0!
(Om een VT98/ BR798 in deze schaal te hebben rijden moet werkelijk fantastisch zijn. Ik hoop voor jou dat Lenz deze binnen afzienbare tijd alsnog zal gaan uitbrengen).
De verslaggeving via deze draad en/of via jouw prachtige website zal ik zeker blijven volgen.
Groeten en tot een volgende keer!
Sven
-
De verslaggeving via deze draad en/of via jouw prachtige website zal ik zeker blijven volgen.
Die zijn er nog wel meer Sven! :)
Groet Jaap
-
Jan,
Aan de ene kant jammer dat je het afbreekt/gebroken hebt maar toch ook wel respect dat je het aandurft (y)
Ik ben zeer benieuwd naar Murmeltal in 0!
Veel succes!
Gr. Remco.
-
Hoi allemaal,
De bouw van de spoor 0 baan is nog niet echt begonnen. De verkoop van het H0 gebeuren kost veel tijd. Maar het is leuk te merken dat veel kopers de bouw van Murmeltal gevolgd hebben. Ik vind het ook erg leuk dat het resterende gedeelte gaat verhuizen naar een liefhebber. Het past precies in zijn ontwerp.
Het baanplan is aangepast. Op bezoek bij een andere 0-spoorder bleek dat schroefkoppelingen wel erg mooi beeld geven. Ik ben daar meer van onder de indruk dan van zelfbouwrails. Maar de schroefkoppelingen vergen een grotere boogstraal. Vandaar een ontwerp met een miminimum boogstraal van 1,20 m. Maar eerst maar eens proefstukjes maken voordat ik echt ga bouwen.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Murmeltal0plan2.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/Murmeltal0plan2.jpg)
Of de site Murmeltal op het net blijft weet ik nog niet. Ook dat kost tijd. Misschien later weer eens opgestart als ik weer wat kan laten zien.
Met dank voor al jullie reacties en groet, Jan
-
Of de site Murmeltal op het net blijft weet ik nog niet
Dat zou wel jammer zijn als die verdwijnt. :'(
Groet Jaap
-
Jan, lekker laten staan en op een later tijdstip, als je de 0-baan aan het bouwen bent, aanvullen met die info. Dan kun je ook zelf terugkijken, maar ook je fans! ;D ;D ;)
-
Beste Beneluxspoorders en alle andere Murmeltal lezers,
Murmeltal is definitief weg :-[
Na het opzeggen van mijn abonnement per 1 november heeft de provider de site bijna direct al verwijderd.
Gisteren heb ik echt afscheid genomen van het allerlaatste van wat er nog was. De laatste modules gingen op reis :'(:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_3620.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/IMG_3620.jpg)
Daarmee is een periode afgesloten en is de weg vrij om lekker te bouwen aan de nieuwe spoor 0 baan :D.
Ongetwijfeld zal ik de resultaten weer op internet laten zien. Eerst eens heel veel uitzoeken en uitproberen.
De naam van de nieuwe baan (en het stationnetje)? Berkelbrücke, een brug naar de zestiger jaren ;).
Met heel veel dank voor alle leuke reacties!
Met een hartelijke groet, Jan
-
En enkele uren later reed de bus bij ons de straat in. De modules zijn inmiddels in elkaar gebouwd op mijn slaapkamer. Vanavond zal ik eens een paar plaatjes schieten van Tijdperk III t/m VI materiaal dat op de Murmeltalboog debuteert ;)
Op de nieuwe tafels bij Jan lagen al delen van het nieuwe 0 traject, en dat ziet er erg veelbelovend uit!!
-
Suc6 met bouwen Jan. Ik weet zeker dat het net zo mooi wordt als het oude Murmeltal.
Greetz, Paul
-
Idem vanuit Apeldoorn
( waar de VT11.5 het prima naar zijn zin heeft. Zo goed zelfs dat hij er binnenkort lichtend en stralend zal uitzien ;) )
Grtzz en suc6,
Karst
-
Hallo Jan,
Ik had al gemerkt dat de website eruit lag... jammer... ik wilde nog wat rondneuzen, kijken hoe sommige dingen ookal weer zaten... Nog niet alle rails liggen er maar het schiet al wel op.... Vorige week heb ik voor het eerst de BR64 met umbauwagens laten rijden en de VT98... Wat een mooi geluid!!!! ;D Ik ben heel erg blij ermee...
succes met bouwen! Ik blijf je vorderingen volgen!
Groeten Ronald K
-
Dag Jan,
Had je website gelinked en was mijn links weer aan het testen. Kwam er achter dattie niet meer werkte. Vervangen door Berkelbruecke nu...
Succes,
Gerard
-
Hallo Jan,
Schitterende loks in spoor 0 hé!! Ik heb na mijn h0 modelbanen Amerikaanse spoor 0 loks gehad met een baan in de schuur...
Maar ik waarschuw alvast, hierna wordt het smalspoor... ;D
-
Maar ik waarschuw alvast, hierna wordt het smalspoor... ;D
Wie weet ;D Mijn lijstje tot nu toe:
H0(DB), N(DB), H0(NS), H0m(RhB), H0(DB), 0(DB),...........
Het verhaal gaat nu verder op:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23945.msg367150/topicseen.html
Met groet, Jan