BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Kassenbarg op 01 December 2006, 18:35:00
-
Nou, wat tekenen op papier en met DRail heeft me het navolgende sporenplannetje opgeleverd. Het is getekend met DRail en uitgevoerd in Tillig Elite rails.
Vanwege het moeizame tekenen in DRail van bogen met flexibele rails sluit alles niet zo prachtig aan als kan met railprogramma's van andere merken. Zie:
http://i118.photobucket.com/albums/o94/hghofmeijer/TilligRailplanversie1.jpg
De baan meet 2,35 x 2.0 meter waarbij de baandelen 50cm breed zijn. Het plan is een eenvoudig station aan een enkelspoorslijn uit te beelden met een goederenoverslagstation. Eventueel kan een klein rangeertereintje van een museumclub erbij getekend worden. Lekker simpel rijden met een beetje rangeren dus.
Een schaduwstation gaat denk ik niet lukken omdat ik de spoorlengte niet haal om de hoogte of daling te halen. 8cm kost bij een hellingspercentage van 2% toch vier meter spoor.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Commentaar ontvang ik graag.
-
Hoi Gerrit,
ik geloof dat je sporenplannetje niet geheel is komen te staan in de link?
Overigens is het ook mogelijk om in een spiraal te dalen, hierdoor is de 4 meter in minder ruimte te overbruggen.
Groeten,
Christoph
-
Nou, daar gaat ie dan, hou je vast :)
Ik zie volgens mij maar het halve sporenplan :o :o :o
Nou, dat viel best wel mee,toch ;D ;D ;D
Edit: Christoph was mij voor >:(
-
Een goed begin is het halve werk. En toen is ie maar gestopt ;D
-
@Gerrit,
Tja, wel jammer van die halve baan... Gewoon nog eens proberen.
Dat verhaal van die helling klopt weliswaar, maar daar zijn wel oplossingen voor. Kijk eens in onze encyclopedie:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec95/sec97
groetjes,
Hans van de Burgt
-
Mhm, da's inderdaad niet het hele plannetje. Ik moet eens even uitvogelen hoe dat nou weer kan.
Als ik het hele plannetje kan laten zien, meld ik me weer
-
Nou, probeer het eens met deze link:
http://i118.photobucket.com/albums/o94/hghofmeijer/SporenplanTilligversie1.jpg
De schaal is nu 1:12. Bij 1:10 exporteerde DRail maar de helft van het sporenplan.
May I have your votes please....
-
Hoi Gerrit,
De flexboog rechtsboven lijkt me wat scherp. Ik weet niet wat je precies bedoelt met 'lastig' in DRail met de flexbogen, maar als je het uitlegt kan daar wellicht wat aan worden gedaan ;)
Ik neem aan dat je niet met verschillende hoogtes wilt werken. Als je dat wel wilt, zou ik het plan heel anders aanpakken, door bijvoorbeeld eens te experimenteren met een station diagonaal, waarna de in- en uitrijsporen afbuigen het schaduwstation in.
Succes!
David.
-
Je kunt in DRail niet met een flexrail ingeven dat je bijvoorbeeld een radius van zeg 70cm wilt leggen, die het programma dan vloeiend legt. De bogen moet je maken door rechte stukjes rail op de eindpunten van de boog te leggen en dan daartussen een flexibele rail plakken. Dan moet je op het oog de boog vloeiend leggen wat nogal lastig is.
-
als je buitenom op twee zijden een verdekt, naar beneden lopend spoor maakt dan kan je (2,5+2) makkelijk een niveau eronder bereiken. Vervolgens heb je een enorme cirkel voor verdekte opstelsporen ter beschikking! Alleen een keerlus wordt lastig in deze rondomopstelling, bij deze breedte.
Je hoeft het bij een juiste landschapskeuze niet eens te verdekken. Door hellingen in je baan aan te leggen is het ook nog mogelijk om een stuk omhoog naast een stuk omlaag te leggen. Dan heb je nog maar goed twee meter helling, moet je de hoofdbaan wel op een ander stuk weer laten dalen...
