BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Hannes op 01 December 2006, 11:02:15

Titel: Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
Bericht door: Hannes op 01 December 2006, 11:02:15
Hallo,

Ik ben van plan om Raalte van rond 1935 na te bouwen. Het sporenplan voor het station zelf is geen probleem, echter nu moet ik nog een schaduwstation bouwen, en daarbij loop ik tegen het volgende probleem aan.

Raalte bestaat uit 2 enkelvoudige lijnen welke elkaar kruisen. De lijn Zwolle - Almelo van de SS en de Lijn Deventer - Ommen van de Oldo. Hierop wil ik verschillende materiaal laten rijden. (ik rij spoor N en heb daarom weinig keus in stoommaterieel. ik heb daarom gekozen om materieel van de DRG als SS door het leven te laten gaan en materieel van de K.B.st.B. als Oldo door het leven te laten gaan.)

Het schaduw station ligt een nivo lager en dat betekend dat deze via een klimspiraal bereikt gaat worden. Dit moet gebeuren door zowel aan de linker als aan de rechterzijde de 2 sporen aan  paralel naar beneden te laten lopen.

Mijn allereerste vraag is nu, wat is verstandig te doen. Deze 2 sporen als 2x een enkelspoor te gebruiken. (dubbele beveiliging) of als een dubbelspoor. Alleen weet ik dan niet of het mogelijk is om treinen een bepaald spoor te verbieden, zodat deze niet via het verkeerde spoor aankomen rijden. (zodat het lijkt dat een trein van de Oldo over SS spoor aankomt.) Ik rijd digitaal IB met koploper.

Hopelijk kunnen diverse mensen hier de voor en nadelen van 2x enkel en 1x dubbel weer geven. Als ik deze beslissing eenmaal genomen heb, kan ik het schaduwstation zelf gaan ontwerpen.

mvg Hannes
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: conradm op 01 December 2006, 12:00:20
Hannes,

niets is onmogelijk....en voor de paniek onde de preisertjes is het nog wel eens grappig om de verkeerde trein te laten rijden ;-)

maar de eenvoudigste oplossing is 2x enkelspoor. de mooiste natuurlijk 1xdubbel, wat de mogelijkheden wat groter maakt.

Bij 2x enkel heb je als grootste nadeel dat er niet tegelijk een trein de baan op en af kan rijden (voor een maatschappij).

Bij 1x dubbel is het nadeel dat niet van bijde spoorlijnen er een trein kan vertrekken en/of aankomen. Daarbij heb je ook nog het risico van kruisen e.d.

je kan natuurlijk ook kiezen voor 1x dubbel zowel links als rechts bereidbaar. hiermee ben je het flexibelst. alleen geeft dit wel een programeer en planmatige uitdaging.

Conrad

ps heb je ook tekeningen
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Sicco Jan op 01 December 2006, 13:44:02
in de decemberMIBA staat een artikel over een Duitse club die trajecten programmeert voor verschillend materieel. HOE ze dat doen staat er niet bij. Mogelijk is het dus wel.

Aan zo'n antwoord heb je weinig? Misschien de MIBA eens meelezen en contact opnemen met deze club. Duits. Dat wel.

Ik denk dat het verreweg het makkelijkst is als je de twee trajecten op de spiraal en in het schaduwstation gescheiden houdt, dat levert dan wel dubbele infrastructuur op. Ruimtekwestie.

Sicco Jan
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 01 December 2006, 14:30:53
Dubbelspoor richting de schaduwstation is in jou geval niet realisties, als ik hier het sporenplan nakijk kwamen de twee lijnen aan de west zijde pas bij elkaar op een engels wissel aan het begin van station.
Aan de oost zijde liepen de 2 lijnen een stuk paralel en bogen daarna uit elkaar. 2x Enkelspoor is naar mijn idee altijd te verkiezen boven dubbelspoor voor dit station.

Ps; ik had even het boek over de OLDO lijn er bij gepakt 8) ;D

Groetjes Michiel
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Martijn_ op 01 December 2006, 16:16:48
Je kan treinen niet verbieden om op een bepaald spoor te stoppen, maar je kan wel met TRAIN-NAVIGATION van Fleischmann (andere merken zullen dit vast ook wel hebben) ervoor zorgen dat een trein steeds op het zelfde spoor stopt. Ja moet dan wel zenders onder je trein plaatsen en lezers/ontvangers tussen de railstaven(valt niet erg op) en je wissels worden dan door dit systeem aangestuurd.

mvg Martijn
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 01 December 2006, 16:41:57
Even ter verduidelijking:
Uit het zicht lopen de lijnen pas parallel. In het zicht gescheiden.

In eerste instantie wilde ik 4 schaduwstations maken in de vorm van een keerlus. Maar ik wil bijvoorbeeld ook een zandtrein continu de ene kant laten oplopen als die vol is. En een duplikaat trein alleen dan leeg de andere kant op. Dit betekent dat er maximaal 2 schaduwstations overblijven.

