BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 19 November 2009, 12:13:36

Titel: Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
Bericht door: Peter Kleton op 19 November 2009, 12:13:36
  Hallo,
 Toen de Dieselloken serie 64/6500 kwamen ,werden die 6400 enz genoemd.
Om welke reden ?
  Is er doorgenummerd vanaf Stoomlokserie 6300 ?
 Het lijkt zo willekeurig, logisch zou geweest zijn in mijn ogen 7000 serie.
 Wie weet de reden?
 Vr Gr Peter
Titel: Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
Bericht door: Jeroen Water op 19 November 2009, 12:33:31
Logica ontbreekt de laatste jaren wel meer.

De logica om de DD-IRM en later de V-IRM in de 8200, 8400, 8600, 8700, 9400 en 9500 serie te nummeren of de DD-AR in de 7300, 7400, 7800, 7900 is me ook geheel onduidelijk.

Eigenlijk begon het al in de jaren 70 met SGM. Deze werd 2000. Op zich begrijpelijk, omdat de serie 100-999 (treinstellen) vol was met Mat'64. 1000-1999 was elocs en de DE-locs begonnen vanaf de 2200. Dus kon SGM wel 2000 genummerd worden. Toen kwam ICM-0 in 1977 en die werd ineens serie 4000. Vervolgens kwamen in 1982 de DH's en die kregen serie 3100 en 3200.

Sindsdien lijkt het erop dat men maar wat willekeurige vijr cijferige nummers kiest. Wel rekening houdend met grote aantallen. Mooi voorbeeld is ICM. De drietjes in de 4000 en de viertjes in de 4200. Zodoende kon men altijd nog extra drietjes bestellen en door gaan nummeren in de 4100 serie. Bij IRM precies hetzelfde.

Nu de diesellocs serie 2400 alweer jaren verdwenen zijn, worden deze nummer nu weer hergebruikt voor de SLT. De viertjes in de 2400 serie, de zesjes in de 2600.

Het balng is natuurlijk dat elk treinstel een uniek nummer heeft, maar waarom men van die rare sprongen maakt?????

Jeroen
Titel: Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
Bericht door: Overlast op 19 November 2009, 12:56:55
Tsja, ik heb het me ook al eens afgevraagd. De logica ontgaat mij ook. De mP's hadden trouwens 3000-nummers.

Jeroen, je vergeet de DE-serie 2000. Dat de serie 2100 er nooit is geweest komt volgens mij door het feit dat er destijds de stoomlocserie 2100 nog reed.

Begin jaren '80 was er trouwens een ontwerp voor nieuwe 4-assige diessellocs (uiteindelijk 6400/6500) die volgens de artis impression in het boek Treindesign als serie 2600 genummerd zou worden.

Maarten
Titel: Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
Bericht door: Jeroen Water op 19 November 2009, 13:28:40
Hoi Maarten,

dat ik de diesellocs 2000 niet genoemd heb, is bewust. In 75 toen SGM kwam en 2000 als nummer kreeg, was de DE2000 al lang verdwenen....

Kijk je naar de nummering van treinen sinds de jaren 50, dan zie je grofweg dit:

11-999 treinstellen en rangeerlocs
1000-1999 Elocs
2000-2999 DE-locs
mP is altijd al een vreemde eend in de bijt geweest, dus dat men die 3000 is gaan nummeren, snap ik wel.

Omdat Mat'64 afgeleverd was en genummerd was tot 965, was de serienummering voor treinstellen dus vol. Bij SGM had men dus een probleem. Maar waarom men toen niet heeft gezegd alle treinstellen vanaf nu serie 4000 bij voorbeeld (dus SGM 4000, ICM 4100 en DH 4200 en 4300, heb ik inderdaad nooit begrepen. De serie 6400 had dan gewoon 2600/2700 kunnen worden.

Enfin, het liep allemaal anders............

Jeroen
Titel: Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
Bericht door: Tedo op 19 November 2009, 15:26:01
Volgens mij is er ook nog even sprake geweest dat de MaK loc's in de serie 6000 genummerd zouden worden.
Overigens heeft er in het verleden ook al een hiaat gezeten, en is 2700 overgeslagen na de 2601-2606, terwijl er wel de 2801 en 2901-2905 geweest zijn.
Titel: Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
Bericht door: Dpc Fo op 19 November 2009, 15:29:36
Klopt Tedo, maar toen was er ook sprake van een MaK-loc met twee cabines, een ander model dus. Daarna kwam de 6400 in beeld zoals wij die kennen. Er is zelfs sprake geweest van een serie 6200 als een ietwat beperkte uitvoering qua vermogen van de 6400, maar daar is gauw vanaf gezien.

