BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: everh003 op 20 November 2009, 12:25:04
-
Op mijn baan heb ik een stuk waar de rails van een vast stuk overgaan op een opklapbaar gedeelte.
Hier moeten de rails dus worden doorgezaagd.
De rails lopen onder een hoek over over deze overgang.
Wat zijn de ervaringen voor het beste resultaat: de rails recht doorzagen, loodrecht op de spoorstaaf of schuin doorzagen, evenwijdig aan de rand van de plaat.
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Altijd evenwijdig aan de plaat doorzagen, dan krijg je geen uitstekend stukken.
Bij het opklapbare gedeelte uitkijken dat de rails bij het opklappen vrij van elkaar lopen.
Ik zou dit oplossen door het scharnierpunt van het opklapbare gedeelte niet op de scheiding te zetten maar ongeveer 10 cm verwijdert van de scheiding op het vaste gedeelte.
Gr. Ed
-
Hier sluit ik mij helemaal bij aan, evenwijdig aan de plaat, dus, schuin doorzagen.
Maar eerst de rails op beide platen voor je met zagen begint heel goed vastmaken.
Dit kan bijvoorbeeld, door twee componenten lijm aan de buitenkanten van de rails te doen ook over de bielzen heen. Door in de nog niet uitgeharde twee componenten lijm wat ballast steentjes te strooien, is de twee componenten lijm niet meer te zien en het maakt de verbinding nog steviger.
Maak de aansluitdraden naar de rails op de opklapbare plank voldoende lang, zodat als de plank op geklapt is, ze nog speling hebben.
groetjes
Wil
-
Het scharnierpunt ligt idd al ruim naar achteren, dus zit goed.
Maar bedankt voor de adviezen, ga er mee knutselen.
Jeroen
-
Graag gedaan, succes.
Laat de twee componenten lijm niet hoger komen als de rails. Dit scheelt weer schuurwerk. ;D
Groetjes
Wil
-
Andere mogelijkheid; de laatste biels vervangen door strookjes pertinax en de rails solderen. We le koperbaan doorzagen, anders krijg je sluiting. Ook mogelijk en goedkoper maar net zo stevig; draai een platkopschroef onder het uiteinde van de rail in de plaat (rail wel even opzij wegbuigen) en stel 'm zo op hoogte dat-ie de onderkant van de rail raakt. Dit moet nauttrlijk 4 x, dan vastsolderen en je bent klaar. Het solderen van de uiteinden van de rail zit enorm veel steviger dan vastlijmen. De soldeerconstructie heeft z'n nut op diverse beurzen al bewezen.