Persoonlijk zou ik wat meer sporen intekenen op het zichtbare gedeelte. Maar je doelstelling simpel rijden komt zo goed tot zijn recht :D
Sicco Jan
-
Maar je doelstelling simpel rijden komt zo goed tot zijn recht :D
[/quote]
Bedoel je dat simpel rijden met mijn ontwerp al tot zijn recht komt of pas na jouw wijzigingen?
-
Gerrit,
ik bedoel dat je in jouw tekening goed simpel kunt rijden.
Ik denk ook dat je daar toch gauw flauw van gaat worden tenzij je op je baan een goede reden verzint om het zo simpel te laten zijn. Leg de rails maar eens uit in de woonkamer en kijk wat je allemaal kunt.
Ik heb zo eens een hele middag met mijn zus rond een 3voudige ovaal gezeten met 3 lokjes en maar 2 vrije rijbanen. Lekker veel wissels omzetten om de botsingen te voorkomen. Toch zou ik een baan niet zo opbouwen als het langer dan een middag mag liggen. Ik zal binnenkort eens een simpel programmaatje opzoeken zodat ik mijn suggesties ook uit kan tekenen.
Sicco Jan
-
Nou als je een tekening kunt toesturen, graag!
Aan de andere kant: een spaghetti van sporen op een klein oppervlak is ook niet realistisch. Grotere bogen dan de standaard bogen van de fabrikanten kosten ruimte.
-
Zelf heb ik ook zo'n oppervlakte gehad, voordat ik overging op modules.
Het is inderdaad moeilijk om een banenplan te maken dat niet verveeld. Daarom, als je met 2 niveau's werkt, ben ik voorstander van een kopstation.
Kopstation schuin over het hoogere niveau en een enkelsporige lijn naar een schaduwstation op het lagere niveau.
Misschien dat je het wat vind, succes ermee
mvg laurens
-
Schuin over het onderniveau gaat niet omdat het een o-baan betreft met een gat er middenin dus.
Als ik een beetje reken met de boogstraal (2,5 keer de boogstraal met enkele rechte stukjes) dan kom ik zo rond de 3 meter uit en dan zou ik net een niveau lager kunnen werken (als ik een hellingpercentage van 2%reken)
2% hellingen kunnen modellocs toch wel halen lijkt me (soms zie ik zelfs 3 tot 3,5% hellingen gebruikt worden)
Wat is dan eigenlijk wijsheid om te doen op het tweede niveau: een schaduwstationnetje met een ovaaltje? Of heeft iemand anders nog een idee?
-
offtopic
ik merk dat photobucket me dit weekend niet lief vind, foto's en plaatjes in de diverse draadjes houden jullie dus te goed.
ontopic
Gerrit,
ik zou het onder de baan zo simpel mogelijk houden, schaduwstation met enkele sporen dus. Omdat je niet kan keren in een lus moet je er rekening mee houden dat je dezelfde weg terug kan. Dat heeft voordelen en nadelen.
Als je graag met stoom rijdt heb je drie mogelijkheden:
een keerdriehoek aanleggen in een hoek (neemt veel ruimte)
boven en onder een draaischijf plaatsen (kan je de lok met de neus vooruit zetten)
de lok een rondje laten rijden en achter de stam rijtuigen aanpikken (er zijn behoorlijk wat trajecten waar tender vooruit gebruikelijk was. Wel rekening houden met het materieel)
En vier: overstappen op pendelmaterieel met lok en stuurstand of alleen treinstellen (kan je wel simpel rijden maar valt rangeren in het water)
Sicco Jan
-
Om eerlijk te zijn zie ik er een beetje tegenop om een baan op twee niveau's te maken.
Laat ik nou eerst maar eens een baan bouwen op een niveau. Later ga ik misschien wel meerdere niveaus's proberen. Ik vind het nu nog te ingewikkeld ontwerpen en plannen.