Echter 2 schaduwstations op 2 verschillende hoogtes betekend extra werk en is niet altijd makkelijk wat betreft de ruimte (hoogte). Echter wil ik wel lange opstel sporen. NIet omdat ik met lange treinen wil rijden, maar omdat dat mijnsinziens veiliger is en makkelijker als je kijkt naar het plaatsten van stop en uitrijsecties etc.

Derhalve dacht ik aan of 1 groot schaduwstation met een dubbelsporig aan en afvoer spoor en dan de treinen vlak voordat ze in het zicht komen over het goede spoor te laten komen. Dit betekent in het schaduwstation maar 2 keerlussen.

Of 2 schaduwstations parallel aan elkaar en 2 x 2 enkelvoudige baanvlakken er naartoe. Echter dit laat minder ruimte voor een keerlus, want dan moet ik 4 keerlussen bouwen.

Misschien kan ik eea verduidelijken met plaatsjes. Zal is ff kijken.

De vraag is enerzijds uit kosten overweging. 2x2 enkelsporig baanvlak betekend dubbele beveiliging. 2x dubbelsporig baanvlak betekent meer wissel. Anderzijds is wat is technisch eenvoudiger te realiseren.

Vandaar mijn vraag, misschien iemand ervaring met zo'n probleem of een idee over...

mvg Hans
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: JoeriL op 01 December 2006, 17:32:42
Hannes,

Ik zou gaan voor de dubbel enkelspoor oplossing. Je geeft aan dat je met koploper rijdt, het 'dubbele beveiliging' gaat dan niet op, je houdt toch je 2 of 3 melders per blok.
Als je het slim indeelt kun je zelfs met minder blokken af met dubbel enkelspoor, maar dat ligt aan je baan.
De treinen kunnen toch maar 1 kant op rijden op elk traject; anders komen ze elkaar tegen. Met de dubbelspoor oplossing voorkom je dit, maar aangezien je (2x) enkelsporige lijn bouuwt, is dit niet realistisch. 

Koploper kan voor je regelen welke treinen waar mogen komen, dus hier heb je geen extra oplossing (train navigation e.d.) voor te vinden.

Joeri
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 01 December 2006, 17:53:28
optie 1

(http://i121.photobucket.com/albums/o223/Aghderuiter/Optie1dubbelsporig.jpg)


optie 2

(http://i121.photobucket.com/albums/o223/Aghderuiter/Optie22xenkelsporig.jpg)

en optie 3.

(http://i121.photobucket.com/albums/o223/Aghderuiter/Optie3.jpg)

Dit is echter geen reele optie gezien de 4 keerlussen die erin voorkomen
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hans van de Burgt op 01 December 2006, 20:09:16
In onze encyclopedie wordt een suggestie gegeven voor het gebruik van 1 keerlus voor twee richtingen... (al of niet in combinatie met een spiraal).

Kijk eens op:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec129/sec134

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 01 December 2006, 20:59:34
Hans,

Kijken of ik het snap.
Even redenerend vanaf de bovenste afbeelding: het donkerbruine spoor is de klimspiraal. Het lichtbruine spoor draait daar om heen en zou dan aan de rechterzijde omhoog kunnen draaien.

Het lichtbruine rechts van de linker blauwe wissel is de keerlus.

Als ik 2 van deze in elkaar schuif kan ik dus 2 onafhankelijke schaduwstations maken, met slechts 2 keerlussen.

Trouwens zo zag raalte eruit:
(http://i121.photobucket.com/albums/o223/Aghderuiter/raalteinblokken.jpg)
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hans van de Burgt op 01 December 2006, 21:08:28
Neen, het zit een beetje anders... Er is maar één keerlus. Deze heeft vier opstelsporen, die bereikt worden via de drie bediende (blauwe) wissels rechtsonder. Na het verlaen van de keerlus kun je mbv een vierde bediende wissel kiezen voor twee richtingen...

Kies je voor linksaf, dan maakt de trein een boog over het bruine spoor (bovenste plaatje) en kan klimmen via een lange rechte hellingbaan.
Kies je voor rechtdoor (onderste plaatje) dan kan de trein klimmen via een spiraal. (Is hier overigens niet getekend).

Overigens in de encyclopedie is het hierboven beschreven principe ook gebruikt voor het baanplan YzerenrijN...
Zie: http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec35/sec47

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 01 December 2006, 21:14:00
Hans,

Dat bedoelde ik ook.

Wilde dan alleen 2x dit baanplan gebruiken. Zodat ik 2 schaduwstations krijg op 1 nivo. En dan heb ik maar 2 keerlussen nodig. Voor elk schaduwstation 1.

Echter zou ik in dat geval moeten kiezen voor 2x een enkelvoudig spoor naar een schaduwstation.

Ben er nog niet overuit dat dat de beste oplossing is. Het voordeel van geheel gescheiden schaduwstations is dat er nooit treinen van het verkeerde spoor komen. Nadeel is doordat ik een vrij lange railspiraal maak. Laag % grote afstand, trein verkeer lang op elkaar moet wachten op een enkelvoudig baanvlak. Echter kunnen treinen nu van 4 kanten komen. Dus zou dat ook weer niet mogen uitmaken.
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 23 September 2007, 17:20:13
De onderbouw van de baan is klaar, nu kan ik beginnen met het uitleggen van het sporenplan. Daarvoor heb ik echter nog een aantal vragen, welke we met elkaar vast kunnen beantwoorden.

