BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Remco. op 22 November 2009, 20:12:02
-
(http://www.leocort.nl/download/2530vsm_bruin.jpg)
(Dit is geen plaatje van op mijn eigen proefbaan.)
Mooi ding, ik hoop alleen dat ze de gele baan bij die van jou wel goed doen:
(http://www.stoomtrein.org/materieel/images/mat_2400.jpg)
Bron: VSM (http://www.stoomtrein.org/materieel/sr2400.html)
Gr. Remco.
-
Mooi ding, ik hoop alleen dat ze de gele baan bij die van jou wel goed doen:
(http://www.stoomtrein.org/materieel/images/mat_2400.jpg)
Bron: VSM (http://www.stoomtrein.org/materieel/sr2400.html)
Gr. Remco.
Op die van de VSM zit de bies (weer) fout...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_2530n_1.jpg)
De echte NS versie (foto is hier al eens geplaatst, weet niet meer door wie).
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BF_VSM_25_04_09_405.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BF_VSM_25_04_09_405.jpg)
en op dit plaatje van mij, lijkt de verf weer goed!
-
Ik had ook al gekeken. En zie de verschillen ook.
De kleur moet gelijk zijn aan de biezen van de 2200.
Foto's vergelijken is niet zo goed vanwege allerlei instelverschillen en de omgeving.
Maar, ik heb dt wel even gedaan, er is wat verschil en dat is miniem.
Ik kan het anders pas zien in het 'echie' als ik hem heb.
-
Volgens mij gaat het niet om de kleur van de bies, maar om de plaats van de bies bij de nummerplaat op de cabine.
-
Nee het gaat om de bies over het rooster op de lange huif :)
Gr. Remco
-
Ach er klopt wel meer niet aan de VSM 2530: bijvoorbeeld de handgrepen op de neus (moeten creme zijn) en de leuningen rondom moeten bruin i.p.v. zwart zijn...
-
De bies over het rooster is er inderdaad niet. En inderdaad is er meer verschil. Bijvoorbeeld dat de eerste echte Bisschop paars (violet) met zwart onderstel hoort te zijn.
-
Ach er klopt wel meer niet aan de VSM 2530: bijvoorbeeld de handgrepen op de neus (moeten creme zijn) en de leuningen rondom moeten bruin i.p.v. zwart zijn...
Eh de VSM klopt vwb de band over het rooster, die hoort er NIET. Dat is dus mijn punt ;)
Het getoonde model klopt niet met zoals het is geweest :)
Gr. Remco.
-
Sefkens een paar plaatjes. De eerste 'De VSM 2530' te gast bij SHM. Deze plaat heb ik naar mijn ombouwer gezonden die hem heeft gemaakt.
(vanwege mijn gezondheidsproblemen kan ik noch slijpen / fraisen noch spuiten: long vol = ziekenhuis.)
Hij heeft zich keurig aan mijn plaatje gehouden.
De rookgasuitvoer had 'n klein zwart randje kunnen krijgen. En géén zwaailamp want in ca 1955 waren die niet in gebruik.
Oeps, er was zelfs geen museumlijn laat staan VSM. Kijk daarvoor naar mijn uitleg op m'n site.
(http://www.leocort.nl/download/2530vsm_shmgast.jpg)
Als gast van de SHM. Duidelijk is de doorlopende bies te zien.
Misschien mijn fout om juist deze foto als leidraad te gebruiken.
(http://www.leocort.nl/download/2503vsm_eigenstoomfestifal.jpg)
Op het eigen stoomfestifal. Een bies, zij het fletser.
(http://www.leocort.nl/download/2530vsm in be.jpg)
Rijdend bij onze zuiderburen. Ook hier is de 'vol' doorlopende bies te zien.
(http://www.leocort.nl/download/2530vsm enschede.jpg)
En in Enschede was hij ook. Ook hier een bies die wat minder overkomt.
-
Als ik de onderstaande foto's vergelijk, dan zit de bies wel op de goede hoogte. Kijk maar naar de grendels op de huif.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_2530n_1.jpg)
(http://www.leocort.nl/download/2530vsm in be.jpg)
Het verschil zit bij de nummerplaat. Deze zit iets lager bij de VSM.
Eigenlijk is het niet erg belangrijk, naar mijn idee. Wees blij, dat deze loc er nog is in deze staat en rijvaardig bovendien!
Groet,
Basilicum
"Druk je snor; pak je biezen," las ik ooit op het nmld-forum.
