BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Mats op 25 November 2009, 09:00:59
-
Hoi allemaal,
Ik zal me eerst even voorstellen: ik ben René en woonachting in Meerkerk , aan de Cota de A27!
Sinds enkele weken heb ik een Roco startset gekocht van de NS 1100 met de geoline rails.HO
Het is een digitale startset.
Na het aanschaffen van het progromma Anyrail ben ik een aantal dagen achter elkaar intensief bezig geweest met het ontwerpen van een baanpplan.
De kamer heeft de grote van 3,5 meter bij 3,5 meter. Ik heb reeds twee modules gemaakt van1,2o bij 1,20 met roofmate erbovenop en ruimte eronder van 25 centimeter voor evenuteel een schaduwstation.
In any rail heb ik het volgende pal gemaakt.
Vraag: kunnen jullie hierop schieten en je ongezouten mening geven?
Thanks,
René
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_versie_1.jpg)
-
Allereerst welkom op het forum.
Gezien de startset ga je rijden met H0. dat is in ieder geval duidelijk.
Maar verder wat voor thema wil je gaan hanteren en welk tijdperk.
Mijn "ongezouten" mening:
Als ik je baanplan zo zie heb ik daar toch wel wat twijfels bij.
1 Wat is de functie van de 4 overloopwissels links.
2 Idem voor de overloopwissels rechtonder.
3 Wat voor treinen wil je laten rijden want het station is wel erg aan de korte kant. De 1100 met rijtuigen passen daar niet op, Er is hooguit ruimte voor een lokaaltreintje.
4 Het station is maar in 1 richting te berijden alleen via de binnen baan.
5 Het station ligt daar maar een beetje verloren in de hoek met doorgaande sporen over het "stationsplein".
Je kunt het station beter langs de rechterzijde leggen. Dan kan je langere perronsporen maken.
Gr.
Eric
-
Hoi bedankt voor je opmerkingen, het is inderdaad een HO baanplan. Mijn idee was met de bovenste bochtwissel een spoor te maken die dan in de toekomst naar beneden kan gaan naar een later te maken schaduwspoor.
De overloopwissels zijn er gemaakt om van baan de 2 naar 1 te rijden en vica versa, dit dus om van 2 naar het station te kunnen rijden.
Ik denk dat ik niet speciek kies voor een tijdperk, ik denk wel dat de omgeving Nederlands/duits wordt.
De ronde heb ik gemaakt zodat ik twee lange parade banen krijgen met wat lengte in de baan.
Hoe moet ik dan het station bouwen+sporen?
Thanks,
rené
-
Ok dan kan ik de overloopwissels links plaatsen.
Maar de overloopwissels rechtsonder hebben totaal geen functie. Die zul je zo nooit gebruiken. Je kunt ze wel andersom leggen, dus van buiten naar binnen. Dan kan je vanaf de buitenbaan wel het station bereiken.
Houdt met een schaduwspoor/station wel de helling in de gaten. Max 3% (- 3 cm per meter stijgen/dalen). Je zult dus de ruimte onder het station al nodig hebben om te dalen en dan komt pas het schaduwstation wat je dan dus ergens langs de rechterwand kunt leggen. Dat zullen dan wel kopsporen worden.
Gr.
Eric
-
Hierbij een aangepast versie met meer passeer banen. de wissel rechtsonderin andersom en een langere sporen bij het station om lange intercities kwijt te kunnen.
Is dit beter? of ben je hier in de praktijk snel op uitgekeken qua rijden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_versie_2.jpg)
-
Je station is er in ieder geval op vooruit gegaan en vanaf beide zijden bereikbaar.
Ik zou alleen die twee sporen voor eht station weghalen. Nu staat het stationsgebouw tussend e sporen in en is onbereikbaar voor de reizigers. 8)
Kan je beter verplaatsen naar de ruimte tussen het bovenste perronspoor en het lokloodsspoor.
Het spoor naar de lokloods tak je na af van de hoofdbaan. Dat zou ik vanaf het station doen, vanaf het bovesnste perronspoor bijvoorbeeld. Nu moet je altijd rangeren over de hoofdbaan om met een lok in het station te komen.
En als je dan in het donkergrijze gedeelte een kort uithaalspoor legt kan je zonder over de hoofdbaan te rijden alle perronsporen bereiken.
Gr.
Eric
-
Hoi,
Bedankt, toch even maar het station op de lange zijde gelegd en het idee losgelaten van een schuin liggen station. dit geeft veel meer ruimte voor de sporen en voor een klein stuk industrieterrein en dorpje.
Dit is nog beter denk ik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_versie_3.jpg)
-
Het is in ieder geval realistischer dan het schuine station.
Ik zou voor het mooie wel het onderste perron weghalen. Wordt anders iets te veel van het goede vindt ik. Houdt je nog 5 perronsporen over.
Ander puntje waar je op moet letten is de bereikbaarheid. Je armen hebben maar een beperkte reikweidte :D Als er nu wat in het station gebeurt kan je daar moeilijk of niet bij. Denk dat je de plaat een stukje smaller moet maken.
Verder heb je linksboven nog dat korte spoortje naar je eventuele schaduwstation. Aangezien je daar een helling moet maken krijg je een probleem omdat je dan dwars door het station heen gaat.
Kan je die aftakking beter naar rechtsonder verplaatsen. Dan kan je daar langzaam zakken tot onder het station.
Gr.
Eric
-
Nog van harte welkom op de site en ik volg een beetje je baanplan ontwikkeling vanuit Noordeloos.
Ik zelf ben nooit zo bezig met baanindelingen maar hou mij graag bezig met de technische kant daarvan.
Mijn eigen baan is nagenoeg klaar en rij computer gestuurd.
Er zijn leuke nog technische zaken op je toekomstige baan denk ik.
Links onder een automatische brug planning?
wil.