BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: dvdbrander op 27 November 2009, 06:59:16
-
nou, mijn treinen rijden dus niet helemaal soepeljtes :P
ik dacht van misschien licht het aan de baan, maar die is dus gewoon goed.
ik heb mn locs al een keer uitgeblazen en al, maar nog steeds, niet goed.
iemand een mogenlijke oplossing?
oh, edit:
suggestie, kan het aan de travo liggen?
k ga iig ff n andere travo drop zetten en kijken of k deze ff open kan halen.
tenminste, kan je een travo zonder gevaar als ie van de stroom af is openhalen?
heb n fleichmann 6730
-
hoi,
Trafo, afhalen zou geen probleem zijn... Edit:maar niet openmaken
Heb je al de oppervlakte van de wielen bekijkt? Misschien is deze vuil...
Groet
Bernd
-
zit allleen maar een beetje roestige slijtage op
ik ga toch ff de travo vervangen, kijken of t helpt
-
owkey, die waren t ja.
nu nog ff iets goeds vinde om ze schoon te maken, maar moet nu naar school.
doei
-
aan de topicstarter: Ik zou geen trafo's openhalen als je er geen verstand van hebt...
-
Ach, als je een beetje verstand hebt van electro kan het geen kwaad als de stekker er maar uit is.
Voor alles moet een eerste keer zijn toch?
-
Hoi
@dvdbrander / Daniël: De trafo NIET open maken! Gezien je leeftijd is dat niet verstandig.... met 230 volt lopen knoeien is geen verstandig idee! Heb je trouwens de rails van jouw baan al een keer goed schoongemaakt? Met een speciaal blokje of misschien met een doekje en wasbenzine?
-
ik dacht van misschien licht het aan de baan, maar die is dus gewoon goed.
ik heb mn locs al een keer uitgeblazen en al, maar nog steeds, niet goed.
Ondanks de lichtelijk onleesbare vraagstelling, RonaldK bedankt voor de "vertaling" ;D toch maar even een tip.
Hoe weet je dat de rails nog goed is, alleen er naar kijken lost het probleem niet op. Misschien eerst de rails eens schoonmaken met wasbenzine of een railgummetje.
En een lok uitblazen zal ook niet veel helpen. Maak de wielen eens schoon. Je zal verbaasd zijn hoeveel vuil daar af kan komen.
10 tegen 1 dat na deze schoonmaakacties de boel weer goed werkt.
zit allleen maar een beetje roestige slijtage op
ik ga toch ff de travo vervangen, kijken of t helpt
En waar zit die roest op?
Op de rails? Dan zou ik eerst maar eens gaan poetsen en uitzoeken waarom de rails roestig wordt. Rails gaat niet zomaar roesten. En eventueel de slechte delen vervangen.
Op de trafo ??? Dan vraag ik me af wat voor trafo je hebt. Over het algemeen zitten die in een kunststof behuizing ingegoten.
En die trafo openmaken? Die is niet voor niets dicht gemaakt. En je kan er toch niets zelf aan repareren.
Dus gewoon afblijven. Ik denk dat je ouders , en jezelf, het ook wel leuker vinden als je ouder dan 14 jaar wordt.
Gr.
Eric
-
Goeden morgen.
Het kan ook zo zijn dat je de koolborstels moet vervangen.
Dat wil ook wel helpen,en goed schoon maken,neem daar de tijd voor
Martin.
-
Het kan ook zo zijn dat je de koolborstels moet vervangen.
Om maar weer even on topic te gaan.
Aangezien de topicstarter het heeft over treinen ga ik ervan uit dat alle treinen dit gedrag vertonen.
Dan ligt een versleten koolborstel minder voor de hand en moet het eerder gezocht worden in vervuiling.
Het is niet uit te sluiten maar alle loks tegelijk met koolborstelproblemen lijkt me onwaarschijnlijk.
Gr.