-
Nee het gaat om de bies over het rooster op de lange huif :)
Gr. Remco
Aha, ik dacht dat het ging om de bies die bij de VSM achter de nummerplaat doorgaat en bij de NS eronder ook zichtbaar is. :)
-
Ik denk nu, dat het al dan niet meer zichtbaar zijn van de bies op het rooster komt door de stand van de lamellen van dat rooster.
Op sommige plaatjes van de Bisschop in 't echt is te zien dat deze lamellen soms meer, somms minder open staan.
Als er een bies loopt over enkele lamellen, en kwa breedte zal dat zo zijn.
Dan is bij dichtere lamellen de bies beter te zien dan bij lamellen die verder open staan.
-
Er zitten geen Lamellen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rooster.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rooster.jpg)
maar de hoek van het plaatje heeft een invloed op de zichtbaarheid van de bies, en natuurlijk vuilnis
-
Hallo,
Elke zichzelf respecterende decorateur cq schilder zou de bies natuurlijk over het rooster doortrekken en neemt de wat minder zichtbaarheid op de koop toe.
VSM heeft een pracht lok gerestaureerd en houdt die in bedrijf, het model lijkt erg goed op deze VSM lok en die bestaat echt.
Groet, Albert (y)
-
Volgens mij zie ik op de foto's van de loc nu dat de bies te spits naar beneden toe loopt, terwijl bij de oude NS foto het een V-vormige bies heeft. Of gaat daar niet over?
-
Ja, dat ook inderdaad. Etc.
De kleur van het rooster... tsja, hoe schoon zal zo'n rooster blijven tijdens de dienst? Ik gok niet zo schoon...
-
Ik boots de NS na in tijdperk III/ab - 1948 / 1958 ijk.
- blokkendoos 4 en een D, DE2 Blauwe Engel met Pec, ELD2 Zilverbuik met Dec;
- groene NS 1000 met 4 bolkoppen en een D;
Allemaal uitgevoerd met zilverkleurige daken.
- blauwe NS 1000 met 4 plan Dirk en en plan C, deze hebben donkere daken.
Omdat ik ook nogal wat oudere wagons heb boots ik ook een musiumlijn na, de VSM. Die was er toen niet., maar ik boots hem na. Dat mag als een soort consessie.
Mijn 2530 boots ik na in dienst van de VSM. Mag ik nu de kleurstelling van de VSM gebruiken of MOET ik die van de NS gebruiken op mijn baan?
-
@Leo,
Je mag alles op jouw baan en je moet niets.
De VSM kun je nu fotograferen en de oud NS kun je alleen aan oude foto's spiegelen.
Het is jouw keus.
Ik zou voor de VSM kiezen, lekker een keer op bezoek gaan en een 1 Gb SD kaart vol schieten. En dan je lok zo goed mogelijk na maken.
Maar nogmaals, het is jouw keus.
groet, Albert. (y)
-
(http://www.leocort.nl/download/2530vsm in be.jpg)
Rijdend bij onze zuiderburen.
Belgie zijn onze Zuiderburen, de ZLSM is gewoon in Nederland, Zuid-Limburg !
Gr Pewiam
-
Hmmm, daar over twijfel ik. Geheel Nederlands kan je het toch niet noemen. :D
Groeten,
Henkdie sinds kort daar woont... ::) :)
-
er is ook nog reen klein stukje van de ZLSM in DUitsland ;)
ben er met mn vader overheen geweest met het miljoenenlijntje ;D
MVG
-
Deze foto is wel degelijk op de lijn Schin op Geul - Simpelveld genomen.
Waarschijnlijk bij halte Eys.
En zeker niet op de Miljoenenlijn.
De ZLSM rijdt niet eens op de miljoenenlijn, nou ja een heel klein stukje 1 kilometer.
Hebben ze wel een tijdje op gereden.
Jos.
-
van Simpelveld naar Vetschau is het miljoenenlijntje
of is het nou naar kerkrade ???
en daar rijd de ZLSM zeker wel! ;)
met de railbus en toen mocht ik leuk naast de machinist zitten ;D ;D
MVG
-
De Miljoenelijn loopt van Schaesberg (Landgraaf) naar Spekholzerheide en is 12,5 Kilometer lang.
Jos.
-
Er staat bij de foto, die uit een fotoalbum (Google > Afbeeldingen en dan er een kiezen met een album er achter) komt, dat de 2530 op bezoek is in België.
