BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Heiko op 23 November 2009, 11:13:19
-
allemaal,
Na vele jaren trouwe dienst biginnen mijn Fleischmann wissel (6045 etc). storingen te krijgen. Daar ze in het schaduwstation zitten en groten deels vats gesoldeerd zijn (voo goede stroomgeleiding) is vervangen geen aantrekkelijke optie. Ondanks de nodige wasbenzine geen echte verbeteringen. Problemen die optreden zijn:
- slechte stroomgeleiding in de tongen,
- omzetten van de tongen gaat naar een kant goed, naar andere knat "ketst"de aandrijving.
Wie kan me helpen aan goed tips.
Groet Heiko
-
Hallo Heiko,
Dat van het "ketsen" is een veel voorkomend probleem wat zich niet alleen bij Fleischmann wissels voordoet.
Zelf heb ik hier ook last van gehad bij nieuwe Piko wissels.
Aangezien ik digitaal rijd (dus aandrijving d.m.v. wissels decoders) heb ik de eindafschakeling uitgeschakeld.
De wissels werken nu 100% betrouwbaar.
Voor de rest kan er met deze wissels niet veel fout gaan aangezien er bij deze wissels geen sprake is van een schakelbaar puntstuk.
Als je gebruik maakt van de nietjes bij deze wissels (zelf denkend) is het van belang dat deze goed contact maken.
Groet,
Rob
-
Beste Rob,
Wat bedoel je met "eindafschakeling uitschakelen" en hoe doe je dat?
Ik stuur mijn Fleischmann wissels digitaal aan met Lenz LS150 modules.
Alvast bedankt
Peter
-
Hallo Peter,
Ook ik stuur mijn wissels aan met de LS150.
De wissel aandrijving is voorzien van een sleper die over contacten gaat.
Vlak voordat de sleper aan het einde komt, wordt het contact onderbroken.
Hierdoor kunnen de spoeltjes niet verbranden.
Door nu de contacten door te verbinden blijft er spanning op staan.
Aangezien bij het digitaal aansturen van de spoeltjes de tijd zeer beperkt is, zullen deze spoeltjes nooit verbranden en weet je zeker dat de sleper de volledige slag maakt.
Groet,
Rob
-
beste Rob,
Omdat ik ook digitaal rij (Lenz, met aandrijving van Littfinski, S-DEC-4), heb ik de aandrijving van de wissel geopend. Het slepertje maakt contact met een van de twee naast elkaar liggende contactpuntjes (een daarvan komt aan linkerkant van de spoel, de andere van de rechter) en de "zwarte aansluiting". Als ik die drie met elkaar verbind, gaat de wissel om naar een kant, maar niet weer terug.
Hoe nu verder?
Groet Heiko
-
Hallo Heiko,
Ik weet niet precies hoe een Fleischmann aandrijving in elkaar zit maar in principe blijft het hetzelfde.
In mijn geval gebruik ik de Lenz LS150 als wissel decoder.
Input 16 VAC.
Uitgang naar de wissels: + C -
De C gaat naar de midden aansluiting van de beide wisselspoeltjes en de + en - gaan naar de buitenste aansluitingen.
/\/\/\/\/\/\/\/\
| | |
+ C -
Als je het zo aansluit moet het goed werken.
Groet,
Rob
-
Rob,
Conform je schematje de boel aangesloten. Over het algemeen functioneert de aandrijving nu goed, alleen na een aantal keren direct achterelkaar gebruiken weigert de aandrijving (altijd in dezelfde stand). Misschien "overhitting van de regeling".
De slechte stroomvoering van de tongen heb ik opgelost met een klein koper draadje. De zwarte krammetjes verzorgen het contact met de "puntrailsen". Daar heb ik het draadje van de tongen aan vast gesoldeerd.
Bedankt voor de tips.
Groet Heiko
-
De oplossing van een slecht werkende Fleischmann wissel kan zijn: te weinig spanning.
Mijn wissels en seinen (onderhand 50 stuks) zijn allemaal op één transformator aangesloten en worden gestuurd door reedcontacten (magneetschakelaars). Toen een van wissels begon te haperen heb de reedcontacten vervangen maar dat was geen oplossing. Daarna de wissel van de baan gehaald (de contactpunten waren blanco en dus goed in orde) en alleen op een losse aparte trafo aangesloten: de wissel werkte perfect. De wissel weer op de baan aangebracht en het probleem was er weer. Toen de wissel op de baan apart van spanning voorzien met een separate trafo: de wissel werkt perfect.
Een raadsel blijft waarom alleen deze ene wissel begint te haperen en de andere 7 niet.
Theo alias Knar46
-
mijn ervaring met zelfs nieuwe Fl. wissels met ook nieuwe aandrijvingen dat het soms héél nauw komt met hoe de aandrijving aan de wissel geduwd is. En als je met een driewegwissel werkt is het al helemaal puzzelen en met beleid aanpassen om het werken te krijgen.