Eerst wat algemene info.
Ik rijd spoor N. Met een intellibox en bezetmelders van Huub Maaskant. De baan zal bestuurd gaan worden met Koploper. De tekening is in werkelijkheid 4,5m breed.

Onderstaand zie je het sporenplan van Raalte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokken_1.jpg)
groter plaatje: https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokken_1_1.jpg

Groen is de vrije baan en rood zijn de wisselstraten.

Nu heb ik de volgende vragen.
1. De blauwe sekties zijn erg kort. Hier kan net een lok staan. Hoe beveilig ik deze? Een inrij en stopsectie lijkt me haast onmogelijk op zo'n klein stuk?

2. Voor het stationsgebouw langs loopt de gele lijn. Daar moeten uiteraard de treinen gaan stoppen. Echter liggen hier 2 wissels in. Hoe ga ik dit oplossen? Verdelen in 3 blokken met elk 3 secties. Of kan dit opgelost worden door er 1 blok van te maken met 3 secties?

3. De mintgroene lijn is het andere perronspoor. Hier wil ik treinen naar gelang van hun lengte laten stoppen. Wat is beter om te doen. a) 1 blok met meerdere secties en dan denk ik aan 5 of meer. of b) 1 blok met 3 secties en dan het punt waarop de treinen gaan stoppen, middels koploper regelen. De laatste is goedkoper, maar werkt het ook makkelijker?

Alvast bedankt,
Hans
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 29 September 2007, 13:42:59
iemand??  ??? ??? echte helemaal niemand die mij hiermee kan helpen??  :-| :-|
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Ries op 29 September 2007, 14:05:40
Sorry, in ben een toppertje in analoog rijden.

Misschien hebben de specialisten je draadje over het hoofd gezien, op deze manier onder de aandacht brengen helpt waarschijnlijk wel,

Succes

Ries
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: treinfan op 29 September 2007, 16:39:00
voor het schaduwstation is de eerste optie die je bracht denk ik de beste, deze zal denk ik wel het handigst in gebruik zijn ;)
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 14 October 2007, 13:06:00
Toch nog even terugkomend op de keerlus van Hans van de Burgt (zie encyclopedie)

Neen, het zit een beetje anders... Er is maar één keerlus. .....

Volgens mij klopt bovenstaande bewering niet helemaal, en moeten er 2 keerlussen zijn. Ik zal proberen e.e.a. duidelijker te maken met het volgende voorbeeld. Dit is volgens mij een vereenvoudigde weergave van het baanplan IJzerenrijn uit de encyclopedie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus.jpg)

Hieruit blijkt dat het rode schaduwstation een keerlus bevat. Dit is duidelijk en hierover ook geen discussie.

Echter in het zwarte baanvak zit nog een keerlus. Bij de rode circel is namelijk sluiting. Is hier een andere oplossing voor dan bijvoorbeeld in het groene vlak ook een keerlus te maken.

Alvast bedankt,

Hans
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hans van de Burgt op 16 October 2007, 23:36:55
@Hannes,

Het in de encyclopedie beschreven schaduwstation gaat uit van een (1) niet zichtbare keerlus, die gebruikt wordt voor twee richtingen. Je hebt volstrekt gelijk dat uiteindelijk het zichtbare treinverkeer ook een keerlusparkoers volgt. Eigenlijk is er sprake van een opgevouwen hondenbot-model.
Waarom er nog een keerlus nodig zou zijn, ontgaat me.
Basisprincipe is immers kan een trein overal komen, en bovendien vanuit elke richting?
Enne... ja bij 2-rail gebruik vraagt de keerlus natuurlijk wel om bijzondere maatregelen om kortsluiting te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Hans

Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: MRP_Peter op 17 October 2007, 08:03:33
Als ik jouw verhaal zo lees Hannes, wil je een schaduwstation waarvan de sporen, en doorgaan zodat een trein via de andere kant weer naar je station gaat (gevalletje zandttreinen) en je wilt keer mogelijkheden voor 2x enkelspoor.

Dit is wel haalbaar mits je de benodigde ruimte ervoor hebt.
Echter, voor de beveiliging zul je het stuk waarbij treinen in beide richtingen over enkelspoor rijden dubbel moeten beveiligen voor zover dit niet in het zicht is.
De voor de overige niet zichtbare stukken kun je volstaan met beveiligen voor een enkele richting.
Het zogezegde ' keerlus ' probleem is ook anders op te lossen namelijk.


Mijn vraag dan ook om mee te beginnen:
Wat is je beschikbare ruimte?
Welk merk rails heb/wil je?
Wat is je stationsindeling? (gaarne met lengte en breedte maten)

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 17 October 2007, 20:24:05
Heren bedankt voor jullie reactie.