Als het er dus niet juist is bijgezet dan lieg ik met permissie.
Fijn dat ik de VSM mag nabootsen. Anders had mijn Oersik en de SIK met kraan de deur uit gemoeten ook.
Kijk, de groene NS 1000 met zilverkleurig dak en de bolkoppen met zilverkleurig daken horen ook niet echt meer in die periode. Voor de WAR waren de daken al donker. Maar het is zo mooi om te zien.
-
De 2530 is daar op bezoek geweest bij de ZLSM op de Dieseldag.
De rijtuigen er achter zijn ook van de ZLSM.
En er is nog een aanwijzing die verraadt dat het op de Lijn Schin op Geul - Simpelveld is.
Kijk maar eens naar het ballastbed.
In Belgie gebruiken ze een hoger ballastbed, met grovere ballast.
En de omgeving daar rondom het hele traject ken ik als mijn broekzak
Jos.
-
(http://www.leocort.nl/download/2530vsm in be.jpg)
Bekijk deze foto's maar eens met onderstaande foto's
En ik vermoed dat deze foto door de zelfde fotograaf gemaakt als de onderstaande foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2530_Eys22092007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2530_Eys22092007.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_27.jpg)
Op de rechtse foto zie je het heel duidelijk.
Waarschijnlijk een bijgesneden foto van deze.
Bron: http://www.treinfoto2000.be/buitenland/Nederland/ZLSMSimpelveld/ZLSM.htm
-
Altijd maar dat gezeur over die biesjes, wie er over zit te klagen: tip ga naar een club toe en geef je op voor het schilderteam veel clubs staan te trappelen om vrijwilligers.
word er een beetje stront ziek van dat gezeur over de biesjes en dergelijke, er waren tientallen biesjes schilders bij de NS toen der tijd en die hadden elk een andere manier van schilderen dus elk een andere graad van spits heid van het biesje.
MVG Fridzie
-
Mensen willen gewoon een correct model! Dat is geen gezeur, maar hobby beleving!
Ga jij nu maar lekker schilderen bij de club, kunnen wij discusieren over de biesjes ;)
Gr. Remco.
-
er waren tientallen biesjes schilders bij de NS toen der tijd en die hadden elk een andere manier van schilderen dus elk een andere graad van spits heid van het biesje.
MVG Fridzie
Zo zie jij dat vanuit jou belevingswereld.
Daar klopt dus niets van. In de jaren -zeg maar- 1963 t/m 1970 kwamen alle 2200en met exact dezelfde biezen uit de hoofdwerkplaats Tilburg.
Overigens stoor ik me in het geheel niet aan het feit, dat bij b.v. de VSM de biezen op de div. loks niet geheel gelijk zijn aan de periode, dat deze nog NS eigendom waren.
Max.
-
Ach, gutegutegut.... Hebben we weer een beetje azijn op? Ik kan toch zo doodmoe worden van dit soort gezeur. Besteed je energie liever aan wat nuttigs!
(zoals het instandhouden van museummaterieel) ;)
VSM: (y)
-
wat een rare azijnreactie ;D
de discusie hier gaat er toch om hoe een mooie 2530 te maken
dan boeit dat biesje dus wel
anders moet tie daarna in de thinner ipv in de azijn
gr jan
-
wat een azijnzeikers hier he. ;D ;D
Een biesje wat niet goed zit. ;D
Er zijn nog ergere dingen.
Jos.
-
Ze hebben de VSM 2530 toch na gemaakt en niet de NS 2530 na gemaakt.
En als ze de VSM kar na hebben gemaakt zitten ze volgens mij goed, en dan moet je niet zeuren dat hij bij de NS er niet zo uit zag is mijn mening.
MVG Fridzie
-
maar daarmee is het niet minder verschrikkelijk vreselijk erg. zo'n verkeerde bies is wel heiligschennis, eigenlijk kan je die loc net zo goed slopen nu ie zo is toegetakeld met die verkeerde bies >:(
-
;D ;D ;D :-*
Jongens jongens, kan het weer een beetje vriendelijker ?
Schelden doe je op andere fora.
Even resumerend, de 1e melding van Remco met foto's van een prachtig model.
De VSM met een prachtige opgeknapte lok.
Er zal altijd geneuzel over kleine details blijven.
Laat je als vrijwilliger bij diverse museum clubs niet opnaaien door een opmerking op een forum.
