BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: riederalp op 23 November 2009, 09:14:07
-
Hallo
De baan ligt er en er zijn 2 loks die willen we tegen gesteld laten rijden.
maar nu het probleem ze kunnen elkaar alleen passeren op het station hoe kan je het regelen dat de treinen niet op het zelfde baan vak komen.
dus de 1 wacht netjes op het station tot de andere er is dan kan hij wel verder.
ik zal niet weten hoe ik het uit zal moeten leggen.
bedankt
-
Misschien dat je dan eerst even kunt vertellen met wat voor systeem je rijdt.
Analoog of digitaal.
2 rail of 3 rail.
Dat maakt het antwoorden wat gemakkelijker. 8)
Gr.
Eric
-
Oeps ja daar heb je gelijk in
ik rij digitaal
en het het traject 1 enkel spoor dus komen ze elkaar altijd tegen.
alleen bij het station is het dubbelspoor
-
Weet niet met welk systeem je rijdt en of je PC gestuurd rijdt maar met Koploper is dat toch redelijk eenvoudig in te stellen.
Als je even op het Koploper forum (http://www.koploperforum.nl) en in de handleiding van Koploper zoekt je wel het e.e.a aan info vindt.
In andere programma's kan je het ongetwijfeld ook instellen dat er op elkaar gewacht moet worden.
Gr.
Eric
-
Oeps ja daar heb je gelijk in
ik rij digitaal
en het het traject 1 enkel spoor dus komen ze elkaar altijd tegen.
alleen bij het station is het dubbelspoor
Goed, en rij je dan handmatig, of computergestuurd of of??? Geef nu gewoon die informatie die van belang is maakt het geven van een advies een stuk eenvoudiger.
Mvg
Wim.
-
We gebruiken geen pc er voor alleen een afstands bediening.
en het gaat er om dat mijn ventje ( 8jr ) kan gaan rijden zonder dat de treinen elkaar naa het leven staren.
het is niet zo 1 voudig met zo'n afstand bediening de ene kant om is korter dan de andere kant om.
en dan treintje drukken nummer 3 stoppen treintje drukken dan nummer 9 laten gaan enz.
Het gaat mij er om dan de treinen elkaar alleen maar kunnen tegen komen op stations
zal ff kijken of ik iets op tekening kan zetten.
dan plak ik dat er wel bij
-
Als er geen enkele vorm van automatisering is of beveiliging in de vorm van een sein of wat dan ook, dan ben je als treinbestuurder zelf verantwoordelijk voor het verloop van de treinen. Misschien een tweede afstandsbediening, geen idee of dat kan, want we weten niet welk merk en type digital systeem je in gebruik hebt.
Mvg
Wim.
-
Dus als ik op het station seinen zou plaatsen dan zou het werken alleen aansluiten op het baanvak of ben ik dan te kort zichtig bezig :-\
-
Ik weet niet precies hoe je baan er uit ziet, en hoe de treinen rijden.
maar als het zo is dat 1 trein altijd op het station moet blijven wachten tot de andere er is kun je werken met reedrelais en magnetjes onder de loks.
Net voor de lok z'n spoor verlaat geeft deze het andere spoor stroomloos.
Deze lok is dan niet meer aan te sturen.
bij het binnen rijden van het spoor worden bijde sporen weer onder stroom gezet en is het dus mogelijk een lok te kiezen die gaat rijden.
Hoe dit precies geschakeld moet worden hangt af van het baanplan, en je doel.
Of dit een hele mooie oplossing is? maar ja, soms moet je kiezen voor een veilige oplossing, en het mooie laten voor later.
Groet,
Roelco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/alex_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/alex_1.jpg)
let ff niet op de baan zelf
bochten kloppen niet is alleen de indruk hoe de baan is
-
Dit zal niet eenvoudig worden. Om dit goed te beveiligen heb je bezetmelders nodig, 1 op elk inhaalspoor en 1 in elke lus.
Een trein krijgt dan pas spanning als de lus vrij is, en er ook in het volgende "station" een spoor vrij is.