Eric
-
Inderdaad Daniël (zie profiel voor de naam van DVDbrander) heeft het er over dat al zijn treinen het doen... Hij heeft gekeken naar de rails maar kijken is denk ik niet voldoende :)
Goed wat ik ook al eerder aangaf: maak de rails schoon met een railgum of met een doekje met wasbenzine. Dat zou wel moeten helpen.
Groet Ronald.
-
dan ga ik denk ik voor de railgum.
ga waarschijnlijk volgende week weer naar de winkel, misschien digitaal startset kopen, en kijken of ik hem daar misschien gratis bij kan krijge :P n
argh! rotmuis! soms kom ik er net op en dan schiet mn typbalkje ergens anders heen, is echt irrie
-
Goeden middag.
Vraag aan dvdbrander.
Denk je dat een digitale startset het probleem op lost voor de kwaal.
Het is maar een vraag ,geen kwaad of zo,ik denk mee voor een oplossing ;)
Met versleten koolborstels rijd een trein ook wel ,alleen beroerd.
Hoe lang zitten de borstels er in ,ongeacht welke trein.
Martin.
-
Goed, draadje opgeschoond en alle commentaar over spelling en dergelijke verwijderd, net als een nogal aanstootgevend onderschrift.
Dit forum gaat over treinen, specifiek modeltreinen. Het gaat niet over spelling en al helemaal niet over politiek. Als je problemen met een bericht hebt, meldt het dan aan de moderator.
- Peter
-
ik denk dat t inderdaad wel kan dat als ik digitaal ga rijden, het probleem opgelost kan zijn.
enne, die koolborstel, is dat dat ijzeren dingetje in de trein die de stroom van de wieletjes afpakt naar de motor?
die kunnen inderdaad ook wel versleten zijn.
-
Nee, dat zijn geen koolborstels,
Dat zijn stroomafnemers. De koolborstels zitten in de motor, om daar bij te komen moet je de lok los halen. Met wat wasbenzine kan je de stroomafnemers voorzichtig schoonmaken. Met een railgum gaat dat denk ik net niet lukken.
groet Ronald.
-
Nee, dit zijn de wiel contacten. De koolborstel zitten in de motor, maar dan moet je deze uit elkaar nemen. Ik zou dit niet doen! Eerst eens de wielen en de rails schoon maken !!! Dan kunnen wij verder met probleem oplossen... Wasbenzine in huis en een oude T-Shirt?
Sorry dubbelt...
-
ik denk dat t inderdaad wel kan dat als ik digitaal ga rijden, het probleem opgelost kan zijn.
Door op digitaal over te stappen is je probleem echt niet opgelost.
Zolang je rails en wielen van de loks vuil zijn zal de stroomafname beoerd zijn en blijven. Met digitaal wordt dat echt niet beter.
Dus eerst POETSEN. ALs de handel dan weer goed rijdt kun je altijd nog over overwegen om over te stappen op digitaal.
Eerst het probleem oplossen.
enne, die koolborstel, is dat dat ijzeren dingetje in de trein die de stroom van de wieletjes afpakt naar de motor?
die kunnen inderdaad ook wel versleten zijn.
Nee. Dat zijn de stroomafnemers. ook daarvoor geld dat je die misschien eerst moet schoonmaken.
Koolborstels zitten in de motor. Daar moet de lok voor open om dat te bekijken.
Maar gezien je ervaring zou ik dat nog maar even niet zelf doen.
Begin nou eerst maar met de rails te poetsen en de wielen schoon te maken.
Enne, waar heb je nou precies roest gevonden. Dat heb je nog niet beantwoord.
Gr.
Eric
-
Volgens mij zijn we het wel eens over het stappenplan ;D
Gr.
Eric
-
op de wieltjes zit een lichte roestaanslag.
maar dan ga ik inderdaad ff goed schoonmaken, en ik dacht dat het met een digitaal startset over was, daar krijg je ook een trein bij :P
-
van welke merk zijn de treinen? Roest heb ik nog nooit gezien op wielen, dit kan niet... Heb je een plaatje van de wielen?
