BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Overlast op 20 November 2009, 22:38:52
-
In de bespreking van de ICM van Trix stond al het e.e.a. over het idee om een ICM-treinstel in lengteschaal 1:87 (om) te bouwen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8683.1320.html
Zoals bekend is de ICM van Trix in lengteschaal 1:93,5 was dus eigenlijk te kort is voor H0.
Een vergelijking tussen de ICM in 1:87 (boven) en in 1:93,5:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Koplopers-1.jpg)
Qua hoogte zijn de ICR van LSM en de ICM van Trix ongeveer even hoog:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0373.jpg)
Foto is van Bernd (@Fissy)
Maarten
-
Ben benieuwd, zal dit draadje goed in de gaten houden. Suc6 (y)
-
Zo, is wel een ambitieus project! Ik ben benieuwd naar het vervolg
-
Inderdaad! Het zal me niet verbazen dat ik misschien wel de eerste ben die een zaag in een Trix ICM gaat zetten :P.
Voorlopig moet ik eerst maar de benodigde rijtuigen en treinstel voor een redelijke prijs zien te vinden (heb al een ICR-kap kunnen scoren).
Op de vergelijkingstekening heb ik op de onderste aangegeven welke delen van de ICM aangepast/uitgezaagd moeten worden. Wat een probleempje gaan worden zijn de dakventilatoren. Deze moeten verplaatst worden. Op zich niet zo lastig, ware het niet dat ICM en ICR van die leuke dakribbels hebben.
Maarten
-
Misschien een tip Maarten,
Probeer eens een winkel, die mogelijk nog de fout genummerde ICR kappen Benelux heeft liggen, na de omruil ?
Gr. Remco.
-
LS Models heeft toch een ruil actie gehouden waarbij je de oude verkeerde kap ook mocht houden misschien proberen om die te bemachtigen ik denk namelijk dat niet iedereen dat ding wil bewaren. Het is wel van een Beneluxrijtuig maar ja misschien kun je er toch wat mee.
-
Maarten,
Als je nog een kap van een Beneluxrijtuig wilt hebben, laat dat dan maar even weten.
Heb er nog wel 1 voor je liggen.
Rob
-
Ik vind dit een bijzonder ambitieus plan wat ik dan ook zeker zal gaan volgen. (y)
Zou het niet mogelijk zijn dat LS models met een ICM zou komen de rijtuigen hebben ze al, nu alleen nog de kopvorm er bij produceren. :)
Groet,
Ron
-
Ja, maar de ICM heeft een iets minder gebolt dak als de ICR.
Jos.
-
;) een pittig plan, maar er zijn nog meer verschillen, ik denk dat je enige uit de ICR de stukken tussen de balons kan halen (ramen), de deuren zijn ook verschillend, ik denk dat het veel zaagwerk word.
-
Ja, maar de ICM heeft een iets minder gebolt dak als de ICR.
Jos.
En daarnaast zit er een groot verschil in de hoogte van de ramen.
-
Ik vraag me sterk af of de bolling anders is. Op deze site :http://www.spoorwegincidentbestrijding.nl/cms/show/id=628194 zijn tekeningen te vinden van beide materieelsoorten. Ik zal vanavond eens gaan vergelijken.
Dat de ramen anders zijn geloof ik niet. Let op dat je geen modelspoormodellen als vergelijk gaat gebruiken. Dan zie je inderdaad dat van Lima de ICR en ICM erg verschillen.
Maarten
-
Je kunt dit nauwelijks pimpen noemen, het is gewoon complete nieuwbouw :o
(en dat voor ongeveer 60 mm lengteverschil :-X)
Succes!
-
Tsja, het is inderdaad nauwelijks pimpen. Ik weet nog niet of ik het ook echt ga doen. Toch vind ik het lengteverschil tussen de ICR van LSM en de Trix koploper te groot.
Een aantal lastige problemen:
- zoals eerder gezegd; de dakventilatoren moeten worden verplaatst. Dit lijkt me erg moeilijk: een ventilator wegsnijden is niet zo moeilijk, maar op de ontstane lege plaats de dakribbels aanbrengen zodat ze strak doorlopen wel;
- de hoogte van de ICM en ICR-deuren zijn verschillend;
- Draaistellen zullen zelf gemaakt moeten worden.
Misschien dat Roco ooit een ICM uit gaat brengen?
Maarten
Maarten
-
Roco? Ja wie weet...
Misschien wel LS Models...
-
Zou leuk zijn als een van beide (of een andere) frabrikant het model uit zou brengen! Alles overwegende ga ik me toch niet aan zo'n ombouw wagen.
Je zal net zien dat als ik eraan begin, er toch een fabrikant mee komt.
Maarten
-
Ja, maar dat is een gok die lastig te nemen is. Je zou het LSM kunnen vragen, maar ik schat de kans niet heel groot. Voor de 3-rail markt hoeven ze hem zeker niet te produceren. Daarmee valt een groot deel van je afzet al weg.
-
Ik had het toen eens met een van de constructeurs van LSM, hij had gezegd de kans zou groot zijn, als de ICR een succes word. Hij had slechts geen tijdpunt gezegd. Verder zou ik zegen alles komt ergens in 1:87 uit, wij moeten slechts wachten! Ik wacht dan geduldig op een Koploper, IRM, Sprinter, Dubbeldecksrijtuigen...
-
En daar kom je nu mee :o
;)
Als dat zo is, vliegt mijn trix er dezelfde dag nog uit.
-
Voorlopig ga ik geen materieel verlegen tot lengteschaal 1:87. Tot ongeveer een jaar geleden had ik een hoop plannen om 1:100 materieel om te bouwen naar 1:87, gelukkig niet aan begonnen:
- Plan W van Roco
- Plan V van Fleischmann
- Sprinter van Fleischmann
- ICR van Lima
- ICM van Lima of Trix
Inmiddels heeft Artitec de plan W, LSM ICR, Roco komt met plan V en het zal me niets verbazen als de Sprinter ook nog eens in 1:87 wordt uitgebracht.
Maarten
-
Maarten,
Je twijfel kan ik volgen. Ik heb ook aardig wat gemaakt, wat inmiddels is aangekondigd of verschenen. Er is maar een oplossing: ouder materieel gaan maken, daar is blijkbaar weinig vraag naar. Of dieselmaterieel als DH-1 en 2, Buffel, plan U, hoewel van die laatste allerlei mensen verwachten dat die echt een keer gaat komen.
Ik had anders graag je fusie van Trix en LS materieel gevolgd, die dakribbels en ventilatoren waren denk ik wel oplosbaar.
mvg,
Ivo
-
Zoals je wel op dit forum gezien hebt, leg ik mij vooral toe materieel dat wel ontworpen, maar net niet is besteld. Daarvan weet ik zeker dat het nooit uitgebracht zal worden. Hoewel, 100% zeker weten doe ik het niet. Ik meen dat Roco of Fleischmann ooit een groot type Duitse stoomloc heeft gemaakt die tijdens WO II wel is ontworpen, maar niet gebouwd. Verder inderdaad ouder materieel, en eenlingen zoals meetrijtuigen.
Maarten
-
Hoewel, 100% zeker weten doe ik het niet. Ik meen dat Roco of Fleischmann ooit een groot type Duitse stoomloc heeft gemaakt die tijdens WO II wel is ontworpen, maar niet gebouwd.
Märklin is in 1979 begonnen met een model van de BR 53.
Zie hier http://www.malletlok.de/ge/ge_d/br53.htm (http://www.malletlok.de/ge/ge_d/br53.htm)
Groet Biels