@Hans,
Had ik het toch goed begrepen. Het is wel makkelijker dan 2 keerlussen in je schaduwstation en daarom hou ik deze oplossing voorlopig in mijn achterhoofd.

Met nog een keerlus bedoelde ik eigenlijk: nog een keerlusmodule of andere elektronica om de sluiting te voorkomen. Ik wilde hier natuurlijk niet nog een keerlus als in het rode vlak maken.

@Peter,
Het is als volgt:
Vanuit het station vertrekken 4 enkel sporen. Dit betreft de lijn Zwolle-Enschede en de lijn Deventer-Ommen. Deze lijnen kruisen elkaar op het station van Raalte. Zie onderstaand plaatje. (dit gedeelte is 4,5m * 0,8m en op dit gedeelte wil ik geen consessies doen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/raalte_in_blokken_1.jpg)

Nu wil ik via een schaduwstation (of meer) het volgende bereiken:
a) doorgaan zodat een trein via de andere kant weer naar je station gaat (gevalletje volle en lege zandttreinen).

b) keermogelijkheden, zodat de trein van Raalte naar Deventer, eerst weer in Raalte aankomt voordat deze naar Ommen rijdt, om daar weer te keren richting raalte.

c) als het kan de 2 lijnen gescheiden houden in een schaduwstation, zodat treinen uit Deventer, niet per ongeluk via het spoor uit Zwolle binnen komen.

Tav de baan
Afmetingen: 6,5 meter breed. Hiervan is 4,5 meter reeds bezet voor het station. De resterende 2 meter is bedoeld voor een klimspiraal.  De diepte is 0,8 meter (voor het gedeelte van 4,5m breed). De klimspiralen mogen maximaal 1,2 meter diep worden.

Systeem: ik rij spoor N, het merk maakt me niet zoveel uit, maar wordt waarschijnlijk FLM. Daarnaast rij ik digitaal middels de IB en Koploper, de baan wordt beveiligd middels de bezetmelders van Huib Maaskant.

Treinen: in het verleden waarin dit 2 verschillende spoorweg maatschappijen die de lijn Zwolle-Enschede en Deventer-Ommen hebben geexploteerd. Aangezien ik de periode voor 1935 wil nabootsen heb ik gekozen om met treinen uit periode 1 van de KPEV en KBaystB te gaan rijden. Daarom wil ik graag e.e.a. gescheiden houden. 2 schaduwstation's op 2 niveau's onder elkaar voor elke maatschappij 1 zou een goede oplossing kunnen zijn.

Alvast bedankt
Hans

Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: MRP_Peter op 18 October 2007, 04:27:30
Beste Hannes,

Het lijkt me een iets simpeler concept als je wanneer je sporen uit het zicht verdwenen zijn om dan over te gaan op dubbel spoor zoals je eerder aangaf.
Dit maakt het ontwerp in zijn geheel iets makkelijker om uit te voeren.
Als je echter je sporen gescheiden houdt, zou dit in de praktijk betekenen dat je een 4-tal ' keerlussen ' krijgt, wat het gewoonweg moeilijk maakt, en naar alle waarschijnlijkheid ook niet haalbaar maakt op de voor jou beschikbare ruimte.
Hoeveel lager in cm wil je trouwens met je klimspiralen gaan?

Ik heb wel iets in gedachten wat uitvoerbaar is maar dat betekent dat de tafel in de gehele afmetingen 6,5 meter bij 1,20 meter moet zijn, zulks natuurlijk afhankelijk van de radius van je bochtenpartij.
Een ding wat ik me bij jouw ontwerp afvraag is de maximale lengte van een personenrijtuig of goederenwagen, dit in verband met de te kiezen radius( om te voorkomen dat treinen elkaar raken in bochten ).

Het keerlus probleem is geen probleem op zich als je indien je gebruik maakt van een schaduwstation, het schaduwstation, inclusief de wisselstraten welke de uitrijweg bepalen, ' apart ' voedt.
Ik zal een tekeningetje maken van wat ik bedoel en post het dan hier.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: MRP_Peter op 18 October 2007, 05:27:28
Hierbij even het tekeningetje.
Ik heb gebruik gemaakt van fleischmann piccolo in dit ontwerp.

De sporen naar de klimspiraal gaan middels een brug over de keerlus heen die getekend is.
Omdat je toch omhoog gaat naar de klimspiraal leek dit me het handigst.
De sporen naar de klimspiraal stijgen, terwijl het spoor voor de keerlus daalt, scheelt je namelijk in de benodigde ruimte voor een ongelijkvloerse spoorkruising.
Uitgaande van een minimale doorrij hoogte van 5 tot 5,5 cm (tussen bovenkant spoorstaaf en onderkant brug) moet dit haalbaar zijn.
Verder heb ik voor je schaduwstation geen nadere invulling gegeven.
Ik heb middels rode strepen aangegeven waar de dubbele(beide spoorstaven dus) isolatie moet komen om kortsluitingen te voorkomen via de keerlus, de 2 rode strepen in de hoofdbaan is puur om je station electrisch te scheiden, en is makkelijker om je rij richting vantevoren in te stellen.
De keerlus zelf overigens zul je ook apart moeten voeden om de gewenste rijrichting in te stellen(bij voorkeur met een voedingsbron die niet dezelfde is als die van je schaduwstation).