-
..... en ik dacht dat het met een digitaal startset over was ....
Ook digitale treinen nemen stroom af van de rails en zolang die vuil zijn (ook al ziet het er misschien niet zo uit) zal het rijgedrag slecht blijven.
En denk er ook aan dat als je digitaal gaat rijden je ook de bestaande loks ook van een decoder moet voorzien.
Het is dus niet zomaar even een centrale aansluiten ipv de trafo en dan digitaal rijden.
Maar daar vindt je hier op het forum zat informatie over.
Dat mag je even zelf opzoeken.
Gr.
Eric
-
en als het aan de vuiligheid op de baan ligt denk ook is na over een poetswagon. Om die regelmatig mee te laten rijden.
Het hoeft ook niet gelijkt zo'n duur ding te zijn van lux. Die van roco doet het ook prima.
M.v.g erik
-
..... denk ook is na over een poetswagon...
Heb je ook een Nederlandse vertaling ???
Gr.
Eric
-
dat is gewoon een wagon waar een poetsblokje onderzit
-
ik bedoel inderdaad die van roco met dat blokje. maar jah je heb van die mensen die alleen maar schoonmaakwagonnen hebben.
erik
-
He goochemerds. Wat een poetswagon is weet ik ook wel.
En om die goed te gebruiken zul je wel eerst je baan een keer goed moeten poetsen. Daarna kan je een poetswagon, in welke vorm dan ook, mee laten lopen.
@Erik1
Misschien de volgende keer de woorden in een leesbare volgorde zetten. 8) Maakt de berichten wat leesbaarder.
Gr.
Eric
-
ik kan nu helaas geen plaatjes laten zien, ben nu niet thuis dit weekend.
maar t is fleischmann, en het LIJKT op roest.
maar inderdaad, zon schoonmaakwagon is geen slecht idee
-
.... en het LIJKT op roest....
Dan vermoed ik toch behoorlijke vuilophoping.
Zie de eerdere adviezen.
Gr.
Eric
-
Hallo.
Roest gaat er met een poets wagen echt niet af
Wat voor type rails is dat dan,roest!
Mrails van Marklin die wil na verloop van tijd een beetje verroesten.
Maar jij rijdt fleischmann ,ik heb zelf rails van minitrix die is al aardig oud.
Maar geen roest te bekennen,vreemd heel vreemd.
Tip van mij ,foto,s verduidelijken een hoop.
Mischien helpt dat,even een foto van de rails en treinwielen.
Martin.
-
roest onder de wielen kan volgens mij maar één ding betekenen: een iets te enthousiaste schoonmaakbeurt... Schuurpapier??? ::)
Heb je ook een Nederlandse vertaling ???
>:( :( ??? :-X :-\ :'(
EN NU WEER ON-TOPIC! ;)
Het schoonmaken van je wielen kan heel goed met een wattenstaafje gedrankt in wasbenzine, maar let wel op dat er geen draadjes van de watten tussen belangrijke bewegende delen komen.
Er zijn ook allerlei mooie methodes waarbij je de wielen laat draaien, daar zijn elders leuke draadjes over.
-
geen roest op t spoor, de wieltjes.
en die treinen waren eerst van mn pa, geen idee wat die ermee heeft gedaan
-
Goed, draadje opgeschoond en alle commentaar over spelling en dergelijke verwijderd,
- Peter
Sorry... :-X :P
-
Roest is onmogelijk, het materiaal waar de wielen van gemaakt zijn, kunnen niet roesten.
Als je treintjes met horten en stoten over de baan rijden, dan moet je de treintjes schoonmaken. Kun je dat zelf niet dan breng je hem bij een specialist op dat gebied. Meer is het niet, en we kunnen er lang of kort over praten, ook dat helpt niet.
Mvg
Wim.