BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Henk Boshuyzen op 19 November 2009, 18:49:56

Titel: ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Henk Boshuyzen op 19 November 2009, 18:49:56
Wie o wie kent het verschijnsel.
In het kader van een proef richting digitaalrijden het ik 2 roco trams uitgevoerd met de ESU lokpilot basic
Beide tramstellen laten zich prima bedienen via een PC met MRdirect maar vertonen toch een raar feitje.
Vanuit 0 begint de tram te kruipen in snelheidtrap 1
Verhogen naar stap 2 geeft geen resultaat.
Verhogen naar stap 3 geeft iets meer snelheid
Naar stap 4 geen resultaat en naar stap 5 weer iets meer snelheid.
De trams reageren vooruit rijden dus alleen op de oneven snelheidtrappen
Achteruit reageren beide trams wel op alle (oneven en even) snelheidtrappen
Evenzo accepteren de ROCO tams geen opeenvolgende adressen, vanaf 3 (eerste tram) gerekend was 6 het eerst volgende adres wat mogelijk was.
Dat is geen probleem, 127/3 =42 adressen mogelijk, zoveel trams rijden er van zijn lang zal ze leven niet op mijn trambaan.

Hierna een Weense C1 tram omgebouwd met een ESU lokpilot basic voor proef
Gelijk geprogrammeerd voor adres 9.
En wie schetst nu mijn verbazing, deze tram reageert zowel voor- als achteruit op elke snelheidstrap
Is er iemand die dit verschijnzel herkent?

Groet

Henk
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: JAB van Ree op 19 November 2009, 19:27:24
Staan sommige trams misschien niet op 28 maar op 14 snelheidstrappen? CV29 zou op 34 moeten staan (lange adressen, 32 , en 128/28 stappen , 2)
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Henk Boshuyzen op 19 November 2009, 22:49:17
Misschien, ik zal de CV29 van alle trams eens uitlezen.
Maar als het verschil in de snelheidstrappen zou zitten dan zou de Roco tram vooruit minder stappen hebben dan achteruit?
ik ga in ieder geval eens uitlezen

Henk
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Henk Boshuyzen op 20 November 2009, 10:47:15
Even de zaak bekeken
Van alle trams staat CV 29 op 6
Dus 28 snelheidstrappen en analoogbedrijf toegestaan
Dit omdat de trambaan nog analoog moet kunnen functioneren.
Het enige is dat ik bij de ombouw van de weense C1 de kleine condensator over de motor weggeknipt heb.
In principe maakt het allemaal niet veel uit, het rijdt prachtig, ik ben wel verkocht voor digitaal rijden, ;-)
Maar het irriteerd me dat ik de oorzaak van dit probleempje niet kan vinden
Ik weet dat er hier een paar modeltram mensen zijn, dus ben benieuwd naar hun ervaringen.

Groet,

Henk
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Hans sprinter op 20 November 2009, 10:49:48
Gezien de vraag moet je me toch eens het electrische verschil tussen een lokomotief
en een tram eens uitleggen, want ik zie dat nu even niet. Uiteraard qua model wel,
das duidelijk. Hans
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Wim Ros op 20 November 2009, 11:06:51
Henk,

Als ik je verhaal goed begrijp gaat het dus om een probleem met TAMS decoder te samen met MRDIRECT.
Als je een Lokpilot Basic gebruikt gaat het wel allemaal naar wens, klopt dat?

Mvg
Wim.
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: MMTB op 20 November 2009, 11:08:49
Ik heb nu meer dan 50 trams omgebouwd waarvan 38 met een Locpilot Basic. Van het stappenprobleem heb ik helemaal geen last en mijn Roco trams (zowel de oude als de nieuwe versies) rijden perfect. De fabrieksinstellingen voor de motoraansturing zijn goed genoeg en je hoeft alleen de maximum snelheid omlaag te halen. Verder heb ik een aantal modellen zonder condensator rijden en het verschil is niet waarneembaar.

Groeten, Mark
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Kas op 20 November 2009, 11:11:55
@ Wim: zoals ik het begrijp, heeft Henk drie Lok Pilots in zijn TRAMS (dus geen decoders van TAMS).

Groet,
Kas
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: KroKo op 20 November 2009, 11:39:31
....... ROCO tams
of werd Wim op het verkeerde been gezet...
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Wim Ros op 20 November 2009, 11:44:20
Dan is het heel makkelijk, dan is er een probleem tussen MRDirect en de gebruikte decoders. Een ultieme test en een voor de handliggende test is om het met een ander digital systeem te proberen. Werkt het dan wel goed, dan weet je wie de schuldige is.

Mvg
Wim.
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Henk Boshuyzen op 20 November 2009, 13:37:53
Wim,

De drie gebruikte decoders zijn hetzelfde.
De beide ROCO trams vertonen het gedrag dat ze niet reageren op de even snelheidstrappen VOORUIT.
Het weense model met Halling aandrijving reageert op ALLE snelheidstrappen voor- en achteruit.
Dus de aansturing uit MRdirect is goed
Bij de roco trams prik je dedecoder er zo in, bij het weense model is het aangesloten zoals het aansluitschema het aangafomdat er hier geen steker voorhanden is.
Ik ga nog eens proberen om het adres 9 om te wisselen met adres 3, maar dat zal denk ik niet uitmaken.
Het probleem is dus verder niet bekend, ik zoek nog even verder.
Ik kan nu wijzigen wat ik wil want de modeltrambaan moet in verband met verhuizing naar Frankrijk over twee maanden toch afgebroken worden,dus mooie periode om me in de digitale besturing in te leveren en in Frankrijk gelijk digitaal op te bouwen.

