BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 26 November 2009, 20:50:11
-
DB Schenker Rail vergroot zijn vloot van elektrische locomotieven in het spoorvervoer tussen Nederland en Duitsland. Met ingang van de nieuwe dienstregeling, op 13 december aanstaande, worden nog eens 32 elektrische locs toegevoegd aan de bestaande 26 uit de serie 189. Deze machines hebben elk een aanzet vermogen van 6400 kilowatt. De serie 186 gaat de diesellocomotieven vervangen daar er vanaf 13 december electriesch doorgereden gaat worden tot aan de Maasvlakte.
De nieuwe locomotieven zijn met hun aanzetkracht van 300 kN geschikt voor het rijden van zware grensoverschrijdende goederentreinen. Ze beschikken zowel over de in Duitsland geldende beveiligingssystemen ook over de Nederlandse systemen ATB en ETCS. Ze kunnen gebruikmaken van de bovenleidingspanning van 15.000 volt wisselstroom, die in Duitsland wordt toegepast, van de op het Nederlandse gemengde net gebruikte 1.500 volt gelijkstroom en van de 25.000 volt wisselstroom op de Betuweroute. wisselstroom op de Betuweroute.-HR
-
Ik las ook dat er een aantal van de serie 189 voorzien worden van automatische koppeling, deze komen van de huidige serie 151. T.b.v. de zware 4000 ton kolen en ertstreinen. Zou me niets verbazen als die straks ook naar de Maasvlakte komen.
-
nouja leuk pers-praatje natuurlijk, meeste loks waar het om draait rijden al maanden in NL daar de ombouw in de zomer al begonnen is.
ditmaal zijn de 189 024-054 en de 081 omgebouwd. Het is nog niet bekend welke een AK krijgen...
-
Ik las ook dat er een aantal van de serie 189 voorzien worden van automatische koppeling, deze komen van de huidige serie 151. T.b.v. de zware 4000 ton kolen en ertstreinen. Zou me niets verbazen als die straks ook naar de Maasvlakte komen.
Dat was inderdaad de opzet maar gaat niet door, er worden compleet nieuwe AK's bij Scharfenberg gefabriceerd.
-
Is het ook bekend, hoeveel van de 6400 serie diesellocs worden afgevoerd naar het oosten?
Er zal met al die electrische locs weinig werk overblijven.
Groeten, Alexander