-
Gerrit,
lijkt me heel verstandig, we kunnen hier enthousiast roepen wat jij wilt maar dat schiet niet op als je het zelf niet wil. Twee niveaus is niet gek moeilijk, maar een schaduwstation is wel wat anders dan een brug/viaduct.
Terug naar je oorspronkelijke plan:
je hebt aan de lange zijden 2,5 halve meter ter beschikking. Ik zou op tenminste 1 daarvan een omloopspoor creeeren. Als je nu gaat rangeren moet je je steeds omdraaien naar het andere stuk baan.
____
/ \ |
|\ | |\|
| | | | |
| | \| |
\ | | |
\ \__/|/|
\___/ |
Zoiets :-[. Ik zat eigenlijk weer op het spoor TimeSaver, waarbij je twee sporen doortrekt rond je tafel. Niet bijster origineel, maar beter goed gej*t dan...
Sicco Jan
-
Dank voor je suggestie. Alleen: een 'doorgaande trein' moet altijd een of twee afbuigende wissels nemen, da's toch niet helemaal zoals het hoort? Ik weet wel, het is maar een modelbaan maar toch. Overigens heb ik geen 2,5 meter maar 2,35 bij 2 mtr.
Wat betreft twee niveau's werken zit ik met een aantal problemen waar ik een beetje tegen op zie.
De spoorlengte om een niveau lager te komen bij een radius van 74 cm waarvan ik twee bochten kan gebruiken, met een recht stuk van 70 cm en twee stukjes van 20 cm, is ongeveer 3,4 mtr.
Met een hellingspercentage van 2% (ik zit ook nog met een helling in bochten, dat schijnt extra lastig te zijn voor het materieel) kom ik op een vrije ruimte van 6,8 cm.
En daar moet dan nog een plaatdikte vanaf, dus volgens mij wordt het krapper de krap.
En dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met de aanloop om de overgang recht/helling vloeiend te laten verlopen. Schijnt ook nog weer in totaal een halve meter te kosten.
Overigens, ik wil de baan i.v.m. een eventuele toekomstige verhuizing scheidbaar maken op de korte lengte dus dat ik dan twee stukken baan heb van 2,35 bij 1 mtr.
Het lijkt me heel lastig om op een koppeling twee stukken spoor te hebben die verschillen in hoogte. Straks heb je dat het ene spoor vloeiend verloopt in het andere en dat het tweede spoor een sprongetje maakt met de ander kant.
Kortom, ik zie veel beren op de dijk....
-
doorrijden over afbuigend wissel is bij goed aangelegde wissels eigenlijk geen probleem, compromissen maken moet je toch wel. Dan is dit, gegeven de ruimte, niet het grootste dat je moet maken. Probeer met losse wissels mijn plannetje maar eens zo te leggen dat het doorgaand spoor rechtuit kan op wissels.
Over twee niveau's (ik merk dat het je toch niet loslaat):
ik zat nog te denken dat je wellicht twee lussen naar beneden kan maken. Of 3. Scheelt enorm in de vrije hoogte. Als je de lus naar beneden aan de buitenkant houdt dan blijft er ook nog ruimte om bij je schaduwstation te kunnen.
Een dubbelsporige lus met blokken kan ook nog als schaduwstation dienen. Zie de MIBA 12-2006 voor foto's bij een vereniging die het zo opgelost heeft. Beperking: de volgorde van uitrijden is dan bepaald en bij gebrek aan een keerlus moet je een spoor beide kanten op hebben.
Deelbaarheid:
hoe meer niveau's, hoe lastiger het wordt. Helemaal als je in de bocht de segment-/modulescheiding over moet. Maar onmogelijk is niks. Ik denk dat je zelfs meubelstelvoetjes zou kunnen introduceren in de kast, zodat je hoogteverschillen kan compenseren. Nog nooit ergens gezien, maar als je niet heel precies werkt (of kan werken bij gebrek aan gereedschap) zou dat wel eens het Ei kunnen zijn.
Sicco Jan