Mocht ik de oorzaak vinden dan meld ik het natuurlijk hier.

Henk
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Wim Ros op 20 November 2009, 15:44:58
Henk je kunt wel met namen en merken van modellen schermen, maar dat heeft er allemaal niets mee te maken.

Het heeft denk ik meer te maken met de instelling van MRdirect, dus welk type DCC decoder je gebruikt bij een specifiek decodernummer. Ook heeft de adressering niets te maken met de decoder. Je hebt gewoon alle adressen tot je beschikking.

Echter mijn andere vermoede is dat de decoder inbouw niet geheel volgens de regels is verlopen, en dat bijvoorbeeld de motor (koolborstel) aansluitingen niet geisoleerd zijn van de directe railspanning. Ik zou dat maar een goed en aandachtig bekijken, en even de multi-meter erbij pakken.

Mvg
Wim.
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Henk Boshuyzen op 20 November 2009, 23:05:47
Wim,

Dit was mijn eerste gedachte al.
Daarover vind je ook tal van waarschuwingen,zorg dat de motor en verlichting geheel vrijligt van de stroomvoerende aansluitingen.
Is al gecheckt.
Ik zoek rustig verder, het werkt in ieder geval.
Misschien dat ik nog eens extended adressen moet proberen.
Zal nog eens heel aandachtig de MR direct handleiding, de ESU handleiding en de ROCO handleiding doorlezen, want het probleem doet zich voornamelijk bij deze twee trams voor.
Overigens rijden ze in snelheidstrap 5 op een mooie schaalsnelheid in een modelstad.

Groet,

Henk
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Henk Boshuyzen op 21 November 2009, 22:21:54
Vandaag nieuwe ESU lokpilot basic gehaald
Roco tram open, decoder eruit, nieuwe erin.
Probleem met snelheidstrappen blijft.
De decoder die afkomstig was uit de Roco tram nu in een Weens model met Halling aandrijving gemonteer. Werkt nu op alle snelheidstrappen vooruit en achteruit.
Alle instellingen van de decoder waren onveranderd,adres is pas na de proefrit veranderd.(CV1)
Het enige verschil is dat de beide ROCO trams de frontverlichting hebben welke in- en uitschakelbaar is.
Bij de modellen met Halling aandrijving is nog geen verlichting aangebracht.
Dit is de eerstvolgende test om te kijken of dit verschil maakt

Ik hou jullie op de hoogte.

Henk
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Hans sprinter op 21 November 2009, 22:29:03
Gezien de vraag moet je me toch eens het electrische verschil tussen een lokomotief
en een tram eens uitleggen, want ik zie dat nu even niet. Uiteraard qua model wel,
das duidelijk. Hans
Henk, niet vervelend bedoelt, maar ik zoek hier nog steeds het antwoord op, met reden:
Ik heb ondertussen veel van mijn treinen, zowel treinstellen als ook locomotieven, voorzien van een
lopi basic. Ik hoor het graag.
Hans
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Henk Boshuyzen op 21 November 2009, 22:46:44
Hans,

er is in principe technisch geen verschil.
Alleen de (schaal)snelheid, een tram zal nu eenmaal niet met 120 of 140 door een stad razen.
Ook wisselaftakkingen met 40 is geen gezicht voor een tram
Ik heb zelf jaren met de 1202 en 1302 van het spoorwegmuseum door Nederland gereden
Als je dan met 120 een overweg over raast dan zou ik dat niet graag in een stadsgebied doen, ;D
Dus van de 28 snelheidstrappen gebruik ik er hooguit 7.

Henk
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: C_Jabaaij op 21 November 2009, 23:53:35
Henk,

Dat begrijp ik niet.
Als je CV 5 zo instelt dat de maximum snelheid lager wordt, kan je nog steeds alle snelheidsstappen blijven gebruiken. Dus de waarde van CV 5 moet omlaag.

Koos Jabaaij.
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Hans sprinter op 21 November 2009, 23:59:52
Henk, ik had het niet bestaan van het technische verschil al verwacht.
Ik snap dus niet waarom jij tegen dit feit aanloopt, terwijl ik na het inbouwen van
147 Lopi basics (net ff nagekeken) dit nog niet tegengekomen ben.
Ik denk toch dat er bij het sturen iets niet o.k. gaat. Kun je bij iemand anders de
trams uitproberen? Zou wellicht licht in de duisternis kunnen brengen.
Ik ben erg benieuwd. Groetjes en succes, Hans
Titel: Re:ESU lokpilot basic en trams
Bericht door: Henk Boshuyzen op 22 November 2009, 12:07:59
Koos,

Daar had ik nog niet aan gedacht, ga ik proberen.

Hans,
Het probleem moet bij de roco trams zitten.
De decoder uit de  Roco tram zo op een Halling aandrijving gemonteerd en dan doet hij het wel op alle stappen.
En uitproberen bij een ander zal moeilijk worden, Ik ken niemand die digitaal rijdt op HOm dus 12 mm spoorbreedte.
Om eventuele overspraak in de bedrading van de van oorsprong analoge baan te elimineren heb ik de trams zelfs op een kort stukje spoor direct aan de booster gehangen,
Zelfde resultaat als op de baan, Roco trams vooruit, alleen oneven stappen, achteruit alle stappen, Andere trams zowel voor-als achteruit alle stappen.
Hier lijdt ik uit af dat de besturing in ieder geval in orde is.

Henk