Je kunt, omdat je in deze situatie je schaduwstation apart voedt, het station ook nog eens in 2 helften verdelen waardoor je mogelijke kortsluiting door de keerlus minimaliseert.
(op tekening de bovenkant en onderkant van het schaduwstation apart voeden)
Als je dit ook toepast voor de andere kant van je schaduwstation, dan is hiermee het probleem van keerlussen en daarmee ook voor je doorgaande zandtreinen opgelost.
Hou er echter wel rekening mee dat je keerlus tenminste je maximale treinlengte (en een beetje meer) lang moet zijn in spoorlengte (indien je je schaduwstation niet onderverdeelt in 2 helften qua voeding dan).
Het is een concessie waaraan je, gezien je beschikbare ruimte, denk ik niet aan ontkomt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_ontwerp_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_ontwerp_1.jpg


Heb je nog vragen, hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 18 October 2007, 21:50:14
Peter,

bedankt voor je reactie.

Ik heb jou versie even iets aangepast, zie plaatje. (even snel via paint getekend, dus let niet op wissels die niet getekend zijn, maar er wel moeten liggen.)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_niveau.jpg)

Nu ligt het schaduwstation verder naar achteren, zodat dit gedeelte op 80cm diep kan blijven. De keerlus draait om de klim spiraal heen, dus hier hoef ik geen rekening te houden met hoogte verschil. De diepte van de klimspiraal wordt zo 120cm diep.

De 2de mogelijkheid is als volgt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_niveaus.jpg)

Hier gaat 2 keer een enkelspoor via de klimspiraal naar beneden, echter draait de binnenste een niveau verder naar beneden en krijg je dus 2 identieke niveau's. Dit betekent wel 4 keerlussen. plus dat ik moet opletten welk spoor de buitenste van de klimspiraal wordt, dus waarschijnlijk zal deze in de klimspiraal ergens moeten kruisen.

Deze laatste manier is duurder en moeilijker, maar levert ook meer ruimte op in het schaduwstation.

Zal in het weekend is e.e.a. uit tekenen in ontwerp programma en dan zal ik het hier weer laten zien.

Ik weet nog niet welke oplossing me meer bevalt, maar zal er is over nadenken. Als ik e.e.a. heb uitgetekend op schaal zal het waarschijnlijk wel duidelijker worden.

Iemand trouwens nog andere ideeen.

mvg Hans
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: MRP_Peter op 19 October 2007, 03:59:19
Beste Hannes,

Ik zou het gewoon ' iets simpeler ' houden door het te bouwen volgens je eerste optie die je in je reactie op mijn ontwerp genoemd hebt.
Het bespaart je veel en je kunt toch een 2x enkelspoors verkeer aan beide kanten hebben.
Echter in je schaduwstation komt alles samen wat op zich geen probleem hoeft te zijn.
Het geval van 4 keerlussen is een beetje overdreven als je het ook met 2 af kan.
Je kunt, om je treinen voor het goede spoor te ' sorteren ' gebruik maken van bijvoorbeeld een magneetje en een reedcontact, wat buiten de ' blok-bezet melding ' om nog eens apart aangeeft welke trein zich waar bevindt.
Dit doe je slechts bij een (1) trein die altijd dezelfde ' richtingen ' aandoet.

Ik heb op mijn modulebaan een dergelijke proef uitgevoerd met goederentreinen en personentreinen, waarvan ik kan zeggen dat het goed bevalt en werkt.
Het zorgt ervoor dat goederentreinen en personentreinen ieder een vast traject ' kiezen ', behalve in een station voor personentreinen, want daar bepaal ik waar de trein rijdt of gaat stoppen  ;)
Hierbij zorgt deze ' uitsortering ' van mijn treinen ervoor dat goederentreinen zo min mogelijk een station aandoet, en als ie dat wel moet doen wordt deze over een vrij doorgaand spoor geleidt.
Op deze manier hou ik het treinverkeer een beetje van elkaar gescheiden.
Maar in jouw geval kan dit natuurlijk ook goed werken voor je 2 richtingen waarin je treinen gaan rijden na samenkomst in je ' Raalte ' en schaduwstation.
Op deze manier ' weet ' het systeem waarmee je werkt welke trein zich waar bevindt.
Voorbeeldje:
De trein(1 of meerdere) die van A naar B rijdt, en station S aandoet, heeft een magneetje.
De trein(1 of meerdere) die van C naar D rijdt, en ook station S aandoet heeft dit niet.
In je station S kun je ' uitsorteren ' op visuele basis.
In je schaduwstation echter kan dit niet omdat je het niet zien kunt.
Door middel van deze magneetjes en reedcontacten in elk spoor weet je welke trein(en) zich waar bevind(t)(en) en kun je desgewenst via de magneetjes en reedcontacten de wissels in een zodanige positie zetten dat de treinen altijd het goede spoor kiezen bij aankomst- en ook zodra je gaat uitrijden vanaf je schaduwstation.