grtz. Carlo
Titel: Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 19 November 2009, 15:42:04
Volgens mij staat hier alles bij elkaar het goede antwoord. (maar ik weet het niet zeker)
Vroeger (voor het PC tijdperk) werd alles nog op papier gezet en opgestuurd naar alle belanghebbende ( offertes, gegevens enz)
Laten we zeggen de eerste optie die ze voor ogen hadden bv. de serie 6000 was, dus met de dubbele cabine oid. Maar deze optie is komen te vervallen.
Ze hebben toen gekeken naar een nieuwe optie en deze werd dan de serie bv. 6100 genoemd. Waarom? Om verwarring met de vorige optie te voorkomen zodat iedereen wist over welk type het ging en niet met de verkeerde papieren voor hun hun neus zat.
Nu heb ik dacht ik in een oudere RM gelezen dat het bij de 6400 serie zo is gegaan. Maar ik durf dit niet met 100 % zekerheid te zeggen dus als iemand dit kan bevestigen dan graag.
Titel: Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
Bericht door: Remunj op 19 November 2009, 15:51:31
Wat Geoffrey schrijft klopt volgens mij het beste.
Hetzelfde zie je ook bij de Elocs. Na de 1300 kregen we de 1500 op de baan.
Zo heeft de 1400 alleen op papier bestaan. Zie dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2523.0.html) en hier (http://www.nicospilt.com/Lok1400.htm) maar eens.

Gr.
Eric
Titel: Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
Bericht door: gvandersel op 19 November 2009, 16:06:49
Ik stam nog uit die tijd. NS heeft vele nummeringsschema's gehad. Het is ooit begonnen met plan gevolgd door een letter uit het alfabeth. Hierna zijn afgeleiden ingevoerd, bv SGM en ICM. Deze beide series hebben ook hun plan nummer gehad (SGM => plan Y en ICM => plan Z als ik het mij goed herinner). Daarna is er een pogin gedaan om naar het duitse systeem het eerste cijfer de tractietype/treinsoort te laten zijn. Dit is vandaag de dag nog een beetje terug te vinden.
Om terug te komen bij de 6400/6500 serie:
6000 was gereserveerd voor diesellocomotieven. Er is inderdaad ooit een papieren ontwerp geweest voor een 6100 en 6200. Hierbij was een van de twee een bi cabine en leek op de Br 218 van onze oosterburen excter met ronde ramne aan de zijkant a la de 1300.
Uit kostenoverweging is besloten om een monocabine loc te maken, daar vervoer over grote afstanden in Nederland electrisch geschiede (voor 1995 ;D). De 6300 serie was bedoeld om de nummers voor een lichte rangeerloc te zijn.
De eerste serie 6400 (6401 t/m 6460) is destijds besteld. Na levering bleek dat de trekkracht toch niet was wat ze voorgesteld hadden en de behoefte aan nog lichtere locomotieven niet aanwezig was. Wel bleek extra trekkrachten en een aantal extra locomotieven nodig. Hierdoor is aan de serie ipv de vooraf gedachte 30 nog een 60 tal toegevoegd.
Hierdoor is de doornummering van 6401 t.m 6520 ontstaan.
Titel: Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
Bericht door: Peter Korsten op 21 November 2009, 19:12:49
Ter informatie, de vraag over de DB-nummering is afgesplitst naar hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23546.0.html).

- Peter
Titel: Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
Bericht door: GerardvV op 21 November 2009, 19:15:13
Even terug naar het oorspronkelijke draadje;
Eigenlijk begon het al in de jaren 70 met SGM. Deze werd 2000. Op zich begrijpelijk, omdat de serie 100-999 (treinstellen) vol was met Mat'64. 1000-1999 was elocs en de DE-locs begonnen vanaf de 2200. Dus kon SGM wel 2000 genummerd worden. Jeroen

Toen de af te leveren plan V's in de 900 serie dreigden te raken zijn de toen nog rijdende Pec's uit de 900 serie vernummerd naar de 1900 serie, dus eigenlijk in de elokserie. Ook de hondekoppen welke verbouwd waren in coachuitvoering gingen in de elok serie lopen en kregen een 1 voor het nummer en kwamen dus in de serie 1700 terecht om onderscheid te maken tussen verbouwd en niet-verbouwde hondekopvieren. Overigens is deze vernummering naongeveer tien jaar weer teruggedraaid en liepen ze weer gewoon als 700en.
De Sprinters waren dus niet de eersten die buiten het toen geldende schema genummerd werden.
GerardvV
Titel: Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
Bericht door: Jeroen Water op 25 November 2009, 10:03:09
We hebben het met de Pec en de Mat'64 coach dan wel over (tijdelijke) omnummeracties. SGM is het eerste materiee geweest wat men heel bewust en vanaf het begin van hun loopbaan in de serie 2000 had genummerd. Dat Mat'54 coach 1700 ging heten, was logisch, want de serie was toch nog beschikbaar. Simpel een 1 ervoor en kalar. Je zeit ook bij de komst van de eloccen 1700, dat men de omnummering van Mat'54 inderdaad weer teruggedraaid heeft. Bij Pec precies hetzelfde verhaal. Alleen was terugnummeren niet nodig, omdat er geen eloc 1900 kwam.

Jeroen