Maar ja, wat dan als dat kleine mannetje besluit om de trein naar de andere lus te sturen?
-
Oké
dus wat ik wil is niet goed mogelijk begrijp ik dus
-
Laat het kleine mannetje maar gewoon ervaren dat er niet twee treinen tegelijk op een baanvak kunnen rijden. Is gelijk een mooie ervaring voor het leven in de echte wereld.
-
Hallo,
Ik heb even zitten denken en als (toch wel) beginner in de treinaansturingstechniek wat bedacht (::)) Is het niet mogelijk om met een simpele 'deurbel-schakeling' een railstuk per spoor in het station te regelen? Het heeft wat beperkingen maar wellicht is het tijdelijk een praktische oplossing.
Wat ik bedoel is het volgende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Idee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Idee.jpg)
Tussen de blauwe stukken (stopsectie) is bij elk een railstuk geisoleerd (ik ga ervan uit dat je 2rail rijdt omdat je het hebt over een afstandsbediening en marklin heeft die volgens mij niet. Echter kan het bij marklin ook als je de middenrail isoleert). Het isoleren van een railstuk betekent dat je ervoor zorgt dat de stroomkring daar wordt onderbroken. En als er geen stroom is dan zal de trein daar stoppen.
Door gebruik te maken van deurbel-schakeling kun je als je op de knop drukt de stroom weer 'aan' zetten op dat stuk spoor. Als je wacht met drukken tot beide treinen op het station staan dan zullen ze niet botsen en dan veilig verder rijden tot ze weer op het volgende station zijn ;). Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Aan deze simpele oplossing zitten wel een paar nadelen.
- Allereerst werkt het alleen als je werkt met treinen die maar op een plek (de locomotief) stroom opnemen. Ik weet dat sommige treinen (zoals bijvoorbeeld het PIKO ICE3 treinstel) over de gehele treinlengte stroom kunnen opnemen. Hierbij bestaat de mogelijkheid dat die gewoon doorrijdt.
- afhankelijk van hoe lang de trein en spoor is kunnen de treinen maar van een kant het station inrijden. Je kunt je voorstellen als de trein het andere perron pakt dat de trein dan nog op de wissel tot stilstand komt. Als je de passeersporen dubbel zo lang maakt als de langste trein kun je de stopsectie in het midden maken en kun je van beide kanten het spoor berijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/idee2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/idee2.jpg)
Zoals ik al aangaf ben ik benieuwd of dit een haalbaar idee is. Het lijkt me in ieder geval erg simpel te maken en je hebt geen uitgebreide conacten of terugkoppeling nodig. En het is ook voor jonge modelspoorder gemakkelijk te begrijpen lijkt me ('trein stop', en als ik op de knop druk gaan ze weer rijden).
Als er denkfouten of onduidelijkheden zijn in deze oplossing dan hoor ik het graag.
Groet, Sjoerd
-
Ik zie op basis van bovenstaande 4 oplossingen:
1) Inderdaad het mannetje leren de treinen niet te laten botsen.
2) Een 'analoge' oplossing met relais en reedcontacten of bezetmelders. Nadeel is dat je weliswaar digitaal rijdt maar de controle over de trein die voor een 'rood sein' staat kwijt bent en bijvoorbeeld de verlichting ook uitgaat.
3) Computergestuurd, dus de baan digitaliseren met bijvoorbeeld Koploper. Dit betekent dus een PC, overal bezetmelders en een computerinterface naar de baan (kan een kostenpost worden).
4) Digitaal gestuurd maar dan zonder compyter. Afhankelijk van je systeem kun je vaak met 'rijwegen' of iets dergelijks werken. Dan heb je geen computer en interface nodig maar wel; bezetmelders in de baan.
Mij lijken voor de korte termijn 1) en 2) het meeste haalbaar en qua kosten het beste te overzien. Als je die kant toch op wilt is 3) misschien ook een oplossing, nummer 4) is wat 'ouderwets' en vooral ingewikkeld en niet flexibel.