Ik vind de VSM 2530 prachtig en ik vind het model ook prachtig, los van een paar kleine details.
Groet, Albert (y) (y)
-
Ik was aan het schrijven en toen was het weg. Dus er zijn enkele reacties tussen gekomen.
De 2530 op bezoek bij de zuiderburen is voor mij liegen met permissie. Ik heb overgenomen wat er bij het plaatje stond.
Kennelijk is het, ik ben er van overtuigd dat het bij de ZLSM is gweest.
Voor mij is, op mijn verzoek, de 2530 in de huidige (zeer schoon gewassen) VSM uitvoering gemaakt zoals hij daar nu rondrijdt.
Ik heb gekregen waarom ik vroeg en ben er tevreden mee.
Zo heb ik straks ook een blauwe 2407 met een blauwe ipv een witte railing.
Ik kwam één plaatje van een model met blauwe reailing tegen met een fout locnummer (2445) en dat leek wel.
(http://www.leocort.nl/download/2400blauw4blauwerailing.jpg)
Gelukkig kan ik ook de rest nu laten rijden: "ik ben er tevreden mee." Pak van m'n hart.
-
tis toch mooi ;D ;D ;D
jan
-
Moderator. Doe deze maar dicht.
-
Ze hebben de VSM 2530 toch na gemaakt en niet de NS 2530 na gemaakt.
En als ze de VSM kar na hebben gemaakt zitten ze volgens mij goed, en dan moet je niet zeuren dat hij bij de NS er niet zo uit zag is mijn mening.
MVG Fridzie
Je bazeld nu ook wel een beetje onzin, je doet nu alsof de VSM een kleurstelling bedacht heeft en dat die per toeval ineens zomaar grotendeels op de NS kleurstelling lijkt. Alsof die bies moedwillig anders gekozen is dan die van NS... ::)
Natuurlijk heeft de VSM gepoogd die lok in de NS uitvoering te schilderen, en daarbij was dit hun keuze voor de vormgeving van de bies.
Overigens vraag ik me af of jij wel wat over kleurstellingen mag zeggen met die zwart rode sik als avatar... ;)
-
Zo heb ik straks ook een blauwe 2407 met een blauwe ipv een witte railing.
Ik kwam één plaatje van een model met blauwe reailing tegen met een fout locnummer (2445) en dat leek wel.
(http://www.leocort.nl/download/2400blauw4blauwerailing.jpg)
Dat plaatje is Roco's promotieplaatje voor de blauwe 2400, zo te zien gefotoshopt van de bruine 2445. Hun echte blauwe model ziet er gelukkig anders uit, met witte railingen en een rode bufferbalk.
-
En wat te denken van die zandkleurige rand langs de voetplaat; die zat er bij de blauwe niet en zijn ze vergeten om te kleuren; ach, het was maar een impressie, en bij de uiteindelijke 2404 was het goed. Liever zo dan andersom.
Wat betreft de 2530; als je inderdaad de VSM versie hebt laten maken, zit je helemaal goed! Maar dat neemt niet weg dat de VSM versie niet strookt met de schildering van deze loc toen die nog in het bruin voor NS reed. Ach, ik vind het veel minder storend dan die lelijke biezen aan de cabinezijdes van hun bruine 2200'en.
Maar dan nog; ze zijn bewaard en er wordt goed voor gezorgd; en daar gaat het om!
-
Amen.
-
toch word die 2400 mooier van die zandgele bies
jamnmer dat de ns het nooit verzonnen heeft ;D
jan
-
in plaats van kritiek te leveren op de kleine details van de 2530 wees eens blij dat deze machine nog bewaard is gebleven en tot op de dag van vandaag rijvaardig te bewonderen is ;)
-
maar daarmee is het niet minder verschrikkelijk vreselijk erg. zo'n verkeerde bies is wel heiligschennis, eigenlijk kan je die loc net zo goed slopen nu ie zo is toegetakeld met die verkeerde bies >:(
(y) Ja, dat is de enig oplossing!
Even serieus: eerlijk gezegd vind ik het ronduit knullig hoeveel schilderfouten er bij de VSM gemaakt worden van materieel waar zelfs zat kleurenfoto´s van zijn. Een forumgebruiker die er ooit als vrijwilliger gewerkt had, maakte ook ooit een opmerking over een schilderfout op de 2530, en kreeg toen een reactie in de trand van ´Ja, maar zo vind ik het mooier´. Ga dan theepotten beschilderen ofzo...
Maarten