BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Paul Habraken op 26 November 2009, 01:14:21
-
Heren,
Bij bouwen van ledstrips (binnenverlichting) bij digitaal gebruik met een IB gebruik ik altijd condensatoren waarvan de max waarde op 35 V ligt.
Ik heb nu een paar plan D rijtuigen onder handen waar de net iets dikkere 35V condensator niet in past. De iets kleinere cond. met een waarde van 16V -1000uF past er wel precies in. Mijn handen jeuken, echter is dat wel verantwoord ??bij een voeding vanuit de IB die volgens mij 16V is. Grensgeval of kan dat wel?
Gaarne even een adviesje, waarvoor dank
Groet, Paul
-
Je moet ervan uitgaan dat er spanningspieken optreden dus een condensator die minimaal 25 volt kan hebben lijkt me wel zo verstandig. Dus als je geen gedonder wilt, zou ik het niet doen met een 16 volt elko...
Aan de andere kant is het ergste wat er kan gebeuren dat de condensator doorslaat. Bovendien zijn electronica componenten over het algemeen overgedimensioneert qua specificaties. Het effect zou kunnen zijn dat de condensator veel sneller veroudert en dat de verlichting ineens uitvalt en/of de gelijkrichter schakeling of iets anders op de ledstrip eruit fikt omdat de elko doorslaat en dus kortsluit. Valt te overzien...
Als je dat risico wilt lopen kun je het erop wagen?
-
Hans, bedankt voor je reactie.
In onderstaand topic kwam het piekspanningsgevaar aan de orde (dit in relatie tot |Brelec-functiedecoders). Daarin staat een schema, dat bedoeld is om de condensator geleidelijk op te laden, ter voorkoming van piekspanning. De Brelec funktioneerde aanvankelijk niet vanwege de eigen beveiliging. Na aanbrengen van de voorziening wel.
Het moet volgens mij ook beschermend werken voor de condensator (bij opstarten) Uiteraard bouw ik die beveiliging ook in de plan D. Blijft echter de vraag hoe een 16V cond. zich permanent onder die spanning gedraagt.
Ik gok het er op, anders wordt het zo'n verbouwerij om die 35V er in te krijgen. Zonde ook van de nieuwe plan D.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22757.msg348884.html#msg348884
Groet + dank
Paul
-
Kijk anders eens naar 25V condensatoren... mooie tussenmaat die misschien wel past?
En er zijn vele soorten en maten 16V/1000uF elco's , misschien als je goed kijkt dat je een kleiner type kunt vinden?
-
Ga hier geen risico mee lopen, mijn advies minstens 25 volt gebruiken.
Een exploderende elco kan een rijtuig aardig vervuilen cq slopen inwendig.
Elco's hebben last van veroudering dus zeker niet te kritisch gaan zitten.
Storingen in electronica komen heel vaak door verouderde elco's.
groet, Albert. (y)
-
Mee eens, niet doen.
De IB levert standaard geen 16 volt maar eerder 20 volt. Bovendien is de spanning die over zo'n elco kan komen te staan hoger dan de voedingsspanning. Daarvoor de voedingsspanning met ongeveer 1,4 vermenigvuldigen. Begrijp je gelijk waarom er altijd 35 volt elco's worden aangeraden. Er zijn absoluut kleinere 1000 microfarad/35 volt elco's te vinden.
Verder heeft Albert ook gelijk als hij schrijft dat een klappende elco niet moet worden onderschat. Je stopt ook geen rotjes in je plan d.
-
Hans, bedankt voor je reactie.
In onderstaand topic kwam het piekspanningsgevaar aan de orde (dit in relatie tot |Brelec-functiedecoders). Daarin staat een schema, dat bedoeld is om de condensator geleidelijk op te laden, ter voorkoming van piekspanning. De Brelec funktioneerde aanvankelijk niet vanwege de eigen beveiliging. Na aanbrengen van de voorziening wel.
Het moet volgens mij ook beschermend werken voor de condensator (bij opstarten) Uiteraard bouw ik die beveiliging ook in de plan D. Blijft echter de vraag hoe een 16V cond. zich permanent onder die spanning gedraagt.
Ik gok het er op, anders wordt het zo'n verbouwerij om die 35V er in te krijgen. Zonde ook van de nieuwe plan D.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22757.msg348884.html#msg348884
Groet + dank
Paul
Het gaat daar niet over spanning maar over stroom.
-
Tja, das waar... Een doorgeslagen elko kan ook klappen. Heb het zelf maar 1 keer meegemaakt, was wel spectaculair!
-
Ik heb in mijn Roco plan D's Digirails DR10G14 strips gebouwd. Deze heb ik elk voorzien van 2 Elco's, 35 V, 220uF (Conrad). Geen probleem, ze passen ruim in een coupe, en ze hebben voldoende capaciteit om het knipperen tegen te gaan. Ik zou persoonlijk NIET LAGER DAN 35V kiezen, i.v.m. explosiegevaar. Dus als je handen jeuken, zou ik zeggen, even krabben, en ook achter je oren ;). Vroeg of laat krijg je er een keer spijt van als je toch voor minder Volt (=16) kiest.
Marco
-
Bovendien is de spanning die over zo'n elco kan komen te staan hoger dan de voedingsspanning. Daarvoor de voedingsspanning met ongeveer 1,4 vermenigvuldigen.
Dat geldt alleen voor sinusvormige spanningen. Daar is de topwaarde ongeveer 1,4 maal groter dan de effectieve waarde.
Maar digitale spanning is een blokspanning. Daarbij is topwaarde=effectieve waarde=gemiddelde waarde.
Bij een waarde van 20 volt voor de digitale spanning zou ik dan elco's van 25 volt nemen, een beetje reserve kan geen kwaad.
Overigens ben ik er pas achter gekomen dat er in de spanningswaarde van elco's niet zo erg veel reserveruimte zit. Ik had laatst een elco van 40V die ontplofte omdat er 50V over bleek te staan. Daar had ik niet op gerekend omdat ik een beredeneringsfoutje had gemaakt.
-
Heren,
Bedankt voor jullie reacties. Voldoende overtuigd : er gaat GEEN 16V elko meer in een rijtuig. Moet dus even op zoek naar een kleiner formaatje met minimaal 25 V, liefst hoger
Vrij naar Ds Gremdaat : "Mensen kent U dat gevoel dat U iets wilt afhebben , AFHEBBEN !"
Nee, meneer Habraken, gaat U eerst maar eens goede spullen aanschaffen.
:P
Groet,
Paul