Mocht dit allemaal veel werk zijn dan kun je misschien via digitaal het een en ander doen als je gebruik maakt van een pc.
Alleen weet ik zo even niet of een dergelijke mogelijkheid aanwezig is in een programma om treinen via de pc te besturen omdat ik mezelf (nog) niet zozeer met digitaal bezighoud, misschien dat Klaas Zondervan of Wim Ros dit weten, of iemand anders misschien?

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 22 May 2008, 12:25:11
hallo,

Momenteel ben ik bezig met het aansluiten van de rails op bezetmelders etc. Nu al              , ja soms kunnen dingen lang duren.  :(

Ik wil de volledige baan gaan voorzien van bezetmelders, volledige detectie, dus ook de wissels. Nu gebruik ik peco code 55 wissels. Bij deze wissels heb ik het afbuigende spoor (ingeval van engelse wissel alle 4) de sporen voorzien van isolatielassen omdat het hartstuk gepolariseerd is en er anders kortsluiting ontstaat. Tot zover is alles me wel duidelijk.

Nu heb ik echter een aantal wisselstraten die als geheel op een bezetmelder (van Huib Maaskant) wil gaan aansluiten. Nu twijfel ik echter of dit wel goed gaat, aangezien de wissels in het verlengde van het afbuigende spoor liggen en inclusief een engelse wissel is. Er kan geen sluiting ontstaan doordat er geïsoleerde raillassen tussen zitten, echter wil ik het toch even zeker weten dat ik geen bezetmelder naar zn hiernamaals breng. Of moet ik deze op aparte bezetmelders(uitgangen) aansluiten.

Ik ben me ervan bewust dat openrijden van wissels sluiting geeft en dus niet mogelijk is.

Kan iemand mij hier het verlossende woord in geven, voor de zekerheid.
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 May 2008, 00:00:03
Hannes,

kun je deze vraag met een tekeningetje verduidelijken, want ik snap niet goed wat het probleem is. Het kan zijn dat je leeuwen en beren ziet die er niet zijn, maar er kan ook een serieus probleem zijn. Maar dan moet de situatie wel even helder gemaakt worden.
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 23 May 2008, 11:37:18
Klaas,

Alvast bedankt voor je reactie.

Hierbij een schematisch plaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_op_1_bezetmelder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_op_1_bezetmelder.jpg)

Het is als volgt:
- de rode isolaties zijn verplicht ivm met gepolariseerde wissels (peco code 55).
- de groene isolaties zijn de reguliere om de baan op te delen in baanvakken.
- nu wil ik volledige detectie dus ook de wisselstraten.
- bovenstaande wissels mogen wat mij betreft op 1 bezetmelder worden aangesloten, aangezien hier toch maar 1 trein beweging per keer op mogelijk is.
- wissels open rijden is sowieso uit den boze en zal ik dus ook niet doen. (ik ga met IB en koploper rijden en laat dus de wissels allemaal automatisch schakelen)

Is dit nu mogelijk of krijg ik te maken met sluiting als ik deze wissels op 1 bezetmelder aan sluit. Trial en error leek me niet de beste methode om dit te testen.  ;D ;D
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 May 2008, 15:12:13
Okee, we zijn een stapje verder. Toch nog een paar vragen.

Die rode en groene strepen zet je dwars over het spoor, betekent dat dat je op die plekken beide staven isoleert? Dat is niet nodig. De staven achter een puntstuk moet je isoleren, dus de staven achter een wissel die binnen de vork liggen.

Rechts heb je 6 sporen. 3 daarvan zijn groen geisoleerd vanwege een blokscheiding. De andere 3 zijn rood aangegeven, zit daar dan geen blokscheiding?

Dat ding links, is dat een kruising, of een Engels wissel?


Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 23 May 2008, 17:01:38
Klaas,

Sorry voor de onvolledigheid. Hierbij de aanvullende informatie.

- Het betreft een engelse wissel, geen kruising.
- De rode isolaties zijn aangebracht op beide sporen, ik weet dat dat niet noodzakelijk was, maar heb het toch zo gedaan. Dit betreffen ook echt geïsoleerde raillassen.
- De groene isolaties zullen een door de dremel doorgeslepen rail zijn.
- Ik heb de baan op heel veel plaatsen (+- om de 30 centimeter, en bij elke metalen raillas) voorzien van spanning, op beide railstaven. Meer dan noodzakelijk is, maar als je dan toch bezig bent maakt dat ook niet uit. De aansluitingen (rode draad) welke tot dezelfde sectie behoren sluit ik onder de baan weer aanelkaar, waarna 1 draad naar de bezetmelder gaat.
- de 6 stukken spoor aan de rechterzijde van de tekening zijn alle 6 blokken van het station. De 2 stukken spoor aan de linkerzijde van de engelse wissel zijn allebei blokken van de vrije baan.
- de gebruikte rails zijn allemaal flexrails.
- De railzijde aan de bovenkant van de tekening (bruine draad) heb ik allemaal aangesloten op een ringleiding. Afgezien nog van de engelse wissel.
- De railzijde aan de onderkant van de tekening (rode draad) moet ik allemaal nog gaan aansluiten op een bezetmelder.
- de gepolariseerde wissels heb ik niet extra voorzien van stroom via bijvoorbeeld de wisselmotor.
- de engelse wissel moet volgens mij wel via de wisselmotor voorzien worden van extra stroom. Hiervoor ga ik de conradwissel motor gebruiken, deze gebruik ik trouwens voor al mijn wissels. Als wisseldecoder ga ik de Littfinskidecoder gebruiken, type nummer weet ik zo niet, maar het is dezelfde als gebruikt op Groterdam van Chris.

Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt, alvast bedankt.
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 May 2008, 00:15:10
Okee, het beeld is nu tamelijk compleet. Je hebt in ieder geval meer onderbrekingen gemaakt dan strikt noodzakelijk is. Maar dat is op zich geen probleem, die kun je ondergronds makkelijk aan elkaar knopen.
Ik ga morgen in de loop van de dag een tekeningetjue in elkaar flansen om te laten zien hoe je het aan kunt sluiten. (nu is het een beetje te laat)
Intussen zit ik nog even met een paar opmerkingen die naar mijn idee een beetje krom geformuleerd zijn:

- de gepolariseerde wissels heb ik niet extra voorzien van stroom via bijvoorbeeld de wisselmotor.
- de engelse wissel moet volgens mij wel via de wisselmotor voorzien worden van extra stroom.

Bedoel je hiermee dat je die wissels nog helemaal niet hebt aangesloten, of gaat het alleen maar over de puntstukken?
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Wim Donker op 24 May 2008, 08:45:37
Is dit nu mogelijk of krijg ik te maken met sluiting als ik deze wissels op 1 bezetmelder aan sluit. Trial en error leek me niet de beste methode om dit te testen.  ;D ;D

Hannes,

ik redeneer even vanuit het algemene idee van gepolariseerde puntstukken:
je hebt de puntstukken van de wissels geisoleerd van de aansluitende sporen omdat de polariteit van de puntstukken wisselt bij omleggen van het wissel.
Als je nu die puntstukken vervolgens met elkaar verbindt aan 1 bezetmelder veroorzaak je kortsluiting als het ene puntstuk een andere poliariteit heeft als het andere. Dat is volgens mij hier het geval als bijv. de 2 rechtse wissels beide afbuigend liggen.


Groet, Wim
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 24 May 2008, 09:04:20
@ Klaas,

Hiermee bedoelde ik, dat de wissel zelf al voorziet in de polarisatie en dat dit niet middels de wisselmotor van Conrad gaat. Deze motor heeft ook de mogelijkheid om de wissel te polariseren. De wissels zijn wel aangesloten op de ringleiding en een andere nog aan te sluiten draad voor de bezetmelder.

Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 May 2008, 16:54:53
Hier het beloofde plaatje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_op_1_bezetmelder.gif)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_op_1_bezetmelder.gif (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_op_1_bezetmelder.gif)

Toen ik het aan het tekenen was kwam ik er achter dat het eigenlijk heel simpel is.
Alle "noordelijke" spoorstaven gaan rechtstreeks aan de bruine draad van de ringleiding. Dat heb ik vanwege de overzichtelijkheid niet getekend. Je ziet dat er in de "bruine" spoorstaven een aantal overbodige isolaties zitten.

Alle "zuidelijke" spoorstaven gaan via de detectieschakeling naar de rode draad. Alle "rode" spoorstaven binnen het wisselgebied lopen via 1 detectie. Ook hier dus een aantal overbodige isolaties.

Alle puntstukken (groen getekend) gaan via een wisselcontact aan de bruine staaf of aan de rode aansluiting binnen het wisselgebied. Deze omschakelingen zijn vanwege de overzichtelijkheid ook niet getekend.

Bij het Engelse wissel moet je even op het volgende letten:
de aandrijving die de tongen aan de linkerzijde beweegt schakelt het puntstuk aan de rechterzijde,
de aandrijving die de tongen aan de rechterzijde beweegt schakelt het puntstuk aan de linkerzijde.
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Hannes op 25 May 2008, 10:58:21
Klaas,

bedankt voor de uitleg. De gehele wisselstraat kan dus gewoon op 1 bezetmelder.

Heb ik nog 1 vraag. de wisselmotor van conrad, heeft als extra mogelijkheid om het puntstuk te schakelen. Hiervoor zitten er 3 extra draden aan de wisselmotor. 1 voor de linker rail, 1 voor de rechterrail en 1 om het puntstuk te voorzien van spanning. de spanning voor het puntstuk komt van 1 van de andere 2 draden.

Betekent dit nu dat de functie om het puntstuk te schakelen electrisch los staat van de wisselmotor zelf. Misschien kan het in de toekomst nodig zijn om beide (rails en motoren) via een aparte trafo te voeden.

Groet Hannes
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: MRP_Peter op 25 May 2008, 12:00:57
Dat lijkt me wel Hannes, anders krijg je gekke situaties als je rijspanning toe gaat voeren.
De 3 extra draden zouden normaliter potentiaal vrij moeten zijn, waarvan 1 draad naar een van de andere 2 draden wordt geschakeld, al naar gelang de positie van de wisselmotor.


Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Raalte anno 1935
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 May 2008, 14:18:16
Inderdaad, er zit in die aandrijving een wisselcontact dat elektrisch los staat van de rest. Een gele draad naar het puntstuk, en twee blauwe draden naar de rails. Welke blauwe aan welke kant moet, dat moet je even uitproberen.
Titel: Re: Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
Bericht door: Hannes op 18 September 2008, 12:52:08
Nieuwe vraag:
Voor het zichtbare gedeelte gebruik ik Peco-rails, conrad wisselmotoren en de M-DEC-DC decoder van LDT.

Voor het niet zichtbare gedeelte wil ik FLM rails gaan gebruiken. Voor deze wissels heb ik een andere decoder nodig. Hiervoor zijn diverse opties maar ben er nog niet helemaal uit welke.

Zit te denken aan de decoder van conrad, de viesman 5211 (alleen dan zelfbouw) of 1 van LDT.

Kan ik deze decoders nu ongestraft door elkaar gebruiken??

Alvast bedankt.
Titel: Re: Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
Bericht door: Remco. op 18 September 2008, 12:54:30
Volgens mij wel DCC = DCC ( in principe ; ) ) Het zou volgens mij echt niet uit moeten maken welke decoder je aanstuurt. Ik kan iig geen reden bedenken waarom niet.

Gr. Remco.
Titel: Re:Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
Bericht door: Hannes op 30 July 2009, 13:33:01
De sporen zijn nu allemaal aangesloten. Nu wil ik ook gebruik gaan maken van Repa-ontkoppelaars. Ik wil er echter niet te veel gaan plaatsen want dat is A) te duur en B) niet echt mooi, maar ik wil me ook niet beperken in de mogelijkheden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan.gif)
Klik hier voor een grotere afbeelding (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan.gif)

Eigenlijk had ik nummers bij de sporen moeten zetten dan was het duidelijker geweest.

Op het spoor tussen het station en perron 1 zal het personenverkeer tussen Zwolle en Almelo afgewerkt worden.
Op het spoor tussen de beide perrons zal het personen verkeer tussen Deventer en Ommen afgewerkt worden.
De overige sporen zijn voor het goederenverkeer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontkoppelaars.gif)
Klik hier voor een grotere afbeelding (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontkoppelaars.gif)


In de haven (nr. 1 en 2) wordt alleen geladen en gelost, verder niet gerangeerd. Deze 2 ontkoppelaars zijn voor het omlopen van de lok bedoeld.

De ontkoppelaars 3 t/m 6 zijn bedoeld voor het verwerken van lange goederen treinen.
De ontkoppelaars 7 t/m 10 zijn bedoeld voor het verwerken van kortere goederentreinen cq ladenen lossen van de langere.

Hierover ben ik denk ik wel uit dat dit goed is, echter over de groene ontkoppelaars nog niet. Er reden natuurlijk ook gemengde personen/goederentreinen. Moeten deze ook gescheiden kunnen worden?

Ik denk het wel, maar hoe moet dat dan? De wagons worden ontkoppeld als ze aan het perron staan. Als ik dat wil doen moet ik ook midden op het perron kunnen ontkoppelen (15 en 16), maar ik wil ook de hele trein kunnen ontkoppelen (11 t/m 14)

Het worden nu trouwens wel heel veel ontkoppelaars.

Heeft iemand hier ideeën over hoe ik e.e.a. het beste kan aanpakken.
Titel: Re:Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
Bericht door: IPIO'er op 30 July 2009, 14:20:37
Hannes,

Over gaan op Micro Train Lines koppelingen, of met de hand de koppelingen los maken met een
speciaal hulp middeltje wat de Engelse modelbouwers doen op hun modelbanen op Eurospoor bijv.
marc
Titel: Re:Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
Bericht door: Hannes op 30 July 2009, 14:51:07
Marc,

Daar heb ik al eens naar gekeken, maar dat betekent toch dat je wagons en loks echt moet gaan verbouwen, omdat deze niet zomaar in de koppelschachten passen van al het materiaal.

Of heb ik dat mis en kun je oude erzo uittrekken en dan de nieuwe erin??
Titel: Re:Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
Bericht door: IPIO'er op 30 July 2009, 16:17:32
Hannes,

Ik denk dat je deze koppelingen er niet zo in kan steken of je moet wat jij al aangaf
de wagens en loc's verbouwen, waarschijnlijk met complete nieuwe draaistellen, als je website zie.
( zie onderstaande link)

http://www.micro-trains.com/pl-NCouplers.php

marc.
Titel: Re:Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
Bericht door: Hannes op 30 July 2009, 16:28:08
Marc,

Wat ik eigenlijk nog nergens heb kunnen vinden is een goede foto van de koppeling. En dan voornamelijk de zijde welke aan de wagon/lok hoort.

Kun jij mij hieraan helpen.